HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Brewitz visar upp sin röra

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
brewitz Posted - 2007/02/24 : 17:10:47
Jag börjar med att säga att jag INTE är någon fotograf alls, ha medlidande med mig.

Denna tråd visar hur läget tyvärr är. Efter ett flertal flyttar de senaste fem åren samt ett STORT renoveringsprojekt sedan den senaste flytten i maj förra året känner min HiFi sig lite eftersatt. Det finns storslagna planer för den men som de flesta av er vet kostar det att bo och äta också.
Vi börjar med en översiktsbild.



Redan nu ser ni hur illa det är ställt. Grejerna på golvet och dessutom staplade ovanpå varandra, hualigen. Hur kunde det gå så illa?? I oktober kom jag hem från jobbet en dag och hittade ca. 130 kilo irländare uppflugen på stereobänken glatt målandes i taket. Det visade sig senare att hans bror använt bänken att spänna fast diverse metalldelar i för att sedan banka dem raka. Idag har vi gått vidare från denna händelse men jag står utan vettig förvaring.
Det ni kan se är Naim NAP200 i botten, NAIM NAC202 i mitten och min gamla trotjänare Linn Ikemi högst upp.



Denna trave flankeras av ett par gamla Linn AV5140 som är uppgraderade med Espek-element i diskanten och mycket snart kommer att få samma behandling i alla register.



I nuläget kan jag inte med nöje beskriva ljudet utan förhoppningsvis kan jag återkomma i denna tråden med vad som komma skall, jag har en plan men den kommer att ta lång tid att genomföra.

Den skarpögde kan se att i bakgrunden finns räddningen för den som precis som jag bor ihop med en person som kryper till kojs vid niosnåret. Ni kan också se att våren kommit till London.




Det är mina vid detta laget väldigt välanvända lurar Grado SR325 och lurförstärkaren Grado RA1. SR325 i par med RA1 kopplat till Ikemin är ganska kitsliga på inspelningar men med bra sådana försvinner man snabbt till en annan värld. Detta par har hängt med sedan år 2000 och inte förräns jag dumt nog lyssnade på nya Grado GS1000 för ett par veckor sedan har jag tyckt att ett byte behövts.
Förutom dessa lurar har jag ett par Grado SR125 kopplat till Rega Ear på jobbet.



På baksidan av burkarna kan ni se att Linn leverarat lite kablar i form av bl.a. K600 högtalarkabel (används bara till en tredjedel just nu). Ni kan också se att i nuläget levererar slutsteget ström till försteget (ok, inte lätt att se men så är det).



Bilden ovan visar vad som finns i gömmorna. Det är ett Linn Kollektor ovanpå tre Linn LK100, ovanpå ligger lite gammal kabel. I en låda någonstans finns en drös aktiva kort. Högre upp i huset står mina N805 och spelar med tjejens Cyrussaker (CD7x, Pre någonting och 2*Mono X), det svänger som tusan. Hennes Cyrus Icon står tysta och molokna just nu men så fort jag får lite ork och solen tittar fram ska jag para mina överblivna linngrejer med dem och få musik på alla våningsplan.

Det var allt för nu och några nyheter blir det knappast på länge, pengar och ett annat intresse som skymmer hifin just nu ligger i vägen.



Jag vet, riktiga män har inte stänkskydd och pakethållare utan de kör med blöta fötter, skit på ryggen och kånkar allt de behöver i fickorna.
24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
eive Posted - 2016/10/10 : 08:11:04
hej kan du beskriva din upplevelse med Aspara Hl 1?
/Eive
om.s Posted - 2011/12/31 : 13:33:40
Hyggelig å se fler få opp øronene for Aspara

Jeg har selv Aspara HL6 hjemme i Gbg, bruker for tiden en 15W EAR på det er imo, en god kombinasjon, HL1 en drøm lengre frem i livet ....

mvh
RobertH Posted - 2011/12/19 : 23:03:02
För att vara transistor så tycker jag de drar lite åt det varmare, men det är ju inte som rör direkt.
Jämnför jag med min tidigare Black Cube SE så är det lite varmare/fullare ljudbild - men då är steget
bättre på samtliga parametrar. Sen beror det ju såklart hur du lastar pickupen, men det låter verkligen
kanon med Lyra i mitt tycke!
Klingan Posted - 2011/12/19 : 14:21:02
Drar Tom Evans lite åt det varma i klangen?
RobertH Posted - 2011/12/18 : 21:21:58
Microgroove Plus och Lyra är en förbaskat bra kombo, kör själv med det och är skitnöjd som det är just nu! Däremot hade jag själv velat testa Groove plus också, men det är för mycket pengar :-)
Klingan Posted - 2011/12/18 : 20:41:15
Spännande prylar, framför allt högtalarna! Vilka skillnander har det blivit på ljudet mot tidigare?
brewitz Posted - 2011/12/18 : 14:25:14
Äntligen har jag fått lite tid för mig själv, Jobb, gym och party de senaste dagarna men nu så.

RIAA är ett Tom Evans Microgroove+. Jag hade storebröderna Groove och Groove+ hemma för test också men jag kunde inte höra någon skillnad som motiverade prisskillnaden. Jag visar bara en riktig närbild, om ni såg kabelhelvetet runt om skulle ni svimma.


Från RIAA går vi vidare till kraft och kontroll. Just nu spelar jag mha av Pure Sound 2A3.




Under förstärkaren skymtar man min Linn Ikemi CD som efter tolv år is still going strong. Kanonspelare!

