HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud singing the blues , besök hos ARCshark

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2006/09/17 : 22:47:23
Det här är en euJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial





25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2006/09/28 : 22:57:37
quote:
Japp! Jag tror att det är nå't digitalt som träder in och skräpar ner när den inte står på max. Slutade snabbt använda volymen på cd:n.



digtalvolym eller ?
calle_jr Posted - 2006/09/28 : 21:50:55
quote:
om du spelar max på CD volymen blir det mer tjong i basen
Japp! Jag tror att det är nå't digitalt som träder in och skräpar ner när den inte står på max. Slutade snabbt använda volymen på cd:n.
McEnroe Posted - 2006/09/27 : 18:28:47
Skivspelaren låter redan bättre än CDn!
Placeringen är väl inte jättecool!Tänker på en skiva med CD,försteg,vinyl.Ben förståss och slutsteget under försteget.
Saker jag ska förändra:
Röster längre fram i ljudbilden!
Mer bas!
Kul att se Von Schweikert vr4jr använda bakåtriktad diskant och ställbar precis som mina Snell.
Rummet är någorlunda uppmätt 3.8mx11.7m 44kvadrat
Efter ett dagsverke med padda,stamp och 300 kg hammare ska man va glad man hör överhuvudtaget!
Bättre stereo än så här klarar jag nog inte av

Har upptäckt att om du spelar max på CD volymen blir det mer tjong i basen.Försteget är nog lite Nordostinfluerat.
calle_jr Posted - 2006/09/26 : 22:42:53

AR-skivspelaren förtjänar en mer framträdande plats. Mon dieu den är vacker
Tror den har potential att låta bättre än cd:n med ett PU-byte enbart.
johan.björklund Posted - 2006/09/24 : 10:43:27
Den basen du har är ju för 17 helt underbar. Jag saknade bara dom lägsta frekvenserna på svamparna. Renhet o stramhet går alltid före djup i min bok

McEnroe Posted - 2006/09/23 : 22:32:44
Jag är lite nöjd med den tighta bas jag fått till.
Vet folk som sålt sina C4 av denna anledning.
Stram bas och classic60 brukar inte stå i samma mening.
Para ihop dessa är en utmaning i sig.
En kines på amerikanska muskler var också kul.
Operan kan vara både rör och SS.
Försteg och slutsteg är hybrider.
SC SR har både koppar och silver.
Puppan är varken mm eller mc(mi)
Alla skivor låter inte bra.
Hifi är kul!
Haj!
McEnroe Posted - 2006/09/23 : 01:22:41
Du är välkommen PG
Johans lyssning var i mångt och mycket på CD.Jag hade precis köpt Peter Ugglas 180gr vinyl på Arken.Den snurra ett par gånger men vi la ingen seriös lyssning på den gente CD.
Som jag hör vinyl låter det lugnare.Närvaron är mer och live känslan högre.
Cymbaler klingar ut bättre.På ett lättare sätt.Lite luftigare.Bara ett exempel.
Nu blev det ett intryck....
Gradon ska spela med metalltallrik enl tips.
Grado Gold är ingen värstingpuppa.Den spelar musik


Mina nya stockfishplattor med Sara K på CD blev det inget av.Men vi hann med ett spår på Pink Floyd.Och CDn låter absolut inte långt efter vinylen.Men den ska få lite hjälp
jeppe72 Posted - 2006/09/21 : 21:10:15
quote:
Tror du det blir en klassiker?
Jag vet inte om jag förstår exakt vad du menar med frågan men det är en rysligt bra spelare. Bättre än förväntat och om du menar som jag tror, undrar jag om det inte redan kan påstås vara en klassiker!?

Den är ju också relativt lätt att tweaka med olika rör och om man är lödkunnig kan man byta allt möjligt spännande i den för ett annorlunda och eventuellt bättre resultat. Själv ska jag testa ett ECC85 tror jag det var. Ska enligt vad jag hört sägas ge lite mer kropp åt mellanregistret och kanske det smittar midbasen? Däremot ska djupbasen vara något mindre artikulerad än med 6H30 som är standard.

