HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hjälpsamma vänner, cd-duell

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
wallraff Posted - 2005/01/16 : 22:34:52
Villrådig efter vinterstormen står man utan cd och vet inte riktigt vad det är för en som står på tur. Som tur är har man lite hjälpsamma vänner med diverse olika spelare, och de lyckas bo på gångavstånd och vara lediga denna lagom snabba söndag. På schemat står alltså en cd-duell med tre kombatanter.

Flexybänken som varit van vid lite lättare doningar och den senaste veckan endast en trevlig liten Densen-förstärkare fick nu bekänna färg och vara lastpall åt dessa tungviktare. Spelarna, med olika nationaliteter, har lite olika lösningar och tillverkade med olika kriterier vilket bådar för blandat dån och gnissel.Men mest var det faktiskt välljud.

Låt mig presentera de tre profilerna:
Överst en britt, QUAD CDP99


Under det en kines, Sheng Ya CD-S3


Underst i högen en svensk(från Skruv i Växjö), Primare D30.2


Hela aspirantkåren.


Beat 100 till vänster om stapeln.




Samtliga maskiner kopplades upp med Supra LoRad (under hela testet kallad LoRes...) men med lite olika signalkablar. På grund av deltagarnas otålighet blev uppvärmningen endast någon minut
Kate Meluha fick äran att inleda testet, som även var premiären för QUADen att driva ett par högtalare. En riktig färsking som inte ens är inspelad! Men det lät minsann ändå!


Prydligt.



Samma spår kördes först på QUAD sedan Sheng Ya och sedan Primare och sedan tillbaka uppåt igen. Runt runt och om igen. Det blev några låtar som snurrade mer än andra. Den låt som medförde livligast diskussion var japantrummorna från Burmester CD-3. Enligt en deltagare presenterades det bästa basljudet från en SONY DVP-NS330. En plojgrej som medförde väldigt splittrade illusioner.


Anton är slav första rundan.


Tidigt skede av aktiviteten, solen var fortfarande uppe.



Vad det gäller handhavande och betjäning gick Primaren relativt enkelt genom testet som segrare. QUADen gjorde burnouter och efter lite mickel lyckades vi även få fram texten err (error) i textrutan... Gummiknapparna på QUADen är väl, enligt undertecknad, inga drömreglage och dessutom är informationen från displayen minimal. Dock fungerar den som ett komplett försteg då den har digitala ingångar och en volymkontroll. Men det togs det ingen hänsyn till idag eftersom vi bara testade ljudet i vanligt cdläge

Sheng Ya är en rejäl maskin, tillverkad enligt stridsvagnsfilosofin. Tung och stabil och rejäla kontakter osv. Bra display och är inte lika kinkig som QUAD vad det gäller brända skivor.

Primare tog alla skivor och som en extra snigel i ögat på motståndarna presenterade den CD-text på brända skivor. Kul Inga problem med handhavande eller dylikt. Också en väldigt stabil maskin, förmodligen tyngst i gänget.

Panelen bestod av Anton(Anton), Olof(Olof), Daniel(Daja) samt underteckand(förvånad?).


Anton och Daniel med öronen på spänn.


Olof kan inte tro sina öron. Japantrummor presenterade av en fjuttdvd för ynka tusenlappen. Bilden är från ett annat tillfälle.


Anläggningen bestod dessutom av mina högtalare, ständigt under utveckling...



Mången timmar satt vi och lyssnade och bytte låtar fram och tillbaka. Men relativt snabbt fick man en aning om hur varje spelare lät. Man satt sedan och krydda
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
wallraff Posted - 2005/01/31 : 10:05:35
Detta testet var både bra och mindre bra. Kul att koppla upp och lyssna på riktigt bra spelare, men också tråkigt att inse att man måste lägga så mycket pengar för att bli nöjd
Men som går att läsa under "medlemmarnas system" så har jag hittat en cd. Den kostade en bråkdel av vad dessa spelare kostade och spelar nästan lika bra. Eller?
Vad det käller "ljudet" så tycker jag att Marantz gör ett väldigt bra jobb. En blandning av Primare och Quad. Detaljerna från Primare och spelglädjen och krispigheten från Quaden. En gyllene mellanväg helt enkelt. Det som dock saknas på Marantzen tycker jag är lite av holografin som de båda andra spelarna lyckades med. Med andra ord är inte upplevelsen helt total. Men med tanke på prisskillnaden så är det inte mycket att klaga på! Den blir nog stående här ett tag! Blir skivor för de pengar som var tänkta till spelare. Rätt prioriterat va?
Matrixen Posted - 2005/01/20 : 23:12:48
Intressant och trevligt test!
Anton Posted - 2005/01/17 : 00:01:18
Hehe, ja, vad skall man börja.

