HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audio Research CD3MkII Vs Benchmark DAC-1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
hjort Posted - 2006/01/18 : 15:39:28
Om ni vill kan jag skriva lite om hur de här låter i jämförelse med varandra?
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
hjort Posted - 2006/01/21 : 15:12:48
Den är orginal. Vet du någon som har moddat den med bra resultat?
Pac Posted - 2006/01/21 : 14:24:34


Är DAC1'an som använts helt orginal eller har du moddat den?

hjort Posted - 2006/01/21 : 13:25:41
quote:
Til sammenligning er Benchmark DAC1 noe mattere i klangen, litt mer tilbaketrukket, mer energifattig.


Kan tänka mig att denna killen är ute efter imponansljud istället för det mest homogena/naturliga ljudet.
Då blir Benchmark fel där inget register är hissat.

Men det skulle vara kul att testa dem båda sida vid sida
ninja Posted - 2006/01/21 : 10:43:32
Har du lyssnat på RME ADI-2 AD/DA konverter? (http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm)

Enligt honom (se länken) den är "bättre" och även bra billigare än DAC-1!?

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1119730758

hjort Posted - 2006/01/19 : 20:57:03
CD3MkII
Mattias Posted - 2006/01/19 : 19:55:06

Intressant! Det systemet skulle man gärna lägga örat till
Har jag fattat det rätt att det var CD3 som användes och inte CD3 MKII?

Mvh Mattias
hjort Posted - 2006/01/19 : 00:00:55
Vi satt en kväll och lyssnade på dessa fina och musikaliska ljudkällor.
Det blir inte någon lång vetenskaplig recension nu utan mer intryck.


CD3 kostar ca 6 ggr mer än DAC-1 och även om Benchmark inte har något drivverk så tycker man inte den ska kunna utmana välljudet från ARC

Både slutsteg och försteg från Audio Research, VT200 och Ref2mkII hade fått varma upp i någon timme innan lyssning så nu var det varmt o gosigt i rummet
Strömkablar var Magicable liksom signalkablar.
Högtalare Respons Grand LE.
Digitalkablarna kommer jag till sen.


Vi började att lyssna på CD3, värden fick vara DJ och spelade lite allt möjligt både bra och dåliga inspelningar men referens skivorna var Burmeister CD2 och Turtle Records sampler 2.
Två låtar som spelades extra mycket var spår 12 från Burmeister med stråkar som nog inte kan låta mycket bättre än så här utan vinyl, och marimba spåret på Turtle records samplern.

Efter någon timmes lyssning kopplade vi in Dacen digitalt med både XLR och BNC från CD3 som fick vara transport.
XLR digitalkabeln var en svindyr historia från Transparent.
Till BNC användes Marcuscable coax digitalkabel med adapters i båda ändarna.

Bara på skoj tänkte vi testa om DAC-1 lät annorlunda med de olika digitalingångarna BNC/XLR.
Jag föreslog blindtest
Värden fick vara försökskanin så jag bytte digitalingången, det görs för övrigt väldigt enkelt med en spak på framsidan.

Han fick höra samma låt både XLR digitalt in och med BNC och skulle sen gissa i vilken ordning det spelades.
Vi gjorde testet fem gånger och varje gång gissade han rätt
Jag har aldrig någonsin varit mer imponerad av en människas lyssningsförmåga, det var helt klart över min egen förmåga.

Samtidigt kunde jag märka en viss besvikenhet över hur lite skillnad det trots allt var på ljudet med tanke på att hans Transparent kabel kostar 20-30 ggr mer är min Marcus digitalkabel.
Ingen av kablarna lät direkt sämre än den andra.
Det var ytterst små skillnader på stråkarna som gjorde det enligt honom.
Det kan inte heller uteslutas att de små skillnaderna berodde på adapters på Marcus digitalkabel.


Nu var det dags att koppla tillbaka ljudet till CD3.
Vi hade bara ett par bra XLR signalkablar så det blev inget snabbt A/B test.

Med CD3 spelandes kunde man nu höra samma välljud som med DAC-1 med fantastisk upplösning i alla register och med all rumsinformation på inspelningen men med två skillnader.
Nu lät det lite fylligare och varmare.
Jag sade direkt att CD3 låter som en DAC-1 med rör i och värden kunde bara hålla med.
Ingen av källorna hade någon onaturlig eller luddig värme båda är klart inom det neutrala och musikaliska området men med lite mer spelglädje hos CD3.
Alla som har sett DAC-1 vet hur liten den är så man tycker inte det kan finnas mycket till nätdel i den.
Ändå lyckas den med kraften, dynamiken och basen precis lika bra som CD3.
Vi var båda imponerade av ljudet från Benchmark inte minst pga det "låga" priset.


Om någon i Göteborgsområdet har en "tyngre" ljudkälla och vill jämföra med Benchmark DAC-1 är det bara att skicka ett PM till mig.
Zalve Posted - 2006/01/18 : 21:05:54
En bra gissning Svejk, men var stoppar man in skivan i DAC1an ?

Vi väntar på dig nu Hjort!
svejk Posted - 2006/01/18 : 20:52:42
En totalt ovetenskaplig gissning. DAC 1 tar spets men ARC segar sig sakta upp för att gå om på ett låååångt upplopp!
Zalve Posted - 2006/01/18 : 20:42:31
Äsch,, Kan det vara nåt kul?
Mc Square Posted - 2006/01/18 : 19:20:54
Som lycklig ägare av en DAC1,så väntar jag med spänning!
Mattias Posted - 2006/01/18 : 16:36:21

Ja nu blev jag mycket nyfiken! berätta

/Mattias
Akkelis Audio Posted - 2006/01/18 : 15:54:48
Det är klart att vi vill att du skriver om detta
Mc Square Posted - 2006/01/18 : 15:43:01
Lätt!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000