HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 euJUED on the road. Hembesök hos Juha :o)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2005/09/23 : 17:00:37
Det här är en eoJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial , Stia Tina och små grisarna hälsar er välkomna


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
JD Posted - 2005/10/09 : 11:17:07
Fina bilder....Kul läsning
johan.björklund Posted - 2005/09/28 : 23:41:50


När dom kom in i landet i slutet av 80 början av 90 talet så såg man en hel del reklam. Där stod en massa i i pressen bla. Men på senare år så hör man inte mycket om dom.

Sen kan det vara att folk har förutfattade meningar om slavbas. Design mässigt är dom faktiskt riktigt fräcka plus att dom inte tar mycket golv yta heller.
juha Posted - 2005/09/28 : 23:27:12
Roligt Johan!! Så du kan inspirera mig att åka hem trixa mera när jag hälsar på dig nu när det vankas mässa och allt.
Konstigt att inte Thiel har slagit mer än de gjort, snacka om prisvärt!! Flagg skeppet 7.2 är ju på rätt sida om Mille gränsen. De har kanske inte tillräckligt fräck design.
BosseBula Posted - 2005/09/28 : 22:55:54
Slå till på dom så man kan ha en möjlighet att få provlyssna.

Klart nyfiken på basen.
johan.björklund Posted - 2005/09/28 : 22:44:31
Nej o åter NEJ !

Du kan det här med Thiel nu. Så köp nått läckert gärna nått som jag inte har lyssnat på

En sak som jag glömde skriva innan. jag håller åxå på med mitt rum fast inte i den klassen som Juha gör. Men påverkan är ganska lik ändå. Så efter att jag hade kommit hem så fullkomligt sprudlar kroppen av energi när man har fått höra hur det kan bli.

Så jag trixar o fixar som aldrig förr o ett flertal förbättringar har redan kommit !
juha Posted - 2005/09/28 : 21:39:52
Dunlavy och Thiel har gemensamt att tro på fas/tid coherenta högtalare. Det är otroligt vanebildande och ser inte just nu något annat val direkt. Körde en cd med Buena Vista Social club igår och kan inte förstå hur ett piano kan stå i mitt rum, en flygel hade inte gått men väl detta "Saloons piano". Undrar om man skulle försöka sig på en 7.2 ändå : )
RKL Posted - 2005/09/28 : 12:46:34
Beskrivningen av basen låter ungefär som när man talar om Dunlavy.

De största telefonkioskerna, Dunlavy SC-VI som är över 2m höga, har 2st 15" basar per sida, men låter rätt slanka om inte musiken kräver annat. Många lyssnare har blivit överraskade av detta, tills man lyssnar på "rätt" typ av musik eller inspelning. Då släpper det.....

Så Thiel verkar vara inne på helt rätt spår med sin bas. När man en gång blivit van med sådan bas finns det ingen återvändo, vilket också tenderar att försvåra högtalarbyte...

Mvh,

RKL
mayro Posted - 2005/09/27 : 02:13:44
dom 7,2 jag hörde på hade en kraftfullhet i botten som var klart trivsamm

Bernt Jansson Posted - 2005/09/27 : 02:05:00
quote:
Men annars är basen helt underbar ! Som ni förstår så är den så rapp som den bara kan bli , där finns INGET eftersläppande bummel överhuvudtaget !!! Även det kan vara ovant i början för det är inget man är van vid direkt. Vid ett tillfälle spelade vi så konererna på basarna verkligen fick motion , o det man hörde var en så ren bas utan muller så man bara log
Exakt vad jag gillar med de högtalarna!
johan.björklund Posted - 2005/09/27 : 00:09:21
quote:
Tackar för visat intresse Johan!! Alltid trevligt att bolla fram ideer och tjata hifi med dig!!


Nä du Juha , det är jag som ska tacka dig !
juha Posted - 2005/09/26 : 23:05:14
En bra beskrivning tycker jag med på soundet även om det hänt en hel del sedan Johan var här, det är ju lite mer än en vecka sedan: )

Textur har jag jobbat med och det har ökat rejält, resultat har även blivit en bit till i "osynlighet" samt mörkare mellan tonerna. Mjukare men ändå mer distinkt upptill, djupare och renare bas, perfekt blandning mellan stram och ändå inte torr. Rösterna är absolut neutrala, ta tex en cd med Patrica barber "Verse" får fin fyllighet men inget tråkigt "häng" bara rappt, dynamiskt, bergfast och ändå mjukt. Samma sak i cd Sara K & Chris Jones "Live in Consert" otrolig fokus fyllighet med ett ruskigt drag, hela tiden utan att sticka ut. Även blommningen har ökat rejält. Ljudbilden har även den fått tillskott.