Först och främst så var det ett test mest på kul, inga avsikter att med absolut säkerhet säga varken bu eller bä.
Ändå tycker jag att vi lyckades komma fram till vissa skillnader mellan spelarna.
Om vi tar det uppifrån och ner:

(kanske passar bra med en varning om flummiga beskrivningar etc., men det är inte alltid lätt att med ord beskriva hur det låter)

QUAD: Trevligt ljud, inget stack ut anmärkningsvärt och på grund av detta uppfattade jag den som "lättlyssnad" och den funkade bra på skiftande musikstilar. Men den kunde, på gott och ont, kanske sakna lite detaljer. Upplösningen var enligt mig inte på topp (kan ju faktiskt vara en fördel i bland) , men det svängde om den. Basen var lättviktigast i testet, och i vissa fall behöver inte heller detta vara negativt.

Sheng Ya:
Här blev det lite mer detaljer, samtidigt som röster fick en lite "aura". Tydligen skall man ha försökt återskapa rörljud (dist ), vilket hördes. Denna spelaren grävde betydligt djupare i basen än QUAD:en.

Primare:
Här var det också mycket detaljer, fast utan den aura som Sheng Ya tillförde. Dock kunde alla detaljer göra att fokus flyttade från sångare till allt runtomkring.
Basen uppfattades som den mest utsträckta i trion, med pondus och kraft.

Sammanfattningsvis måste jag erkänna att skillnaderna inte var som natt och dag. Jag skulle gott kunna leva med vilken som helst av dem. De har alla lite olika karaktär, som gör sig gällande vid olika musiktyper, men genomgående lät det förbaskat bra!

Om man skall tala byggkvalitetsintryck, så var QUAD en kompakt sak med stort användningsområde. Fast det här med mulifunktionsknappar kanske inte är det bästa...
Sheng Ya hade den största lådan, fast den vägde dock inte speciellt mycket, men den hade ordentliga knappar på fronten.
Primare är byggd som en stridsvagn, rätt kompakt men ganska tung.

Det var i vilket fall som helst kul att jämföra dem, samt att sitta och tjöta hifi en seg söndag i januari.

(comming up next: förstärkar battle)

/A





Haakan Posted - 2005/01/17 : 00:00:48
oh måste nog låna hem en sån å jämföra med mitt försteg....kanonpris på den om försteget är bra
wallraff Posted - 2005/01/16 : 23:58:14
Den gick enbart som cd i detta test. Men den som är inte omöjligt att den ställer upp som förstag någon dag ;-)
Haakan Posted - 2005/01/16 : 23:56:24
daja jag har ju som funderat på quad cdn körde ni den som försteg också lr bara som cd?
daja Posted - 2005/01/16 : 23:48:29
Måste säga att jag är mycket nöjd med hur mitt nuförvärv (Quad) tog sig ann de andra. Jag kunde notera hur stampa-takten faktorn ökade radikalt när den spelade! :) "Det svänger ju" yttrades många gånger. Det som skillde sig mest var att den tappade lite i basdjup mot de andra spelarna. Ljudbilden var välsorterad men en aning mer framskjuten mot lyssnaren än hos de andra. Har innan endast hört min nya cd genom hörlurar då jag ännu inte lyckats bestämma mig för vilket slutsteg jag ska köpa.

Alla spelare är riktigt bra men själv skulle jag nog välja Quad alla dagar! Vågar påstå att den ger den roligaste lyssningen av de tre.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000