HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 "NÅLEN" Byggd ... och mätt.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
edison Posted - 2006/03/05 : 01:07:52
Så blev den klar till slut... minus slutlig ytfinish, som lär bli nåt jag ordnar senare i vår (sommar)

Bakgrund:
Efter att ha kollat in bla Lancettatrådarna tog jag hem ett par W3-871'or för att dels göra ett par vägglådor till lillasyster, dels ev vara med och snickra till ett par Lancettor.När det blir dags leverera 'systerlådorna' blir det att ta hem fler 3"'are...

Jag kollade lite av ren nyfikenhet efter vad som kunde hittas av andra W3-871S-projekt och upptäckte då denna, som eg heter "Cyburgs Needle", from nu av mej kallad "Nålen"
Här finns ritningen:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-47403.html

Tänkte den skulle passa bättre mest pga jag gillar att den inte är så jättehög, stoppar vid ca 90 cm stället för en dryg halvmeter ytterligare, samt några byggare av "Nålen" verkade gilla vad dom hörde från den...

Kostnaderna:
Sågning av materialet gjorde träsäljaren, tillsammans med materialet blev det 238:50
Elementkostnad 2 x 175 kr + frakt, och terminalerna från Biltema hamnade på knappa 60 kr.
Fårull, kanske gick det åt ull för 15-25 kr...
Övrigt var i princip bara lite lim samt ett par stumpar 1,5 mm2 högtalarkabel.

Liten närtitt på elementet i fråga:

(välsvarvad va...)

Stommen på väg att bli till:


Så började jag fylla på stoppningen i främre delen av lådan/pipan:
Tajt längst ned, lösare längre uppåt toppen.Först 'plastvadd'.


Sen fyllde jag på med fårull i resten av kammaren:


Liten vy av toppdelen med elementinfästningen:

Jag gjorde det 'lite lätt primitivt' gm att sätta några extra träbitar att dra skruvarna genom då spånet lätt blir lite 'poröst' om man skulle vilja dra åt...
Det blir rätt smalt om plats att göra hål för skruvarna...jag sticksågade elementhålet lite snedfasat gm att ställa bladet snett, fick sen lov dra skruvarna aningen snett så dom kunde fästa ordentligt.
Tog nog mesta tiden av hela bygget

Toppdelen framifrån & bakifrån:

Valde att sätta terminalerna högt så blev kablaget minimalt inne i lådan.Dessa är hålade rätt igenom så jag täppte till på inre delen med lite lim.

Så står den där...har inte skruvat (limmat) den extra, lite bredare bottenplattan ännu.
Kan tänka mej göra 'fotavtrycket' lite extra stort medelst utriggare under i form av ett "T" dvs två fötter fram och en bak.


Lite första lyssningsintryck finns en bit ner i denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47974

"Tämligen" positivt kan sägas som en liten hint...får väl modereras när fler fått lyssna.


EDIT:
Fel länk, ändrad till rätt







19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
edison Posted - 2008/09/09 : 02:34:10
Nålarna är nu "delegerade" till att stå bredvid soffan och utgöra bakkanaler för film/SACD/DVD-Audiospelande.

Har bara provkört lite, är pga för kort Scartkabel lite strul m placeringen av DVD-spelaren så den både kan ge ljud till musiksystemet OCH bild till TVn...på väg ordna det.

Körde Dark side of the moon-SACDn, vart rätt najs!

Nålarna bak innebär att mina i ett par år undanställda golvare åter utgör frontar, men det får jag bluddra om vid tillfälle i min "medlemmarnas system"-tråd.
guy gadbois Posted - 2006/09/18 : 12:09:34
Har just avslutat bygget av två "nålar". Mkt roligt och enkelt att bygga. Jag velade länge och väl mellan huruvida det skulle bli Lancettor eller dessa nålar - slutvalet berodde nog ändå på formatet på dem.

Hur låter de? Efter några timmars inspelning kan jag konstatera att det händer rätt mycket med ljudet - från att ha låtit burkigt och oinsmickrande så har det lossnat lite och ljudbilden öppnat sig lite. Jag måste säga att jag är imponerad av hur mycket dessa små dockskåpselement klarar i förhållande till sitt pris. Mitt intryck är att vissa instrument låter väldigt trevligt, tex gitarr, trumpet, trombon. Även röster återges bra. Det som var förvånande är med vilken exakthet stereobilden ändå målas upp.

Det är dock billiga högtalare och man bör ha detta i åtanke, men väldigt rolig Hifi för väldigt lite pengar och relativt lite besvär.

Stort tack till edison för denna tråd och bilderna som underlättade mitt bygge!
edison Posted - 2006/04/01 : 12:25:47
"Inget illa ment, det tror jag du vet"

Absolut!
Blev som nämnt lite häpen över så stora hopp...då jag inte har så stor kunskap om hur detta med rummets inverkan visar sej i mätning & i praktik så ser det ju lite lurigt ut...
nusse Posted - 2006/04/01 : 06:39:05
Inget illa ment, det tror jag du vet. Säkerligen beror det mesta på rummet. Hoppas vi kan få till någon jämförelse/mätning snart. Har inte haft mina Lanzettor inkopplade alls sedan efter första veckan...
edison Posted - 2006/04/01 : 02:59:37
Nusse & Gaffa:
Ja, nog undrar jag lite hur det kan vara SÅ stora nivåskillnader om än 'tätt' mellan topparna/dalarna...tycker inte det låter så 'hackigt' i praktiken...

