HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Modda Denver skola. del 1. "Strömdel".

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
rannagarden Posted - 2005/07/31 : 09:50:59
MODDA DENVER.

Del 1.




Del 2 hittar du på:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41938
Del 3 hittar du på:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42429


Intro.

En tråd att samla de grundläggande stegen i en DVD/CD-spelar moddning. En tråd med lite enklare bilder och förklaringar till hjälp för såna som för första gången börjat snegla på detta med att "modda". En tråd som jag saknade då jag för några år sedan tog de första stapplande stegen på "moddar-stigen" (vilket resulterade i en 200VA trafo på tre-fyra kg i en cd-spelare, brända motstånd och kall-lödningar). Istället fick man jaga nätet runt efter små ledtrådar här och var, då alla verkade veta mer än en själv och bilder var det ytterst snålt med. Tackar en sån klippa som Svalander för hjälp och tips. Superb hemsida! http://www.svalander.se/

Jag har alltid haft svårt med blueprints och scheman. Får man en bild på hur det skall se ut att jämföra schemat med - är det ju mycket enklare. Tänkte därför hålla detta på en ytterst enkel nivå. Bilder, tips, komponentval och lite specar och ljudintryck.

MODDA CD. MODDA DVD. (söktext för yahoo)!

Inlägg är naturligtvis välkommet, MEN detta skall bli en bildtråd med på-rad samlade tips med bilder, så man i "Modda Denver"-tråden slipper bläddra 20 sidor för att hitta och orientera mellan de olika tipsen. Debatteranden ang. trådfrågor - om de skenar - hänvisar jag till "Modda Denver" tråden: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37089. Tipsen här är som sagt grundläggande för de flesta spelare på marknaden idag - applicerbara på det mesta, alltså.

Verktyg.

Jag förutsätter att du äger en lödkolv med fin spets, då det är endel finlödning som skall göras. Några bra tänger (smal nos, avbitare), borrmaskin med div. borr, skruvmejsel som passar, lödtenn, ev. bågfil/metallfil/dremel/plåtsax. Avlödningsfläta eller tennsug.

Enkel översikt.


Vi behöver en spelare:


I detta fallet en Denver 142.

Vi kikar inuti:


Här hänger alla med. Superbt! Bra separerat inuti. Ström till vänster. Driven i mitten. Ljudet till höger. En hel del luft också , men det ger desto mer utrymme för utsvävningar och förenklar arbetet. Fin-fint! En del spelare har allt montaret på ett kort, eller rent av tre-fyra till fem kort(!), men med lite studerande av komponenter och kretsar borde man kunna utröna vad som är ström respektive ljud alt. bild-korten.

Moddarskola Strömdel moment 1.


Vad man först måste se över för att få en bra grund att bygga vidare på är strömdelen. Skall en tillverkare spara in någonstans i dagsläget på en DVD-spelare, så blir det tråkigt nog i strömdelen. Här finns mycket, mycket, mycket att göra. Både i komponentval och ljudvinningar.

Låt oss identifiera lite vad som finns på kortet och få en liten överblick:


Ah, en switchad nätdel. Lite kinkigare än en konventionell sak, men det finns saker att åstadkomma här med.

M
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rannagarden Posted - 2005/08/22 : 15:50:19
Fungerar alldeles utmärkt.

M
Ibbe Posted - 2005/08/22 : 13:07:04
dioderna i likriktarbryggan 70-029-00 2,3A 1000V.
var slut på Elfa, är 70-028-84 ok eller vad kan man ta?
rannagarden Posted - 2005/08/07 : 00:03:52
Nu ganska modem-vänlig. Graderad "Modem +"

M
uffe2 Posted - 2005/08/06 : 15:03:17
26 kB


Det finns ett jättebra program som heter "Advanced JPEG Compressor".
rannagarden Posted - 2005/08/04 : 13:55:57
Bortskämd med uppkoppling, vet du. Zalve har även kommit med råd, så det kan kanske i fortsättningen bli bättre. Skall se ifall det går att lägga på bilderna på nytt.

