HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En utmanande högtalare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Lenn Art Posted - 2005/11/12 : 14:26:46
Har sedan en tid tillbaka tittat på en mycket intressant högtalare som publicerats i tyska Hobby HiFi, nr 6 2004. Den heter Lancetta och är en fullregisterhögtalare med ett tre-tums Tangband W3-871S i en liten rak transmission line.

Så långt finns inget märkvärdigt med högtalaren, men när författaren visar att den spelar snyggt och prydligt ner till 50 Hz och samtidigt hävdar att det spelar väldigt bra, då höjer man gärna på ögonbrynen. Så här säger konstruktören Bernd Timmermanns:

"Die Lancetta übertraf sogar die kühnsten Träume. Einen so souveränen Bass hätte dem schlanken Konstrukt nun wirklich niemand zugetraut. Über dem tiefen und sauber strukturierten Bassfundament baut sich ein klarer und plastischer Mitteltonbereich auf. Abgerundet wird der positive Eindruck durch eine wirklich ordentliche Hochtonauflösung, mit hochwertigen Kalotten- und Bändchenhochtönern natürlich nicht vergleichbar, aber frei von jeder unangenehmen Härte und doch mit verblüffend feiner Detailzeichnung ausgestattet."

Det här är bara för mycket för att jag ska kunna hålla mig. Den måste provas!

Jag sökte runt lite på forumet men hittade inte Lancettan. Om den redan finns beskriven, säg till bara så skippar vi den här tråden.

Det märkligaste är kanske det lilla elementet. Jag har inte lyssnat på det tidigare, men det finns många positiva lyssningsrapporter på nätet. Det som gör mig lite fundersam är hur den här pipan påverkar elementets lyster. Det går ju för det mesta att med mer eller mindre ovanliga avstämningar eller equalization att tvinga element till diverse konster, men i min värld har det alltid ett pris.

I det här fallet kommer känsligheten tvingas ner till 80 dB/2,83 V och åtminstone jag undrar hur ljudet påverkas av det. Men jag vet ett sätt att ta reda på det…

Sagt och gjort. Favoritvirket björkplywood införskaffades tillsågat och klart. Elementet skänker en festlig dimension åt högtalaren:



Efter en liten fundering bestämmer jag mig för att enbart limma (dvs inga skruvar får vara med):



Tja, tvingar äro av naturen begränsade i antal, så tyngder är bra att ha:



En transmission line högtalare bygger ju på en avstämd pipa som emellertid har väldigt ogynnsamma resonanser. Det är väl inte en dålig egenskap hos pipan, utan det är det pipor är till för. Alltnog vill man inte ha dessa resonanser i en högtalare, utan de behöver dämpas så mycket att de inte stör musiken.

Det finns många olika sätt att angripa detta ”problem”. Jag ska inte gå djupare in på ämnet – det har avhandlats till både djup och omfattning tidigare här på forumet. Men jag vill lyfta fram den, åtminstone för mig, lite ovanliga tekniken att bygga in avstämda Helmholtz-kammare i pipan. De behöver sitta i pipans ändar, och här har Timmermanns satt två kammare i övre änden. Därmed kan han också placera elementet en bit ner på lådan.

I trapetsformade pipor brukar man balansera resonanserna lite genom att placera elementet en bit ner på pipan. Den här aktuella placeringen har dock inte med det att göra, utan Helmholtz-kamrarna i toppen tillåter en placering av elementet som bättre motsvarar en lämplig lyssningshöjd.

Således bygger vi två kammare i toppen på pipan:



Kamrarna ska givetvis stämmas av och då behöver vi ”basreflex-rör”. Som väl framgått av mina tidigare trådar betraktar jag avloppsrör som en utmärkt audio-råvara:



Här är den första kammaren på plats (högtalaren ses här snett framifrån):



Och så här blir det med båda kamrarna på plats:



Den lilla kammaren har den uppmätta nettovolymen 500 ml och den stora lite drygt 1000 ml. Tanken är nog att den stora kammaren ska ta hand om och dämpa den första resonansen medan den lilla kammaren dämpar den andra. Övriga resonanser dämpas med hjälp av fyllning i pipan.



Så här ser kamrarna ut med dämpmaterial i (8 respektive 16 gram enligt Timmermanns rekommendation):



Det ska bli grymt spännande att höra hur den hör högtalaren spelar. Det vore också kul att veta om någon på forumet redan byggt den.

Fortsättning följer…

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Lenn Art Posted - 2013/10/27 : 11:39:34
Efter vad vad jag förstår har det oskärmade elementet (A) samma egenskaper som det skärmade (S). Talspolarna är olika, men elektriska data är i övrigt desamma. Min bedömning är nog att eventuella ljudmässiga skillnader är till fördel för 871A. Jag skulle inte vara rädd för att prova.
Bogus Posted - 2013/10/26 : 21:06:56
"W3-871 lär ju fortfarande finnas att köpa, så använd gärna den."

