HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En Kines och fem Britter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2006/02/08 : 14:17:40
Då jag den senaste tiden har stått med ett kraftigt brusande hemmabygge, ett slutsteg och inget försteg och ingen tid att fixa till detta så började jag sakna musiken ganska mkt. Detta kom att ändras under ett nattskift för en dryg vecka sedan. Nu är det så att min arbetskamrat har som hobby att köpa och sälja saker på både Ebay och tradera och detta har tyvärr gjort att jag gärna också surfar dessa sidor, dock begränsar jag mig till köpandet. Så en kväll såg jag en liten söt sak för drygt 1500:- som minst sagt vann mitt hjärta, buden lades, auktionen avslutades och jag var 2000:- fattigare. Nu några dagar senare så Ringde damen från bussgods, hon som alltid skrattar, och sa att min förstärkare hade kommit så det kunde vara en bra idé att rota fram legitimationen och packa mig dit. 20min senare så satt man på golvet hemma med ett tokflin och pillade lite. Det som kom upp ur lådan (som ursprungligen härstammar från kina) var en liten sak åp dryga 5-6kg, kraftigt oxiderade RCA-kontakter och en ganska ful färg.
Så frågan till er är nu:
Vad väger 5-6kg
Är stort som en melittabryggare
Är fabriksnytt med oxiderade kontakter
Löser mina problem med musikförstärkning
Ful men ändå den gulligaste lilla saken man kan tänka sig.
Kostar max 2000:-
Och ja, luktar brännt efter 1h användning?
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2006/02/11 : 10:58:15
Det dä med modell är ju troligt, Sophian har väl funnits i en massa olika modeller efter vad jag läst. Men vad är det för typ av motstånd i min? De ser ut som MOX men det borde väl vara nått billigt.

En sak man kanske borde försöka är väl att knåpa ihop ett kopplingsschema, det borde ju inte va så svårt då det är en ganska simpelt kretskort och komponenterna är få. Skulle ju kunna va ett simpelt Newbieprojekt, efter lite moddar så borde det ju inte heller röra sig om plagiat.
rannagarden Posted - 2006/02/11 : 08:57:12
Min Sophia Baby ser mycket lik ut inuti, men det skiljer lite på kortet och komponentval. Vet inte om det helt enkelt är en annan amp, eller bara att din är en senare version? (tror det är samma nisse som lödat dock, för tennet har de inte sparat på)

M
Kmj Posted - 2006/02/09 : 21:37:23
Nudies






Kmj Posted - 2006/02/09 : 19:55:23
mina lödpunkter är smärre tennisbollar
Jag har dock redan hittat nått potntiellt byge, ett antal polyesterkondingar på 0,1uF. Jag har ett större lager av silvermicas och orangedrops men är osäker på värdena dock, får spåna lite
rannagarden Posted - 2006/02/09 : 15:50:50
Roligt! Då kan vi se ifall de är lika internt?

Min är en Sophia Electric "Baby Amp". Ingen aning om det är "orginal" om man säger så, men det var den första av denna sort som jag iaf såg...

Det var 6P1T i från början, men jag köpte nåt som passade bra att byta till på Audiogon för nåt år sedan. Några Svetlana från -64. Jämfört med originalrören gav Svetlanorna lite mer "oomph!"(?). Något mer kraft eller dynamik(?). Lite lenare ljud oxå. Dessutom har jag bytt rca-kontakterna på min då de är av tveksam kvalité och är hanarna på signal-kablaget grovt, så gick de inte på ordentligt...

Jag har inte orkat ännu, men jag tror att man kan byta kondingarna i signalvägen. .22µF ger antagligen bättre bas, men tar ner diskanten lite grann. Kanske .47µF ger ett bätte mellanregister... Ser ju ut som om man "armbågat" ner lödtennet - så jag har inte orkat pilla på´t ännu. Kanske du kan inspirera lite?


