HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 PMC GB1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
vincent Posted - 2005/01/09 : 15:58:49
I går var jag och hämtade mina ny inköpta Pmc Gb1. Att göra en recension efter endast två timmars lyssning känns lite dumt men jag blev så förtjust från den första stund jag tryckte på play på min cd.
Villken bas det kommer ur dessa små högtalare, vad musikaliska, kan undra hur dom låter när dom är in spelade.
Att slita sig från soffa när man väl ha börjat lyssna på en skiva är nästan omöjligt, det är så hifi skall vara.
Jag lovar att uppdatera efterhand om det är någon som är intresserad.
Kring utrustning: Arcam cd82T, Shangling SLM-A40mk3 2ggr 50 klass A.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
vincent Posted - 2009/09/08 : 20:01:01
Usch vad jag har saknat dom högtalarna, jag sålde dom för att antal år sedan och har fortfarande inte hört något lika välljudande för dom pengarna(15000kr). Såg att dom nya kostade 25000!!!!
Klingan Posted - 2009/07/30 : 10:46:33
Någon som har lyssnat till GB1i? Verkar vara en hel del som har ändrats i den nyare modellen.
Marc Posted - 2007/07/01 : 12:01:38
Jag var på vippen att köpa ett par såna här begagnade http://www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=22 (eller om det var MB1:orna, minns ej) för ett par år sedan, men sansade mig när jag insåg det omöjliga i att ha dem i en liten enrumslägenhet!
Karla Posted - 2007/06/28 : 16:39:59
Jo fy tusan. Men även om jag hade råd,
så skulle grannarna, i kedjehusområdet
där jag bor, släpa ut mig och lyncha mig
i närmaste träd. EB1 ska spelas högt.

Nä, med den här hobbyn så skulle man bo i
ett hus ute i skogen....

Straub Posted - 2007/06/28 : 02:51:00
Karla: en våt dröm även för oss som inte äger PMC (ännu...).
Mkt intressant högtalare.
Karla Posted - 2007/04/07 : 20:39:38
Hallo,

Har Ni sett dom nya EB1? En våt dröm för oss PMC-ägare.
6000 GBP. Mkt intressant test i senaste Hifi Choice.

http://www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=144

Oöverkomligt för oss vanliga dödliga löneslavar, men en
dag......
overhang Posted - 2007/03/02 : 21:05:04
Håller helt med föregående talares synpunkter.
Sitter mer än nöjd med mina FB1+. Jag tror inte att jag kommer att göra mig av med dessa burkar på mycket länge, även om jag sulle uppgradera skulle jag nog behålla dessa i 2:a stereon.

PMC:s burkar är inte insmickrande eller imponatorfärgade, för de som inte vill ha ett neutralt ljud så förstår jag att dessa kan upplevas som aningens tråkiga. Men om man uppskattar ett naturligt ljud och är villig att investera en del tid i att hitta en bra placering av högtalarna så är belöningen mycket hög.

Själv valde jag efter att ha lysnat på dessa i en del olika sammanhang samt precis gått miste om en beggagnat affär i Sverige att våga mig på att köpa beggat från en affär i London. Mitt par som är uppgraderade från FB1 till FB1+ fick jag tag på för 849£ plus frakten på nästan 90£ vart ändån en i mitt tycke bra affär.

/Patrik
Karla Posted - 2007/03/02 : 09:20:12
Du har sammanfattat PMC GB1 mkt bra. Det jag kan sakna
i min FB1+ är punchen i mellanbasen. Det blev dock mkt
mer jävlar anamma i dom när jag hängde på en Hegel H200.

Jag tycker efter 1 år med dom att man kan kalla dom för
kameleonter=du bestämmer hur dom ska låta med elektroniken
du matar dom med.

Jag har sett folk som beskrivit dom som burkiga, basfattiga
mm. Hade jag inte haft ett par själv, så hade jag dragit öronen
åt mig. Men förstår att det har berott på vad dom spelades med.

Nån gång i framtiden ska jag byta till OB1. Men då fixar jag dom i England
Straub Posted - 2007/03/02 : 03:17:21
När lyssningen av Gb1:orna har sjunkit in en aning kan jag bara konstatera att jag gillar dem mer och mer, riktigt mkt faktiskt.
Som jag skrev i tidigare inlägg blev jag inte imponerad med en gång utan istället växte högtalarna med uppgiften och det var väl först efter att ha spelat en massa skivor under mer än en timma jag blev imponerad. Jag tyckte personligen att det lät high end många ggr.
Det är som sagt inget som sticker ut direkt, förutom kanske den mkt djupa basen. Snarare är det så att när jag lyssnade på mellanregistret insåg jag bara hur bra det lät, för att sedan upptäcka att diskanten var lika bra, för att sedan lyssna på basen och förundras över dess djup och kvalite. Samtidigt var det inte svårt att lyssna på musiken som en helhet då ljudet var såpass homogent och välbalanserat.