Tack så mycket.

M
cittroman Posted - 2005/08/04 : 12:56:56
Edit:Tog bort mina exempelbilder på komprimering.
rannagarden Posted - 2005/08/04 : 11:25:17
Jag har fått en hel del PM ang. denna moddar tråd! Många positiva reaktioner! Jag är glad för all respons och respekteringen av att inte "inlägga sönder" tråden med debatt om hitad och ditan. Konstruktiv kritik kortsammanfattat är dock välkommet. Det har dock framkommit reaktioner på att de som sitter hemma med modem får pröva sitt tålamod med en sådär 15min(!) nedladdning för att få se alla bilder... En annan är ju ADSL-missbrukare, sorry.


Den "enda" tråden som detta skulle bli, kommer ju att få en ansenlig längd efter allt som skall summeras och gås igenom. Så därför kommer jag dela Moddarskolan i tre delar.

En Strömdelsmodd, en Ljudkortmodd samt en Vibrationsdämpning och summeringstråd.

Alla trådan kommer läggas med länkar till varandra.


M
rannagarden Posted - 2005/08/04 : 02:49:05

Moddarskola Strömdel moment 1 forts.



Vad hände.



Strömmen - Vi matar nu hela spelaren med hyggligt filterad ström som ges ut av högpresterande kondingar. Vi kan ge spelaren en bättre strömkabel. Alernativt grövre kabel. Alternativt en jordad/skärmad.

Ljudet - Utan några ingrepp så hade spelaren en ganska god tonal kvalité. Basen kunde höras, mellanregistret med en gnutta värme för att ge lite liv i musiken. Diskanten var väldigt öppen. Faktiskt så spelade hela spelaren väldigt öppet, alert och nyktert. detta var ingen spelare som slätade över en kass inspelning. Det mest framstående var dock hur kul det var att lyssna på den. Den var en glad skit som ville servera musik!

Efter strömdelsmodden stod det ruskigt klart redan vid första ton efter inkoppling: Vi har nu tagit denna spelare till en klass den aldrig tidigare varit i. Basgångar mejslas fint. Mellanregistret har bett, men har blivit rejält mycket lenare. Diskanten är inte lika hestig och jobbar nu lugnare. Faktiskt ss verkar ett lugn ha lagt sig över återgivningen av musiken. Lent behagligt och gud bevare - den spelar med ännu mer driv och engagemang än innan! "Detta är roligt - Jag lyssnar på nen skiva till"- syndromet.

Rakt över jämförbar med en dagsfärsk CD/DVD-spelare för 5-6 tusen! Inga problem.

Bilden - Jag har tyvärr inte tagit några foton på film på tv:n för att kunna påvisa "före - efter" effekten av modden. Men jag kan säga att bilden har fått en noterbar kontrasthöjning. Framför allt vid svart partier och nattscener. Färger återges med mer tryck.

Kan spelaren dessutom lira SACD eller DVD-A, så drar ju dessa format även de nytta av en sån här strömdels-modd. HELA maskinen får ta del av prestandehöjningen.



Vi har eg. bara EN sak kvar att göra vid strömdelen vid denna STRÖMDELSMODD moment 1. Vi skall sätta in en liten skärm för ev. störningar nätdelen kan bidra med. Kanske inte så mycket för ljudkortet utan mer för transporten och den känsliga avläsningsmekaniken.

Vi införskaffar 1mm kopparplåt från http://www.clasohlson.se/ artikel# 30-6342, eller från något annat ställe ( skroten? ). Tanken är att vi skall rent av klippa til oss en bit med plåtsax och använda transporten som "hållare". Vi limmar eller skruvar plåten direkt på transportens sida!

Notera att där plåten ligger an kablage, så har gummitejp satts dit för att skydda från skav och ev. kortslutning. OBS! Var noggrann!