Mvh,
M
Kmj Posted - 2006/02/09 : 14:24:06
Nakenbilder kommer ikväll, dock inte speciellt upphetsande. Varnar redan nu för bildkvalitén då kameran inte tar så bra bilder (för det kan ju inte vara jag som är kass )
Kmj Posted - 2006/02/09 : 08:54:28
Japp, Yarland har iofs ingen som är EXAKT lik men det låter ju inte helt otroligt att det skulle vara nått liknande när originalsäljaren på Ebay bor i samma stad som Yarlands fabrik
jimmy_JDM Posted - 2006/02/09 : 02:07:01
den där vitspräckliga saken va JÄKLIGT lik yarland

http://www.chinese-suppliers.com/userImages/ectrade/ectrade$82992556.jpg
Kmj Posted - 2006/02/08 : 20:34:50
rannagarden
BTW, är din också en kopia och hur upplever du din? originalrör och med bytta?
Kmj Posted - 2006/02/08 : 20:11:55
quote:
Ser ju sådär ut inuti. Men skall bli kul om du kan hitta på nått trevligt med den. Själv bara bytt rör till Svetlanas från -64.


Missade ditt inlägg men det stämmer nog. Det finns olika mer eller mindre billiga märken som oficiellt inte existerar. Sonice eller Aria som det står på kartongen är två. Det finns en stärkare som är misstänkt lik och heter "Sophia Electric Baby", denna använder några ryska armerör, 6P1T, som ska vara svåra att hitta medan kopiorna använder EL84:or. Jag har redan börjat att leta andra rör på Ebay och hittat billiga Electro Harmonix men vet inte hur de är i karaktären. Då jag upplever min som lite väl ljus så är det en egenskap jag inte letar efter, då jag köpte den som ett litet pillobjekt och inte som en bestående del av hyllan vill jag inte helöler att det ska kosta för mkt.
Kmj Posted - 2006/02/08 : 20:03:53
quote:
Vad Pöööööööööööööööt den var !!!

visst e dem
Jag försökte ge den en liten kram men den har hett(phun intended) humör

Nu är jag iofs på jobbet men nån timme innan jag fick skiljas från den så presenterade jag den för Herrarna Halford, Tipton, Downing, Hill och Travis vilka var glada att stifta bekantskap. Än så länge är den lite ljus och skrikig men då denna lilla söta sak knappast kan vara skyldig (näää) så skyller vi på de oinspelade Fostexelementen
Men om det nu skulle vara så så finns det ju andra rör än de där kinarören sopm följde med, EH t.ex. och moddning är ju nästan ett givet.
rannagarden Posted - 2006/02/08 : 19:59:50

Ha ha... Jag undrade just vem som skulle köpa den? Misstänker att det är en oem-pryl av högsta rang (sett den under flera olika märken). Här har du tex. en darrig bild på min:




Ser ju sådär ut inuti. Men skall bli kul om du kan hitta på nått trevligt med den. Själv bara bytt rör till Svetlanas från -64.

Kör på...


Mvh,
M
mace Posted - 2006/02/08 : 19:55:34
quote:
eh.. dbs???


Ute och cyklar

Vad Pöööööööööööööööt den var !!!

Lyssna, lyssna, lyssna Nu !!!

M
Kmj Posted - 2006/02/08 : 19:34:49




Skitsamma, här är den lilla leksaken, vissa kanske har sett den på tradera där jag köpte den.

Men snart ska vi nog kunna fixa lite nakenbilder med, ni nattmänniskor kan ju hålla utkik från torsdagkväll nångång. Då jag inte är direkt nöjd med utseendet så finns det ju lite olika alternativ, t.ex. skruva loss plåthöljet och blästra det för att sedan pulverlacka eller kroma det. Ett annat alternativ är ju att bygga ett helt nytt chassi i mahogny och mässing kanske...
Den måste ju kunna moddas ganska friskt med
Kmj Posted - 2006/02/08 : 19:22:36
eh.. dbs???


En liten bild till.
mace Posted - 2006/02/08 : 16:13:28
-Jag stiger av min DBS.....

M

Kmj Posted - 2006/02/08 : 15:30:08
Den är inte svart och den har inte små lådor vid sidan om me liten é den

Den finns iofs som svart (och en massa andra färger med).

Annars är det en 10-15W, push-pull klass A.
apropå det, vilka rörtyper är kompatibla med el84:orna? dvs direkt utbytbara.
mace Posted - 2006/02/08 : 15:01:16
Är det den där pyttelilla söta svarta stärkaren som har en liten låda (eller var det två?) vid sidan ?? lixom

Arghhhh, vad heter den nu igen........?

M
Kmj Posted - 2006/02/08 : 14:38:36
hehe, en ledtråd:

Dock är det inte samma tillverkare då den inte gick att googla upp och lådan innehöll 4st.

EngelholmAudio Posted - 2006/02/08 : 14:27:43
Ah de vette faan va de e...


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000