HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Sony RDR-HX820 DVD-brännare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
huzze Posted - 2007/01/12 : 22:46:44
Bild och fakta:
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Bild/HDD/DVD-recorder/SONY_RDR-HX820_DVD-braennare_Silver.htm

Har nu haft maskinen i två veckor och vill här bara ge några snabba intryck. Den är inkopplad till en Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1 LCD-TV 1366x768 via HDMI. Insignalen kommer från digitalbox via scart samt antenn.

Processorn i den tänker LÄNGE. Alla knapptryckningar med fjärren tar tid. Extra irriterande blir det då Timer-programmering ska göras. Det tar även lång tid för apparaten att gå igång från stand-by.

Smidigt är det att maskinen själv namnger titlarna från text-TV då den spelar in. Naturligtvis fungerar detta bara om man spelar in från den inbyggda tunern. Då jag har digitalbox, gör jag inspelningen från scart och då får titlarna namnges i efterhand.
Då uppstår nästa problem; spelaren kan spela in i 16:9 eller 4:3. Digitalboxen sänder ut 16:9 eftersom jag har en sådan TV. Det går inte att välja olika inspelningsformat för den inbyggda tunern och de externa ingångarna. Alltså, spelas det in analogt blir folk breeeeeeda.

Vidare går det att ställa in hur spelaren ska sända ut 4:3-signaler. Från fabrik kör den FULL (vansinnigt) vilket zoomar in bilden så att den beskärs i över och underkant. Vid NORMAL blir det rätt med svarta kanter på sidorna, men tittar man då på scart-ingången (digitalboxen) så trycker den ihop en 16:9-bild till 4:3. Är det dessutom ett 4:3-program så blir bilden ännu smalare! Dock blir inspelningarna rätt, 4:3 får sorgkanter på sidorna och 16:9-program blir fullskärm

Smidiga funktioner har dessa hårddiskar dock:
Pausa live-TV
Titta på ett inspelat program eller på DVD samtidigt som den spelar in
Börja titta på ett program som håller på att spelas in innan det är färdiginspelat
Inga band och inga söktider (förutom att den tänker och reagerar långsamt)
Timer-inspelningar startar oavsett om maskinen är i stand-by, på eller om man tittar på DVD eller hårddisk.
Det går även att sätta maskinen på stand-by när den spelar in, den fortsätter glatt, enda sättet att stoppa den är att trycka REC-stop eller dra ut nätsladden

Maskinen har även automatisk kapitelindelning var 6:e minut. Denna funktion kan stängas av. Föregående storebrormodell (910) har även kapitelindelning vid stora förändringar i bilden, vilket innebär att den skapar kapitel vid reklamavbrott 9 gånger av 10. Tyvärr verkar det som om den nya serien (**20) har blivit av med den här funktionen. Om det är av kostndadsskäl eller politiska (det blir ju väldigt lätt att hoppa över reklamen och redigera bort den) vet jag inte. Synd är det i vilket fall.

+
* Allt som har med hårddisken att göra, VHS har inte en chans
* Bilden (720p upplevdes som lugnare än 1080i), eftersläpningar vid panoreringar samt persienneffekter är i princip helt eliminerade

-
* Uruselt lagerbyte på DVD (är van vid Pioneer 575, har inte sett ett lagerbyte på två år)
* Snabbspolning med bild (en vanlig DVD är bättre). Det gäller även hårddisken, vilket är väldigt synd då jag vet att Sony kan snabbspolning med bild. Jag har fortfarande inte sett någon DVD som överträffar Sonys gamla DVP-7700. Visst, det är prisskillnad, men snabbspolning ska vara som snabb uppspelning, inte en stillbild tagen var 30-45:e sekund. Det är lätt hänt att spola för långt (vid t ex reklam).
* Inte tillräckligt avancerade 16:9 / 4:3 inställningar
* Alla inställningar görs inte i Menyn utan det finns saker som ställs in i Options (varför 2 menyer?)

Betygsätts ej:
* Den inbyggda tunern då den analoga signalen ut från digitalboxen helt klart är sämre än den direkt från antennuttaget, och jag inte dragit en direktkabel. Det "sprakar" ibland i ljudet, endast från inbyggda tunern och endast vid stereosändningar. Detta tror jag inte är maskinens fel utan signalen då jag haft exakt samma problem med en JVC VHS-bandare i min förra lägenhet. Kan det vara Nicam-dekodern som sprakar till då den tappar signalstyrka och snabbt kopplar om till mono och tillbaka?
* Ljudet, då jag enbart kör via stereoutgången så är digitalutgången avstängd och i och med att jag inte har en hemmabioreceiver så kan jag inte bilda mig någon uppfattning om DD eller dts-signalen. Nedmixningen till tvåkanal är dock bra. I med Dreamtheater's DVD Score, sen sitter jag där och bara njuter, så det blir fullt godkänt betyg i tvåkanal. Har inte jämfört den med min NAD C542 CD, har svårt att tro att den ens kan komma i närheten då de kostar lika mycket, men jag kanske återkommer med A-B jämförelse.
* Har bara bränt en skiva och det fungerade felfritt, men för mina ändamål blir det nog sällsynt att bränna och spara, utan det blir hårddisken som får jobba när det är något intressant jag inte vill missa. Fläkten låter lite, men det ljudet dränks så fort man spelar något. Dock verkar den vara helt termostatstyrd, för den kan gå igång när som helst, även i stand-by mitt i natten.

Summa sumarum, en nästan perfekt maskin där det som behöver förbättras är:
* Snabbare logik-processor och bättre menyer (menyerna är bra men kan bli bättre)
* Snabbare och bättre laser-mekanik
* Fler inställningar för bildformat (Är det inte dags att industrin skrotar 4:3 och bara kör 16:9 på nya maskiner? Framförallt nu när allt går mot digitalsändningar)
* Automatisk kapitelindelning vid stora förändringar i bilden
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
huzze Posted - 2007/02/11 : 19:00:27
Det har nu gått ytterligare en tid och jag kan bara bekräfta mina tidigare åsikter.
Hårddisken är på 160 Gb men operativsystemet upptar ingen plats av det (som det gör på en dator). Det kan vara orsaken till att den är så slö i vändningarna.
Jämförelse mot min NAD C542; ja det är ingen snäll jämförelse, inköpspriset var exakt detsamma och de är byggda för helt olika ändamål (nähä? ). Rent frekvensmässigt, så saknar jag inget i form av bas/mellan/diskant, ej heller missar den smådetaljer. Mikrodetaljer däremot, såsom utklingning och rumsinformation, bredd mellan instrumenten, luftighet, ja det är där Sony RDR-HX820 inte hänger med.
Då jag endast kör i stereo, så kan jag inte avgöra om maskinen skulle duga som enda källa om en hemmabiomaskin (receiver/stärkare/processor) används som dekoder, men antar att prestandan blir tillräckligt bra för det flesta. Det som möjligtvis kan vara nackdelen är återigen den långa laddningstiden samt slöa logiken.

Den får betyget 8 på min 10-gradiga skala.
Med justeringar av mina synpunkter så skulle den få 10 poäng.

Nästa generation kanske?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000