HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 XTZ 99W10.16

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Straub Posted - 2007/08/22 : 13:54:30
Recension av XTZ 99W10.16



Bakgrund:
Jag saknade djup bas i min anläggning vilket fick mig att leta nya högtalare alternativt subwoofer. Valet föll till slut på en subwoofer.
Subwoofern skulle vara liten, spela rent och dynamiskt, vara kraftfull och gå djupt. Gärna vara billig och se snygg ut också.
Jag var ganska länge inne på REL eller MJ Acoustics, framförallt REL Stampede och MJ A. Pro 50MKII men då mitt lyssningsrum är på ca 40m2 plus öppen planlösning till köket var jag osäker på att dessa små subwoofers skulle klara att fylla rummet. Alternativet skulle isf blivit att köpa två av dessa eller större modeller vilket skulle ha blivit för dyrt (och stort). Efter ivrigt letande föll valet till slut på XTZ 99W10.16. Normalt sett brukar jag inte leta i detta prissegment men efter att ha läst en mycket positiv recension i Bild och ljud hemma bestämde jag mig för att "chansa", trots allt rörde det sig om, i hifi-sammanhang, väldigt lite pengar.

Kringutrustning:
Marantz PM7001 (integrerad förstärkare), Marantz SA7001 KI och CD5001 OSE (CD-spelare), Project Debut III (skivspelare), Monitor Audio Silver RS1 (stativhögtalare), Supra EFFI (analog signalkabel), supra Ply 3.4 (högtalarkabel).

XTZ 99W10.16
XTZ 99W10.16 är en relativt liten subwoofer från det svenska märket XTZ. Lådan innehåller en tiotums bas och kan ställas om från basreflex till sluten med medföljande pluggar. Basreflexportarna är olika avstämda vilket innebär att basens karaktär kan ändras (efter tycke och rum) med hjälp av pluggarna. XTZ kallar detta Room Tuning. I vilket fall som helst fungerar det mycket bra. Trots att den är liten är den mycket kompakt. Vikten ligger på 26kg. Den större modellen 99W12 är ca 50% större volymmässigt men viktskillnaden är endast 4.5kg mellan modellerna.
Förutom reglage för fas, brytfrekvens och volym finns det även EQ (höjning i mellanbasen) och sub sonicfilter. Utöver hög- och lågnivå in finns det lite förvånade t.o.m. en balanserad ingång. Baselementet är i "coatat" papper med en magnet på 80 oz och aluminiumkorg. Kontakterna är av god kvalitet. Subwooferns -3db-punkt är på 27Hz. Förstärkaren är enligt XTZ på 300 W rms i 4ohm. Lådan är byggd i 25mm MDF och stagad med två stag. Basen finns i matt svart (2600kr) och pianolack (3000kr).





Byggkvalitet och finish:
I detta avseende finns det ingenting som antyder det låga priset. Lådan är välbyggd och stabil med snyggt rundade hörn och pianolack (mitt exemplar). Baserat på finishen skulle basen kunna ha kostat både två och tre gånger så mycket utan att jag hade rynkat på pannan.
Elementet ser förvånansvärt kvalitativt ut med tanke på priset.
Förstärkaren är imponerande välbyggd med tanke på priset. 500 VA ringkärna, 20 000 mikrofahrad kondensatorbank, fyra transistorer (Sanken-liknande) på en mycket väl tilltagen kylfläns, guldpläterade kontakter och gott om ingångar och reglage.
Vad det gäller byggkvalitet och finish finns det ingenting att klaga på. Mycket imponerade med tanke på det facila priset.









Ljud:
Innan jag gjorde några seriösa bedömningar lät jag subwoofern spela in i ca 150 timmar. Den lät ganska ok redan från början men efter inspelningen släppte ljudet bättre från högtalaren och lät renare. För att få så stram och djup bas som möjligt har jag spelat med båda portarna pluggade. Det går att få mer bas en bit upp i frekvens genom att köra med en eller utan pluggar, dock på bekostnad av stramhet och definition. Till film kan jag tänka mig att detta kan fungera bra men till musik rekommenderar jag att köra lådan som sluten.
Delningen ställdes vid ca 50hz och lådan placerades i vänster hörn ca 20-30cm från vägg. Fasen ställes på noll.
Karaktären kan tack vare "room tuning"-konceptet varieras mycket efter smak och rum. Ett problem med subwoofers tycker jag kan vara att det "hörs" när de är inkopplad dvs. att hur man än flyttar och ställer in så låter det inte homogent och sammanhållet. 99W10.16 integrerades förvånansvärt lätt och bra i mitt övriga system. Jag lyckades ganska lätt ställa in systemet så att subben inte hördes.

