HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY CD-transport av CD-Rom

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
McGyver Posted - 2006/11/04 : 10:18:31
Jag har funderat kring att styra en CD-rom med hjälp av en mikrodator(PIC,AVR..) ett tag nu, då jag gärna vill ha ett komplett DIY-system.
Jag har sökt information om detta på nätet och det finns en hel del projekt beskrivna.
De förutsätter dock, att man läser in sig ganska bra på ATAPI, vilket tar emot lite då det är ganska omfattande.
Av den anledningen, så håller nog folk hårt i den kod de lyckats skapa, så det finns få konktreta exempel att prova.

Jag hittade denna trådan på diyAudio.com :

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=78544&highlight=sakda

Efter lite mailande med Sakda, beställdes ett kit.

Det skickades från Thailand i måndags.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
McGyver Posted - 2007/01/15 : 21:03:46
Jag har ärligt talat inte hunnit testa min så ingående!

Jag har provat den mot en modifierad Teac T1 (klocka + nätdel).

Den ronden vann TEACen - det kom fram mer detaljer.
Ingen markant skillnad - men dock klart märkbar!

Skall prova med fler CD-drivar, men min "källa" för dessa har varit sjuk ett tag så har inte fått hem dem ännu.

/R


patst577 Posted - 2007/01/15 : 18:52:22
Så, efter ett tag, hur låter det förhållandevis till andra transporter?
soundbrigade Posted - 2007/01/11 : 19:56:56
Vad kör man för DAC??? Jag är lite sugen på DIY-paradise Monica eller hetter den Charlize?? Namnge elektronikprylar efter sina favvo-brudar - SUCK!.

http://www.diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html
TNT Posted - 2007/01/10 : 22:21:23
Sakta i Backarna här ;-)

/

Tack McGyver!

Fick snabb respons av Sakda Ibackarna (Eamkulworapong egentligen).
Han erbjuder det här:
.......
Creative Audio Posted - 2007/01/10 : 19:53:24
Försök få tag i en Plextor!

//W
Lord Posted - 2007/01/10 : 19:22:46
Jag har gjort lite lyssningstester mellan några olika Cd-rom läsare.
Vid testet har jag kopplat dem till min halvfärdiga NOS-DAC ( CS8414 & 8st TDA1543 )
Precis som jag trodde så var skillnaderna inte så stora, med dom fanns.
De jag hitils har testa är :
LG CRD-8320B(CP2)
Mitsumi CRMC-FX240S
Samsung SH-C162 (DVD-ROM)
Av dessa tycker jag mig kunna säga att LG:n är något bättre, den är ochså den som är mekaniskt sätt tystast . Och det är nog det som är avgörande , för de övriga vibrerade en hel del.
soundbrigade Posted - 2007/01/08 : 10:37:44
KRUPPKÖP

OK, då!! Jag håller i ett gruppköp - PM:a mig med namn, adress, emejl-adress (gärna), så återkommer jag när vi drar igång. Kan tänbka mig att vi samlar intresserade under högst en månads tid.

/Magnus


quote:
Låter bra Magnus!

Se nu till att posta bilder på bygget - min byggsats ligger på hyllan fortfarande!

/R

Räkna inte med att se några bilder från mig på ett BRA tag. var har vi nu den där "att-göra"-listan??
McGyver Posted - 2007/01/08 : 10:02:10
Låter bra Magnus!

Se nu till att posta bilder på bygget - min byggsats ligger på hyllan fortfarande!

/R
soundbrigade Posted - 2007/01/08 : 09:36:13
Tack McGyver!

Fick snabb respons av Sakda Ibackarna (Eamkulworapong egentligen).
Han erbjuder det här:
quote:
Hello Magnus,

I'm really glad to get your massege. The CD-Rom controller kit is still available.
The price is 40USD, including

- Controller board
- Keyboard
- LCD display
- Sony remote control
- 2 ribbon cables
- 1 power supply cable for CD-Rom
- Assembled

The shipping charges to Sweden are 15.00 USD.


Alltså USD 55 + 28% (uppskattat tillägg moms + tull), ca 500kr.

