HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Creative Audio - HighEnd05

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Zalve Posted - 2005/02/28 : 23:12:50
Vi börjar med bilder från det sista besökta rummet från HighEnd05.

Hur var det nu det stod på skärmen när man hade Commande 64'an ?!
"Press play on tape" !
(Vi har väl dock avanacerat upp till skivor)


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
JD Posted - 2005/03/06 : 16:14:16
Man får väl tacka för de fina orden.....
CC Posted - 2005/03/04 : 03:21:33
Ah :-)

Va kul att det kommit ut lite bilder på dessa! De som har möjlighet ska verkligen ta en provtur med dessa burkar!
De är RIKTIGT grymma!
Jag har haft nöjet att höra den stora modellen hos Wolfgang, det gav mersmak! Men mer om dem en annan gång...

De två stativarna har jag hört hemma hos JD faktiskt! Kopplade till 90 kilo kärlek med 400Watt per kanal så vart inte det några begränsningar där ;-). Signalkällan var Bladelius S1:an o kablaget från FadelArt hjälpte till att inte sminka högtalarna utan de fick verkligen visa vad de gick för!
Å båda är riktigt trevliga o musikaliska!

Homogent var summeringen!
Upplösning från den förvånandsvärt djupa basen (jag var tvungen o blunda för att kunna ta till mig storleken på ljudet, liksom svårt när man ser dessa små element! Vadå fördomsfull?)) och upp till diskanten var bara där utan att pocka på sin uppmärksamhet... MYCKET övertygande!
Lättlyssnade o behagliga i klangen!

Skillnaden mellan dessa två var naturligtvis lätt att höra, allt som den billigare gjorde med bravur skötte den "lite" dyrare än bättre! Å skam annars!

Brister? Tja, de är trots allt SMÅ! De kan inte gå hela vägen ner till källaren... Men en bra bit ner för trappan kom de, å de mycket snyggt!
Den större verkar åsso vara mer känslig för att man "trimmar" sin anläggning "rätt" med kablar o allt! Det är i o för sig kanske naturligt då den är mer renrasig o därav kräsnare... Men ger man den detta så ler de mot dig :-)

Så... Får Ni en chans, så ta den å lyssna!

Zalve Posted - 2005/03/03 : 23:25:37
Om den är lika BAS-glad i större rum vet jag inte, men det kändes som att den gick ganska djupt.



Vi avslutar besöket hos Creative Audio med en liten översikt av rummet.

Zalve Posted - 2005/03/03 : 23:20:22
Välljud och mässor går inte ofta hand i hand, men det var ganska enklet att höra skillnad på de två stativarna.
Enkelt skulle man kunna säga att Credo göra det MIIs gör, fast bättre.



Det som slog mig mest var att M100 hade ett bra "släpp". Senast jag fick den känlan på mässa var, för cirka ett år sen och första träffen med MD's Contrane Alto.
Zalve Posted - 2005/03/03 : 22:29:55
Vi kollar in den andra stativaren hos Creatuve Audio.



Varifrån Credo M100s element kommer ifrån är nog ingen större hemlighet.
Jag tror det var premiär på dessa också, varför stavet är i Lönn. (Fanns inga andra klara)


Labbe Posted - 2005/03/03 : 22:12:22
Wolfgang: du har PM
Creative Audio Posted - 2005/03/03 : 19:01:26
Labbe > Ja det finns en passande sub till denna, du kan bygga ut hela systemet till "hemabio". Skickar gärna upp ett par till provning (du får betala returkostnad)!!!
/Wolfgang
Labbe Posted - 2005/03/03 : 11:49:42
Zalve och Wolfgang, tack för infon. Och jo de smälter in alldeles utmärkt i möblemanget där hemma.

Det verkar vara som vanligt med stativare, att de inte går speciellt djupt, men man får (oftast) en snabb och tight bas i stället.
Finns det någon matchande sub till dem? eller måste man ut och leta lämpliga partners (om man köper högtalarna)
Creative Audio Posted - 2005/03/03 : 00:25:52
Labbe > Monitor II låter mycket bra för sin prisklass. Detaljeringen i mellanregister och diskant är mycket övertygande och ger en otrolig "rymdkänsla" . Den attackerar med kraft och dynamik om det behövs, återgivningen av djupbasen lämnar tyvärr en del övrigt att önska, men det kanske man inte heller skall förvänta av en högtalare i denna storlek Högtalaren ingår i en serie som heter "Generation 2000" !

