HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lyra Argo i - Lågimpedans, lågnivå MC pick-up

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
calle_jr Posted - 2006/09/07 : 16:33:59

Lyra Argo i - Lågimpedans, lågnivå MC pick-up
Designed by Jonathan Carr





Lyra Argo är ersättaren till Lydian Beta.

Prestandamässigt skall Argo ha en betydligt förbättrad spårning och förenklade krav vid inställning. Syftet med detta är förstås att det ska vara enklare att utnyttja pick-upens fulla potential.

Teknikmässigt är det inte mycket mer än nålskyddet som Argo har gemensamt med föregångaren. För att ge maximal styvhet maskinbearbetas den direkt från en massiv bit aluminiumlegering som anodiseras. Hellre än att kalla den en uppgradering av Lydian bör man se den som en förenklad Helikon (med annorlunda geometri, metallurgi och klang).

De enda komponenter som skapar magnetfältet är två symmetriska skivmagneter. Magnetfältet blir därför också helt symmetriskt, vilket medför en exaktare konvertering av mekaniska vibrationer till elektriska signaler. Detta ger lägre distortion och låter också spole och nålarm röra sig mer fritt, vilket förbättrar lågfrekvent upplösning och spårning, speciellt vid låga nåltryck.

Argo's nålspets är en lågviktsdiamant med måtten 0.08x0.12x0.5mm. Nålen är en Lyra-designad linjekontaktnål med större radien 70 mikrometer och den mindre radien 3 mikrometer.

Nålarmen är tillverkad av solid boron med en extra metallförstärkning. Den låga massan och höga styvheten minimerar hörbara spårskador och förbättrar den upplevda S/N-ratio, även på slitna skivor.

4-ohms signalspolarna tillverkas av kopparbelagd järn med hög renhet.

Signalpinnarna är rodiumpläterade.

Den låga vikten (ca 6.4g) innebär lägre vridmoment för många tonarmar, vilket också förbättrar spårningsegenskaperna.

14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Per100 Posted - 2006/11/21 : 10:12:17
Monterade min Lyra Argo på en Thoréns TD 810 nu i helgen. Armen är en Rega RB 250.

Det finns knappt ord för hur bra ljudet är. Både i absoluta termer men även jämfört med alla cd spelare jag hört (fast
Teac Esoteric UX-1 är trevlig).

Befinner man sig i CD uppgraderingskarusellen och till slut tröttnat på denna, med känslan av att man trots mycket spenderade pengar inte hittar hem, då rekommenderar jag att man skaffar en Lyra Argo (eller en annan riktigt bra pickup för den delen). Tänk om angående vinyl, det är värt allt extra besvär. Skivor finns massor billigt begagnat liksom nyproduktioner men då givetvis ofta till ett högre pris än cd.

För att beskriva ljudet från Argon så har den både mellanregistervärme i lagom mängd samt upplösning, dynamik och luftighet. Basen är mäktig och kontrollerad. 3D och separation är förstklassig.

Själv kopplade jag ett ear 834p riaa. Lyssnar på Lavardin IT och en sydafrikansk 12W SE försärkare vid namnet "MARS".
Tycker allmänt att Lyra och EAR riaat matchar bra ihop, åtminstonde med min övriga utrustning (se profil). Har tidigare ägt Lyra Dorian och Argon blev ett stort lyft i de kombinationer som jag haft.
Dorian är annars ett bra alternativ om man gillar Lyras luftiga presentation. Argon tillför enligt min erfarenhet mera värme och spelar med mera tyngd än Dorian.
Hade det inte varit för att jag hört Argon vid sidan av Dorian med samma tonarm så hade jag varit riktigt nöjd med Dorian ändå.

edit: förtydligande
Pac Posted - 2006/09/16 : 14:22:49


Jaha, det var en Argo i dom skulle ersätta Benz'en...

calle_jr Posted - 2006/09/16 : 12:39:41

Såg ni att Argo satt på Brinkmann Balance med Brinkmann 10.5 tonarm och spelade på Skandinavienpremiären av Wilson Watt/Puppy 8 på Arken i Göteborg?











Fast det var en Argo, inte Argo i. Har inte funnit ut skillnaden än mer än att i är en nyare modell.


(ps. att vinylskivan ser så blank ut beror på att spelaren är igång. Slutartiden på kameran för sista bilden var 2.5 sek)

calle_jr Posted - 2006/09/11 : 23:21:23

Det är en Akito och jag har än så länge endast ställt in den med en protractor-mall vilket gick bra. Ska prova med LennArts formler senare och om det innebär att den ska väsentligt längre bak kan det bli problem.

Klantigt av mig att glömma skriva vad jag spelar med.

