HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dwains hifi. nu med bilder på rummet

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
dwain Posted - 2006/03/13 : 21:20:44
Hejsan tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på min anläggning i hopp om lite synpunkter från er kära medlemmar av det här fina forumet Jag är 18år gammal och bor hemma mitt rum är inte stort alls men ändå så trycker jag in högtalare hade runt 60st som mest (kan inte få nog av dem)

Som det är just nu har jag för liten hifibänk så jag har bara tryckt in grejorna där dom får plats



Här har vi då min nyinköpta Yamaha A-550 och mitt gamla kasettdeck K-600. Kasettdecket används inte längre men är ändå lite snyggt. Förstärkaren är det tänkt att min flickvän ska ha och en baslåda som jag ska bygga åt henne på ca 70liter 12"bas några förslag??



Här har vi då själva ursprungskällan en Panasonic DVD-RA82 och en Yamaha T-550 tuner. Måsste säga att tunern är riktigt bra mottagnings mässigt.



Och så hjärtat i min samling min underbara Marantz förstärkare Modell 1090 driver inte vad som helst men med lite lättdrivna lådor så låter den underbart. Använder den just nu som både förstäkare och försteg till mitt pa steg. Som synes vid stärkaren hängandes så använder jag Neotech kabel



Mitt fina pa steg ett Carver PM-300 låter riktigt bra och driver som fasen. Har det just nu kopplat till min baslåda. Här ser vi även min Marantz tuner Modell 2100 om till min Marantz stärkare. Som sagt har ingen plats i min anläggning så det blir som det blir



Jag har även en liten hemmabio förstärkare om man nu skulle orka koppla in den riktigt någon gång



Och till sist en lite överblick över det hela (jag vet det ser inte bra ut, ska ändra lite lovar)


Jag har även ett renoveringsobjekt på gång ett par Jbl L-110 har en bas som funkar den andra är på omkoning. Har för tillfället stoppat i en konstig bas från Jula som funkar sådär.


Här ser vi min halvstora baslåda men en styck tolva i lådan är på ca 108liter men spelar inte mkt under 35Hz tål 900w funderar på att bygga nytt några ideer?? inte för stort bara



Detta är också ett nyförvärv köpte dom för 1228:- nya. Spelar otroligt bra, riktigt maffig djupbas från ett par så små lådor. Ska nog använda dom som bakkanaler senare får se.



Och till sist min stora stolthet . Dessa högtalare är ganska stora står just nu på stativ lådorna är på maffig 96liter och är hemmabyggda. Jag fick ett par tolv tums basar från min pappa som låg på runt 4700:- st nya tror jag. Det tog ett tag innan jag byggde dessa jättar. Tänkte ha dom som partylådor men det blev ett par hifi-lådor när jag var klar. Hittade hornen på tippen i någon gammal högtalare och stoppade i dom moddade filtret lite så nu ligger det en delningfrekvens på 11000hz på dom små hornen och basen delas vid 3000Hz till det stora hornet. Det låter hur bra som helst. Tolvtummarna används orginal som pa mellanregister men i dessa lådor så spelar dom både bas och mellanregister. Effekttåligheten ligger på 150w rms 300w peak, 96dB vid 1w. I mitt rum spelar dom rakt ner till 24Hz vilket är djupt imponerande tycker jag med tanke på att det är mellanregister. Har inte prövat dom så mkt i större rum men det lilla jag hört lät lovande. Dom är ruggigt snabba i basen och blåser upp en väldigt exakt ljudbild och man kan spela väldigt högt utan att det låter orent. Har aldrig orkat bygga klart dom, ska göra det någon gång.

Detta var allt för nu kanske uppdaterar senare med lite andra skojiga bilder
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
levande Posted - 2012/12/19 : 23:15:05
Tack Dwains hifi för att du lirkade in mig på Ifected M, gillar sådan musik i bland:)
Nu blir det lite cd inköp för min del, kul att se din vidare uppbyggnad av musikförmedlarna:)
Hoppas du får en god jul, hej
Snutten Posted - 2012/12/18 : 23:10:20
Intressant anläggning! Hyffsad uppgradering sen start :).
dwain Posted - 2012/12/18 : 22:46:09
Tack :D

De gör ett makalöst bra jobb får sägas. Att köra infected på nivåer där basen slår mot bröstet är sjukt roligt. Trots att det är så duktigt högt så låter det helt rent.

