HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Marantz cd-mod >>Officiell Tråd<<

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mc Square Posted - 2006/07/01 : 13:14:01
För nån vecka eller två sedan,satt jag och funderade på varför min Marantz cd60 hade slutat läsa skivor och inte fungerade i allmänhet...
Kom fram till att det var själva läsenheten genom idogt pillande med en klon av cd60`n - En Philips cd608...Ser nästan exakt likadan ut,med samma laser-enhet,cdm4/19!

När ljuset var som minst så funkade Marantzen inte alls,då trodde jag att det var slutet för den och snubblade över en ny cd-spelare,som är på väg till mig just nu.
Men inte fan gav jag upp,nänä!Jag bytade ut opamparna och Wimafierade litegrann och sen funkar skiten....FELFRITT!
(För att inte tala om ljudlyftet)



Det är då denna det ska handla om.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mc Square Posted - 2006/12/21 : 10:00:15
Leffler:For you -> http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/project.cd2.html

CD723 modd.
Ska läsa den själv nu.
ILLY Posted - 2006/12/20 : 21:48:33
What???

Den där lådan är ju helt tom invändigt. Va skönt med gott om plats för moddar, för en gångs skull!

Du, Leffler, jag har också lite opampar, du kan låna om du vill.
Åsså lite OT: Vi kan väl ta och ses i mellandagarna nån gång kanske, om du har tid? Vill höra din Vincent och få tillbaka en nyckel, du-vet-vilken. Dessutom har jag ett par nysnickrade högtalare här, som du säkert vill höra innan dom levereras till Jossan. Fräste just till dom sista kantavfasningarna, så nu är det bara slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla samt färg och lack som saknas, sen är dom klara!
Leffler Posted - 2006/12/20 : 17:38:56
Åh, det där lät bra.

Marantz cd400 ska förresten vara likadan som Philips cd723, men den servicemanualen är väl inte lättare att hitta. Jag har iaf hittat rediga specar för VAM1201:an.
Mc Square Posted - 2006/12/19 : 19:40:19
Sant,mycket att göra,om man har fantasi tillräckligt....
Eller idèer som trycks upp i ditt ansikte att du inte kan tänka på annat sen,ahaahaha!

Verkar som du får hosta några dollar för servicemanualen,det är bara vissa som man kan hitta gratis,även om man får leta nån timme,så är det oftast värt det...

Bara en opamp,var det ja...Det är ju bra,för då slipper jag ångest om jag får ett ryck att testa lite opampar...

Och tamef*n...jag tror minsann du fick en 2604 precis för en sekund sen!
Leffler Posted - 2006/12/19 : 19:27:30
Japp, ser ut precis så, fast utan ringkärnetrafon förstås. Notera också hur mycket plats det är på analogkortet, och då är de översta grejorna till digitalutgången, till vänster strömförsörjningen och transistorerna längst ned till höger såvitt jag kan förstå hörlursförstärkningen. Fritt fram!
Mc Square Posted - 2006/12/19 : 19:20:20
Vam1201 stämde bra och det är TDA1545 i den.
Inget taskigt köp för 700.

Tog lite tid men jag fick fram bild på insidan...ser din ut så som på den polska sidan...?


http://www.jlopez.stopklatka.pl/svir/index.php?show=tuning_marantzcd4000
Överdrivet gott om plats!

Försök leta efter klockan nära saa-chipet,är mitt tips.
Leffler Posted - 2006/12/19 : 19:02:06
Jag menade förstås chip, inte kort...

Jag tror att det är VAM1201 som sitter i, den välrenommerade transporten (tror DAC-chipet ska vara bra också iofs) är anledningen till att jag köpte den här spelaren begagnad för 700kr. Det är väldigt gott om plats, ursprungligen hade jag tänkt bygga ett rörsteg i den, men jag struntar nog i det. Dels är jag nöjd med den som den är nu, och dels så kör jag med rör i förstärkaren. Och någon gång måste man ju börja testa att använda OP-ampar också.
Mc Square Posted - 2006/12/19 : 18:44:58
Inte korten,bara 8561 jag hade 2st av...

Jag ska hjälpa dig lite strax,ska hitta servicemanualen till den.
Kristallen kan vara lågprofil,så den kanske inte syns mycket,eller så har du bara missat den....

Är det cdm12.1 eller VAM1201 tyå som transport,eller?
Dom e sköna som f*n.
Återkommer ang servicemanual,kanske kostar den 15$ men det är därför jag letar ordentligt!
Leffler Posted - 2006/12/19 : 18:37:16
Det var faktiskt JRC4560 som satt i. Och nu en 2134. Den här cd:n har bara en OP på linjesteget, och det är ordentligt avskalat och enkelt gjort - men den ska ju ha en bra transport, och enkelt kan ju vara bra om det är välgjort. Jag har ingen bra kamera, men jag kan ta med mobilkameran tills vidare...

Är det någon som vet hur man hittar scheman till sådana här saker? Det hade varit intressant att se. För övrigt tittade jag efter en kristall, men jag har inte lyckats få syn på någon. Styrkortet sitter under transporten, så det är väl en där någonstans, eller går det att göra på andra sätt?

Tråkigt när man har ihjäl kort. Det är bara att bita ihop och vara noggrannare nästa gång, men du hade ju iaf två.
Mc Square Posted - 2006/12/19 : 18:17:37
Bättre sent än aldrig!

Jag ska nog få dig att glömma dom där JRC4558 ganska snabbt,hehe.

Opa2604,en klassiker för mig och en del andra.

Opa 2134,har inte haft chansen att prova på riktigt än,men tydligen bra bas-dynamik och mindre noise än 2604:an,säger dess förespråkare...