Vinylspelare: Walker CJ/TA58 med Linn Akito tonarm
Tonarmskablar: Audioquest LeoPard RCA
Försteg: EAR864B
Signalkablar: Audioquest Amazon RCA
Monoblock: Cayin 860
Högtalarkablar: Audioquest Volcano
Högtalare: Silverline La Folia
Nätkablar: Signal Cable Magic Power Digital Reference och Silver Resolution.
Nätlist: Audio Agile Line I
lars Posted - 2006/09/11 : 19:42:08
Sitter den på en EKOS-arm?
I så fall, gick det lätt att montera den? Det är lite trångt för pickuper på EKOS.
B-200 Posted - 2006/09/09 : 09:40:13
det ser jag definitivt fram emot.
Per100 Posted - 2006/09/09 : 08:58:02
Vi har haft ett par träffar hos calle där jag tagit med Lyras instegsmodell Dorian.
Lyran har ett annat ljud än Benz Ace och det får tveklöst anses vara en klart hörbar
uppgradering från Benzen till Lyran. Mer luft och högre diskantupplösning är det som främst
inträffar med Dorian.
Framöver skall calle och jag jämöra Dorian med Argo i, så snart denna är inspelad hos calle.
Creative Audio Posted - 2006/09/08 : 19:21:36
Calle du ÄR en gottegris!!!

//W
B-200 Posted - 2006/09/08 : 18:25:12
ok då är jag med igen, sitter nöjd med min Benz ACE men titta får man ju ...hihi
calle_jr Posted - 2006/09/08 : 17:48:35
De utmärkande egenskaper jag nämner ovan är mycket i förhållande till Benz Ace just därför att jag hade den innan.

Benz Ace är en mycket bra pick-up. Lyra Argo kostar ca 3 gånger mer och jag tycker inte detta är berättigat sålänge man inte i övrigt har ganska fin hifi.

Sedan är det är lite som Kris69 är inne på - Dajm är ju gott men det finns ju belgisk choklad också.
B-200 Posted - 2006/09/08 : 15:52:33
jämfört med Benz ACE du hade innan hur är skillnaderna
kris69 Posted - 2006/09/08 : 15:48:01
Gottegris
calle_jr Posted - 2006/09/07 : 19:09:11

En omedelbart framträdande egenskap hos Argo i är som nämnt den höga upplösningen som på vinylmediet gör att detaljer kommer fram som jag inte hört tidigare faktiskt. På snabb klassisk musik som Händels Messiahs har Argo järnkoll på stränginstrument och slagverk. Emellanåt får jag känslan att det är på gränsen att man kan utnyttja Argo's potential med min vinylspelare. Men den tendens till skarphet som fanns på de första spåren före första inspelning har minskat efterhand, hmm vi får se. Har jag dragit åt skruvarna ordentligt, hmm.

8-10 album senare spelar jag Offenbachs Orpheus i underjorden och kände mig som dirigenten - när jag slöt ögonen hade jag violinisterna i ett band framför mig och det tunga slagverket vällde fram genom dem som granatbrisader. Nu imponerar dynamiken och punchen i basområdet.

Jag slänger på skivan Cadmium med Sky och återigen slås jag av dynamiken i basområdet med alla trumslag som vandrar mellan kanalerna nånstans där bak. Separationen är enastående, jag hör en maracka något framför mig till höger och en distinkt elbas längre fram till vänster. Hela rummet är fyllt av ljudkällor.

Jag spelar vidare med Vaya con Dios och Lindsey Buckingham, skivor som jag känner mycket väl till och dessa bara övertygar mig om att jag har gjort ett bra val.

Dags att spela vidare...
calle_jr Posted - 2006/09/07 : 16:43:59

MILJÖBILDER









SPECIFIKATIONER:

Tillverkare: Yoshinori Mishima / Designer: Jonathan Carr
Typ: Låg impedans, low output Moving Coil
Frevensomfång: 10Hz - 50kHz
Kanalseparation: 30dB eller bättre vid 1kHz
Nålarm: Solid boron med LYRA original, naturlig diamant linjekontaktnål (3 x 70 mikrometers profil)
Intern impedans: 4ohm
Utspänning: 0.45mV (5.0cm/sek., zero to peak, 45 degrees)
Pick-up vikt: 6.4g
Compliance: ungefär 12 x 10-6 cm/dyne at 100Hz
Rekommenderat nåltryck: 1.7 - 1.8g
Rekommenderad last:
Direkt till RIAA: 100ohm - 47kohm
Via MC step-up transformator: 4 - 10ohms (ej mer än 10ohm)
Rekommenderad tonarm: Högpresterande, resonansfri, medeltung, pivot- eller tangentialarm med justerbar anti-skating. Eftersom både pick-up och nålarmsinfästning är mycket styva pumpar Argo en stor mängd energi till pick-up-skal och tonarm. Tillverkaren rekommenderar därför förutom en högpresterande arm, att allt som kan ge resonans fästs ordentligt.

Argo skall ställas in så att punkten för lågfrekvensresonans hamnar mellan 8 och 12Hz, optimalt är 10-12Hz.


Såhär inledningsvis slås jag av en mycket hög upplösning. Lyra Argo och EAR 864B gifte sig på momangen.

Känns som om CD-spelaren är omsprungen igen!



Låda med accessoarer:




PS. Alla Lyras pick-uper standardiseras med samma avstånd mellan skruvhål och nålspets, både vertikalt och horisontellt.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000