HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Carlssonträff med Världspremiär....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
avr7000 Posted - 2007/09/19 : 23:35:06
Kl 12:00 den 15 september inträffade det som så ofta inträffar i Trollhättan...

CARLSSON-TRÄFF!

Ett drygt 30-tal personer hade samlats i HiFi-punktens lokaler för att spisa musik och snacka Carlssonhögtalare.



En kavalkad av Carlssonhögtalare med start på OA5 radades upp och avlyssnades med för modellen tidsenlig musik.

2 styck inlånade Skåningar skötte spektaklet.

OlA68, sedvanligt ekiperad i någon fantastisk kreation, langade vax och berättade med inlevelse om vad vi lyssnade på...

Naqref berättade om varje modell, hur de var konstruerade och hur Stickan hade tänkt sig...


OlA68


OA5


OA14


OA58.2



Folket häpnade över den musik som spelades, ja över hela upplägget...
Vart var alla sedvanliga navelskådande jämförelser mellan olika .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 -delningsfiltervarianter?
Varför spelades det inte Infected Mushroom på de där pyttesmå OA12:orna?

Va F_n ere frågan om...




Som tur var serverades det ångestdämpande dansk pilsner och korv med bröd...






Men hallå........

Han till höger där, är inte det han..... han .... JOHN LARSEN!
Carlsson-Larsen!

Jo det där med ångestdämpande öl och korv funkade på alla utom en... -som ballade ur fullständigt....



Larsen ja, vad gör han här, han har ju t o m slutat tillverka Carlssonhögtalare...

Herregud, Släpp fram människan!

John Larsen berättade nu om tiden från 1981 till dags dato, men också om framtiden som nu stod framför den storögda publiken. VