HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ny bas till bilen - bilder

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Saro Posted - 2005/03/24 : 13:38:40
Här kommer lite bilder på mitt nya element till bilen

Men inte ännu. Kanske i kväll..
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Saro Posted - 2005/06/06 : 07:44:27
antonic: Blev inte 8" utan två 6,5 till per dörr. Jag delar min mellan 50 och 80 beroende på. Ska jag spela ac/dc så kör jag ju helst på 80hz då det blir bättre slam. Det hade jag hoppast på att få bort med 4 6.5" till fram. Men men. Jag ska som sagt inte tävla med min bil. Då hade jag nog valt lite andra vägar att gå.
Jag läste att man var tvungen att köra sub ner till 20hz i sasca nu. Kan bli kul att se villka element som klarar det i en bil. Villken bas kommer du att köra? titanium?

Marti: Nja ingen bild på bilen ännu. Ska strax bygga om framdörrarna för 4e gången. Sen innan sommaren är slut ska skuffen fått sig en till bas med Sen ska det väl vara klart :P


Men som vanligt precis när man fått prylar så ska man jobba 12timmar 7 dagar i veckan för att någon jävla sopa på jobbet inte anställt folk.
martikainen Posted - 2005/06/05 : 21:09:11
Den där basen verkar väldigt fin =) skulle vara roligt att se en bild på hur der ser ut i bilen nu. Får väll hoppas att bilen inte skakar sönder när du drar på ;)
Antonic Posted - 2005/06/05 : 14:12:12
Men om du ska 8" i dörrarna är det då inte just 20-40Hz den ska vara bra på att spela då?
basen alltså

Jag kommer dela min högst 40hz på tävlingar.
sedan 63hz vid vanlig demo.
Sitter 9" fram

Saro Posted - 2005/05/23 : 19:37:01
Ja har haft basen ett tag och kan helt klart rekomendera den till det mesta. Kanske inte i spl syfte med en bas men med två så lär det spela fullt tillräckligt. Känner mig ganska nöjd men ska ändå bygga en mindre låda till den då jag inte anser mig behöva verkligt ljudtryck vid 20hz.

Annars är det väl 8" fram som hägrar. 12kg dämpmassa beställt till dörrarna. och någon special formbar skiva som jag tänkte prova för att göra om framdörrarna.

det var allt för denna sväng.
Saro Posted - 2005/04/11 : 00:23:31
Antonic: Joda den spelar på ganska bra. Jag lämnar inga intryck ännu men det låter lovande från både bas och framsystem. Jag ska dämpa lådan mer och koppla om basen till två ohm. Jag driver den med ett Soundstream Rubicon 1002 så effekt har den. Men det blir som sagt lite mer när man kör steget i 1ohm istället för 4ohm :P. Ska även försöka få liv i det andra rubiconsteget så att jag får dubbla steg till framsystemet. WEEEE :P (har ett 502 dit nu och har ett till som lämnar dc som satan)
Antonic Posted - 2005/04/10 : 16:44:09
Dom basarna ska spela på ganska bra.

Vill ha lyssningintryck :)
Vad kommer du driva den med??

Lyssnat på W7 serien vilket spelar helt underbart.
har 3 vänner i billjuds teamet som kör med 13,5" W7 10.000kr
tror dom 3 personerna har dom ända 4 exemplaren som finns i sverige än så länge

Spelar både fint och SPL
Så W7 är inte bara en spl bas utan gjord för HIFI

Mvh Anton Svensson
Dahlberg Posted - 2005/04/03 : 20:20:18
Behövde du några klinkersplattor
Saro Posted - 2005/04/03 : 14:43:08
Tobias: Jag köpte w6 av en anledning. De skulle enligt flera spela snyggare än w7 som mer verkar vara en SPL bas. Inget ont om att spela högt ^^ men jag kännde att jag säkert klarar mig på w6 basen. räcker inte en så går det ju att skaffa en till :P Lådan är klar. Inga bilder på den. Ska se om jag hinner ikväll kapa ut det nya golvet.

datar Posted - 2005/03/29 : 22:48:30
Molsson: MA-Audio? Menar du det märket har jag själv varit MA-Audio ägare.. Minns dock inte modellbeteckningen... :)
Tobias_Sv Posted - 2005/03/29 : 04:29:49
Snålis som inte köpte W7:or

Ska bli kul att höra hur det låter, har bara hört JL:s billigare basar men däremot lyssna jag på MTX Thunder 9500 nyligen å helvete va skön bas. Däremot verkar det som om JL:s e lite mer "hifi" och MTX "slägga" i bilspråkstermer eller nått.

http://www.mtxaudio.com/caraudio/headtohead/w7.cfm
Saro Posted - 2005/03/26 : 15:11:21
Niklas: Nej jag har inte lyssnat. Men jag har läst en hel del bra om deras produkter så det är nog inget fel på deras basar. Kolla med bdaudio på zatzy ifall han har någon koll på deras produkter.

