HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Klipschorn små , eller inte ??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Lech Posted - 2006/12/01 : 21:17:25
Yes,rätt ? felstavat kanske men. Klipsch har löst det med Khorns.
Har egentligen ingen betydelse ( för ljudet )

Jag ska försöka mig på en kort recension om dessa legendariska horn som jag nu spelat på ett tag. (utrustning ses i "signaturen", kablar är "modell lakrits-snören" men inte riktigt så illa. Så glöm dom för det har i detta fall ingen påverkan.)

Först av allt: Det är stora högtalare med speciell design. Inte vackra men säregna. Smaken är som ba...
Det som slog mig först när jag efter 2x25 mil "knött" in dom i huset på plats, var att dom försvann. De tog mindre plats än sina föregångare. ( von Schwieckert VR3 ). Rummet är stort och föregångaren behövde sin distans till omgivande väggar. Precis som små stativhögtalare. Hoppsan här ökade WAF faktorn!! Faller dock på utseendet. ( min kärring ).

Hur låter det då?: som förväntat!
Slår bakut på det mesta jag hört. Det är annorlunda.
Inget finlir utan mitt i musiken är det som gäller. Det visste jag,då jag haft horn tidigare och är väl dit jag ville igen.

Med mitt svåra rum (över 50 m2)fyller dom alla vrår ganska lika, men har en Sweetspoot självklart. Jag kallar den Hotspoot för skillnaden är så liten att det egentligen inte har någon betydelse.§

Dessa högtalare kräver som "alla" vet hörn. De behövs "knös" in i vinkelräta hörn då de utnyttjar väggarna som förlängning. Kan bli gigantiskt om förutsättningarna finns. ( finns dock knep om inte )

Känsligheten på dessa "monster" är ~ 105 db och lämpar sig därför väl med effektsvaga förstärkare. Läs rör .

Med ca 2-3 watts uteffekt är det jordbävnings varning i mitt rum.(<50 m2 )

Khornen har ett delningsfilter som ger en ganska rak impedans på 7-8 ohm med undantag av en puckel vid ca 4K som kan kompenseras med ett byte "moddning AL-K". Det är Al Klappenberger som tagit fram det.
Det ger då en spikrak impedans på 6 ohm genom hela köret.
Kostar ca 2500:- per par och ser ut som monster dom med. Dom slipper man dock se för det finns "tomrum i lådorna".

Låter ja. Det låter bra och nära, mitt i musiken. För dom som jag gillar det är hornen ett "klipp". Klippet består till delar av att "dom tar faktiskt mindre plats än ett par småburkar".
Det med otroligt mycket mer prestanda.

Snart första Advent ( Huuanemej. ) ?? Spännande.

MVH
Lech



21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tian Posted - 2010/05/17 : 19:26:22
Ser riktigt trevligt ut det där.

Var inte du på jakt efter ett par Tannoy Westminster? vad hände med det ?
Lech Posted - 2010/05/17 : 18:56:21
Från en träff med Dreamen Af Erik A och Ola



MVH
Lech
Mickel-mackel Posted - 2010/05/16 : 18:54:34
Jag vill också se (minst) en bild ...
PetterPersson Posted - 2010/05/16 : 14:21:54
quote:
Varför vill dom stå i hörn?


Annars blir de dubbelt så stora, om de placeras längs en vägg. Fyra
gånger så stora om de placeras mitt på golvet och åtta gånger så
stora om de hängs i mitten av rummet...
sladdbarn Posted - 2010/05/16 : 14:02:17
I fyra år har vi väntat på bilder.....

Härlig känslighet Varför vill dom stå i hörn? Det kanske hade förklarats om vi fått se bilder iofs
Imperial Posted - 2010/05/16 : 11:49:07
Tjenare!

Har själv hittat tillbaka till Klipsch.
Jag har fått hem mina gamla synder.

Sist jag körde med dessa så var det biampat med en 2x120w trissa i botten och otl rör på toppen.

Jag är i byggartagen å så fort jag har hörn så blir det poppa utav bara Hxxxxxe

/
sella Posted - 2010/05/16 : 00:59:41
ha vad roligt! hitta hem håller jag med om, klipsch horn äger
Lech Posted - 2009/02/09 : 18:56:41
Jösses
Har denna tråden överlevt sig själv och kommit i ljuset igen. Det vore trevligt som sagt med annan än min input.

Jag har haft förmånen att lyssna på på Khorn v.s Tannoy
Westminster HE för två veckor sedan. Side by Side. Det var spännande.

