HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Cottage visar upp sig

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Cottage Posted - 2005/07/03 : 17:51:28
Så är uppgraderingsvågen över för den här gången. Sista biten föll på plats idag och nu bara njuter jag. Det som låter hemma hos mig är följande:
  • Primare A30.1 integrerad förstärkare
  • Primare D30.2 cd-spelare
  • Sonus Faber Cremona Auditor
  • Nordost Solar Wind högalarkabel
  • Audioquest King Cobra XLR signalkabel
  • AKG K240 monitor hörlurar
  • X-CAN V2 hörlursförstärkare

Gamla saker som används (mycket) sällan är Harman Kardon skivspelare, Marantz kassettdäck och Panasonic tuner.

Så här ser det ut från lyssningsposition (möblerna är inte krokiga, jag har bara klippt ihop bilderna):
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Cottage Posted - 2005/07/26 : 10:00:57
Poe:
Som jag skrev tidigare blev det ett jättelyft. Nu vet jag inte om du har samma modell från Tara som jag, men prova att låna hem ett par Nordost och lyssna, jag tror det finns läge för förbättring.
Poe Posted - 2005/07/26 : 09:51:25
Hej Cottage,

Vilket läckert system. Hur upplevde du bytet från Tara Labs till Nordost? Jag har själv ett par Tara Labs högtalarkablar som jag funderar på att byta ut mot något annat.
Cottage Posted - 2005/07/26 : 09:41:35
Roar mig att sitta och fundera över vilka olika ljudapparater man har haft genom åren.

Det började med att jag vann en skivspelare i en tävling i tidningen Teknik för alla. Min besvikelse blev stor när det visade sig att det bara var just en skivspelare, utan förstärkare eller högtalare. Det löstes genom att jag ibland fick koppla in den på föräldrarnas radio. Märket var Luxor.

Nästa steg var en Luxor-anläggning på 2x5 watt! Hopbyggd grammofon, radio och förstärkare. Antagligen uruselt ljud och pickupen hyvlade ner skivorna.

Märkestroheten fortsatte, ännu en gång kombinationsanläggning från Luxor, nu lite bättre. Denna fick vara med gymnasietiden ut.
Nu (1977) började jag läsa tidningen Stereo HiFi (numer HiFi&Musik). De satte ihop ett paket för 3000 kr som skulle vara bra: Harman Kardon 330c, Technics skivspelare och Luxor golvhögtalare. Denna köpte jag och livet lekte.
Högtalarna var nog det sämsta i denna anläggning, så nästa uppgradering blev till Audio Pro, minns inte modellnamnet (köpt ca 1983), men det var ingen av de aktiva. Helt klart ett lyft.

Nästa steg ny receiver, en Yamaha, sedan skivspelare Harman Kardon T20 (denna har jag kvar).

Nu gör cd-spelarna sitt intåg, den första är en Denon, vilken senare byts mot en Onkyo. Nya högtalare blir Infinity RS301(?). Dessa blev jag aldrig riktigt nöjd med, så nästa köp var ett jättelyft: Sonus Faber Minuetto. För att matcha dessa byter jag receiver till en Harman Kardon, kanske den hette 5700. Ny cd-spelare Holfi Xara och sedan byttes HK:n ut mot Holfi Audis. Sedan är vi framme vid dagens anläggning.
MONTANA Posted - 2005/07/18 : 23:15:26
Lamborghini, Ferrari, Riva, Gucci og - Sonus Faber!

Vakker design = ITALIA!
Cottage Posted - 2005/07/17 : 19:04:46
Lite att besvara:
quote:
Har fått äran att lyssna till storebror till dina högtalare så vet att du måste ha grymt mycke välljud inne i vardagsrummet om kvällarna

Det finns t o m de som anser att dessa ger mer för pengarna än golvmodellen (dubbelt så dyra).
quote:
Hur tycker du nordost funkar med Sonus/Primare kombon?


Jämfört med mina gamla låter de otroligt bra (fastare bas, luftigare diskant, rymd kring varje instrument). Törs inte tänka på vad som skulle hända ifall jag gick upp något steg på Nordost-trappan.
quote:
Är det par 952 av Auditorn som är dina, alltså är det parnumret?
Isåfall har de sålt en del sådana....

Visst är det parnumret, så man är inte ensam om att ha god smak...
Per100 Posted - 2005/07/12 : 14:06:02
Samma lösning med nordost som jag har med mina red dawn mot högtalarna.
Funkar bra faktiskt.
Mattias Posted - 2005/07/12 : 10:50:39

Men va trevligt
Är det par 952 av Auditorn som är dina, alltså är det parnumret?
Isåfall har de sålt en del sådana....
Tex en högtaalre som EA2 har jag bara sett lägre parnummer än så länge.

/Mattias
Mahler Posted - 2005/07/12 : 10:38:24
quote:
Primare A30.1 integrerad förstärkare
Primare D30.2 cd-spelare

Sonus Faber Cremona Auditor

Nordost Solar Wind högalarkabel


Ojjoojj!!

MKT trevlig, kompetent och väl sammansatt kombination måste jag säga!! Och högtalarna då!!!

Riktiga pärlor!!
Nitram Posted - 2005/07/12 : 09:23:15
Oj... missat detta helt dom e ju så läckra Cremona Auditor...

Hur tycker du nordost funkar med Sonus/Primare kombon?
Snoop Posted - 2005/07/03 : 21:08:59
Grymy snygga högtalare du har, jag har även jag lyssnat på golvarna och det är för min del de bästa jag någonsin lyssnat på. Dessa lär itne låta dåligt...
Slupen Posted - 2005/07/03 : 19:57:54
Har fått äran att lyssna till storebror till dina högtalare så vet att du måste ha grymt mycke välljud inne i vardagsrummet om kvällarna =)

hexen Posted - 2005/07/03 : 19:36:40
Underbara högtalare
Cottage Posted - 2005/07/03 : 19:27:35
Tack , jag har inte helt fallit för att låta ljudanläggningen bestämma möbleringen, med vissa kompromisser som följd.

Högtalarna är jag oerhört nöjd med, särskilt nu när kablarna satte dit pricken över i:et.
ohmega Posted - 2005/07/03 : 19:23:38
Om högtalarna låter lika bra som dom ser ut...låter dom inte illa....
sampix Posted - 2005/07/03 : 18:54:25
De där högtalarna är inte helt dumma
Smakfull inredning dessutom. Gratulerar
Cottage Posted - 2005/07/03 : 17:57:55
Sedan på högtalarna:











Nordost-kablarna är det senaste köpet, la beslag på demo-exen som Lyssna i Ystad annonserat här på forumet. Vilken skillnad mot mina gamla Tara Labs! Den något annorlunda inkopplingen beror på att de är tänkta att använda på högtalare som ska bi-wiras, men det ska ju inte dessa...
Cottage Posted - 2005/07/03 : 17:54:27
Lite fler bilder, först på elektroniken (ursäkta oskärpan, gillar inte blixt):









HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000