Inte heller när det gäller ljudkvalitet finns det något som skvallrar om det låga priset. Rent objektivt sett låter den bra och för priset sensationellt bra.

Basen är snabb och med min inställning ganska torr. Faktiskt kan jag nästan uppleva den som snabbare än mina stativhögtalare ibland fast detta tror jag man kan skylla på marantz-förstärkaren. PM7001 är mycket bra för priset men kan inte beskyllas för att vara överdrivet snabb eller spänstig i basen. Eventuellt kan jag uppleva XTZ-subwoofern som snabbare än vad den egentligen är till följd av detta. Vad jag vet är att jag efter att ha lyssnat på Naim och Arcam tidigare upplevt ljudet från min hemstereo som långsamt och basen som seg. Det finns alltså en risk att 99W10.16 kanske inte är tillräckligt snabb för att kunna hänga med snabb elektronik som Naim (fast å andra sidan har man Naim letar man nog sub i en helt annan prisklass, exempelvis REL). I vilket fall som helst, XTZ-subben är förvånansvärt snabb med tanke på priset.

Förstärkaren verkar ha bra kontroll på elementet. Ljudet är välartikulerat och utan eftersläpningar. Det är likadan förstärkare i 99W10.16 som sitter i den större 99W12. Teoretiskt sett borde därför förstärkaren kunna kontrollera den mindre massan hos 99W10.16: s element bättre med högre ljudkvalitet som följd. 99W12 spelar djupare och högre men inte nödvändigtvis snabbare.
Ljudet är bra men man ska samtidigt inte tro att man får samma kvalitet som hos REL: s eller MJ Acoustics finare modeller även om man faktiskt får väldigt mycket för priset.

Basen spelar väldigt djupt. Utan att ha gjort några mätningar måste jag ändå säga att jag upplever att den går djupare än 27hz -3db. Jag misstänker att detta värde är utan rumsförstärkning så i ett normalt rum går den troligen djupare. Jag läste att på ett norskt forum (där de gjort mätningar) att 99W12 hade användbar basrespons en rejäl bit under 20Hz (troligen med rumsförstärkning). 99W12 är specificerad till 25 HZ-3db så att 99W10.16 går djupare i ett normalt rum än specificerat är ganska troligt. För att testa subwoofern har jag spelat musik med bara subben inkopplad. Utan att basen hörs så mycket vibrerar porslinet i skänken...

Basen kan spela högt. Visst finns det en gräns men jag har aldrig nått den. Samtidigt har jag aldrig försökt nå den heller. Jag har spelat högt men inte jättehögt. Förstärkaren är så pass kraftig att jag har svårt att tro att det är den som skulle säga stopp.
Om ljudtrycket inte räcker finns alltid alternativet att använda två stycken subwoofers. Självklart finns det alternativ som spelar högre och djupare än XTZ t.ex. SVS olika modeller. Om man vill kan man säkerligen hitta alternativ i samma prisklass som spelar högre men garanterat inte lika musikaliskt t.ex. Prosons större modeller. Men då medföljer dessutom en tre gånger så stor låda...

I jämförelse med andra subwoofers jag ägt/äger är inte 99W10.16 bäst på allt men den som har högst och jämnast kvalitet.
Tex:
Paradigm PS12 (12-tummare i stor bandpasslåda ) spelade djupare och sannolikt högre men mycket (och då menar jag mycket) slöare och lät inte bra med musik.

12-tums-Visatonbas i sluten låda driven av olika slutsteg/förstärkare. Basen var ganska snabb men gick inte speciellt djup. 99W10.16 låter mycket bättre.

MDS Imperious-bas, 10-tum i basreflexlåda driven av olika slutsteg/förstärkare. Varken lika snabb, ren eller djup bas som hos 99W10.16.

Peerless xls10 i slavbaskonfiguration drivet av ett Zachry D250-slutsteg:
Spelar djupare och med stor sannolikhet högre än 99W10.16 men i övrigt inte bättre. Peerless-elementen är av mycket hög kvalitet och kostade när det begav sig lika mycket som XTZ-basen. Med en stabilare/mer välbyggd låda och ett bättre slutsteg och inställningsmöjligheter borde inte 99W10.16 ha mycket att säga till om.