Ja det har framkommit väldigt mycket med sista justeringarna men visst, det återsår att se ifall man får riktigt överdådig jordbävningsbas. Men jag lovar det är inte riktigt det som hägrar när man lyssnat några dagar, nu är det bra tag sedan jag hörde en "låda" i mitt rum vilket gör en ruskigt beroende. Tänkte byta lådor ganska snart men nu börjar det bli svårt att mista det jag har skrapat ihop. Som det ska vara : )

Tackar för visat intresse Johan!! Alltid trevligt att bolla fram ideer och tjata hifi med dig!!
Zalve Posted - 2005/09/26 : 22:42:26
Tack Johan, för att du tog oss med till Juha.
johan.björklund Posted - 2005/09/26 : 21:59:38
Lyssnings intryck

Innan jag börjar så ska ni veta att Juha är inte färdig med rummet än. Han testar mer eller mindre alla ideér han kommer på vilket är rätt

Ni är ett par st som redan har hört på dessa Thielar fast i mer normala rum. Av vad jag har läst om era intryck så kan jag nog säga att det här är nått helt annat !!

CS-6 låter direkt slanka med tanke på storleken , som en stor stativare som inte har en puckel i basen för att kompensera avsaknad av dom sista herzen. Vad man upplever är att basen spelar toner som hörs o inget muller i rumpan. En ganska konstig känsla som man vänjer sig vid snabbt. Men när det väl börjar att spela lågt (riktigt lågt)då kommer den där goa botten som vi alla (?) gillar.

Den enda nackdelen jag hittar med det är att man får inget klubb bunkabunka på tex Infected men det hänger lika mycket på smak o tycke o musikstil. Men annars är basen helt underbar ! Som ni förstår så är den så rapp som den bara kan bli , där finns INGET eftersläppande bummel överhuvudtaget !!! Även det kan vara ovant i början för det är inget man är van vid direkt. Vid ett tillfälle spelade vi så konererna på basarna verkligen fick motion , o det man hörde var en så ren bas utan muller så man bara log

Hoppar vi upp ett snäpp till mellanreg så är jag lite tvetydig , men det handlar dels om Thiel i sig vilket Juha själv säger o om att rummet från början justerades för B&W 8o1

Röster blir lite väl slanka men inte tunna. Jag antar att dessa frekvenser tas om hand om rejält av rummet och att Thiel i sig är lite slanka i mellan reg. Men det blir aldrig hårt utan bara lite slankare än vad man är van vid. Mycket kan hänga på att mina egna högtalare är ganska biffiga i mellan reg.

Diskanten då , den blir aldrig vass eller essig men i mina öron blir det liiite förmycket av det goda. Om det ligger i Thiels klang vet jag inte riktigt. Men det blir aldrig jobbigt men man blir överöst av detaljer.

Så här långt ser det kanske inte så bra ut.


Helheten då ??

Det här är det absolut bästa jag har hört när det kommer till att återge perspektiv på alla leder ! Många gånger fick man känslan av att det var multikanal man lyssnade på o den känslan var inte svag ska säga !!!
Att peka ut , att ta på dom som spelade var "för" lätt , man fick nypa sig i armen för att fatta att man var i ett vardagsrum. Högtalarna försvinner totalt , samma med rummet , det fanns inget rum helt enkelt.

Där var även ett j-kla schvung i musiken för man ryktes med hur lätt som helst ! Foten stampade takten vid första ton. På nån skiva med fasförskjutningar så drog det iväg på alla håll o kanter. Så där kom gitarren i "bakkanalen"

Så även om det spelar lite för ljust o slankt i mina öron så blev jag helt såld på den rena återgivningen. jag vet med att dessa talare är bara där på lånad tid så jag får nog anledning att åka dit igen


Har ni frågor om hur det lät eller så om jag har missat nåt så hojta
juha Posted - 2005/09/25 : 23:30:58
Jo det finns en SM-101 idag men tror att Ole Vitus fortfarande säljer SM-100.
IcedEarth Posted - 2005/09/25 : 20:59:44
haha biffiga var nog bara förnamnet, men dessa är inte av nyaste snitt? Men dom kanske man måste lägga på ännu mer på priset?

Vackra är dom i alla fall!