Klart annorlunda upplevelse :)
Kilgore Posted - 2012/12/14 : 11:49:47
Häftiga basar, kan tänka att de kompletterar dina fina Infinity mkt bra.
dwain Posted - 2012/12/12 : 14:54:22
Har nu btw lyckats fånga försteg och basmoduler på foto








Ett riktigt snyggt försteg som säkert låter mycket bra. Jag har dock bara testat det lite. Eftersom jag kör delningen i min hemmabioförstärkare så blir det enklast att köra den som försteg. Så just nu står detta biffiga försteg på avbytarbänken.

Notera att det är extern nätdel också


Basmoduler då? Tjaaa varför inte.

Det kan verka väldigt konstigt att köra ett par högtalare som är 1,20 höga med en 12tums bas i botten delade vid 80hz. Borde inte 12tum räcka ganska långt i 25m2 betong? Svaret är enkelt. NEJ!

Mina kappa lirar med bra pondus och kraft ner till 30hz och de klarar de även på väldigt hög volym. Nackdelen är dock att man får ha en enorm drivning för att kunna spela riktigt högt. Även om min Threshold lämnar gott om effekt och driver kappan otroligt bra så tappar den orken när man kör musik som innehåller avgrundsdjup bas på hög volym. Enkelt sagt så går säkringarna i den.

Vad gör man då? Jo man delar dem vid 80hz och slipper de problemen. Nu är det kanske inte helt enkelt att matcha kappan då det är en väldigt dynamisk och ren högtalare. Man behöver mao en baslåda som även den klarar av att leverera dynamik och renhet utan att bli allt för andfådd.

Min tidigare svs levererade mycket bas men inte direkt dynamiskt bra och det blev oftast extremt mycket bas. Sjukt svårt att få ordning på den helt enkelt. Med en antimode så blev den avsevärt bättre men jag kände fortfarande att det kunde bli bättre.

Att hitta en ersättare visste jag skulle vara väldigt svårt. Så när jag fick erbjudandet att köpa dessa av en kille på faktiskt så vart jag kluven. Hade aldrig hört talas om märket innan. Dessutom en väldigt lustig lösning på basarna.





Detta är ett par basmoduler som då bygger på en 15tums Volt speakers.
Märket är tydligen väldigt vanligt i studiomonitorer och basarna i fråga är duktigt dyra.

Lådan är en form av basreflex (dock med en öppning som ökar i storlek lite). Har dålig koll på vad det egentligen heter.

Lådorna är stora. Det är ca 1 meter höga så de bygger mer på höjden än bredden vilket gör att de är lättare att placera i rummet för mig



Notera att korgen är på utsidan av basen. En udda lösning jag inte stött på tidigare.



Där är den ena basmodulen i all sin prakt. Som sagt finns där två. Blir alltid bättre med två baslådor och sjukt mycket lättare att få till i rummet.

Hur låter det då? Jo tackar som frågar det låter helt sinnessjukt bra!

Jag har aldrig hört en bas som är så extremt ren samtidigt som de kan ge dig en sådan magsmocka att man blir väldigt förvånad.

I mitt rum så lirar de ner till under 20hz utan några större problem. Något som är en trevlig bieffekt av bytet är att jag kunde sälja min antimode som ej behövdes längre. Det låter så otroligt bra redan utan den. En stor luftig bas med enorm pondus som fyller hela rummet. Dessutom bas när där ska vara bas och inte annars.

Körde 1812 för en polare häromdagen och när kanonskotten kom så blev duckade han nästan. En explosiv dynamik är bara förnamnet

Ihop med mina kappa nu så är ljudet bland det absolut bästa jag någonsin hört. Just nu känner jag ingen anledning att byta något alls. Njuter av precis all musik med stor behållning.
dwain Posted - 2012/12/12 : 14:21:36
Hej igen!

