HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Emil

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
emil Posted - 2005/12/11 : 18:38:15
Hej Allesammans!

Har varit medlem här nu i några år och känner att det börjar bli dags med en lite presentation.

Bor i Södra Sandby strax utanför lund tillsammans med min fru och vår Hund.

Jobbar som tekniker med elektronik på ett litet företag. Har ett mycket stort intresse för elektronik vilket ni kommer se på min anläggning som i princip enbart består av Diy prylar.

Börjar med denna lilla bild på min Diy hörna det är här det löds och skruvas, all metallbearbetning görs i verkstaden på mitt jobb.



Här är min lilla låda med prylar som tillhör kommande projekt, finns alldeles för många projekt i pipelinen



Här sitter jag/vi och lyssnar, längs hela väggen bakom soffan hänger det tjockt tyg på en skena i taket, detta för att fixa till akustiken och ta bort en del av efterklangen.



Det sitter även en Projektor till film, det är en äldre Panansonic PTA500. Är väldigt nöjd med bilden på denna trots att den har några år på nacken.



Innan har jag både haft vinylspelare, cd och en dvd spelare. Detta är dock ändrat och jag har nu byggt en Mediadator/HTPC baserat på ett Antec Fusion chassie. Alla skivor är rippade i flac format på hårddisken, riktigt skönt att slippa byta skivor hela tiden.



Här kommer en bild på insidan av min HTPC, ett Asus fläktlöst grafikkort med HDMI ut för bilden samt ett Auzentech Cinema ljudkort.
Kör med LM4562 Op amp på utgången vilket funkar bra i mitt system. Är mycket nöjd med ljudet från Auzentech kortet dock kommer jag bygga en Dac framöver för att få ännu bättre ljud.
Har även bytt ut chassie fläktarna till 8 dB fläktar samt modifierat fläkten i nätdelen så den går på ett lägre varvtal detta har resulterat i en mycket tyst mediadator vilket är en förutsättning för min del.



Både jag och min fru är väldigt glada i gamla ek skåp från 5-60 talet så när vi hittade ett fint skåp på erikshjälpen beslutade vi att köpa det och ha det till stereon i vardagsrummet.
Här syns även högtalarna som är ett par Proac 2.5 kloner fanerade i körsbär.



Här kommer en bättre bild på högtalarna, byggda utan kompromisser utav en kompis som är väldigt duktig på att snickra.



Då kommer vi till elektroniken, är väldigt glad för att prova lite olika prylar så därför har jag lite olika alternativ beroende på vilket humör jag är på.

Ibland är jag sugen på lite Klass A värme och då blir min Aleph mini inkopplad, låter silkeslent men det är lite gränsfall med effekten då mina högtalare ligger på 86db i känslighet, har beställt en låda till denna, än så länge sitter allt monterat på en platta.



Dualmono uppbyggt med 2*200VA transformatorer samt 120 000 uf i nätdelen.



Här är ett till slutsteg baserat på Hypex klass D moduler. Detta har jag byggt till en kompis, han är dock i Thailand 2 veckor till så jag har goda möjligheter att få bekanta mig med det.
Det siiter en biffig 500VA trafo, Hypex modulerna är deras mest exklusiva variant dvs UCD400HG med H*R regulatorer. Låter kalas med outömliga kraftresurser.

Bild framifrån, 10mm massiv aluminium front.



Bild på innandömmet.



Bild bakifrån, steget är helbalanserat. Kylflänsarna längs sidorna är väldigt överdimensionerade för detta men det är en utseende grej, känns manligare med kylflänsar



Just nu har jag följande inkopplat, ett slutsteg baserat på Nationals LM4780 chip samt ett försteg som bygger på Mark Levinsons JC-2 försteg.



Slutstegets innandömme..



Försteget utan lock.



Och när man vill se på film är det bara att fälla ner duken, helt annan känsla med 106" bild

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
emil Posted - 2008/03/10 : 08:04:27
Japp det är samma Emil, Thorenen finns förnärvarande i Trelleborg.
Larsho Posted - 2008/03/09 : 23:39:03
Är det samme Emil som köpte min Thorenskivspelare? tyckte jag kände igen hunden
emil Posted - 2006/03/27 : 22:29:53
Dom är alldeles strax till salu om du är intresserad Denada. Ska sälja dom för 1500:- fruktansvärt mycket välljud för väldigt rimliga pengar. Har kollat högtalare i några månader nu och jag kan säga att man får gå upp emot 10 000:- strecket för att hitta något som är markant bättre i min mening.
Du får självklart komma och lyssna om du kan ta dig till malmö vill säga.
denada Posted - 2006/03/27 : 22:15:15
Hmmm de där dalina har jag varit sugen på innan... jag tycket de låter kalas

Det behöver ju inte dåna som en jordbävning när man spelar...
mayro Posted - 2005/12/13 : 14:26:50


Dom är ju inte några basmonster direkt... Men du kanske hittar nån liten snutt mer tryck i botten va det lider...
emil Posted - 2005/12/13 : 13:18:37
Ja det blev riktigt fin puts på dem med möbelpolish faktiskt, ser nästan nya ut
Det blev riktigt snyggt med spikesen dessutom står dom stabilt vilket inte heller är någon nackdel.
Jag är väldigt nöjd med dem får man göra nån anmärkning så skulle jag vilja ha ett uns med lite mer bas men jag får labba lite till med uppställningen samt prova lite olika kablar.
mayro Posted - 2005/12/13 : 10:36:40


Oj vilken puts du fick på daliburkarna... Och "fossingar" fick dom också om jag inte ser helt fel på bilden av dom..
calle_jr Posted - 2005/12/11 : 23:18:35

Jag har gjort som du! Det är en befrielse när man slipper tänka på 5.1 saker samtidigt. Visst är det trevligt med hembio, men det är påfrestande med alla kompromisser som normalt krävs om man vill kombinera elektronik för hembio och hifi i samma system.

emil Posted - 2005/12/11 : 21:39:23
Här sitter jag förrästen och skriver på forumet..



Nån som vet vad hund uppfostran är?

emil Posted - 2005/12/11 : 21:22:36
Jo det känns faktiskt så, har suttit och lyssnat nu hela kvällen det låter riktigt trevlig det finns detaljer nu som inte fanns tidigare dessutom så presenteras allt mycket lugnare jämfört med mina gamla prylar.

Dock är akustik reglering nog ett måste
mayday Posted - 2005/12/11 : 21:05:33
Där har du nog fått riktigt bra ljud för pengarna skulle jag tro.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000