Men först skulle det vara roligt att korrelera sig själv genom andras erfarenheter/lyssningsupplevelser.
Mitt första intryck är dock redovisat på "slutna rummet Tannoy" här på forumet

MVH
Lech


CH Posted - 2007/04/09 : 19:08:32
quote:
Faller dock på utseendet. ( min kärring ).


Det där kan definitivt feltolkas..

Har sänt ett PM till dig.
DrBoar Posted - 2006/12/04 : 22:12:47
Var på en HiFi affär i Örebro och hade med min HFN&RR test CD, den med garagedörren. Efter den kom personal från undervåningen och undrade vad som hänt! Det jag gillar med Klipsh är att det låter lika dynamiskt på alla ljudnivåer. De värsta plastlemeneten på 80 talet var helt döda på låg volym och storknade på höga nivåer och bara i ett smalt register där emellan lät de OK. Mina nuvarande Audiotronic CM3 är nu riktigt bra (efter tweeak & matchmaking)men de har inte den nimbus av oändlig kraft som Klipsh kan ha ;)
jannegärd Posted - 2006/12/04 : 06:28:47
hej ja vi är nog inte så många som kör med klipschorn du har ak-3 filter i dina horn det satt sådana i mina ochså men de ligger på hyllan nu och jag har ett par filter som bob crites har byggt åt mig ljudet tillsammans med hans nya diskanter är ett klart lyft betydligt renare och mer luft runt hela ljud bilden lech gå in på klipsch forum och kolla
Lech Posted - 2006/12/03 : 11:33:22
Det sitter AK 3 i mina lådor.

Kul att det finns fler Khorn på forumet. Antagligen är vi inte många.
MVH
Lech
Circlomanen Posted - 2006/12/03 : 10:59:56
Det skulle vara intressant att dela ett par klipch horn aktivt med tex ett DBX driverack. Kul att kunna jämna till fas å linjäritet lite. tror att det skulle kunna bli väldigt bra, då de har all underbar dynamik mm från början.

Mvh Johannes.
jannegärd Posted - 2006/12/02 : 23:50:06
hej lech ett bra tips till dig som kör med klipschorn byt diskanterna klipsch k-77m eller electro-voice t-35 som de egentligen heter de går inte upp så högt i frekvensen jag köpte nya diskanter i från bob crites i usa han har tagit fram en diskant byggt på eminence och dessa passar perfekt och låter betydligt bättre än t-35orna klipsch k-77m de går upp högre i frekvens och låter renare bob bygger ochså filter som har fina komponenter och låter kanon jag har själv köpt mycket i från honom bla delningsfilter diskanter m.m och nu har jag fått ett ännu bättre klipschljud
jannegärd Posted - 2006/12/02 : 23:32:19
hej lech och ni andra som har klipschorn själv såhar jag haftmina klipschorn sedan 1994 och jag kommer nog aldrig att sälja dom varje dag är en ny ljud upplevelse med dessa horn och ljudet ja det är helt otroligt lech vad har du för delningsfilter i dina horn
Lech Posted - 2006/12/02 : 19:04:15
Cup of ?? LTS stuket

Har hört talas om en "galning" som hade stackat 2+2 Khorns som bak-kanaler i ett AV system. Månne det var det du lyssnade på?

Det är nog så att "några finlirdetaljer" saknas jfr USCHER osv. men jag fick tillbaka den stora mängden basics som saknas på fina gatan.
MVH
Lech
svejk Posted - 2006/12/02 : 18:51:21
Har lyssnat hos en som hade 2 par stackade, lät mycket dynamik och tryck på hög nivå. Saknade lite detaljer o finlir. Kring utrustningen var inte min "cup of the" LTS stuket.
Lech Posted - 2006/12/02 : 18:47:00
TACK !!
Jag gjorde en dyrköpt resa till Ingemansland under ett par år.
Nu är jag hemma igen.
MVH
Lech
Circlomanen Posted - 2006/12/02 : 08:56:33
Kul att du gått tillbaka till horn. Jag har själv lyssnat på dessa och tycker att de är riktigt roliga. Massor av musik och spelglädje. Ljudtryck i överflöd. Dynamik som får de allra flesta andra högtalare att skämmas.

Grattis!

Mvh Johannes.
Lech Posted - 2006/12/02 : 00:01:19
Det kommer bilder inom kort. Jag är en dålig fotograf men jag kommer att få hjälp. Tror jag i alla fall. Av andra på forumet???

MVH
Lech
Snutten Posted - 2006/12/01 : 23:37:38
Har varit en liten dröm att en gång få lyssna på Klipschhorn. Har du några bilder att lägga ut?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000