Ok, så det spelar alltså egentligen ingen större roll om det är en annan bokstav på slutet, så länge högtalaren heter Tang Band W3-871?
Lenn Art Posted - 2013/10/26 : 18:02:29
Hej! Vad trevligt att det rör sig i en så här gammal tråd
quote:
Vet inte om det redan avhandlats men kanske w3-871a funkar? TS är ju väldigt lika på pappret.

T/S-parametrar togs fram för drygt 40 år sedan med avsikt att på ett enkelt och verifierbart sätt beskriva funktion och dimensionering av slutna och ventilerade högtalarlådor. Enbart. De ingår således inte som designparametrar vid dimensionering av avstämda pipor. Jag brukar dock tycka att man för Lancettan ska välja ett element med liknande Q-värde för att komma rimligt rätt. W3-871 lär ju fortfarande finnas att köpa, så använd gärna den.
quote:
Nej just det ja... någon som har tillgång till Lenn Arts ritning? Han byggde väl lite speciellt?

Sidan med originalritningen försvann för länge sedan. För att inte riskera att publicera något som vi inte ska publicera, erbjuder jag mig i stället att sända originalritningen i PDF-format till den som vill ha den. PMa mig din mail-adress så kommer den. Observera dock de förändringar jag gjort, de finns utförligt beskrivna i tråden.

Tomas J Posted - 2013/10/26 : 15:56:51
Jag tror att han byggde enligt originalritningen förutom att han ändrade storleken på porten längst ner.

Kolla sidan 10 där jag ställer frågor och LenArt svarar med sidhänvisning!
Bogus Posted - 2013/10/26 : 15:19:40
Tack för svar! Ska sätta igång snart =)
Nej just det ja... någon som har tillgång till Lenn Arts ritning? Han byggde väl lite speciellt?
Tomas J Posted - 2013/10/26 : 10:18:51
Det stämmer att det finns en skärmad och en som inte är det, dock vet jag inte om de skilljer i parametrar.

Jag har bara byggt med den skärmade varianten, men jag har sett andra som byggt med den oskärmade.

Båda fungerar nog, sätt i gång och bygg!
Bogus Posted - 2013/10/26 : 07:40:27
Står S för "shielded" kanske?
FForsman Posted - 2013/10/25 : 18:32:42
Är inte skillnaden mellan W3-871 s och a att s har en kåpa över magneten?

/mvhff
Bogus Posted - 2013/10/25 : 09:33:01
Tackar. Någon som kan bekräfta att dessa element med något annat modellnamn fungerar lika bra?
Dessutom, ritningarna i länken på första sidan är borta. Någon som kan lägga upp dem igen? =)

Mvh/Per
emanuelgbg Posted - 2013/10/24 : 12:01:45
Vet inte om det redan avhandlats men kanske w3-871a funkar? TS är ju väldigt lika på pappret. Finns på Strassacker.

Bogus Posted - 2013/10/24 : 10:29:52
Hittade denna gamla roliga tråden och blev sugen på att bygga en par själv. Jag var i Malmö på Hifi-mässan och lyssnade på ett par "liknande" (kommer inte ihåg märket) som drevs av en Leben CS300 tillsammans med en vinylspelare. Det lät väldigt roligt och bra.
Tänkte bygga dessa eftersom de har fått så mycket lovord, MEN är det någon som vet var man beställer dessa element idag?
Jag har sökt men de verkar ha ersatts av element med lite annan modellbeteckning?

Mvh/Per
Lenn Art Posted - 2007/05/26 : 17:20:27
ohmega och peterbrorsson:

Den frekvens som jag beräknade här ovanför är den frekvens där diffraktionsförlusten börjar.

Att f3 = 115/bredden råder det ingen tvekan om. Men det är en uppskattning av den frekvens där förlusten utvecklats till hälften.

Det finns dessvärre ingen enkel formel för att beräkna diffraktionsförlusten vid en given frekvens, men några vanliga simuleringsprogram kan presentera förlusten grafiskt med god kvalitet.

ohmega Posted - 2007/05/26 : 14:33:16
jag är lite osäker här...alltså

Kolla här (sidan 3):
http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf


From a given driver#8217;s Thiele / Small parameters, the SPL/watt/m can be determined. For example, a typical 8 inch diameter mid-bass might be listed by the manufacturer as being 90 dB efficient.
Manufacturers typically measure their driver#8217;s response in 2#960; space using a very large baffle. If the same driver were placed in a
typical rectangular enclosure and mounted in free space, the measured efficiency for the driver below the baffle step transition would be 84 dB (90 dB #8211; 6 dB). The efficiency
would then increase to 90 dB as the baffle step phenomenon comes into play for the midrange and high frequencies. The frequency midpoint of this transition from 4pi space to 2pi space can be estimated using the following relationship.
f3 = 4560 / WB
where
WB = width of the baffle in inches

När jag räknade om formeln från tum till meter så "blidde det" cirka "f=115/bredden"

Å då motsvarar ju bredden en HALV våglängd

EngelholmAudio Posted - 2007/05/26 : 13:04:35
Oftast imponerar glada (och entusiastiska) amatörer mer än så kallade proffs.