Wolfgang
Zalve Posted - 2005/03/02 : 23:11:35
Labbe: En klart spelglad högtalare. Ett bra mellanregister och en trevlig diskant. Bas fanns det... OM det var rummet som hjälpte till extra mycket, skall jag låda vara osagt.

Är man på jakt efter en stativare i denna prisklass, som skall ha ett utseende som passar ett vardagsrum, så är IIS ett alternativ.



En bild till för Labbe.
Labbe Posted - 2005/03/02 : 20:33:37
Phonars Monitors IIS var j-igt snygga.....
Hur låter dom då?





Edit: stavning
Creative Audio Posted - 2005/03/02 : 10:59:15
Zalve > Jodå jag har själv Credo S100 hemma, i Rotwood, tyvärr passar inte fågelögonlönn med den övriga inredningen men dom är ruskigt snygga (för att inte tala om finishen)!

//Wolfgang
mayro Posted - 2005/03/01 : 23:47:03
Snyggt......... Vilka foton... Ibland blir man sugen att just byta högtalare..... Inte för ljudet utan för just "looken".... Och enkelheten att endast behöva köra med ett slutsteg.. 50% mindre problem också......
Zalve Posted - 2005/03/01 : 23:34:38
Wolfgang. Det är väl samma modell som du har ståendes hemma ?!
Creative Audio Posted - 2005/03/01 : 23:29:50
Zalve > Vi hade med Credo S100 (precis vid ingången) men rummen var för små så Credo´n blev "Brummelig" i basen..... Tyvärr var det många som missade högtalarna !

Wolfgang
Zalve Posted - 2005/03/01 : 23:16:29
I Monitor serien så sitter det uteslutande element från Seas.



Förutom körsbär så finns det 3 ytterligare färger att välja på.

I Bakgrunden syns Credo...
Zalve Posted - 2005/03/01 : 22:58:47
Från sweetspot så såg det bla ut så här..



Det är Phonars Monitors IIS som vi ser till vänster. En liten snygg stativare med ett skapligt pris.


Jag har för mig att Wolfgang sa nåt om 7000:- för dessa små ljuspridare.
Zalve Posted - 2005/03/01 : 22:08:03


TEAC DV-50 är en RUBUST och stabil spelare som ger lite känsla av pansarvagnshifi.

Baksidan är ganska fylld av utgångar på denna universalspelare som TEAC själv vill kalla den.


Bulletplugg i metall, från Fadel Art


Kablaget som var inkopplat i större delen av systemet var FADEL ART Coherence

Zalve Posted - 2005/03/01 : 17:07:30
V70'n har en lillebror som heter V40 (2x45w) med samma utseende.

Dessa går att få i aluminium (Detta ex), svart och silver.



På hyllan under V70n i Spiderracket så är det samma källa som finns på första bilden. En multispelare värd namnet.
Klarar av de flesta formaten på marknaden.
Zalve Posted - 2005/03/01 : 17:02:34
Vi backar ut lite till och ser att det är en OCTAVE modell V70.



En rätt smäcker och trevlig kompanjon.
V70'n ger 2x70w i 4 ohm. Finns med skyddsgaller om man skulle ha lite nyfiket småfolk hemma


Zalve Posted - 2005/03/01 : 11:47:40
Backar vi ut lite så ser vi detta. Ett par KT88or skulle jag tippa på.
Det finns möjlig att stoppa i ett gäng olika rör. Förutom KT88or så skall bla 6550, 6L6 och 5881 passa.

Läge för test av olika rörljudsideal ?!



Zalve Posted - 2005/03/01 : 11:40:09
Creative Audio var en ny bekantskap för mig, med produkter som jag inte direkt hade nån koll på.

Det fanns flera Europa premiärer i det rummet. Vi börjar och smyger på det första.



Nån som vet vad det är för rör ?
Zalve Posted - 2005/03/01 : 11:28:36
Wolfgang: Det är ju alltid en lämplig bortförklaring. Vi kan ju kolla vad Jonas sa
Micke Y Posted - 2005/03/01 : 11:28:29
Jag satt en halvtimme helt ensam med stängd dörr i det här rummet. Credo stativaren spelade och ljudet var otroligt klart, välupplöst och naturtroget. Röster var mycket verklighetsnära och hela kören fick vara med på scenen (dvs mansröster hördes de med).
Systemets stora styrka låg i dess klarhet, kanske berodde det på att det var rörförstärkeri. Eller hur Bernt?

Micke
Creative Audio Posted - 2005/03/01 : 11:12:40
Per > Det var ju faktiskt dax för min rökpaus........

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000