HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Jag har köpt en ny kamera

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
StefanB Posted - 2005/04/22 : 17:23:59
Inför den stundande New York resan har jag inhandlat en ny digitalkamera. Den "gamla" var alldeles för stor att släpa med sig överallt och tekniken (antalet pixlar + snabbhet) har en rasande utveckling. Har besökt lite Göteborgsbutiker och fotograferat i dag. Tyvärr utan stativ men lite skoj tror jag mig ändå ha fångat på bild.

Men vi börjar här hemma.









Och så ger vi oss ut på stan
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Drem Posted - 2005/05/09 : 22:50:42
Jag var skeptisk till att ljudet skulle förändras eftersom det är helt digitalt men det har det banne mig gjort och jag är lika glad som förvånad. Det kan ha med kablaget att göra också eftersom mycket håller på att bytas här just nu. Ett rörförsteg kommer också vilken dag som helst nu. Jag är så här glad för jag tycker att det börjar låta riktigt bra --->


Jag stänger heller aldrig av blocken längre
Dahlberg Posted - 2005/04/24 : 23:29:39
300 timmar är ingen överdrift även om det mesta har satt sig
efter ca:200 timmar. Har inte provat att slå av mina än men
har fått berättat för mig att dom inte gillar det heller, då
vill dom ha en halvtimme till

Snygga bilder Stefan
Bernt Jansson Posted - 2005/04/24 : 22:09:01
Låt isblocken gå hela tiden i några dagar så ska du få höra att dom bättrar sig en hel del.
Drem Posted - 2005/04/24 : 20:56:01
hjort:

Dom här iceblocken har inte gått många timmar. Två veckor sedan jag fick hem dom. Uppskattningsvis har jag kanske spelat på dom 1-2 timmer per dag sedan dess. 4-5 timmar på helgdagar.
bjarne Posted - 2005/04/24 : 19:30:19
Har hört de däringa ushrarna i hemmiljö...tyvärr inte i min dock. Låter fantastiskt, och kan rekommenderas för den som funderar på fingrejer (Tror att Anders hade ett par beggade inne nyligen). Drevs med en Cayin A300 eller vad den nu heter, en integrerad rörförstärkare. Stor vill-ha-faktor på det ljudet. Stativen ser ut att ha hämtat ölite italiensk inspiration från SF.

För den icke göteborgsbaserade kan också tilläggas att "källarlokalen"
quote:
Herregud vilka grymma lokaler!
Önskar jag fick bo i en källare med oputsade tegelväggar :(
ligger ovan jord och är min själ en rysans trevlig upplevelse!

Och nämnda Å-affär har något av det bättre bemötande som går att uppbringa. Två pärlor på den göteborgska hifihimlen!
hjort Posted - 2005/04/24 : 17:56:27
Hur många timmar har dina Iceblock gått?
Det tar iaf 300 timmars inspelning för att de ska låta riktigt bra.
kasra Posted - 2005/04/24 : 16:21:21
Bra reportage! Steinwaylackade confidence C2 är ju knappast några standard högtalare
Haakan Posted - 2005/04/24 : 14:49:20
mja kabelkille är ja då inte...så det tror ja inte...dock kanske dom behövde värmas lite

fast frågan är hur stor skillnaden var...OM man hade råd med mcintosharna...skulle man köpa dom istället eller var det nästan jämt strå mellan dom?

Drem Posted - 2005/04/24 : 13:59:23
haakan:

Givetvis kan ingen vänta sig att dom skall ha en chans mot mcintosharna, men det hade varit mycket mer intressant om han kört icestegen på samma exklusiva kablage. Det saknades lite värme och detaljrikedom när ice var inkopplat, och jag vill gärna tro att det dyrare kablaget har en väldigt stor del i detta.
Haakan Posted - 2005/04/24 : 09:54:29
vore iofs konstigt om dom hade spöat mcintosharna? vilka var skillnaderna...var det verkligen klasskillnad eller stod sig icen bra?
Drem Posted - 2005/04/24 : 02:56:17
Det var riktigt skoj att träffa StefanB från forumet, jag blev förvånad när han sa "jag kanske har PMat dig någon gång" hehe, då förstod jag att det gällde detta forumet Det blir så anonymt när alla sitter hemma bakom sina tangentbord och skriver.

Jag tycker också att provspelningen var lite orättvis och jag fick lite känslan att Anders inte vill att digital förstärkning skall låta bra. Men huvudsaken var att vi hade trevligt, och jag är jättenöjd med hur dom låter hemma hos mig Snart blir det ett rörförsteg ihop med dessa.

Bravo Posted - 2005/04/24 : 02:06:58
Ingen dålig kamera som letar upp sådana bilder.

