HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CES 2006; McIntosh "bigger is better"

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2006/01/16 : 21:54:35


CES och T.H.E Show är tunga mässor. Att inte ta en titt på vad McIntosh visar på hemmaplan vore en klar miss så häng med in till rummet med de största högtalarna i Las Vegas...

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2006/01/18 : 22:49:21
quote:
Man är allt lite avis på er som var i rummet :)

Ja, det var speciellt.



Jon, thanks for the demo and taking time to explain the system for me!!!
Regards, Per
Burner Posted - 2006/01/18 : 21:56:23
Man är allt lite avis på er som var i rummet :)
EmilH Posted - 2006/01/18 : 19:29:11


Jag är mållös !!!
UnBeliever Posted - 2006/01/18 : 19:02:50
Det där var en fjärr som heter duga!
Bernt Jansson Posted - 2006/01/18 : 18:59:45
En ordentlig fjärr där man inte behöver lupp för att se! Det blir bättre och bättre!
Pac Posted - 2006/01/18 : 18:50:54


För att kontrollera detta kraftpaket behövs det en stadig fjärr...




Denna fjärren är riktigt bra. I en tid när alla börjar strö små, små knappar på fjärrarna och skriva text som är mindre än size=0 går McIntosh åt andra hållet. Det är en riktigt bra och skön fjärrkontroll de har...




... och den ligger bra i handen.

Det är ganska härlig känsla att ha den i handen och veta att man kontrollerar 4 kilowatt...


Pac Posted - 2006/01/18 : 13:15:49


quote:
Ingen fjoll-hifi här, det verkar ju kunna gå att spela högt på den anläggningen i alla fall


Ja du Bernt, detta hade du gillat. Det var 100% kraft och dynamik.

johan.björklund Posted - 2006/01/18 : 11:24:41
quote:
Men vad jag kan se på bilden är nålen vid 2.0 W!!!!!!


20 W på ena bilden o 200W på en annan.
Lagom högt dvs
Bernt Jansson Posted - 2006/01/18 : 01:33:28
Ingen fjoll-hifi här, det verkar ju kunna gå att spela högt på den anläggningen i alla fall. Riktigt intressant med musikservern.
Pac Posted - 2006/01/17 : 23:40:35

Ja, jag skäms...
Zalve Posted - 2006/01/17 : 23:37:14
VA!!!! Åka på Mässa UTAN Rammstein ?
fatpipe Posted - 2006/01/17 : 23:35:07
Riktigt läckert!
Skulle vilja låsa in mig i ett mörkt rum med den här anläggningen och spela lite Infected Mushroom... Jummy !
Pac Posted - 2006/01/17 : 22:50:26


Det var ett imponerande rum, det spelade stort. "Stora grejjor - stort ljud" stämde bra på denna uppställningen. Jag satt och lyssnade en stund efter att jag plåtat klart och när de satte på Chris Jones skivan hölla jag på att skakas ur stolen. De där högtalarna kan spela en ren och torr djupbas på olidligt höga volymer. Absolut en CH&Bernt anläggning. Grabbarna hade lirat högre och högre och allt eftersom ljudtrycket hade stigit så hade smilbanden följt efter. Jag kunde riktigt se hånleendena framför mig där jag satt och höll i mig i stolen. Jag riktigt ångrade att jag inte hade Rammsteins "Du Hast" med mig...

Pac Posted - 2006/01/17 : 22:25:04

De hade vinylspelare också, en Technichs SL1210...



Vi hade ett snack nere på vinylforumet om huruvida detta är en tillräckligt juste spelare och förutom McIntosh så tycker de flesta på vinylforumet att den funkar bra upp till en viss nivå.

...Och framför allt om man skall scratcha, eller hur Lindome?

Nej skämt åsido, så fick jag aldrig lyssnat på vinyl i detta rummet så hur den gjorde sig med den Denon pickupen vet jag inte.

PS, SL1200/1210-fans lägg märke till de fjädrande eftermarknadsfötterna!!!

Hasse Posted - 2006/01/17 : 20:18:03
tur att man inte har en sån anläggning. Jag skulle koppla in dem till datorn och glömma stänga av slutsteget när man kläpper av datorn......puf! och så kommer ddet att glittra av små dome diskanter i rummet.
Pac Posted - 2006/01/17 : 19:19:56


Nu var det ju inte bara Musikservern som stod där...


Denna kombon var väl egentligen den som det spelades mest på när jag var i rummet.

MDA 1000 DAC och...



... MCD201 CD/SACD-spelare samt...