Jo lite ömtåliga är de nog. Kräver en rejäl förstärkare för att låta bra. Har man inte drivning nog så ska man inte ge sig på att spela högt då risken är stor att de går sönder.

Mina element i ren 80 lät vid vissa frekvenser lite illa så jag har skickat in dem för en genomgång. Förhoppningsvis är det bara att spänna membranen lite så ska de låta bra igen.

Kör just nu på mina kappa 8or. Har även köpt mig en ny hemmabiostärkare. Det blev en Yamaha de hade rea på hos dustin. Pre-out på alla kanaler och möjligheten att mäta avstånd själv. Jag använder den enbart som försteg.

Kör min avr 7500 som slutsteg till kappan som agerar toppar (delade vid 80hz) och sen kör jag ett pa-steg som driver mina basmoduler.

AlfaGTV Posted - 2012/11/23 : 09:23:22
Lugnt dwain, bilderna i ditt första nlägg är nog borta med bildservern? Men bilderna på Renaissance 80 dök upp senare, måtte vart nåt tjall med photobucket kanske.

Hursom, trevliga högtalare de dära kan jag tro. Är de inte lite ömtåliga EMIT/EMIM enheterna? Eller är det för att folk har försökt spela på partynivåer med hemmabioförstärkare?
Har inte hört några trevligare Infinity själv ännu...

Med vänlig hälsning, Micke
dwain Posted - 2012/11/22 : 23:35:58
Är det bara första bilderna som inte syns eller syns inga alls?

De första är ingen större förlust då det var ren katastrof

Får tacka och bocka för alla glada hejarop också

Nu börjar man sakta men säkert närma sig nöjd. Det är en lite kuslig känsla att veta om att det bara är lite små tweaks kvar innan man faktiskt inte behöver bättre.

Polaren som var över häromdagen var helt lyrisk. Han menade på att sälj slutsteg,försteg och ren 80. Var nöjd med dina kappa 8or hk 7500 som slutsteg och sen basmodulerna till. Detta var bland det bästa han någonsin hört.

Jag vet dock om att med ren 80 lyfter det ytterligare några nivåer. Kan även bli kul att se hur de presterar med mitt Threshold slutsteg. Det har legat nere ett bra tag nu för polaren ska hjälpa mig byta en del lysdioder i vu-mätarna.
opethic Posted - 2012/11/21 : 13:11:59
Najs
AlfaGTV Posted - 2012/11/21 : 12:46:47
Nog har det hänt saker? Jag ser inte en enda bild..

MVH /Micke
dwain Posted - 2012/11/21 : 12:06:23
Jaha nu har det hänt lite nya grejer sen sist.

Dels har jag nya högtalare, basar och sen har jag även lagt vantarna på nytt försteg.



Äntligen är mina Infinity Ren 80 hemma



De låter helt magiskt! Rent, snyggt och med en sjujäkla dynamik. Flyttar förvånansvärt mycket luft i basen. Dock tål de inte att spelas speciellt högt i basen. Lite tyngre musik med rejäl bas och på högre volym så får de jobba en del.



Mellanregistret är till skillnad från mina kappor plant. Detta ger en ännu större dynamik. Spelar man stålsträngad gitarr så är musiken som om den kommer skjuten ur högtalaren. Det låter otroligt verkligt.



Även diskanten är av plan typ. Den låter väldigt detaljerat utan att bli det minsta jobbigt. Folk som lyssnat brukar tycka det är som porlande vatten.

På hela taget så blev det en större uppgradering än jag trodde. Låter verkligen sjukt fint. Dessa kommer köras delade vid 80hz och så kommer de mötas upp av två basmoduler. Detta för att få ytterligare djupbas i kombination med bättre effekttålighet. Dessutom så får jag en helt annan dynamik i basen med de nya modulerna

Just nu ligger de dock nerskruvade då jag håller på att åtgärda lite dåliga lödningar. Så länge spelas det på mina kappa 8or ihop med nya basmodulerna. Kan säga att redan där är jag mer än nöjd. De låter sagolikt ihop


Kommer komma fler bilder på försteg och basmoduler
dwain Posted - 2012/09/10 : 22:41:32
Stämmer utmärkt




En högtalare som spelar stort, rent, väldigt neutralt och otroligt dynamiskt!
Sen att man kan spela duktigt högt utan att de säger ifrån är alltid trevligt.