Hifi Stället verkar vara en butik i min smak.
vemsom Posted - 2005/04/23 : 22:38:51
Herregud vilka grymma lokaler!
Önskar jag fick bo i en källare med oputsade tegelväggar :(
edison Posted - 2005/04/23 : 22:20:34
Fina bilder från snygga utställningar!

Plåta så bra på frihand är INTE helt lätt, vilket gör det lite extran kul att du fått till så bra bilder!

Skulle absolut rekommendera nån form av bordsstativ, då blir det i vissa lägen klart lättare att fota blixtfritt (= snyggare ljus) och jag antar då att du också kommer plåta LITE annat än HiFi framöver, hehe...(?)

Bernt Jansson Posted - 2005/04/23 : 22:11:35
Kul reportage!
StefanB Posted - 2005/04/23 : 21:52:56
Slank in på Hifi Stället idag också i sällskap med Plind. Efter en stund kommer forumets "Drem" in, bärande på två ICE monoblock från EZON. Efter lite prat med Anders så kopplas ICE blocken in i fantastiskt sällskap eller vad sägs om Mcintosh drive och dac, försteg och Sonus Faber Strativari högtalare (ursäkta stavningen)

Som tur var så hade jag med mig kameran. Fram med den och knäpp en första bild och kameran svartnar. Slut på batteriet Så det blev inga bilder av detta möte och den bild jag hann knäppa blev inget vidare men jag kan ändå inte avhålla er den.



Det utspelades en lite duell mellan ICE blocken och Mcintosh slutsteget i mitten. Kopplingen var sådan att Anders kunde växla mellan slutstegen via försteget. Vi kan väl direkt säga att om man betalar 10 ggr pengarna så låter det bättre. ICE konkurerar inte i prisklassen 100 000 +. Sedan var förutsättningarna i denna "duell" inte rättvisa. Oinspelade och kalla ICE block med enkellt Uscher Audio kablage mot varma, inspelade Mcintosh med dyraste aktiva kablaget från Analysis Plus.

StefanB Posted - 2005/04/23 : 11:20:09
jo den är trevlig. Kostar 2995 kr på Expert och jag hade en rabatkupong som gav 10% rabatt Har 5 mpxl och 3 gånger optisk zoom. Ingen "vanlig" sökare men däremot en 2½" stor lcd skärm. Det går att ställa lite vitbalanser och sådant men det har jag inte experimenterat med ännu, det kommer. Valet stod mellan denna och Canons IXUS 40. Storleken är i det närmaste identisk men denna har då fler pixlar, större skärm, medföljande väska och var något billigare. IXUS har bättre filmegenskaper och så är den ju en IXUS. Jag är nöjd.
Haakan Posted - 2005/04/23 : 10:23:21
trevlig liten kamera de där....vad kostar en sådan`?
StefanB Posted - 2005/04/23 : 10:15:28
Visst är vi på Ågens. De har väldigt snygga lokaler och uppställningar och deras "finrum" har varit till stor inspiration då jag byggt mitt eget musikrum i källaren på huset.



Närbilder är ju alltid roligt. Rätt ok för att vara utan stativ tycker jag.


Och här står finhögtalarna på en prydlig rad.
plind Posted - 2005/04/23 : 09:08:18
Jag gissar på en som börjar på Å och ibland kan förknippas med söndagsmorgnar
StefanB Posted - 2005/04/23 : 08:30:01
Vi tar några avslutande bilder på en urläckra skivspelaren från Oracle. För 72 000 kr ingår en pickup







Och då var vi framme i nästa butik. Vart kan jag ha hamnat nu?


StefanB Posted - 2005/04/23 : 07:48:56
Visst är vi på Hifi Stället. Kameran visade upp sig själv på den första bilden och ser ju inte märkvärdig ut. Du kanske missade den Zalve eftersom den är VÄLDIGT liten

Vi fortsätter att titta oss omkring på Hifi Stället.


Här har vi en lite udda högtalare från Usher Audio. En stativhögtalare som till och med får stativarnas stativare, Extrema, att se lite ut. Denna bananformade skapelse låter riktigt bra.



Jag har sparat den läckraste til sist. En makalöst vacker apparat som kan köpas komplett för 72 000 kr. Först till kvarn


Tyvärr stod den högt upp och jag saknade stativ. Med alla detaljer, vinklar och vrår var den riktigt svårt att ta kort på men jag gjorde vad jag kunde.


Pelle Posted - 2005/04/23 : 03:44:00

Ganska ovanligt att köpa en kamera innan man åker till NY. Fina bilder dock.

luften Posted - 2005/04/23 : 00:12:24
Zalve: Titta en gång till på vad som speglar sej i första bilden (samt namnena på bilderna)
Zalve Posted - 2005/04/23 : 00:07:59
En gissning skulle kunna vara HIFIStället...
Själv undrar jag vad det är för kamera

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000