I stort sett det enda jag kan komma på är att det saknas lite "drag/jävlar anamma" över högtalarna. Dock är det inget jag saknar så mkt men jag vet att många uppskattar det. Det finns högtalare som kan spela mkt högre också om man tycker det är viktigt.

Jag uppskattar att högtalarna är så ärliga. Det känns som att musiken formar högtalarna och inte tvärtom. Dock inte sagt att det inte finns högtalare med "trevliga färgningar" i ljudet men det är snarare så att man inser hur många högtalare det är som har egen karaktär när man lyssnat på Gb1.

För att göra en jämförande liknelse med två populära hörlurar, båda med erkänt bra ljud. Sh hd650 har ett oerhört välbalanserat, homogent ljud med en liten dragning åt det mörka hållet, en lur som passar till all musik. Bd dt880 däremot har ett mkt "livligare" ljud ( mindre balanserat) med puckel i basen där trummor står ut mer i ljudbilden, likaså betonas detaljer i mellanregister och diskant mer. Jag skulle vilja påstå att ljudet från dt880 är fägat, på ett trevligt sätt men ändock färgat. Vid jämförande lyssning mellan de båda låter hd650 blodfattig, nästan lite tråkig faktisk. Ändå vinner hd650 i längden och detta oavsett vilken musik man lyssnar på. Hd650 växer med uppgiften. Lite på samma sätt tycker jag att det är med PMC Gb1. De vinner i längden.

Jag letar för tillfället efter nya högtalare. Med den gamla prislappen 15kkr hade GB1 varit ett givet val faktiskt men för 20 000kr så är det inte lika lätt längre, helt plötsligt finns det en massa intressanta valmöjligheter från Monitor audio, Audiovector, B&W, Naim etc.
Kan inte Golden Age Music sänka priset till 14999kr igen...
Karla Posted - 2007/02/28 : 13:59:10
Jag är otroligt förtjust i PMC högtalare, men dräller
inte runt på forum och rekommenderar dom till höger och
vänster. Detta dels pga att det är svårt att hitta några
att lyssna på, dels för att jag blir pissed off på pris-
höjningar i allmänhet.

Men är man grymt sugen är mitt råd att leta rätt på beggade
eller demoex i London. Flyg billigt med RyanAir. Åk och köp,
ta en taxi till ett fraktkontor och skicka hem dom. Och så
kan man fira med en sju***la pubrunda sen.
Karla Posted - 2007/02/28 : 10:40:52
Ja,

PMC skjuter sig själva i foten med dom priserna!
Så här i efterhand verkar det som jag gjorde en
av mina mycket få "klipp", när jag köpte FB1+ demoex
av Golden Age för 17 000 Kr.
Straub Posted - 2007/02/28 : 04:00:28
Efter en timmes lyssning hos Ågrens hifi kunde jag konstatera att gb1 verkligen är en bra högtalare. Ljudet är dock lite annorlunda, basen går djupt med ett rejält tryck, ändå känns ljudet helt "fjäderlätt" och oansträngt och det är lätt att glömma att ljudet kommer från ett par mkt små golvhögtalare.
Till en början blev jag inte så imponerad men desto längre jag lyssnade desto mer uppskattade jag gb1:orna. I hela frekvensregistret lät det homogent, välbalanserat och ofärgat. Vissa personer kan tänkas ha lite svårt att få musiken helt naket återgivet utan ngt som sticker ut och utan färgning, egen karaktär eller smicker från högtalarna. I det långa loppet är min övertygelse att denna form av återgivning vinner och egentligen är det hifimässigt mest korrekta sättet (om man bortser från personers olika smak).
Det kändes som att Gb1:orna släppte igenom allt från förstärkarna och att den eventuella karaktären isf kom från elektroniken. Tacksam vid uppgraderingar av elektronik således.
I alla fall är basen fenomenal i djup och kvalitet.
Jag vågade inte dra på jättehögt så jag vet inte hur högt de egentligen kan spela men när man känner lågbasfladder i luften framför sig från två små 14cm element, då vågar iaf inte jag höja mer. Men mkt imponerande!

För det tidigaste priset 15kkr var de verkligen ett fynd. Nu verkar det som att priset ska höjas en tredje gång till 20 000kr. Suck!
levande Posted - 2007/02/03 : 23:10:16
Synd att alla inte kan lyssna på dessa i samma rum och samma förutsättningar, då vore det nog lite mera informations säker diskusion att kunna bena ut hur det ligger till på riktigt
Men som sagt det är ju inte fel att tycka till
hifisnullen Posted - 2007/01/18 : 23:36:53
Instämmer. Tyckte inte alls att dom lät något vidare. Men vissa kör Audi medan vissa kör Vol.....:)
Graziano Posted - 2007/01/07 : 21:14:08
>>>Jimmy


Hehe, jadu Jimmy, olika smak har vi ju alla iaf, det märks ;). Någon mer som lyssnat på GB1?
Jimmy Posted - 2007/01/05 : 16:29:15
gb1 imponerade inte alls på mig med !!! tråkigt nerskalat ljud ja nästan lite burk sound i dessa ..
tur att det finns andra som diggar dom så skrapt ..

jag kommer aldrig att köpa dessa.
Graziano Posted - 2006/12/19 : 18:48:53
Såg denna annons på GB1 om någon är intresserad, finns i Lund.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14979
jaejin Posted - 2006/12/19 : 15:25:41
Hallo, gott folk.