...MVP 861 SACD/CD/DVD/DVD-A/...-spelare



ztenlund Posted - 2006/01/17 : 19:12:40
jerico, titta på bilden i inlägget under det du tittade på...
jerico Posted - 2006/01/17 : 19:06:40
quote:
Som linesource så har talarna ganska hög känslighet antar jag ?
Och med mätaren uppe på 20 W



Men vad jag kan se på bilden är nålen vid 2.0 W!!!!!!

Var det tok högt för det menar du????
Pac Posted - 2006/01/17 : 19:00:29

Tja, försteg, slutsteg och högtalare var det yppersta som McIntosh kunde frambringa, men vad körde de för källor???

Det är nu det börjar bli intressant om man är trendkänslig. De hade placerat sin musikserver i högsätet!!!



Så alla trendkänsliga; en av två mycket tydliga trender var lagrad och fördelad(stream'ad) musik. Några få av highend rummen hade musikservrar. ALLA "normal"-stereo tillverkarna, ALLA datortillbehörs tillverkarna och ALLA datortillverkare hade lösningar på fördelad och lagrad musik och bild.

Denon tex hade Wlan-moduler för sina billigare bioförstärkare och de dyrare hade Wlan inbyggt.

Och McIntosh körde som sagt bland annat på sin 300Gb musikserver när de demade detta supersystem.



Den andra trenden har Ni redan listat ut om Ni har kollat de andra trådarna jag kört... Japp; vinyl, vinyl och åter vinyl. Det är en vinyl renässans utan dess like!




Pac Posted - 2006/01/17 : 18:44:22
quote:
För tillfället så sitter jag och försöker få upp hakan som slog i bordet..

Herre min gud, vilket system !!!


Vi var flera som drägglade ner golvet där inne och ett par rejäla hakmärken i parketten var det också.



quote:
Pac.

Vad låg systempriset på för denna anläggning?


Oj, oj, oj, det är dyrt värre. Jag är inte spekulant på det så tyvärr... Det är utanför min ekonomi med råge. Men, jag tror att de har priser på sin hemsida eller om det var i deras pressreleaser.



mayro Posted - 2006/01/17 : 16:50:26


Pac.

Vad låg systempriset på för denna anläggning?
cybwiz Posted - 2006/01/17 : 16:16:00
Bilder og kommentarer kopiert fra MasterLu; Audiokarma bruker.












Some pics of my Theater which has the XRT2Ks & McIntosh galore. I have 12 Mac Amps totaling over 14K watts.

It sounds like it should, Unbelievable!
It's in a large room 22x26x14, I have two different projection systems, an RPTV for the MS300 server & a Sony G90 with a Stewart electric screen for the movies.
XR27's are used for Center & Sides. I also have 4 additional subs, one in each corner of the room powered by 1201's (I like my Bass)

My XRTK2's are Tri-Amped with 3 1201's each, so I'm good on power.

I would have got the MC2KW's for my system, but the Amps logo glow like a Christmas tree.
Which wouldn't work for me in Theater mode. The Engineer's missed that one tiny detail.
1201's are easy to completely black out, just remove the lamp module.


Yup, this room will do soft or loud equally well.
I do alot of my critical listening at lower levels.
The effeciency of the XRT2K's almost defies physics.
At 12 watts I can fill the room with 105db at 120 watts she'll hit 120db.
The headroom & dynamics are what make the system "Live" sounding. The 2K's bring you into the soundstage.
Just audition a pair, they have no competition at any price range IMO & I have auditioned speaker systems alone in excess of $350,000. They are that good!


Just bought a pair of MC2KW amps. I'm not quite sure if i will integrate them into my existing Theater or use them in a new installation. I was contemplating a dedicated 2 channel setup in a separate room.


Masterlu, what about a Martin Logan statement E2 system?

Actually, I have heard them & the XRT2K's have it all over them.
The ML's were good, but not in the XRT2K's league.
Really a no contest!




Rob Posted - 2006/01/17 : 15:32:56
Det är bara att erkänna att när man är ser McIntosh elektronik så väcks begäret... Skulle nog kunna leva med den utan att gnälla allt för mycket...

Högtalarna imponerade inte så värst annars i mina öron... Kan givetvis ha varit rummet...

Pelle
vole Posted - 2006/01/17 : 14:30:52
För tillfället så sitter jag och försöker få upp hakan som slog i bordet..

Herre min gud, vilket system !!!
edison Posted - 2006/01/17 : 10:14:12
MC I är bara så läckra...härliga högtalare inte minst! Dregel...

Noterar också att dom uppenbarligen ser Technics SL-1200 som en seriös LP-spelare (dom har rimligen inte använt den i avsaknad av alternativ...)
DET känns ju lite småkul att ha i bakhuvudet den dag LP-spelare skall bytas ut..."kan dom kan jag", typ...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000