HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Italienskt eoJEUD i Ystad (Audia Focal mm )

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2006/02/03 : 22:33:18
Det här är en eoJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Apinator Posted - 2006/02/10 : 13:20:50
Kan väl nämnas att jag har blivit erjuden att låna hem lite akustik grejer från Svanå och kommer göra det, dock inte förrän tidigast om ca 4 veckor eftersom det är dags att jobba på onsdag! Ska ockå testa att bygga de tubetrapsen som esl tipsar om här på forumet.
Och när akustikregleringen är klardå kommer jag att åter bjuda hem folk för lyssning. Gärna iaf någon av dom som var här denna gången för att se hur stor skillnaderna kan bli.
Som sagt så med rätt akustik har jag ca 50% till att ta ut i prestanda vad anläggningen kan ge.

MVH Dan
johan.björklund Posted - 2006/02/09 : 23:52:33
Zalve

Här är det centrering som gäller

Hela högtalaren gillar jag skarpt faktiskt. O det glädjer med att dom smäller lite krut på dom "billigare" modellerna med. Dans setup spelar på ett sätt som jag verkligen uppskattar. Att lyssna på dom dyrare modellerna är alltid imponerande men när man går neråt o finner nästan lika fina kvaliteer där då blir man lite paff.
Zalve Posted - 2006/02/09 : 23:47:38
Johan: [left][/left]

En stor fördel med stativare (Speciell med Focal diskant) att de är lättare att integrera i rummet (Iaf är det min erfarenhet)

johan.björklund Posted - 2006/02/09 : 23:45:36
Så då var det sista biten då.

Det tonala spelar bra o i mina öron låter det jämt o fint med bra klang.

Ljudbilden som den setupen presterar är bra mycket bättre än vad man tror är möjligt i det rummet. Dan har ganska högt i tak , en tygsoffa modell större , bord o en matta. Thats it.

Fladdereko så det räcker o blir över finns där men ändå får man ett djup i musiken som går långt förbi den bakre väggen Placering av dom spelande är lätt att urskilja o bra höjd har dom med. Även placering på olika djup presentaras på ett bra sätt.

Högtlarna är invinklade rejält som jag skrev innan men ändå får man inte den bredden som man kanske skulle vilja ha. Samma med saker i musiken som ligger urfas , dessa dyker inte upp lite här o där. Dessa 2 saker beror helt säkert på att rummet är kalt.

Ju mer vi spelade ju mer njöt vi av musiken. U1 sa nått om att han skulle kunna döda för den diskanten Jag själv var helt inne i musiken o stampade takten Jag är fortfarande konfunderad hur det kunde spela så bra i ett så uselt rum. Jag tog det faktiskt inte så mycket på allvar förens musiken började.

Spelglädje är nog det rätta ordet för att beskriva det hela. Man får kanske känslan av lite imponatoreffekt av högtalarna i början. Men det handlar helt enkelt av att dom är så små men spelar så stort.

Slutsteget påverkade helt klart drivet o kontrollen av högtalarna. Audia försteget är det som många tycker är ännu bättre , det ska tydligen vara en dräpare. Högtalarna då , 2 små sketna burkar var vad ögat såg

Dan ska på o fixa till sitt rum med lite basabsorbenter. Lite tyg o annat på väggarna lär det väl bli med. Hur det kommer att spela då vågar jag knappt tänka på

Så jag tackar Dan för en lång o väldigt trevlig eftermiddag o kväll
johan.björklund Posted - 2006/02/07 : 20:00:38
Lyssnings Rapport

För en gångs skull vet jag inte var jag ska börja


Att det handlar om HiFi i toppklass är utan tvekan ! Jag visste inte vad prylarna kostade när vi kom dit , jag visste inte ens vilka modell av talare det handlade om. Allt jag visste var att Dan hade skaffat hem ett Audia steg.

I början så märkes det ganska snabbt att nått var fel med ljudbilden för den var skevad. En snabb koll så visade sig att högtalarna stod inte helt rätt vilket åtgärdades. Men talarna är känsliga märkte vi för flyttade man huvudet det minsta lilla så tippade det över. Nu var det MYCKET toe in o man sitter realtivt nära vilket påverkar så klart.

Första stycket lades på o det sa TJONG i basen , var 17 har han gömt suben var en tanke som kom. Bra tryck med pondus var vad man fick. Det var så pass mycket bas att man verkligen undrade om det var möjligt ur dessa "små" burkar. När första ruset hade lagt sig lite så hörde man att där var ett par riktigt elaka resonanser men inte så många mindre faktiskt. Detta bådar gott för framtiden

Basgångar var väldigt enkelt att hänga på så länge som det inte låg där det var som flest resonanser. Baskaggar fick en botten som var fullt tillräcklig. Jag vet inte hur lågt dessa Focaler spelar men här räckte det iaf.

Mellan reg var även det bra , riktigt bra ! men det var även här man hörde att det är en stativare. Sångare saknade lite pondus o kött o blod. Röster som sjöng i dom lägre registren lät lite klena helt enkelt. Men man fick det härliga schvunget i akustiska gitarrer o det lät väldigt klangäkta.



Ovanstående den överraskade STORT !!