Lenn Art Posted - 2007/05/26 : 13:01:29
quote:
Jag ar bara en glad amator
Säg inte så - det är inte så "bara". Det är alla glada amatörer som gör det här till en så levande hobby! Eller hur?

peterbrorsson Posted - 2007/05/25 : 10:43:37
Hmm, var som jag trodde! Formeln ar beraknad for F3=115/bredden.
Som du sade, tror jag inte peaken forsvinner mellan 1-3 kHz. Den kommer snarare att forstarkas, men som sagt. Jag ar bara en glad amator

peterbrorsson Posted - 2007/05/24 : 22:55:26
quote:
I min värld är ljudhastigheten 344 m/s,


Far val hoppas att det ar i min oxa
Var nog for snabb med att lasa en artikel pa natet och ifragasatte inte formeln. Skall lasa den igen pa jobbet imorgon. Jag har inte site adressen hemma.
Lenn Art Posted - 2007/05/24 : 21:03:25
Diffraktionsförlusten (det vi kallar "baffelsteg") innebär att ljudtrycket vid våglängder större än baffelns minsta mått minskar jämfört med ljudtrycket vid kortare våglängder. Fullt utbildad innebär diffraktionsförlusten att ljudtrycket vid låga frekvenser är 6 dB (dvs en faktor två) lägre än vid höga frekvenser.

I min värld är ljudhastigheten 344 m/s, vilket innebär att ljudtrycket börjar minska vid 344/0,1 = 3440 Hz. Om vi tittar på mätningarna för Lancettan igen, ser det ut som om diffraktionsförlusten är fullt utbildad under ca 500 Hz. Det som förbryllar mig något är att SPL minskar igen ovanför 2500 Hz, men jag har inte orkat utforska det närmare.

Hur som helst, om vi breddar baffeln till 18 cm innebär det att brytfrekvensen flyttas ner till 1,9 kHz. Detta innebär visserligen att diffraktionseffekten flyttas nedåt en bit, men löser det verkligen "problemet"?

quote:
Maste fraga om du ar larare till yrket. Makalost pedagogisk utformat.
Egentligen inte, men jag har faktiskt undervisat ett antal år. Tack

peterbrorsson Posted - 2007/05/23 : 16:45:34
Hej igen!
Om jag inte missforstatt ritningarna sa ar frontbaffeln 10 cm. Outputen fran elementet borjar da falla vid 1150 hz. (1150=115/0.1)
Om elementet ar placerat pa sidan borjar fallet vid 632hz. (632=115/0.182) Hang mig inte om jag har fel. Du och flera andra har mer kunskaper om detta. Borde gora skillnad men teori o praktik......
Dessutom foredrar jag en bredare frontbaffel. Tycke o smak ar olika :)

Angaende PS, Har faktiskt ingen aning om det ar ett problem. har inte hort din version. Har hort en version har i Tjeckien som lat ganska bra. For kort provlyssning for en djupare analys. Olika manniskor reagerar pa olika saker.
Maste fraga om du ar larare till yrket. Makalost pedagogisk utformat. Mer kommer hoppas jag!
Lenn Art Posted - 2007/05/22 : 22:44:09
Hej peterbrorsson och välkommen till forumet!

Jag är rädd att jag inte riktigt hänger med i ditt resonemang. Hur menar du att ett baffelsteg skulle kunna sträcka på SPL-kurvan?

/Lennart
PS. Tycker du verkligen att framtoningen vid 1-3 kHz är ett problem?
peterbrorsson Posted - 2007/05/21 : 22:02:46
Akustisk menar jag, inte mekanisk!!!
peterbrorsson Posted - 2007/05/21 : 21:24:31
Hej Lennart!
Undrar om 1-3kHz problemen skulle bli mindre framtradande om elementet satt pa sidan istallet.
Mao mekanisk baffle step correction. (va fasen heter det pa svenska?)
dd5348 Posted - 2007/05/21 : 13:03:37
Hej! någon som kan berätta vart man kan köpa dessa element idag? (gärna i Sverige)
Tomas J Posted - 2006/11/15 : 20:52:59
Man tackar för svaret! (om än något sent) =)
Lenn Art Posted - 2006/11/15 : 16:39:36
Nu är servern uppe igen!


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000