HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 B&W DM 602 s2 repotage(kompliteringar i text)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
levande Posted - 2007/05/01 : 23:59:47
Hej på er.
Här kommer jag att lägga upp ett bildrepotage på ett par Engelska B&W DM-602S2.
Jag har demonterat högtalaren helt och tagit bilder som jag skall redigera lite först innan jag lägger upp dem, jag kommer givetvis att skriva lite text och berätta lite om vad bilderna visar.
Börjar med en bild på en odemolerad DM-602s2



Här ser vi baksidan som ni ser så sitter det biwiring terminaler och de är av god kvalitet och tar banan spade och oterminerade kablar.


Jag började att skruva loss terminal anordningen och där finns även denna lapp som har dessa upplysningar.


Här är filteret låssat och det innehåller 2st kondingar och 2st spolar samt ett motstånd.
Det sitter en luftlindad spole på 1,0mH till bas/mellan(7tummare)(6dB filter)
Till diskanten används 2st kondingar 6,85µF 100volt och en 10µF 100volt och en luftlindad spole på 0,07mH och ett motstånd keramik 1,8ohm 7watt. (18dB)


Här ser vi muttrarna som håller ihop filterkortet och terminalen, det var enkelt att demontera så att man kunde ta en titt på baksidan av kortet.




På utgångarna av filteret som ansluts till högtalarelementen så sitter det två kabelskor till basen och sedan ett kontaktdon till diskanten som är gjord så att den inte går att montera felvänd, internkablaget består av flerkardeligt förtennade ledare (standard).
Fortsättning följer


Då skall vi ta oss en titt innuti också.


För att avlägsna basen från baffeln så var jag tvungen att ta fram den stora verktygslådan för den sitter med fyra M8 bultar av denna kaliber

Helt sanslöst brutalt må jag säga, de sitter nämligen inslagsmuttrar dessutom som ni kunde se på en tidigare bild när jag kikade in från terminal hållet

Då lyfter vi ur basen och kikar då.
Ett härligt element med luftad spindel och öppet för att kunna andas fritt, juten ALU korg och kofiber plint för kabelanslutningarna.
Yttre upphängningen känns mjuk och smidig och elementkonen känns väldigt lätt och styv med sitt vävda kevlar material.
På basen står det bland annat 8ohm och 7dec år99 inspected by 405.
Ja elementet inger helt klart ett intryck av kvalitet










Då tittar vi innuti då.
Baffeln består av två skivor, först en skiva i något konstmaterial något plast liknande som är 20mm tjockt.
Sedan en spånskiva på 15mm som även resten av lådan är uppbygd av.
Vi ser även en liten bit av diskanten och att lådan är dämpad med 25mm skumplast, över allt utom baffeln.
Det sitter ett ramstag i lådan som täcker upp alla veka ytor och det gör en hel del nytta.
Basröret är 50mm i diameter och cirka 95mm långt, den är mera slitsad på utsidan än på insidan.







Hur i allsendar får man loss diskanten då?????
Det sitter ju inga skruvar utifrån så det går väll inte
Jo man får helt enkelt stäcka in handen i lådan och vrida diskanten medsols cirka 10mm så låssnar den från baffeln(med högtalaren framför dig och diskanten längst upp)
Det sitter en tätning mot baffeln som satt kvar för mig och det var bara att vrida tillbaka diskanten.
Jag har alldrig skruvat med en sån här lätt mekad högtalare, helt klart genomtänkt och snyggt bygge.
Vad den dära pinnen bakom diskanten gör för nytta har jag ingen aning men det unerlättade ditmonterinen








Ja då var det klart, kanske det kommer en resension på dem också, näää jag hoppar det för jag är ändå kritisk och de är alltid en massa som retar upp sig på det




17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
levande Posted - 2007/05/03 : 12:01:11
Här finns det uppmätta uppgifter som man kan dra nytta av
http://www.audioxpress.com/reviews/media/AX201DA.pdf
kaffekoppen Posted - 2007/05/03 : 08:11:41
Elementen bör givetvis sitta i lådan hela tiden vid mätningarna :)

När du nån gång framöver hittat rätt filter så är naturligtvis kontaktering som de använt sig ett stort nono - det skall lödas!
kaffekoppen Posted - 2007/05/03 : 08:08:37
Levande...

tja, koppla in och mät upp basen med respektive utan filter inkopplat. Tar den hänsyn till baffeleffekten och hur mycket? Hur rullar den av uppåt och hur ser det ut med resonanser? Mät vid 0, 30, 45 och 60 grader vinkel.