Amatören:
Lite om mina intryck finns här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47974

Konstaterar nu efter ännu ett par veckor följande:
Klent producerade pop-plattor typ ett par av mina "Toto" låter tämligen ointressant, medan tex min favvo-Fleetwood Mac, "Tusk", låter magnifikt, liksom det mesta i jazzväg jag hunnit lyssna på.

Kan iaf säga det märks om skivor ÄR bra inspelade respektive inte är det, så gott som något skäl till att jag iaf är mkt nöjd, ändå skall ala de 'supelativer' jag uttryckt sättas i perspektivet att ett PAR Nålar kostar 700 spänn drygt...

Spinner nu "Come On Home" - Boz Scaggs bluesfärgade platta från 1997, med stort nöje både musikaliskt & hifi-nörd-mässigt
Underbar platta som också låter dito!!!
Provlyssna och läs här:
http://www.amazon.com/gp/product/B000000WDG/qid=1143853083/sr=1-7/ref=sr_1_7/103-8525182-9844607?s=music&v=glance&n=5174

Amatören Posted - 2006/04/01 : 02:09:09
quote:
56 cm vs vägg, ull i porten:

Ser i mina ögon ut till att vara ett "skitbra" resultat med tanke på elementstorlek osv.!
Gratulerar
Frågan är: Hur LÅTER dem
Gaffa Posted - 2006/04/01 : 01:22:31
Jag gissar att rumsakustiken bidrar till en hel del av dessa +/-20dB.
nusse Posted - 2006/03/31 : 14:00:54
20-2000Hz +/-20dB
Så när ska vi jämföra Nålen vs Lanzettorna?
edison Posted - 2006/03/31 : 13:44:49
Zalve har varit hjälpsam och mätt frekvensgången "in room".
Tack Z!

Vi provade med ett antal avstånd till frontväggen, samt ett par mätningar där lite fårull placerats i "pipans" öppning (vilken egentligen är en variant av basport)

Avstånd element/baffel vs vägg 86cm (som jag hade lådorna stående innan vi provade med andra avstånd)


65cm vs vägg:


96 cm vs vägg:


110 cm vs vägg:


Så närmare väggen,
först 50 cm:


Samma med ull i porten:


56 cm vs vägg, ull i porten:


Inte så jättestora skillnader, men toppen vid 45 hz påverkas iaf av lite ull i porten.
edison Posted - 2006/03/17 : 01:40:17
Audiovector:
Ja, det är nog en del av anledningen till att iaf jag tycker ljudet man får är så väldans sammanhängande och "i ett stycke".
Även om frekvensgången (antagligen) inte är 'spikrak' upplevs inte några direkta dippar/toppar utan det låter väldigt "flytande" och avvägt, utom att 'lågbas' givetvis dels är svag, dels är mindre dynamisk.
Neråt 30-40 hz är det dessutom 'rätt tyst', hehe (har inte sett nån mätning ännu, ska bli intressant få gjort lite mätande framöver)


Köpte mina på www.hifidistribution.com
Finns ju andra (men då antagligen utanför Sverige, och kanske då även lite billigare(?)

180 kr/st + frakt tycker jag iaf är tillräckligt billigt för att det ska vara intressant...

Audiovector Posted - 2006/03/16 : 16:32:22
Så himla gött att slippa delningsfilter! Nu blev jag sugen på att bygga ett par själv... Var ska man köpa elementen?
edison Posted - 2006/03/06 : 23:56:51
I praktiken är iaf "Nålen" mkt lätt att få fart på - med 2 x 30 watt från Edison 60 kan man med normalt utstyrda CDs knappast vrida längre är till ca "kl 12" på volymratten, och oftast blir det "högt nog" vid ca "kl 9-11".

När jag spelade i dom slutna 2,5 literslådor jag också gjort för denna 3" var det mer trögt, samt blev 'överstyrt' lättare.Men även då tycker jag nivån räckte till ganska bra - dom ska ju hänga på vägg framöver och får ju lite draghjälp av den också...
leffee Posted - 2006/03/06 : 21:27:09
Här har du all data på den lille rackarn.
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-871s.htm
/Leffe
Manga X Posted - 2006/03/06 : 18:50:45
Vad har Tangbanden för impedans och hur tröga är de?

Mvh Magnus Eriksson

leffee Posted - 2006/03/05 : 21:11:56
Grattis!
Ser väldigt bra ut.Vi får ha jämförelse test vad det lider
/Leffe
edison Posted - 2006/03/05 : 20:47:20
Hehe, ja ett "5-pack" eller så skulle vara en grym hemmabio i synnerhet ihop med en bas av hög klass (= läs en "tajt" bas)
Saknar bara det där med att kunna köra film på hög nivå, nåt som jag inte tycker gör nåt då jag lätt kan spela högre än vad god grannsämja tillåter hehe...

Såg för övrigt ett musikprogram nu ikväll med en rejält duktig tjejviolinist och redan i 'vanlig stereo' var det härlig musik som flödade ut tillsammans med TV-bilderna...detsamma när jag kört ett par musik-DVDs, dom spelar 'obesvärat' och "transparent" tycker jag.
Tobbe_L Posted - 2006/03/05 : 19:59:53
Trevligt bygge..
Har funderat på att göra något sådant.

Har ju 30 sådana element
Fast de ska bli till fem eller sex stycken högtalare till min systers biorum.
Måste säga att de spelar fantastiskt bra för den pengen.

cittroman Posted - 2006/03/05 : 17:07:12
Imponeras fortfarande av detta element.
Har några element liggades så man kanske skulle bygga en fullregister också.
Manga X Posted - 2006/03/05 : 01:49:08
Grattis till bygget!

Mvh Magnus Eriksson

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000