Gruppköp någon?? Jag kan iofs hålla i det men då gäller förskottbetalning - ont om pengar har jag gott om.
Lord Posted - 2007/01/03 : 00:43:46
Schema kan jag lägga ut när jag byggt allt är klart, så jag vet att allt fungerar som det skall , men nå pcb kan jag tyvär inte hjäla dig med .
Digitalutgången sitter som två små stift oftast brevid analogutgången,
men det är inte alla som har det.
yngwie Posted - 2007/01/03 : 00:13:01
Jahaja, då förstår jag varför de krävde mig på mer pengar... =P
Och slutande strömställare är det jag ska kolla efter. Tack, då vet jag!
En annan sak Lord, jag skulle gärna vilja ta del av det schema du tänkte använda för dac:en, och om du ändå skulle göra ett pcb till dig själv kanske du har lust att göra ett extra och sälja ett till mig?

Ännu en fråga:
Var hittar man spdif ut på cd-romenheten? Går den signalen via ide-kabeln?
Lord Posted - 2007/01/02 : 21:40:18
Dom har ett lite annat system med betaling än man kanske är van vid,
först betalar du för varorna plus ev "strafavgift" om det understiger $50.
Sen får du en till faktura på frakern när att är packat o klart.
Jah kom inte ihåg vad jag betalade , men en 20-25 dollar får du nog räkna med.

Angående knapparna så kan de ersättas med godtyckliga slutande strömställare.
Funderade ett tag på om jag skulle använda återfjädrande vipper bra för att vara lite annorlunda

diyclub.biz
soundbrigade Posted - 2007/01/02 : 20:39:25
Skulle du kunna ge en länk till firman eller nåt varifrån du köpt kitet? Jag kommer till något i HongKong med kinesiska tecken. Chansar man kan man nog få hem ett kit men det känns bättre att veta vad man gör.

Klart hög DIY-faktor här.
yngwie Posted - 2007/01/02 : 18:35:16
I see...
5v och 12v kan man ju ta från ett gammalt nätagg, som jag av någon anledning lyckas samla på mig massor av.
Lord, jag beställde samma kit som dig (från DIYclub). Hur mycket betalade du i frakt? Har för mig att det stod tidigare i tråden (men jag minns inte om det var du som skrev det) att frakten låg på $5, vilket var precis den summan DIYclub först tog betalt. Men nu hör de av sig igen och vill ha $25 för att försändelsen ska bli försäkrad. Behövde du betala så mycket för det? Det är ju mer än för själva varan, så jag kännner mig lite skeptisk...

Edit: Fler frågor

Hittade en intressant krets på Elfa, LM 4921. Kan den tjäna som DAC tillsammans med en cd-rom? Kan inte riktigt utläsa om den är kompatibel med s/pdif. Hoppas någon orkar kolla upp och svara. =)
Skulle isf passa väldigt bra när den kunde driva lurar också. Men hur blir det om man tar ut signalen till någon annan typ av försteg när jorden var delad mellan vänster o höger kanal?

