HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 SEAS-Elementdissikering

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
McGyver Posted - 2006/02/05 : 22:17:22
Köpte ett par Rauna Leira renoveringsobjekt idag, då priset var rätt.
Vid provspelning visade det sig det ena elementet vara dött.
Det blev till att ta fram kniven och börja skära.
Efter lite kämpande blev detta resultatet:



Hoppades att det bara var tråden till talspolen som släppt, men då även gummikanten fått sig en liten reva, som beövde lagas från baksidan, blev det till att jobba lite mer med kniven.



Det visade sig faktiskt vara tråden till talspolen som släppt och efter lite lödande (mest problem att få rena lödytor från geggan som tråden var limmad mot membranet med) var det åter kontakt genom spolen!

Så nu skall det "bara" sättas ihop igen!

Således lite frågor till er som gjort detta tidigare :

1. Vad lagas gummikanten lämpligast med?
2. Bästa lim för att montera tillbaka upphängningen mot korgen?
3. Hur stor är chansen att jag kan få liv i elementet igen?


14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
diffen Posted - 2008/11/03 : 23:05:15
Perob// Jag har mina Leira står på rektangulära tegelstenar, 2st under varje... 12cm#180;s lyft blev det. Tyckte det blev bättre...
Kul att höra att det finns Rauna utspritt lite varstans..




//diffen
perob Posted - 2008/10/06 : 23:21:02
Intressant tråd! Klart avancerat att laga element! Hoppas det blev bra! Jag blev med ett par Leira i helgen. Lite skamfilade men fullt fungerande. Genom Bo Hansson fick jag veta att det är MkII jag har med Seas P17RCY, byggda -85-87. Tydligen återfinns en del felaktigheter i filtrerna från denna tid, återkommer när jag vet mer specifikt vad som var felaktigt. Även jag tänker snygga till dem... vi får ha en liten tävling om vem som fixar sig de finaste!

Ni som har Leira, har ni de stående direkt på golvet? Fötter av något slag? Mjuka, hårda? Gallret framför kändes onödigt så det ligger i bokhyllan... annars då, några tweaks ni kan dela med er av?
diffen Posted - 2008/07/31 : 12:10:17
Intressant tråd...såg den nu först. Hur har det gått? Har också ett par Rauna "Leira" som jag köpte av en god vän på Hifi F. De ljuder underbart o jag ska renovera dem här inom sinom tid, gradera upp element o delningsfilter, slipa ner dem o lacka om dem i originalfärger såklart... Kul att kanske väcka liv i en gammal tråd...kanske finns fler som renoverat o fixat med Rauna.

Mvh diffen
KgaBetong Posted - 2006/02/10 : 21:07:13
Det element som satt i leiran med galler som du menar är Seas P17rc,diskanten vet jag inget om faktiskt,förutom att det var en seas.Någon som vet vad det var för diskant som satt i ?
JM Posted - 2006/02/07 : 18:12:07
Orginalelementet som sitter i dom första Raunorna heter mig veterligen Seas CA17RCY. Det finns ett nyare som heter CB17RCY som har samma värden (Qts, Vas och Fs...) Jag är ganska säker på att det går att beställa fortfarande !

Jag har läst någonstans att i den senare versionen (den med galler istället för skumplast)av Raunorna så satt det Seas P17RCY !

Jag har förövrigt både ett par Njord och ett par Leira som ngn gång skall renoveras också....

Tuffa högtalare i vilket fall som helst !

Mvh/Janne
MrVan Posted - 2006/02/07 : 06:23:16
Kul projekt. Följer med spänning!!
McGyver Posted - 2006/02/06 : 22:35:48
Det är åter liv i det gamla elementet!



Lagade kanten med solution från baksidan med en liten "lapp" för att förstärka revan.
Hela ringen fick sig två strykningar för att förbättra chansen att hålla ett tag till.

Spindeln limmades med vanlig Epoxi och dammskyddet med textillim.

Har bara provspelat på låg volym då limmningarna ej är helt torra, men det verkar bra, inga missljud ännu!



Nu skall de "bara" fixas till kosmetiskt, vilket blir ett stort projekt i sig.
Får höra med Bo H. hur man lättast får av foten i trä för att kunna måla om dem!? (...eller någon som vet?)

Fortsättning följer........

/R

[Edit: Stavfel + små just.]
McGyver Posted - 2006/02/06 : 13:23:05
Tack, tycker rauna Leira är en kul högtalare!
Rätt placerad, låter de även riktigt bra.
Kommer ihåg att jag som ung provlyssnade ett par men ekonomin tillät tyvärr inget inköp.
Har nu av en slump kommit över två par som jag tänker försöka renovera.
Mest logiskt vore väl att köpa ett par ersättningselement av Bo H. , men jag ser detta lilla elementprojekt som en läroresa, och det hade varit kul att få igång orginalelementen!

/R
Stormen Posted - 2006/02/06 : 12:49:16
Finns rejält i lager om jag inte missminner mig sist jag stack in huvudet. Grattis till köpet.
Bo är tillbaka i nästa vecka
Zalve Posted - 2006/02/06 : 12:14:46
Kolla med Bop Hansson, om det ev finns nya element att köpa,, om din operation inte går bra..
McGyver Posted - 2006/02/06 : 09:53:00
Tack för tips!

Skall handla lite solution idag och prova på ett skrotat element.
Vill nämligen kunna lägga på ett förstärkande lager på baksidan av gummikanten för att förhoppningsvis förhindra att nya revor uppkommer.
Funderar lite på om gummilim går att använda!?
Har kört med "Liquidsole" för att limma/täta antenner och detta sitter som berget + är segt som "hunnakyd" (skånska).
Skulle dock vilja ha något ganska tunnflytande som lätt går att pensla på jämnt.
För att limma spindeln mot korgen funderar jag på att prova med vanlig Araldit.
Operationen fortsätter!

/R
MrVan Posted - 2006/02/06 : 06:09:34
Angående revan i gummikanten så är "solotion", alltså cyckelslangs-lagning mycket behändigt, har själv använt mej av det.
levande Posted - 2006/02/05 : 23:57:19
Med uppdaterade element så lär nog detta låta bra
En sådan betonghögtalare kan inte ha så mycket vibrationer Va.
Zalve Posted - 2006/02/05 : 23:49:51
Ett PM till Bo Hansson, är nog rätt väg att gå...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000