Opa 2111,2107 osv osv.Finns ett antal sidor som har nåt slags test av opampar,fast i lurstärkare,Ganska lärorikt iallafall.

Kwaken,ja...satt igen med kortet igår,lödade av allt och sen i med det mesta igen,nu har den en stabil spänning på 9,4v ca.Hela vägen fram till 8561an...
Så ska det inte vara!

Upp med en bild på din cd!
Leffler Posted - 2006/12/19 : 17:17:48
(Och jag som trodde att jag hade svarat!)

Självfallet är OP:n "socklad"! Inte minst eftersom jag har haft ihjäl kretsar med ESD, och är supernoga med det nu. Allt ska vara klart, monterat, kollat och jordat innan armbandet åker på och chipset får åka fram ur sin påse. Jag har testat lite snabbt med de basic OP jag har hemma, olika JRC45xx, TL072 och lite sådant, och skillnaden är stor. Vilket grymt lyft för så lite pengar! Du har ett PM förresten.

kwakplanerna ligger på is för tillfället, jag jobbar i tomteverkstaden så det är bråda dagar (kom hem 04:30 igår...) och riaa-situationen är mer akut. Men jag funderar på att bygga på hålkort, jag har gjort det en hel del med gitarrelaterade kretsar, så jag har lite erfarenhet.
Mc Square Posted - 2006/12/14 : 19:28:57
Ska jag vara snäll och låna dig ett par olika opampar,som jag inte använder för tillfället,så säg bara till. =)
Mc Square Posted - 2006/12/14 : 19:27:10
Nämen vad roligt att tom flickvännen tyckte det blev bättre.
Du satte i IC-socklar,hoppas jag,så du kan byta sen om du vill...?

Kwak-klockan...Jag får inte rätt på min,tror det kan vara AD8561:an som kan ha rykt,hade satt de båda bc550&560 där 431:orna skulle sitta och vice versa.
Hoppas på nytt försök snart,när modet kommer.

Har du lyckats bättre med din Kwakare...?

Jag har tänkt på att pula ihop en Kwak på ett eget hålkort,men jag tvekar pga brist på erfarenhet...
Leffler Posted - 2006/12/14 : 18:24:43
Eftersom detta är den officiella Marantz cd-mod-tråden, så kan jag meddela att jag äntligen fick tummen ur och Wimafierade och bytte OP i min cd-4000. Op:n blev en OPA2134, och ljudet fick ett ordentligt lyft, till och med min totalt ointresserade flickvän som satt långt ifrån sweetspot sade att det blev mycket bättre - och jag kan bara hålla med. Så var det Kwak-klockan...
Mc Square Posted - 2006/11/16 : 23:57:47
Jag vet inte om Elfa tillhandahåller dom,enligt en polare är AD8561 ganska svår att hitta.
Jag samplade ett par,måste ha gjort det i sömnen för jag kommer inte ihåg det!
Leffler Posted - 2006/11/16 : 18:05:42
Jodå, jag fick tag på honom. Sorry om jag flöt utanför ämnet. Men det är ju iaf till en Marantz cd...

Jag överväger att bygga på komponentplatta, det finns ju så mycket plats i min cd4000... Var får man tag i AD8561?
Mc Square Posted - 2006/11/15 : 23:53:07
Argh! Du hijackar min tråd!

Nääh,jag bara skojade!
det var en intressant inlägg dock....Vill man verkligen ha tag på hans adress,men inte varit med i crewet tillräckligt länge så får man inte den alltså...?

gå in och regga dig på DiyHifi.Net (om du inte redan gjort d förstås) och fråga han själv,han och en annan startade det för ett tag sedan.
Leffler Posted - 2006/11/06 : 17:42:20
Ryssen, tror du att du skulle kunna PM:a mig Elsos mejladress? Jag har inte varit tillräckligt mycket medlem på forumen för att få se den...
Mc Square Posted - 2006/10/28 : 01:29:53
Grejt!
Ryssen Posted - 2006/10/28 : 01:03:18
Såja,lugn.Har varit borta ett par dagar,datorlös..
I den här mappen ligger schema instruktioner och komponentlista.
http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/Pic/DVD%20CD/Kwak%207/
Mc Square Posted - 2006/10/25 : 20:58:10
Hade du ett schema på lager....?
Mc Square Posted - 2006/10/25 : 14:43:56
Har en eller 2st AD8561 som väntat på just detta,*harkel*!

Komponentlista,finns det nånstans eller man får gå efter schemat isåfall...?

Jag har velat bygga ihop en själv länge,men kunskapen har saknats...
Men nu vet jag lite mer,eftersom jag aktivt pillat och satt mig in i saker&ting!

Ryssen Posted - 2006/10/24 : 21:39:24
Undersidan..

Det är "vanlig" kristall,typ komradio i passande frekvens.

Det är denna mannen som säljer Korten:http://www.diyhifi.org/forums/profile.php?mode=viewprofile&u=3&sid=f265cd66a5a37b82ad289a8768694b54
köpte även en AD8561 comparator och en transistor J309 av honom då de kan vara svåra att få tag på,andra delarna kommer från Elfa.Sök på diyaudio.com på "kwak clock"så hittar ni 10-tals trådar.Tror jag har schema om någon vill ha.
Mc Square Posted - 2006/10/24 : 18:48:37
Snyggt!
Undersidan hade varit kul att se oxå.
Leffler Posted - 2006/10/24 : 18:15:59
Den där Kwak-clock verkar vara ett bra alternativ för oss fattiga stackare. :D Finns det någon hemsida eller dylikt? Och Ryssen, det sitter väl ingen XO på kwaken ovan, utan kanske originalkristallen från cd:n? Eller?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000