Per G Jeppson har väl en tweakad maskin i sin ägo och kanske han tar med den om han kommer och besöker dig. Det skulle säkert kunna bli ett intressant reportage.
PG Jeppsson Posted - 2006/09/21 : 20:04:24
Det får nog bli ett besök i Svedala...........
McEnroe Posted - 2006/09/21 : 19:56:40
Tycker Johan knyter ihop säcken fint om ljudet.
Något av den röda tråden är nog klassiska stereoprylar.Det verkar så iaf när jag läser det här reportaget.Ingen del av min stereo har varit det bästa ens för märkena.Och det har heller inte varit min ambition.
Att jag således inte har världens bästa ljud faller sig naturligt.Det får man ta.
Ett bytes genomsnitt på +10år kan ju avskräcka vem som helst.Men jag är ju nöjd.
Den nya sidan av hifi med tweak är kul.Tycker jag räddar anläggningen varje gång.
Tankar som:Det här skulle dom vetat för 15år sedan poppar upp lite för jämnan.Och ett flin
Man blir aldrig färdig men man närmar sig varje gång.Det här med att rummet spelar stor roll är ju något jag vill plöja intresse i.Massa läsning blir det.Vid ett par tillfällen när Johan var här drog vi på rejält(mina mått).Känn på väggen här sa han!Och jäklar vad den vibrera.Eftersom jag bytar så sällan har jag upplevt en del ljud genom olika rum jag haft.Dom djupaste oktaverna finns
quote:
Skillnader mellan vinyl och cd är jag nyfiken på?


Det är till vinylavläsarens fördel.Just nu...
Kan inte förklara på tangenter.
quote:
är det en MkII

Ja!
Tror du det blir en klassiker?Du får gärna PMa om du hittar ett bra rör.

Sweetspotbilden du tog Johan ska jag rama in.Jättefin!
jeppe72 Posted - 2006/09/21 : 18:24:13
Riktigt snyggt! Bara att gratulera. Jag är också nyfiken på hur det låter med cd:n, är det en MkII? Jag har en sån spelare och tycker midbas mellan saknar lite pondus och ska testa med ett annat rör för att se om man får annat ljud i skällan.

Silver resolution har även jag i min anläggning och är supernöjd! Saknar bara en SR nätkabel till försteget så är det komplett.
Klingan Posted - 2006/09/21 : 17:15:19
Ett härligt reportage.
Skillnader mellan vinyl och cd är jag nyfiken på?
Muse Posted - 2006/09/21 : 07:45:06
Väldigt stilrent och snyggt!
Audio Research får en alltid att dräggla..

Det ser ut att låta riktigt bra!
johan.björklund Posted - 2006/09/20 : 23:21:12
Blues var det..........



Thomas rum är ganska stort , längden är säker över 8 meter o bredd kan nog vara runt 4 met (?) Visuellt är det riktigt smakfullt med renheten o avsaknaden av en massa lulllull. Att sitta o lyssna på en sån här "gammal" setup gör man inte var dag så jag hade inga direkta förväntningar om att det skulle vara si eller så.
Placeringen av talarna är riktigt vettig med mycket luft runt om.

Man kommer ner via en trappa som är mitt i rummet , till vänster finns en rejäl hörnsoffa med tillhörande Tv. Och till höger ett mindre matsalsbord o sen Stereon.


Så man slås av ett rejält eko , det sjunger duktigt minst sagt
Det är inte så mycket avsaknad av absoberande saker som ställer till utan bristen av saker. Vi snackade ganska mycket om just akustik o mätning ska fixas. Nu är det inte så illa som det kanske låter men jag är ju van vid mitt eget rum.

Efter en förevisning av prylarna i racket så åkte första skivan på.

Basen var det första jag lade märke till. Stram , jäkligt stram helt utan bummel. Inte jättedjup men samtidigt inte svullen över huvudtaget. Som en större stativare utan imponatorpuckel.

Konstigt tänkte jag , det är ju ändå 2 st 10" i rejäla lådor. Ju mer musik som spelades så fick jag gåshud flera ggr o jag diggade duktigt jag var helt inne i musiken Jäklar vad det svängde !

Soundstage var rejält djup i det här nakna rummet , djupare än vad Thomas själv vill ha (Tosing ). Bredd var det däremot värre med vilket inte är så konstigt. Utplacering av dom spelande hade tendens till att smalna av men fixas förstareflexen då kommer det att blomma ut

Det spisades skivor som aldrig för o det var massvis med blues o svänget ville aldrig ta slut. Det är lika kul varenda gång när man nästan trillar av stolen av överraskning



Ska man nu nämna det dåliga i det hela , då måste man förstå fördelen som följer med ! Svamparna var ju givetvis med o det var absolut INGET för Snellarna !! Thomas nämde att när han spelade i andra rum då var där banne mig bas så det räckte o blev över. Så jag satte på skivan igen o gick runt i rummet o hittade inga direkta peakar , eller dippar !? Var har du gömt basen Thomas , sluta driv med mig !