Nackdelar/svagheter:
Egentligen finns det inga med priset i åtanke men det finns såklart bättre subwoofers i högre prisklasser.
Vissa kanske inte gillar den blå lysdiod som tänds på baksidan när subwoofern är igång. Dock störs jag inte nämnvärt.
Det finns en diskrepans (eller snarare en otydlighet) mellan den svenska och den engelska bruksanvisningen vad det gäller beskrivningen av "room tuning"-konceptet.


Ihop med min utrustning fungerar XTZ-subben mycket bra. För två eller tre gånger vad 99W10.16 kostar är jag övertygad om att man kan hitta bättre subwoofers men lika säker är jag på att man kan hitta sämre, så bra är faktiskt denna subwofer.

Jag är väldigt nöjd med denna subwoofer.

Slutsats:
XTZ 99W10.16 är en mycket välbyggd subwoofer och spelar högt, rent, snabbt och djupt. Visst finns det subwoofers som spelar högre, renare, snabbare och djupare men inte till detta osannolikt låga pris. De som har väldigt fina anläggningar där ute kanske ska leta på annat håll men för alla som lever med en tight budget finns det här en mycket bra chans att göra ett riktigt fynd.


.

10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
edison Posted - 2008/08/28 : 10:22:19
Jag tycker det var en bra artikel och gillar att läsa seriösa recensioner av "bra & billigt".
Trevligt när "upphittare" av såna prylar delar med sej!


En fråga ang möjligheten till justering med hjälp av portpluggarna:

Kan ett skumplastpluggar i portarna göra lådan till en sluten låda?

"Sluten" låda borde innebära en *tät* låda, medan en låda med portar fyllda med "skumpluggar" om man ska vara petig borde kallas "port-dämpad", då portarna knappast sluter tätt utan ger sitt bidrag om än svagare än med "fritt utblås"... (?)

Undrar därför att i allt jag kunnat läsa i diverse skriverier om högtalardesign så görs det väldigt mycket fokus på att lådor måste vara täta annars kantrar konstruktionen, oavsett det är sluten eller portad låda man ska bygga.
Dvs en portad låda "måste vara tät i allt utom just porten", och en "sluten måsta vara helt tät", (så tät den nu kan bli).

Inte för att ordvränga, men det blir mer tydligt vad som egentligen menas ang lådans konstruktion och användande vid olika "justeringar".

Eller är pluggarna gjorda så att de faktiskt sluter tätt?


Iqulah Posted - 2007/09/04 : 13:24:21
Bra recention! Kul att läsa annat än tidningarnas tester som man ibland misstänker kan vara mer eller mindre färgade ;).
Nykmark Posted - 2007/08/25 : 14:33:43
Tack för svaret Straub!
Straub Posted - 2007/08/25 : 13:47:38
Tack allihop för trevlig respons.

Nykmark: Jag kopplade med lågnivå. Jag har inte provat att koppla via högnivå så jag kan tyvärr inte uttala mig om kvaliten via högnivå.
mayro Posted - 2007/08/24 : 23:31:35


Jag instämmer i hyllningarna. En mycket tydlig bra recention som får med det mesta man kan tänka sig inför ett ev eget köp som läseren funderar på..

Och att du skriver så här trevligt och informativt om en bra billig produkt är extra roligt...

Tack för mycket fin läsning.

MVH
Tobbe
Niklas Nord Posted - 2007/08/24 : 18:30:10

Trevlig recension. Vilket utmärkt pris. Tänk att ha 16st sådanna
Amund Posted - 2007/08/23 : 00:27:43
Tack för en kanon recension!

Jag är själv ute efter en bra sub till mina mbl och har testat flera utan att bli nöjd. Jag väntar med spänning på XTZ's sub med dsp. Med tanke på alla lyriska recensioner vill gärna testa den( hint hint Zalve)


Mvh, Danne
Stickan Posted - 2007/08/22 : 22:25:53
Hua, super- recension verkligen.
Nykmark Posted - 2007/08/22 : 19:20:22
Tack för en riktigt bra recension Straub! En liten fråga: Hur kopplade du? Via hög eller lågnivå?

Mvh
guy gadbois Posted - 2007/08/22 : 14:58:23
Tackar för en intressant recension! Prisvärdhet verkar ju vara ett genomgående tema för xtz-produkter....

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000