Gb 1 orna testades hemma hos mig med kringutrustning
Jungson Ja 99C slutsteg
Muse model Three signature
Opera Droplet.
SignalCable Silver resolution kablar rakt igenom. Hgtkablar, signal och nätkablar.

Speciellt imponerande vad gäller musik med snabb basgång fungerade dessa mycket bra.
Basen stramades också upp en hel del av att vi satte dämpmaterial under högtalarna då de tidigare var lite svulstiga i basen. Var för mycket bas men det blev betydligt bättre av den tweeken.
Graziano får återkomma med lyssningsintryck hur det fungerar med spikes under.
Tror att högtalarna även skulle må bra av att ha ett stabilt underlag så som sten.
Tror att det är ett par högtalare man kan ha många timmar av glädje oavsett om det är till party eller finlir lyssnande.


//

Graziano Posted - 2006/12/18 : 18:37:45
Jag vill gärna snacka PMC GB1 här eftersom bl.a jag och vincent har dessa:) Någon som har något mer att tillägga om dem?

Jag har varit hos jaejin och lyssnat på hans anläggning med mina GB1 och där behövde vi dämpa basen lite, alltså på med spikes! Dessutom tyckte han att mellanreg. inte var lika framträdande som diskant och bas.
Så, jag söker förstärkare som hanterar mellanregistret väldigt bra och att det framhävs, men givetvis att diskant och bas låter bra också. Men just mellanreg, har ni stött på någon stärk som varit bra på just detta? I framtiden ska jag även ha kablar och cd som matchar GB1 :)

Har tänkt att lägga runt 10.000 på en stärkare i begagnatmarknaden, alltså inte nytt!
jos Posted - 2006/12/12 : 11:50:26
Mayro: Och där får du leka själv!

mayro Posted - 2006/12/12 : 11:33:36


Äsch. Sandlåda..
jos Posted - 2006/12/12 : 11:25:35
Johan Björklund:

Ne iofs sant... Men bara förvånad att man kan skriva så och ingen kommenterar. Jag tycker verkligen jag har en poäng där.

När man beskriver så fruktansvärt stora förändringar som gör att en stereo går från "liten och billig" till en "miljonstereo" genom att bara byta till Silver Resolution-kablar.

Alltså; Utan de kablarna = Det låter som små och billiga högtalare.
Med kablar = Det låter som en "miljonstereo", topp 10 det bästa han någonsin hört.

Är det verkligen konstigt att man undrar om det är ett försök till marknadsföring?
johan.björklund Posted - 2006/12/12 : 11:15:34
Dax att lugna sig lite grabbar ?
Ingen av er vinner nått på det här.
jos Posted - 2006/12/12 : 11:12:13
Ojoj va det va känsligt... Snacka om öm tå.... Och nej, jag har inte hånflinat men nu gör jag nog det...
mayro Posted - 2006/12/12 : 09:59:25

Jos.
Det finns absolut inget i världen jag har redovisningsskyldighet till dig om. Så lägg ner.. Men för denna gång skull så skall jag besvara dina hånflinande frågesätt.. Nej jag säljer INGET.. pungt.

Och vissa parametrar var i den nivån JA.. Sedan kan du skita i vad jag anser ifråga om detta.. Det var och är MIN åsikt om just den lyssningen..I ett system där absolut inget i detaljväg gick att urskilja i stort sett först. Inga enskilda kabelbyten hördes. Systemet svarade absolut inte något alls då man ändrade.

Till att bli bland det renaste jag hört..

Och det spelade helt enkelt för priset helt kanon. Då skall superlativ också sägas anser jag..

Jag har även hört en betydligt dyrare PMC där INTE ens ordet "lativ" finns med i en stavelse..

I detta fallet råkade slumpen göra att allt verkade stämma. Och reslutatet blev helt enkelt ruskit bra...Och lyssningen var INTE om basen var där i rätt nivåer osv. utan efter detta rena ljud som fabriserades helt utan hårdhet .



Därmed är detta hånflinande analyserande av min lyssning över. Vill du ha mer info får du ta dig tid att lyssna runt själv på saker. och tro mig.. Akta dig för att berätta med känsla och glädje om du råkar uppleva nåt överaskande som gör dig glad. Det kan sitta nån spånkopp år senare och söka fem fel i din text..
PUNKT JOS!!!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000