Ännu en överblick


Som ni kanske kan se finns det två rörförstärkare i bilden. Pure Sounds 2A3 till höger och Pure Sound A30 mellan högtalarna. A30 har jag haft hemma under de månader som jag hade Asparas HL1 demopar ståendes i rummet. 2A3 leverarades samma dag som de nya högtalarna (under en timme ungefär hade jag två par HL1 hemma, tyvärr kom de ihåg att ta med sig demoburkarna). Jag har fått ett par veckor på mig att jämföra förstärkarna och se om jag vill ha kvar någon av dem eller om jag ska se mig om efter något annat. En sak är säker, Naim 200/202 som står under cd-spelaren kommer inte att vara kvar, det ljudliga resultatet med dessa inkopplade var platt och livlöst. Med de andra två låter det faktiskt riktigt bra så här långt men jag ska spela så mycket jag kan ett par veckor till och jämföra noggrannare efter det.

Jag avslutar med en bild på en filur som inte bryr sig ett dugg om ljud men som gärna är med på bild.
Kilgore Posted - 2011/12/13 : 08:44:21
Läckert Brewitz!!
SME + Lyra= välljud!
Skönt att läsa att ännu en hel digital hifinerd hittat tillbaka till vinylen...
Nu blir det spännade att se vad det är för RIAA du snörat ihop detta med...
brewitz Posted - 2011/12/12 : 20:35:46
Förra året återvände jag till vinyl efter tio år i en 100% digital värld. Efter många om och men införskaffade jag en SME Model 10. Det behövdes många timmars provlyssning dels i "min" handlares källare och senare hemmavid innan jag bestämde mig men jag tycker att jag gjorde helt rätt. Så här ser en dylik manick ut (lite dammig men det får ni ta). Ett år senare sitter det skydd kvar under tassarna, det beror på att jag inte har bestämt mig för var spelaren ska stå ännu.


Motorkontrollen är fristående och tillåter 33/45/78rpm. Det syns vilken hastighet jag använder mest, jag har ca. 10 45-varvare....




brewitz Posted - 2011/12/12 : 12:14:12
@BosseBula, cykeln funkar finfint och ska användas till en förhoppningsvis välplanerad långtur i sommar (mer planerad än den förra i alla fall...). Låter gör det men jag återkommer till det, det finns ett par nyheter till som måste presenteras först.

@Pac, visst händer det saker men inte speciellt snabbt.
BosseBula Posted - 2011/12/11 : 22:59:18
Härligt brewitz! Det var ett oväntat hifi-drag må jag säga. Har cykeln fått punka tro?

Hur låter det?
Pac Posted - 2011/12/11 : 18:22:29
Hoppla, här händer det saker!
brewitz Posted - 2011/12/11 : 15:02:01
Labbe har helt rätt, det är ett par Aspara Acoustics HL1 som flyttat in.

En till vänster


En till höger, mannen i bild är Julius Hyde som konsturerar/designar samt äger en del av Aspara Acoustics.


Framifrån, notera att förstärkaren på golvet bara är en prydnad, den gör ingenting nyttigt alls.

Labbe Posted - 2011/12/09 : 22:43:53
Ser ut som ett par Aspara accoustics HL1.
AlfaGTV Posted - 2011/12/09 : 22:33:59
En ytterst okvalificerad gissning men jag skulle kunna föreställa mig att det är nån Tannoy-variant?
Med vänlig hälsning, Micke
brewitz Posted - 2011/12/09 : 22:20:20
Whoho, drygt fyra och ett halvt år senare har jag hittat kameran igen. Dessutom har lite nya prylar hittat hem till mig det senaste året eller så. Nu senast ikväll gled ett par läckra skapelser in genom dörren. Kan någon se vad det är?

BosseBula Posted - 2007/02/25 : 12:52:22
Heltäckningsmatta är ju annars bra i hifi-rum. Men det ser mycket stiligare ut utan heltäckningsmatta. Ser lite svenskt ut på bilderna.

Får se när det blir London nästa gång. Tösen har hittat en ny skoaffär för henne där...
brewitz Posted - 2007/02/25 : 08:09:52
johan.björklund: Adressen är norra London, alldeles runt hörnet från den trevliga puben. Dessutom har du PM.
johan.björklund Posted - 2007/02/24 : 20:33:50
Jag ska till London i början av Juni, vart ligger adressen ?
Burmäster Posted - 2007/02/24 : 20:19:28
Trevliga grejer du har Vi kanske kan ta en pilsner ihop? jag ska på jobb i Kensington om 2-3 veckor?
brewitz Posted - 2007/02/24 : 19:14:43
f95toli: Som du kanske minns var det heltäckningsmatta när du kom på besök. Sen dess har vi lagt trägolv med värme under i hela bottenplanet samt skickat alla fyra skorstensstockarna på skroten. Det är alltså betydligt varmare och större men ekar som tusan. Jag har kikat lite på mattor och annat, närmast på ingång är en stor mjuk soffa (april).
I allmänhet har hela kåken styrts upp sen du var här. Mindre vatten och mögel, mera golv och väggar.

huzze: Det är tänkt att hojen ska ta mig 200 mil genom obygden (asfalterad sådan) i ett senare skede. Jag tror det är bra om jag har lite extra utrustning att leka med då.
huzze Posted - 2007/02/24 : 18:55:47
Ser ut som du kör med "less is more" på stereon men inte på cykeln
f95toli Posted - 2007/02/24 : 18:55:32
Det ser ju ut som som ni kommit i ordning
Men, ingen heltäckningsmatta i lyssningsrummet?
B-200 Posted - 2007/02/24 : 17:57:56
snyggt och riktigt trevligt inlägg. ser fram emot uppföljningen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000