Tanken om väggarna fanns där men det är ju betong , eller ?
Nä då det var gips på båda väggarna o där hade basen sprungit o gömt sig ! Att ha ett lyssningsrum med inbyggda Helmholtz är inte illa o i det här fallet väljer jag avsaknad av djupbas OCH rumsresonanser utan tvivel !!


Jag höll nästan på att glömma att lyssna efter hur det lät jag bara åkte med Jag har alltid med mig samma skivor när jag gör mina reportage. Alla har sina små egenskaper som är kalas att testa. John Mayall var först i o på den plattan är diskant i cymbalerna ganska hissad. det bet till som det skulle men det tog inte överhand o det blev aldrig vasst. O det svängde

Richard Thompson , lågmält , närmickat o med en väldigt tydlig rumsklang. Skivan kan ha en sövande tendens i vissa setuper men svänget fanns med även här. Rumsklangen däremot var det lite si o så med så där kom ekot i rummet in o sabbade. Dom akustiska gitarrerna har även en tendens att bli lite svullna pga mickningen men här lät det torrt o stramt. Till o med ståbasen spelade med bra fast utan det absolut sista i den riktigt djupa basen.

Christian Willisohn , en skiva som är VÄLDIGT avslöjande när det kommer till hårdhet i mellanreg tillsammans med Stockfishs signum av mansröster med pondus. En flygel låter ganska vasst när man drar på , spelar man då in i ett JÄTTE stort kalt rum där ena väggen bara är av glas , ja ni förstår.

Iaf så var vokalpondusen inte lika framt
Klingan Posted - 2006/09/20 : 21:27:14
hehe, jag tackar.
johan.björklund Posted - 2006/09/20 : 21:04:30
3 gången gillt eller ?


Jag jobbar dag som natt men i kväll ska du få du veta
Klingan Posted - 2006/09/20 : 19:24:10
Nyfikenhet över ljudintrycken minskar inte…
Bubbel Posted - 2006/09/20 : 18:53:24
Skäms inte nu grabbar man kan lära sig mycket på grund av okunninghet .
Här finns en del info om AR skivspelarna + en del trick att få ut mer ur dem http://www.vinylnirvana.com/index.shtml .

Varför byta skruv hur koolt som helst med den längden .

Anders
McEnroe Posted - 2006/09/20 : 18:06:32
Manticore musician tonearm!
Men jag tror med all respekt för den kunniga publiken.
Och bockar mig för mitt svikande minne.
johan.björklund Posted - 2006/09/19 : 23:27:08
quote:
Finns det nåt som heter Musician Manticore?
Då är det nog en sån


Tur att du är nästan lika pinsam som jag , tack för sällskapet
McEnroe Posted - 2006/09/19 : 23:08:13
Härligt Bubbel!

Lite skivor vi drog igenom.Favvo för mig är John Lee Hooker!

Och den nye kungen efter Johny Lee är Keb Mo!
mayro Posted - 2006/09/19 : 23:07:37

Inte från start. Då såldes dom på andra butiker...SEN vart det hifi klubben..
arcam Posted - 2006/09/19 : 22:55:46
Snell såldes väl av hifiklubben om jag inte missminner mig.
McEnroe Posted - 2006/09/19 : 22:36:26
Spelaren är en AR ES 1.
Hoppas jag får med mig Pac på att det är en pärla bland klassiker
Demos bestod ofta i att knacka ganska bryskt på ovanträt utan att pick upen hoppa.

Konsollerna i väggen är fjäderstål från Svedala /Arbrå.Dessa har jag skruvat fast i bottenplattan av mdf(diy).
Innan ni hotar med att strimla mig i småbitar!Orginal bottenplattan har inte ett märke.Sitter inte ens på just nu

Skruvarna till pick up måste bytas!
Bubbel Posted - 2006/09/19 : 22:33:23
Den där AR skivspelaren är en riktig kultspelare och har sin fasta beundrarskara, den innehåller en hel del smarta lösningar som kopieras fortfarande.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000