Kan man ersätta knapparna på DIYclub's kit till någon typ av chassimonterade tryckknappar och vad ska jag då leta efter på elfa?
Lord Posted - 2006/12/30 : 12:37:35
Det finns ingen PSU på kortet så den måste du fixa själv .
CD-ROM läsaren behöver både +5V och +12V, men du kan anväda samma +5V att mata kontrollerkortet med.
Färigt kit nej nej här är det 100% DIY
Jah skall bygga med CS8414 & TDA1543 , Finns dom inte längre på Elfa så hör med Bhiab , jag har för mig dom finns där men äe lite dyr.
Jag hittade mina på eBay för ett par dollar styck.
soundbrigade Posted - 2006/12/30 : 11:22:40
Jag hittar den här kontrollern på Diyparadise.
http://www.diyparadise.com/cdm12controller.html
http://www.diyparadise.com/cdm12kit.html
Jag hittar just nu inget pris men tror den är dyrare än den Taiwanesiska som var utgångspunkten för den här tråden.
yngwie Posted - 2006/12/30 : 10:45:13
Hur funkade det, fanns det en strömförsörjningskrets för cd-romläsaren på pcb't eller behövde man separata psu'n?
"+5V och +12V för läsaren" skrev du tidigare, det låter som om du menar 5v till kontrollerkortet och 12v till cd-romen.
Vad är det för nos-dac du har byggt? Använder du DAC1543? Du har inte beställt ett färdigt kit antar jag eftersom du höll på med kretskortslayout, men var hittade du komponenter, hittade inte DAC 1543 på Elfa.. Dela gärna med dig av länk eller så..
Lord Posted - 2006/12/30 : 00:34:59
Jag har inte blivit klar ännu, är halvfärdig med dac:en , håller på med kretskortslayout. Det har blivet en del annat i mellan tyvär .
Och i väntan på komponenter så dyker det alltid upp nå nytt projekt......
Fräste klart kylaren till nos-dacen för någon helg sedan så jag hoppas på att kunna visa den färdiga lösningen snart, då bortsätt ifrån lådan/chassit.
Jag nämnde nått om en toppmatad spelare , mem jag har skippat den , det blit en "vanlig" istället.
Kortet med knapparna har jag tänkt att använda som det är utan modifiering , men jag har svarvat till lite finate knappar som kommer att vara den synligate delen utanpå lådan eller hur man nu skall säga .
Fronten på lådan kommer att bli bostad rostfitt med svarvade knappar.

Nu har kar inte kortet framför mig , med det vat inget problem att se hur det skulle kopplas , matningen är +5V och det syns tydligt hur den skall kopplas inga problem alls.
yngwie Posted - 2006/12/29 : 22:24:27
Dog den här tråden?
Lord, jag vill se resultatet om du har byggt klart!
Jag beställde nyss ett likadant kit som du använde. Känner mig osäker på strömförsörjningen. Fick man med bra dokumentation? Tanken är att jag ska bygga in cd-läsaren i en gammal grammofonmöbel, får se hur det går. En annan sak jag är tveksam inför är hur man ska kunna dra nytta av tryckknapparna som sitter på kortet. Hur hade du tänkt lösa det?

Någon annan som har provat bygga nåt av ett sånt här kit? Hur gick det?
Vore kul om man fick se lite aktivitet kring det här. =D
Lord Posted - 2006/11/23 : 10:24:42
Jag har inte byggt färdigt än så jag har endast provkört med en provisorisk lösning ,en gammal PC nätdel.
I den färdiga spelaren har jag tänkt bygga en relativt enken nätdel med seriereglering , då blir det troligtvis en ringnärna för läsaren och en för DAC:en
Och en LT1086 eller liknande regulator för varje spänning
+5V och +12V för läsaren , +5V och +8V för DAC:en.
el_mariachi Posted - 2006/11/23 : 07:07:21
Lord, hvordan psu bruker du?
Magoo Posted - 2006/11/22 : 21:02:42
Ok jag trodde att det var "brända" chip. Och jag som var övertygad om att det inte gick att läsa ut koden från dem, det är mycket man (jag) inte känner till.

Hur som haver så är det kul att läsa om detta bygge, det gör att min "att göra lista" blir längre. Ibland hade det varit skönt att få bestämma sin egen prioriteringsordning...

som sagt snåla inte med bilderna.
Lord Posted - 2006/11/17 : 12:55:09
De flesta men inte alla CD-rom/DVD spelare ,har en S/PDIF utgång som kopplas till en separat DAC .
Det är den bästa lösningen om man vill ha någolunda kvalité på ljudet.
Är man inte så kräsen så kan man använda den interna dacen och analogutgången som man normalt kopplar till ljudkortet i datorn .
Men det är inget jag rekomenderar
el_mariachi Posted - 2006/11/17 : 11:54:31
Lord, hvordan kobler man utgangen til lyd med denne løsningen?
SP/DIF? Hvordan? Hvor?
Lord Posted - 2006/11/06 : 23:37:01
Ta en tittHÄR
Vad jag kan se så är det den kontroller som jag har
Både scheman och sourcekoderna finns i ett RAR filer
och en snabb titt på dess så ser det ut att var koplett med fjärrkontroll funktioner.
En lite reservation dock, jag är inte så hemma på assemblern för den här prosessorn.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000