Vill man ha riktig avskärmning, så kan man sätta flera plåtar laminerat med bitumen. Tex. 1mm kopparpåt - 4mm bitumen - 1mm stålplåt.

Som sista åtgärd kan vi prova att "jorda" skärmen ev. externt via nätbrunn:



Skärmen ligger ej i kontakt med spelarens "jord". Denna DVD-spelare är inte konstruerad för extern jord utan skall "jordas" i sig själv. Skärmen är dock tillförd efteråt och sepererad från redan liggande konstruerad jord. Vi kan därför prova att jorda via väggkontakt. Går bra att jorda skärmen i spelaren med.



Vi har nu i strömdelen avverkat HELA moment 1 av Moddarskolans strömdelsmodd. Det finns självklar annat kvar att göra. Vi kan ev. se över strömregulatorn och ev. sätta dit en eller ett par bättre som regulatorer vid ett senare tillfälle. Vi får nöja oss för stunden. Självklart så skall man inte se dessa mina moddningar som Den Heliga Skrift, utan bara en fingervisning om vad som KAN göras. Plocka de bitar ni vill ha och modda! Bli inspirerade till bättre ljud för liten peng!

Vi har också ett moment 2 i ankommande vad gäller strömdelen. Gäller dämpning och vibrations
Creative Audio Posted - 2005/08/03 : 21:10:35
Eller "Krimpa" direkt med WBT ........

MultiMeck
cittroman Posted - 2005/08/03 : 10:23:08
En sådan är att rekomendera:


Det blir mkt "kallflytning" när man förtennar.
Snoop Posted - 2005/08/03 : 09:49:18
Allt roligt är väll olagligt nu för tiden
Niklas Nord Posted - 2005/08/03 : 09:43:14

Är det inte förbjudet enligt svensk lag att förtenna starkströmskabel?

rannagarden Posted - 2005/08/03 : 01:45:42


Moddarskola Strömdel moment 1 forts.



Vad hände.


Strömmen - Med bättre lytar kommer bättre ström när spelaren vill ha den.

Ljudet - Till just denna modd av en Denver141 har jag tagit fram ett paket som jag omnämnt som "Baspaketet".
Från att ha en spelare med tidigare ganska mystiskt djup, men slingrig och lite svampig baskapacitet, tar nu spelaren ett "språng" till visa vad denna mediokra DVD är kapabel till. Som en käksmäll dänger den nu till. Basen har blivit rundare, fastare med mer svärta - men framför allt - nu har den hittat mellangärdet! Har du högtalare som levererar djupbas ( ända ned till 20Hz nånstans ), kan denna spelare nu peta betydligt dyrare spelare från "bas-tronen". Allt detta bara genom några enkla komponentbyten på strömkortet? Naturligtvis inspirerar detta till vidare undersökning av strömkortet och dess komponenter...

Vidare ström.


Om vi kikar vidare på de lytar som finns kvar, ser vi ett par knallblå50V 47µF, och runt strömregulatorn med sin kylfläns - två på 25V 1000µF och två på 10V 2200µF. Samtliga X-name elektrolyter som är "fair game" att byta.



Där finns säkerligen någon eller några som kan besparas jobbet att byta, då de kanske förser displayen eller dyl med ström. Dock när vi ändå håller på, och inte läser blueprints osv. över spelaren, så ser jag på saken så som att; Får displayen bättre ström med mindre störningar att jobba med - så kommer den jobba bättre och således "störa" annan elektronik mindre. Vi kör på!

Vi inhandlar från tex. http://www.partsconnexion.com/ lite lytar från Black Gate. Rubycon ZL från http://www.referenceaudiomods.com/ för nån tia till några tior styck.



Och här har vi börjat så smått med lytbyten av de knallblå x-name till bättre Black Gate, samt håller på att rensa upp bland lytarna vid regulatorn.



Vi kan få ont om utrymme beroende på spelare, kort och storlek på lytar. Då får man ibland böja ben och leta plats. Nästan färdig nedan. Notera att jag byter lytar till samma värde som där satt innan. Notera även storlekskillnad?