/rillo
johan.björklund Posted - 2005/09/25 : 18:02:31
Jag har lite bilder till att visa innan en lyssningsraport kommer

Här har vi lite olika kablar under utvärdering. MIT och Transparent


En aldelles ensam Transparent

Så ser mina ormar ut nu , bula på magen

Vitus Monoblock....................
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka , mitt Accuphase är INTE litet!
Men Sm-100 är nog det dubbla i storlek !

Bilder på dom blev tyvärr inget bra , men ni har ju sett dom innan



Det går inte att förklara hur stora dom är , man måste se dom helt enkelt !



Här är en bild då Juha fick hem dom , här har man iaf ett objekt att jämföra mot

Bild: Juha
juha Posted - 2005/09/25 : 16:38:41
Ja det har du rätt i, men får tyvärr välja medium av ekonomiska skäl. Högtalare av lite tuffare kvalite står på tur.
Blue Posted - 2005/09/25 : 16:26:17
Fast det är en viktig grej som verkar lysa med sin frånvaro...

Vinyl!

; )
juha Posted - 2005/09/25 : 16:21:43
"Ligger" är inte rätt ord..hänger är mer rätt beskrivet: )
juha Posted - 2005/09/25 : 16:20:07
Det ligger en digital box under projjen.
Blue Posted - 2005/09/25 : 16:03:30
Jösses vilka grejor!

: )
nahoj Posted - 2005/09/25 : 15:47:03
Undrar oxå över projjarna??
varför 2st?
juha Posted - 2005/09/25 : 15:19:51
Syns det att jag hade haft lite födelsdagsbaluns dagen innan?

Akustik tavlan är ju egentligen gjord för att hantera efterklanger med, vilket den gör utmärkt. Skulle väl helst vilja köra vidare MA moduler till sidoreflexer MEN har en fru..och tänkte behålla henne med, tycker redan att jag fått lösa tyglar så det räcker: )
juha Posted - 2005/09/25 : 15:12:37
Ett bevis på att jag inte gjorde mig till för att det skulle fottas: )

Ser för djävligt men inte så farligt i verkligheten, men de belyser effektivt det svåra att samman länka vanligt boeende och hifi. Iom vanligt leverne och möjlighet till att ha tex ett kylskåp så får kaotisk röra fungera vid rå lyssning. Fungerar hur som helst super effektivt och har fått en finger visning vad som kommer hända när det hela bakväggen fixas med riktiga prylar. Den lilla minsta förändring i rummet så får jag "stora" skillnader så man får trippa lugnt fram när jag treatar vidare, först med hemma spikade lösningar sedan me köpe prylar om jag nu inte skulle vara fullt nöjd med mitt eget.
johan.björklund Posted - 2005/09/25 : 10:51:01
Det är det senaste testet med att fånga förtsta reflexen , ytterst effektivt Att det är så effektivt beror nog på att rummet är så väl behandlat. Glöm inte att ljupet bestämmer hur långt ner i frekvens den tar

Jag vet inte om jag sa det innan men man kommer in från andra sidan rummet o du hör på tal direkt att rummet är treatat. Och då är sakerna 9 meter ifrån en men ändå så uppfattar man det omedelbums !

Juha gjorde lite olika tester för att visa mig. Han har satt 20 mm dacron i tre av facken i diffusorväggen. Ja ha tänkte jag det kan väl inte påverka mycket. Koncentrerad lyssning en stund sen tog han bort en skiva.


Direkt fick röster en hårdare klang , kyligare kan man säga. Inga JÄTTE förändringar men fullt hörbara. Både jag o Juha har samma slutledning om varför med. Man diffuserar väldigt mycket men dämpar knappt så han behöver mer balans.

En annan sak som han visade som var lite obehaglig. (nu en bild som Juha kommer att döda mig för)



Så här ser baksidan ut. Det syns inte så mycket men uppe vid taket ovanför skåpen har Juha satt upp ganska mycket Dacron. När jag började att lyssna så var dörrarna stängda. Sen öppnade han dom , det gör kanske inte nån skillnad är väl det man tror för skåpens innehåll diffuserar minimalt.
Helst plötsligt lät det som om han spelade på ett multikanal system , man blev innesluten av musiken. Man kunde höra ljud som kom bakom (!) o ifrån sidorna. På vissa skivor hördes det inte så mycket på vissa blev det nästan löjligt. Ni vet när nar dom lägger in fasfel med vilje på vissa instrument för att få en "häftig" effekt ? Vid dom tillfällena kom det musik från omöjliga ställen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000