Mät diskanten med filtret till den inkopplad. Det filtret vill man kanske låta vara som det är. Det märker man.

Sen har man ju rätt mycket info att utgå från :)
Mc Square Posted - 2007/05/03 : 00:03:04
Byta till komponenter med högre kvalitè kanske?
Beräkningar kan jag inget om,tyvärr.
levande Posted - 2007/05/02 : 23:42:32
quote:
Svårt att få en enda spole till att bli 24db avrullning....även med elementets ev avrullning i baktanken. Diskanten är iof säkerliggen *minst* 24 db på förutsatt ett 18db elektriskt filter om ma tar hänsyn till naturlig avrullning..




kaffekoppen har du något roligt moddar förslag???
kaffekoppen Posted - 2007/05/02 : 22:11:44
Svårt att få en enda spole till att bli 24db avrullning....även med elementets ev avrullning i baktanken. Diskanten är iof säkerliggen *minst* 24 db på förutsatt ett 18db elektriskt filter om ma tar hänsyn till naturlig avrullning..

Verkar läge för tweakande minst sagt..
Terminator Posted - 2007/05/02 : 21:57:49
Kul reportage och extra kul då det var min första "riktiga" högtalare. Köpt på Hi-fi klubben i Uppsala för studielån och ett presentkort jag fick i födelesdagspresent av dåvarande sambon.
levande Posted - 2007/05/02 : 19:07:40
Jag kikade lite på deras eftertädare DM 602s3 och det som jag reagerade på var att lägsta impudansen på den nya var 3ohm och på företrädaren som jag visat ligger lägsta nivån på 4,3ohm och det är ju bättre med en högre lägsta nivå eller hur.
levande Posted - 2007/05/02 : 18:58:51
Det som är lite roligt med denna högtalare är att man påstår att det är ett 24dB filter över allt jag tittat i recensioner och B&W fakta, men det stämmer inte för er som läst lite i min text6/18dB verkar det vara.
Det blir ju 24dB tillsammans men så korkat kan man väll inte uppge det hela
Här kommer en länk på ett bra test på DM-602s2 också:
http://www.audioxpress.com/reviews/media/AX201DA.pdf
ztenlund Posted - 2007/05/02 : 17:56:51
"Pinnen" är en variant av pipan som sitter (synligt) bakom diskanten på de dyrare B&W-högtalarna.

Technobabbel på B&W's hemsida
johan.björklund Posted - 2007/05/02 : 17:49:47
quote:
Den där "pinnen" (bakpå diskanten)...kan det inte vara så att det är någon form av kammare ...elller nåt i den stilen?


Så är det säkert.

Fräck bild serie
ohmega Posted - 2007/05/02 : 16:36:46
Den där "pinnen" (bakpå diskanten)...kan det inte vara så att det är någon form av kammare ...elller nåt i den stilen?
kaffekoppen Posted - 2007/05/02 : 16:09:18
Reta upp oss med lite vansinnigt sujektiva uttalanden nu ;)
B-200 Posted - 2007/05/02 : 11:15:25
spännande
kaffekoppen Posted - 2007/05/02 : 08:37:08
Jag tycker stativet ser stabilt ut, men hade kanske vänt det för att inte högtalaren skall uppfatta det som om det har en baffel som går ner till golvet. Osäker på om det blir hörbar skillnad, men kan vara värt att prova...
Bunkert Posted - 2007/05/02 : 08:15:43
Det där stativet ser farligt ut!!
Mc Square Posted - 2007/05/02 : 00:54:12
Coolt.
Kommer du att göra något med den oxå.tex byta komponenter...?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000