OBS! Igen. Håll koll på PLUS och MINUS på elektrolyten! Var noggrann!


Alla lytar trivs i bra sällskap. Är det dessutom lytar av kvalité, så tjänar vi än mer på att para dem två och två. Wima på samtliga! Detta med WIMA-kondingar och "avkoppling", som det heter, är ett tweak som hörs tydligt! Lenare, lugnare ljud - för några tior!




Medans den står på och kör inspelning av de nya elektrolyterna så kikar vi bakplåten. Vi snackar ju fortfarande bara bättre ström - så vi kikar inte på hela :


Den var ju inte så kul. Så därför införskaffar vi en Furutech FI-10 från tex. http://www.svalander.se/:


Sen verkar det vara lite hugget som stucket på vilket/vilka verktyg som kommer att göra jobbet bäst. Vi kan klara det med allt från plåtsaxar till bågfil. Från borrmaskin i kombo med metallfil till dremel. Det mesta verkar fungera - men jag föredrar att rita av nätbrunnens proportioner där jag vill ha den, sedan borra små hål längs kanterna, fö
rannagarden Posted - 2005/08/02 : 10:53:31
Kasra - Notis tagen och editering med exempel gjord på tidigare inlägg. Igen, tack för att ni håller ordning på mig.

M
kasra Posted - 2005/08/02 : 00:53:37
seriösa nätfilter brukar väl ha uträknade värden på komponenterna(?) kanske inte helt optimalt att byta värden på dom kondingarna, och speciellt inte x / y kondingar som är godkända för användning vid direktkoppling på nätet, som Pelle påpekade.
balrog Posted - 2005/08/01 : 21:33:06
underbart repotage
Skall testa med min pioneer dv-656
mayro Posted - 2005/08/01 : 18:50:25


Du är en värdig black denver min vän...

Fy fan vad det du gör är roligt!!!Tackar för detta. Tror MÅNGA läser med stora ögon o med lödkolvarna i högsta hugg...

rannagarden Posted - 2005/08/01 : 18:39:20

Moddarskola Strömdel moment 1 forts.



Vi har nu bytt samtliga dioder (utom en) på strömkortet. Vi skulle säkert utan större problem kunnat använda oss av den fina BYM26CPH ( som vi använde oss av i likriktarbryggan ) på HELA strömkortet. Men jag ville bara ge exempel på bra dioder av olika slag och värden till olika applikationer. Skall du byta dioder, så sök på http://www.alldatasheet.com/ med den borttagna diodens beteckning för att inte göra misstag och tex. stoppa dit en diod på 1A 600V där det bör vara en 3A 800V! Var uppmärksam!

De mest eftertraktade dioderna bör vara av typ: Schottky, Hexfred, Fred eller Softrecovery.


Vad hände:


Ljudet - Nog verkar det som om vi fått lite mer transparens? Bättre och rundare basgång? Lättare att hitta instrument i ljudbilden? Det behöver göras mer...

Vidare ström.



Elektrolyter - i övrigt på strömkortet. Vad hittar vi?

Vi vill börja med något som ger uppenbara resultat nu. Vad sägs om lite fina elektrolyter till strömmen som har att göra med transporten med tillhörande motorik och laser? Har även med lite annat på ljud-/bildkortet att göra. Kolla banorna! Se vart strömförsörjningen leder!

Vi ger oss på dessa tre:



Annan vinkel på problemet.



De är av klass x-brand med tillhörande lagom häftiga spec. För att "hotta" upp det hela behövs betydligt roligare grejor. Jag rekommenderar:



Jag har valt att kalla detta för "Baspaketet". Gissa varför!
Rubycon ZL! En elektrolyt som kan sitt jobb!