Blev inget idag heller. Vi gjorde ett tappert försök att bygga men det sket sig då det inte fans
tillräckligt stora spillbitar. Så på tisdag blir det marinplyfa 15mm som stagas upp med klinkers och pl400 >:D Det blir även marinplyfa som golv i skuffen. Ska plocka med kameran då för att fota lite med.

Tips till alla diyare:

Vid påsk, nyår födelsedagar osv. Köp whisky av det bättre slaget. De idere vi haft ikväll har varit helt oigenomförbara :P väldigt kreativa men väldigt tunga


Glad påsk.. Happy singelmalt day
rowa Posted - 2005/03/26 : 14:19:07
ser bra ut, den flyttar nog en hel del luft..

Har du lyssnat på cdtaudios baselement? Köpte deras framsystem till mnin bil, låter sjujävla bra. Sugen som fasen på cdtaudio 12" i bagageluckan..
Saro Posted - 2005/03/26 : 01:40:57
I morgon (idag) blir det låda.. 28liter slutet kommer jag att köra på då den verkar falla ganska lagom ner till 30hz då. ca -10db ligger den i då och det är inga problem för bilens cupe att räta till. De ni hifinissar.
Saro Posted - 2005/03/25 : 17:10:43
mjo kör den i 8ohm nu. en väldig skillnad i effekt.. ezon verkar gilla 2ohm :)
Dahlberg Posted - 2005/03/25 : 16:43:53
Katten borde vara ganska tuff vid det här laget
Gillar byglingen för talspolarna
Saro Posted - 2005/03/25 : 12:56:20
körde lite nu utan låda med ezonblocket och den verkar helt klart tåla effekt. katten gillar dock inte när jag kör swep mellan 10-100hz. Jäkla liv på kissen.
Saro Posted - 2005/03/25 : 09:49:46
Pjotre: Den handlar om något som du aldrig kommer att förstå. BILSTEREO :P Den kommer förmodligen att handla om mycket annat än bara baselement och trä :P

Blev inge bygga igår Bengt. Robert fegade ur.. han ville skjuta på det till veckan..Men det ska nog jag och han bli två om. :P
Dahlberg Posted - 2005/03/24 : 23:49:25
En del i Samuels billjudsbyggarprojekt (många bokstäver blev
det ) och det ser lovande ut Handlar inte om kaviar
i alla fall.
Pjotre Posted - 2005/03/24 : 23:41:05
Vad handlar denna tråden om???
Dahlberg Posted - 2005/03/24 : 23:38:59
Rätt så coolt element , se till att jaga upp snickarassistenten
så att ni blir färdiga med lådan nån gång också. Laminat med
kvalitetsplyfa och klinkersplattor sa du något om
Saro Posted - 2005/03/24 : 18:59:37
NN jag väntade på ett inlägg från dig.. Jag hade dock räknat med att du skulle påpeka att det inte var en JBL bas :P

Hur lever livet med NN då? Hur går det med systemet osv?

Neeeeh.. en grogg till innan det blir byggdags.. Nej jag håller inte i kapen
Niklas Nord Posted - 2005/03/24 : 18:37:38

bara 12" ?
vilken feting...

molsson Posted - 2005/03/24 : 18:22:49
Jag vet ;)

Mm, JL. Nästan lika coolt som MA.
Saro Posted - 2005/03/24 : 18:12:47
Molsson trodde jag hade avhandlat rätt hårt vad jag tycker om stroker i en tråd för nått/några år sedan. :P
Saro Posted - 2005/03/24 : 18:10:38
Så då ska vi visa upp hur ett riktigt element kan se ut.

Ett element bor i en annan typ av låda från början:



Lika bra att fortsätta visa baken på elementet:



Så kan man även lösa anslutnigen för dubbla talspolar:





Jag har aldrig sett maken till förstärkningar mellan spider/talspole/talspole/membran:



Notera gummiböjjen som går för trådarna till talspolen:



VACKER





Det var basporren jag hade att bjuda på. För er som undrar så är detta ett JL Audio W612v2.

Tackar Dahlberg för fotograferingen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000