HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Cliffan - Budget-rör....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Cliffan Posted - 2005/04/27 : 03:19:38
Kanske inte mycket till presentation men det är väl en början.
Mitt system består av följande:

CD-transport: Arcam Delta 170.
DAC: Arcam Delta Black box 3.
Skivspelare: Tandberg TT5000
Hemmabio Reciever: Marantz SR4200
Förstärkare: Xiang Sheng Sweet Peach FU50

Högtalare: Mason dipoler (konstruktör Nils Bäckström)
Kablage från VDH och IXOS.

21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Cliffan Posted - 2010/04/01 : 22:41:46

Jag har nu rört om lite i förstärkeriet, införskaffade för ngn vecka sedan en kinesisk rörförstärkare. Sweet Peach Fu50, tillverkad av Xiang Sheng. I den sitter det ett 6n1, två 6n3 och två FU50. FU50 är den kinesiska beteckningen på det ryska GU50 vilket går att få tag i för löjligt små pengar. Vilket är den största orsaken till att jag har köpt den, jag ville ha en rörförstärkare som är billig att byta rör i.
De medföljande rören är av kinesisk tillverkning och av tveksam kvalitet, FU50:orna har jag inget att klaga på än så länge.
Däremot blev det en klar förbättring med ett ryskt NOS 6n1p, så jag bytte även ut de medföljande 6n3:orna mot ryska NOS 6n3p och på den vägen är det. Arbetspunkten för 6n1p röret är låg, jag får se om det ska modifieras med tiden för att få bättre linjäritet.
Cliffan Posted - 2008/12/12 : 23:29:11
Två år sen jag uppdaterade tråden! Oj... och alla bilderna är visst väck!

Slänger in ett par bilder. Är på G igen.. har äntligen fått tag i nya sovtek slutrör som fungerar. Lång historia. Den korta versionen: Ett av slutrören i ena dynaco mk3-slutsteget gav upp.
Beställde en ny matchad kvartett på ebay av en firma där, de rören visade sig vara dåliga. Säljaren tog inte på sig felet.

Och nu har jag altså fixat nya rör.

Lite varma bilder. Nyjusterad bias.





För övrigt har min vinylspelare fått sig en ny rem och en beg ortofon pickup. Blev bättre, men jag är inte riktigt nöjd än.
Cliffan Posted - 2006/03/19 : 19:39:53
Japp, valet föll på denna. Orsak: Den fanns till salu.(impulsköp) Och den var billig! Nu funderar man mest på hur mkt bättre den blir med en annan pickup.
Metal Posted - 2006/03/19 : 16:13:57
Kul att du hittat en spelare!
Snoop Posted - 2006/03/19 : 11:40:39


Ännu en man som fallit ner i den undre världen ett STORT GRATTIS!!!!
Labbe Posted - 2006/03/19 : 08:18:13
Är nog snart dags att besöka någon...
Cliffan Posted - 2006/03/18 : 23:19:39
Och nu har man skaffat en vinylsvarv.
Inget avancerat, men alla är vi barn i början.
Blir en ny pickup så småningom när pengar finns.



Cliffan Posted - 2006/02/12 : 10:40:05
Mycket möjligt!
Enl. förre ägare på min så hade EA byggt denna också, men så har alla sagt om de edison-prylar jag har haft i alla fall...
ockham Posted - 2006/02/12 : 00:32:08
Kanske likriktar rör?

Mina Audion har Erik A själv byggt. Känns kul, synd att han slutar.

300B är grymt, 2A3 rör ska vara bra också, men har inte hört dem, funderar på ett DIY projekt med dem
Cliffan Posted - 2006/02/08 : 10:35:19
Jag vet faktiskt inte exakt vad de extra rören fyller för funktion. Bara att jag gillar designen. Ang. priserna så varierar de väl en del, jag köpte min första direkt från Erik Andersson för 6000, ringde honom även innan jag handlade denna och då hade han en hemma men pga att han hade avvecklat sin firma så skickade han ingenting längre.
Den låg väl nånstans kring samma prisläge. Om den senare modellen är dyrare vet jag inte, jag har då inte betalat mer för min, faktiskt lite mindre. Man kan ha tur ibland.
Jonne Posted - 2006/02/08 : 08:06:08
quote:
Låter tämligen trevligt för pengarna också



Vad får man betala för en Edison Triod av sen modell

Snyggt
edison Posted - 2006/02/07 : 23:39:06
Den "nya" förstärkaren har ju två rör extra...

Varför det?

Cliffan Posted - 2006/02/07 : 20:46:39
Låter tämligen trevligt för pengarna också, det vill jag lova! Speciellt med lättdrivna högtalare. Denna byter jag inte bort.
cjagenmark Posted - 2006/02/07 : 19:48:44
Ser väldigt trevligt ut
Cliffan Posted - 2005/12/17 : 00:10:16
Här kommer lite bilder! Håll till godo!
Mums!

De skarpsynta ser en viss skillnad mellan denna och min andra triod!







Cliffan Posted - 2005/12/16 : 23:16:19
Högtalarna vet jag inte så hemskt mycket om, min farbror har konstruerat dem, det finns enligt en annons jag såg för ett år sen på nätet 15 par... mina är min farbrors egna prototyper så de är lite experimentella, bland annat är det andra mellanregister på dem än de övriga. Bra verkningsrad, minns inte om det var 93 eller 95db, ja nåt sånt.
Cliffan Posted - 2005/12/16 : 23:12:02
Till den förra köpte jag Electro-Harmonix på grund av att vår katt lyckades fälla en blomkruka och krossa glaset på ett slutrör. På denna vet jag inte vad det är för rör, det är de som satt i den när den var ny. Och enligt säljaren är den endast använd ett hundratal timmar -nyskick! Bilder kommer, jag fick slut ström i digitalkameran!
mayday Posted - 2005/12/16 : 17:24:18
Japp, dipolerna vill jag också vet mer om...har ju även jag dipoler.
UnBeliever Posted - 2005/12/16 : 17:11:35
Jo det är onekligen väldigt trevliga de där förstärkarna! Vad använde du för 300B-rör i den?
Lite mer info om högtalarna?

Mvh, Ola
Cliffan Posted - 2005/04/27 : 10:42:04
Absolut, och efter ett hjärnsläpp har jag skaffat en igen!!
ayayay Posted - 2005/04/27 : 08:12:40
En Edison Triod-förstärkare är en trevlig bekantskap, speciellt ihop med ett par Quad ESL 57:or

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000