HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Flätad signalkabel av silver!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2006/12/17 : 16:48:04
Köpte grisen i säcken för ett tag sen....men sjutton vad nöjd jag är!!
Köpte 2 par signalkablar av flätad silvertråd, jösses vilket klipp!

Dessa är det: http://cgi.ebay.com/SOLID-SILVER-LITZ-Interconnect-0-75m-stereo-pair_W0QQitemZ330062326561QQihZ014QQcategoryZ116850QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item330062326561

Helt fantastiskt prisvärda....ett av de bästa klipp jag gjort.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jimmy Posted - 2014/07/03 : 22:11:45
prova att fläta själv ..eller också kan ni prova ett par j.t audio:)

jag har de enda exet.

snart startar jag försäljning av mina..
ahultin Posted - 2008/03/31 : 19:08:37
Funderat på att göra egna? Kan tipsa om att göra kablar av RG62 plus kontakter (Neutrik) från Elfa. Kabeln kostar under 150:- och här hemma har den utan att anstränga sig spelat minst lika bra som Monster 200, van den Hul 102 (mk3) och Audioquest Ruby....

BorO Posted - 2007/12/27 : 01:01:47
Hej folks!

Jag är ute efter ett par finare signalkablar och jag undrar om dessa verkligen är bra eller bra för dem pengarna?
Är dem lika bra som resten för 500 sek eller bättre än kablar för 1000?
Någon annan kabel för ca 1000-2000 som kan rekommenderas annars?

Mvh, Boris
ahultin Posted - 2007/08/28 : 16:39:38
Nu har kabeln fått gå ett tag - och jag har bytt tillbaka till Supran.
Det kan ha att göra med att jag även satte in en skärmad nätkabel till CD:n och då blev det ungefär som att hela diskanten höjdes ett snäpp. Tillsammans med kabeln från dogsplodge kändes det som om det belv för mycket av det goda.... Det kan ju också ha att göra med att jag anser mina högtalare vara lite för vassa i diskanten...(OBS! Det gällde alltså INNAN jag skaffade högtalarna som numera finns hemma, se i signaturen...idag finns det inget som är vasst i dom....)

Jag håller med de som anser att kablar är som en krydda i systemen - man tar till det efter att man hittat delarna som ska ingå i systemet - för min del kommer det att skynda på två saker;
Bättre strömförsörjning till klockan i CD:n (matas från en 7805 just nu.....)
Bättre högtalare....
ahultin Posted - 2007/08/21 : 15:26:29
Jag köpte en digitalkabel ac dogsplodge (0,5m) för £13 (under 200:-), fick hem den på 2 eller 3 dagar och kopplade ur min supra trico koax och in med den här istället.

Skillnaden? Tja, mer detaljer är min spontana kommentar - jag vet inte om jag finner den basfattigare men mitt system är inte det mest baskapabla (inget under 40Hz) så det kanske jag inte kan avgöra.

Men för 200:- är den inget annat än ett fynd - ser välgjord ut och för 200:- får du väl kabel på Classe eller Kjell o kanske på Siba/Elgiganten..... och den här skåpar ut Hama kabeln så det bara sjunger om det (har haft en innan Supran).

Nu får den stå och gå ett tag innan jag fäller någon slutgiltig dom över kabeln - men ett roligt (och billigt) tweak är det i alla fall.
magnus1967 Posted - 2007/08/01 : 10:09:35
Jaha,oj va billigt!
"Tid är pengar" och jag äger ingen bra lödstation och sita och fläta ett antal kablar det är jag bara glad om någon annan kan göra åt mig.
Kmj Posted - 2007/08/01 : 09:01:40
För ett par signalkablar på en meter i fyrfläta är materialkostnaden ca 200:-.
Samma kontakter som ovan och sedan 0,5mm silver och teflonslang.
magnus1967 Posted - 2007/08/01 : 07:33:55
Kan bara hålla med den fungerar fint och är dessutom väldigt smidig att använda.
Skönt att det finns vettiga alternativ för en billig peng som inte är centimeter tjock och har konstiga träklumpar som är monterad på sladden.

Som Time sa tidigare det är ju nästan självkostnads pris om man börjar räkna på material och tiden det tar att knopa ihop den till en fungerande singnalkabel.
time Posted - 2007/07/24 : 15:38:24
Javisst behöver kablar inspelning, inget tvivel om saken, sen kan det behövas mer eller mindre men generellt är det nog så.