Vi hittar dem att beställa på:
http://www.referenceaudiomods.com/,
http://se.farnell.com/jsp/home/homepage.jsp (sök på Rubycon ZL) - Farnell är dock kinkiga på att sälja till privatpersoner , så fyll i ett företagsnamn eller nåt lämpligt om du kan eller har möjligheter till detta. Finns säkert fler ställen att beställa Rubycon ZL och ZA på. En länk eller två välkommnas!



De jag hade tillgängliga var av 35V 680µF! Att ta i då de gamla x-name var 16V 470µF. Men ingen fara på taket. Vi kan trixa lite av och an med microfarad (µF) på en "switchad" nätdel. De är ganska kinkiga på vad de skall matas med, men vi kan röra oss ganska riskfritt med +/- 20%. OBS! Notera dock att Volten ALDRIG skall understiga original-lytens Voltangivelse!
Det är heller ingen nackdel att lyten tål 105grader då den skall jobba ganska nära strömregulatorns kylfläns.



Vad vi skall se upp med vid lytbyten är OSCILLERING! Dvs. "själv-svängning"! Om DVD´n eller CD`n plötsligt börjar låta som en motorbåt(?) eller liknande, ja då är det inget bra! Ha det i minnet ifall du chansar eller höftar in ett värde på en lyt. Att Öka µF:en för mycket är alltid en risk! Minska - och spelaren kanske inte startar.

Idealiskt vore alltså samma värde, fast med en bättre kvalité på elektrolyten!



Att ta bort de gamla erbjuder inget motstånd. De nya är lite större än vad som vore trevligt, men "finns det Farad finns det Stjärterum". Lödfläta eller tennsug - eller hardcore; Bara smält och vicka loss!



Det är ett snart gjort jobb. OBS! Var noga med PLUS och MINUS!:




Men vi hade ju ett gäng orange-röda WIMA-kondingar av Metalliserad po
vemsom Posted - 2005/08/01 : 14:02:10
Tips angående dioder enligt Svalander:

quote:
Modtips för dioder
Följande små tips är hämtade ur den gamla tryckta katalogen.

"Modda" dioderna, förbättra ljudet
Byt ut dina likriktardioder i förförstärkare och CD-spelare mot BYV27-150. Det är ett enkelt sätt att förbättra ljudkvaliten från apparaten.

Anledningen är att dessa dioder ger mindre störningar ifrån sig vid arbete vilket i sin tur ger "renare" spänning till transistorer etc.

Ett annat bra tips är att sätta små (ca 10.000pF) kondensatorer över standard likriktardioder. Detta tar ner spikarna rätt ordentligt. På BYV27-150 som inte har dessa problem ger detta råd dock inte en förbättring utan snarare tvärtom. Du bör också alltid testa så att det verkligen blir bättre - du inför ju samtidigt en liten men dock växelspänning förbi dioden vilket i vissa fall skulle kunna vara värre än diodspikarna! Plats för prov alltså.

Ett motstånd i serie med dioderna kan också hjälpa till att ta ner spikarna. Som du ser av nedanstående lilla fig kan du placera dem antingen före eller efter dioden. Se till att spänningsfallet över motstånden inte blir så hög att det påverkar apparatens verkan i övrigt. Det räcker ofta med bara några ohm. Du kan annars t ex få för lite spänning kvar för att reglerkretsar skall fungera som tänkt etc.

Se också till att efekttåligheten på motståndet är tillräcklig!

Plats även här för prov alltså!




Poe Posted - 2005/08/01 : 14:01:01
Skitkul tråd. Fortsätt!!
Creative Audio Posted - 2005/08/01 : 12:17:33
Rannagarden
Riktigt tjusigt ...... HIGH-END vi kommer !!!

Wolfgang
rannagarden Posted - 2005/08/01 : 12:08:33
PelleW - noterat! Jag rekommenderar ej större än så här. Bra att ni håller ordning på mig. Jag försöker dock hålla oss inom vad som är "riskfritt".

M
PelleW Posted - 2005/08/01 : 11:32:32
Byta ut X-kondensatorerna från 0.1uF till 0.47uF verkar lite farligt då de sitter parallellt över inkommande 230 volt och kommer kanske att utveckla farligt mycket effekt.