Diskanten lät väldigt lik sina bröder i Utopia serien !!
Klar , ren , detaljerad men inte analytisk o absolut inte vass. Skivor som återgav musik upp emot 20 Khz lätt inte alls påträngande eller så. På Cassandra Wilson så ligger Hihatt o hennes S ljud uppe i dessa svärer. Det klarades av med BRAVUR !


Det kommer mer
Zalve Posted - 2006/02/05 : 12:45:44
En riktigt trevlig anläggning ser det ut att vara.
Grattis!
johan.björklund Posted - 2006/02/05 : 11:51:06
quote:
Jag kan väl säga att jag är mycket nöjd med min anläggning, inte mycket kvar nu innan jag är helt framme.


Där har du 100% rätt !!


Lyssnigsrapport kommer senare idag
Apinator Posted - 2006/02/05 : 11:48:08
Jag kan väl säga att jag är mycket nöjd med min anläggning, inte mycket kvar nu innan jag är helt framme. Nu är det främst rummet som ska fixas och jag ska börja med hemmabyggda kvartsvågspipe absorbenter som esl har byggt och tipsat om i en annan tråd.
BosseBula: Grejerna är mer eller mindre helt inspelade, det är nog högtalarna som har gått minst tid och de har snurrat ca 3-400 timmar. Förs och slutsteg har varit demoex så de är helt inspelade.

MVH Dan
Audionet Posted - 2006/02/04 : 21:36:32
Snygga bilder Johan!

Ser ut att vara en trevlig anläggning, de nya 1007 är riktigt bra.
Audionet Posted - 2006/02/04 : 21:24:36
Snygga bilder Johan!

Ser ut att vara en trevlig anläggning, de nya 1007 är riktigt bra.
johan.björklund Posted - 2006/02/04 : 21:05:45
Jag var faktiskt överraskad !

Jag har hört på Utopia Nova , Diva o Alto. Dessa är ju state of the art prylar men 1007 Be har MYCKET gemensamt med sina större bröder. Långt mer än vad jag trodde !
U1 Posted - 2006/02/04 : 20:43:41
quote:
U1 såg mindre glad ut , han hade väl inte käkat


Hmmm....

Tror jag satt och önskade samma diskant hemma.

/J
johan.björklund Posted - 2006/02/04 : 20:31:13
Lyssningsintryck kommer i morgon o till dess har jag ett par bilder till.

Högtalarkablarna såg ut så här


Baksidan av Focal


Namnet JmLab är förlegat som ni kanske vet



Här ser Focalen ut som en hungrig Cyklop









BosseBula Posted - 2006/02/04 : 15:24:19
Ser mycket trevligt ut!

Hur låter det då? Vi förstår att det låter bra, men hur bra? Högtalarna är inspelade å så? Elektroniken behöver kanske mer inspelning för att få ut allt ur dom?
vemsom Posted - 2006/02/04 : 13:19:57
Hubba hubba vilka grejor!
Hoppas det letar upp sig lite mer möbler och grejor på väggarna. Soffbordet tyckte jag var riktigt snyggt. Men vem sören bryr sig om möbler här? ;)
johan.björklund Posted - 2006/02/04 : 12:25:55
En lite översiktsbild


Här har vi värden himself , han har en rejäl anledning att se så glad ut !


U1 såg mindre glad ut , han hade väl inte käkat



quote:
Stabila pjäser,allihopa


Det kan man säga ! Jag är ganska van vid stora slutsteg men det var ändå "oooh kolla där !" känsla. Försteget står som sagt lite undangömt men även det inger samma känsla.


Mc Square Posted - 2006/02/04 : 12:04:53
Stabila pjäser,allihopa!
johan.björklund Posted - 2006/02/04 : 12:02:10
Försteg stod inne i hyllan vilket gjorda att jag inte plåtade det så mycket


men några bilder blev det
johan.björklund Posted - 2006/02/04 : 11:58:17
Krama kudden ??

Inte jag , jag kramar Eva istället

Tar vi ett hopp upp till signaltillverkaren så hittar vi det här


Här kan man knappast mörka vilket märke det handlar om


Lite längre ifrån


O under den står det en Audia till
Pac Posted - 2006/02/04 : 08:18:05

quote:
Gott med kablar till frukost!

Själv föredrar jag en nybakt fralla och en kopp kaffe.

Audia Flight 100 är rejäl och riktigt vacker i mina ögon. Nu får du sluta krama kudden Johan...



Mc Square Posted - 2006/02/04 : 07:41:38
Gott med kablar till frukost!

Lyssningsintryck...?
Apinator Posted - 2006/02/04 : 07:22:59
Det kan väl jag svara på, nätkabeln är en lånad Acoustic Zen Tsunami Plus. Mina högtalarkablar är ett par Audioquest Gibraltar, signalkablar kommer från Neotech och är rena silverkablar. De är också till låns. Vill tacka Lyssna i Ystad för deras generösa utlåningspolicy!

MVH Dan
Mc Square Posted - 2006/02/04 : 02:42:54
Inte utan ström
Vad kopplas denna besten med för kablar?
ohmega Posted - 2006/02/04 : 02:22:14
Jösses...ett bastuaggregat ..det får nog fart på högtalarkonerna
johan.björklund Posted - 2006/02/04 : 02:09:53
100 W i klass A puttrar på ganska rejält , på många sätt





48 Kg slutsteg , det e grejer det

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000