Har dock lagt vantarna på ett par renaissance 80 som jag hoppas snart dyker upp. Ska bli spännande att jämföra.

Första gången jag kom i kontakt med dessa var hemma hos en polare. Denna lilla golvare med 8tums bas och plana element i både mellanregister och diskant fullkomligt golvade ett par qrs venus. På alla punkter dessutom. Men det som chockade mest var ändå att den flyttade massor med mer luft i basen

När jag några månader senare hittade ett par kappa 8 kunde jag inte låta bli att slå till. De har två nackdelar. De spelar inte mycket bas under 25-30hz i mitt rum och de fullkomligt käkar effekt. Dippar neråt 1ohm i basen och diskanten. I övrigt så är de helt fantastiska!
Bow Posted - 2012/09/10 : 20:48:45
kappa 8
dwain Posted - 2012/09/10 : 17:21:52
Helt rätt! Men vilken modell? Kan säga att den endast innehåller en bas :)
EngelholmAudio Posted - 2012/09/10 : 16:18:57
Infinity?
dwain Posted - 2012/09/10 : 11:18:31
Tack :)

Jo det har hänt en hel del på dessa år. Har ägt en hel del olika grejer.



Vad kan detta vara då?
levande Posted - 2012/09/09 : 22:44:01
Nu börjar det bli
Kul att följa din vandring
dwain Posted - 2012/09/09 : 22:24:14
Några rör finns inte i min hifi




Slänger in en till teaser :)
gcs Posted - 2012/09/08 : 10:42:32
Det är jättetrevligt med rör men du borde kanske också ha lite mera belysning i rummet.
dwain Posted - 2012/09/07 : 23:50:20
Oj det var duktigt gamla bilder det. Har hänt en hel del sen dess.

Främst så har jag flyttat hemifrån och det är inte på långa vägar så stökigt numera ;)

Sen har jag bytt grejer många gånger. Har dock i princip hittat hem med mitt ljud nu :)

Slänger in en liten bild så länge så ska jag ta lite fler foton senare :)



Vad kan det vara för något?
dwain Posted - 2007/01/26 : 13:26:07
ush nu ligger mina qrs nere för räkning. Håller på att byta kabel lådorna men fasen det tar ju sån tid när pappa ska hjälpa mig han har alltid så mkt annat att göra och jag vill inte tjata i onödan så då får det ta den tid det tar. Men det är så tråkigt att inte ha något att spela på som låter så bra. Får ge mig inn i mina infinity reference 1 och modda lite typ i med bitumen och lite stagning å sedan lyssna det blir nog bra
dwain Posted - 2007/01/17 : 19:25:42
Nu har jag änteligen lyckats få lite ordning på mitt rum. Det är lite svårt att ha en bra hifi-upställning på sitt rum när man bor hemma. Sen är rummet ganska litet runt 8m2 eller så.


bild från sweetspoot


Stereo-bänk tillsammans med mina surroundfrontar som funkar sådär. Dom är ganska så trögdrivna måsste jag säga.


Min fina så kallade akustik-fixning. Det gör en hel del på ljudet.


Har även hängt upp en filt på väggen bakom mitt huvud som är en snevägg och det kändes som filten plockade bort en massa resonanser i basen



Hmm inget utslag. Konstigt


Sist men inte minst en fin bild på min klocka

Ungefär så ser det ut på mitt rum när det är städat. Jag har ingen tanke alls bakom akustik-fixningarna utan bara gjort på måfå. Så om någon har andra ideer om hur det ska vara så var inte rädda för att påpeka det
Mc Square Posted - 2006/12/28 : 15:54:00
dwain Posted - 2006/12/28 : 15:44:59
Har hittat min gammla rörförstärkare i hyllan en monostärkare från bogen amerikansk e den. har även en rörtuner sherrwood. Ska slänga in lite bilder till helgen
dwain Posted - 2006/12/20 : 15:29:05
får se om man kan slänga in någon bild på baslådorna tesammans hehe

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000