-Pelle
rannagarden Posted - 2005/08/01 : 09:25:15

Moddarskola Strömdel moment 1 forts.


Vad hände:


Strömmen - har nu fått sig en ansiktslyftning. Hela strömförsörjningen och alla elektrolyter som följer i senare led kommer att dra nytta utav denna nya kraft som finns att tillgå i form av större Lytbank med bättre ESR och "smidigare" ström med mindre störningar. Samt det faktum att likriktarbryggan blivit både snabbare och mindre skräpig.

Ljudmässiga förändringar: Här kan allt hända. Allt och inget, så bli inte depp om du inte får en helt ny spelare av toppklass. Vi kan tveklöst säga att spelaren mår bättre av en sån här renovering, men om det avslöjar sig på ljudet är från fall till fall och spelare till spelare. I fallet DVD-spelare, så brukar även bilden få sig en rejäl ansiktslyftning. Vad vi kan enas om är att vi har kommit en bit på väg av en modd i ett större sammanhang. Samt att detta med "moddning" vare sig är svårt eller direkt krångligt.


Smidigare ström igen.


Vi har berört detta med Smoothing av strömmen. Vi kommer jobba hårt med detta genom HELA spelaren, då vi i slutändan kommer att få ett sammanlagt bra resultat. Så det finns mer att göra. Se här - det är de två gula plastlådorna:



I original sitter det redan nedlusat med Smoothers över hela strömkortet. Både av keramisk sort och som här - nån filmkonding.

De fungerar säkert och har en funktion, dock så kan vi säga att det finns en del att hämta genom att byta åter till "bättre" kvalité på komponenter.

Dessa gula 1 öres x-kondingar flyttar lätt på sig med lite lödkolvsjobb. Värm ena benets löd-ö, vicka upp det benet till det är loss. Gör samma med andra, varpå kondingen trillar loss.

Vi slänger dit dessa gossar istället. Samma sort som parallell-kopplas på huvudyten, finns på ELFA i samma kolumn som den större. Notera att vi kan använda oss av en konding på allt från 0,01µF till 0,1µF till 0,47µF. OBS! Måste tåla 230~ minst! Gärna 400~ :



Benen kommer att gå lite snärjigt förbi strömbyglar och komponentben, så man får vara noga med hur man drar dem. Kortslutning är inget roligt. Var noga!

Blir så här ungefär:



Detta innebär igen bättre strömrening och att likriktarbryggan får bättre/renare ström att jobba med. Kostar inte mycket och ger gott. Notera att filmkondingar till höger har fått ett "stripe" för att hållas på plats på kortet bättre. När vi är nöjda med strömkortet kommer de att limmas på plats. För att hålla vibrationer stången, och för att undvika kortslutningar.

OBS! Vi skall dock här notera att de 0,1µF kondingar (gula) vi just ersatt är klassade enl. UL94 och dessa nya axiella kondingar är det alltså inte. Dvs. vid grav överbelastning så kommer de nya att brinna upp, emedans de gamla kommer att ryka kort för att sedan självslockna. Jag har dock aldrig stött på problem av denna sort, och det är ett vedertaget ingrepp bland "moddare". Jag anser även att ljudvinningarna överväger risk för min del.

De som är obekväma med detta kan i annat fall ersätta skräpkondingarna med annan av samma typ. Exempelvis ELFA# WIMA 65-671-68 av MKP-typ. Godkänd enligt UL94 och är klart bättre kvalité än original. WIMA´n kan dock vara svårare att få på plats pga. storleken.




Dioder - finns det också gott om på strömkortet. Vi skall byta alla (eller så många vi kan ).



Här har vi en bild på dioderna
rannagarden Posted - 2005/08/01 : 08:11:14
Självklart, Vemsom. Att ytterliggare sätta en hyper-snabb konding parallellt är inte fel. Kommer absolut att provas.

M

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000