Ringledningen är ett praktexempel på en kabel som behöver lite inspelning, kantig och lite hård i början.
mayro Posted - 2007/07/20 : 19:37:22

Vad roligt time att läsa att du tycker dig höra en mer läfttflytande samt homogena. Du beskriver din uppfattning såsom vi oftast gör. Så det är nog inte direkt någon inbillning och tillvänjning.. Nykantigheten är svår att leva med i längden. Och detta tyder då jag som att inspelande är en realitet..
time Posted - 2007/07/20 : 15:36:35
En nästan lika effektiv metod är att tvinna trådarna, ses ofta i gamla apparater från tiden när ett hantverk fanns, tex glödtrådar.
Jamo Posted - 2007/07/17 : 21:00:55
quote:
Vad är det hos silver som gör den mer "lämplig" än tex koppar?
Eller är det flätningen i sig?


Ett försök till analys:
Flätningen (då avses fyrfläta à la Svalander) syftar till att ersätta skärmning mot RF och nätspänningsfält (känd teknik från telefonins barndom), och görs med fördel med både koppar och silver. Även EKK skulle säkert vinna på att fyrflätas, om någon nu orkar med det.
Koppartråd är normalt belagd med ett isolerande, mycket tunt emaljskikt (kallas felaktigt för lack). Silvertråd är "naken" och behöver isolering, ett alternativ är teflonslang, ett annat är bomullstub.

Filosofin bakom detta förfarande är, såvitt jag förstår, ett minimalistiskt synsätt, där man använder så rena metaller som bara går, minimerar konstgjorda dielektrika, undviker skärmar, till skillnad från de flesta kabelkonstruktioner, som går motsatt väg avseende isolering och skärmning.

Hör man skillnad på koppar och silver? Det finns säkert en och annan som har så bra anläggning och öron att han kan det, även om jag inte kan se några uppenbara fysiska skäl till det. De flesta av hos hör nog ingen skillnad, gissar jag.
mayday Posted - 2007/07/17 : 13:54:41
Zei: ingen aning, men de låter bra =)
Zei Posted - 2007/07/17 : 08:00:26
Kanske OT och mer en Teknik fråga.. .. men

Vad är det hos silver som gör den mer "lämplig" än tex koppar?
Eller är det flätningen i sig?



/Z
mayday Posted - 2007/07/16 : 11:41:40
Mina är fyra teflonisolerade ledare som är flätade utan ytterhölje...han har väl lagt till ett ytterhölje i teflon.
Jamo Posted - 2007/07/16 : 09:49:34
Ni som köpt silverkablarna på eBay, vad är det för isolationsmaterial mellan de fyra enskilda ledarna (om det nu går att se)? Såvitt jag förstår av hemsidan så är det teflonisolering kring den färdiga flätan.
time Posted - 2007/07/15 : 21:23:38
Så här några hundra timmar senare så låter de något mer lättflytande och homogent, kan vara tillvänjning men jag uppfattar det så.
Kan rekommendera dem varmt, inget "silverljud" alls.
frasse74 Posted - 2007/07/10 : 02:08:09
har köpt en del grejor från denna sida

http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?group_id=3

har både kable och andra saker betalas via paypal, frakten gick då
snabbt för mig
Jamo Posted - 2007/07/08 : 21:55:51
quote:
Kan inte silverkablar bli väldigt ljusa i klangen?

Min erfarenhet är att när kablarna väl är inspelade så spelar de lugnt och fint, ingen "essighet" eller annan påträngande diskant. Skivor som vi normalt upplever som ljust och vasst mixade avnjutes utan problem. När de var oinspelade (kablarna alltså) så lät de däremot vasst och kantigt (som mycket annat oinspelat). Jag befarar att många kablar och annat också döms ut alltför snabbt innan de hunnit visa sina goda sidor.

Däremot förlorade vi magin under några timmar efter en omkoppling till annan förstärkare. Detta kan ha att göra med det som antytts på annan plats nämligen att silver är sprött och därmed känsligt för mekanisk påverkan.

Edit: Förtydligande
mayday Posted - 2007/07/08 : 12:41:52
Dessa tycker jag inte har det problemet, har inte lyssnat på andra av denna typ. Dessa ersatte bl a NordOst Reddawn hos mig. Och som time skrev, killen säljer dem så billigt att det vore dyrare att fläta själv.
Leif B Posted - 2007/07/08 : 09:31:43
Kan inte silverkablar bli väldigt ljusa i klangen?

Mvh Leif
Jamo Posted - 2007/07/03 : 19:57:22
Junior flätade för ett par veckor sedan ett par signalkablar och ett par högtalarkablar av silver. Efter ett hundratal (vet ej exakt) timmar så är det MAGISKT! Mycket välljud för måttlig peng.
mayday Posted - 2007/07/03 : 12:30:37
Ja, eller om man mailar honom så gör han dem på beställning.
Buggsson Posted - 2007/07/03 : 00:56:10
Högtalarkablar nämndes, på e-bay ser jag inga sådana. Kommer de bara upp mellan varven?
classe Posted - 2007/07/02 : 23:18:46
100-200 timmar sen kanske.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000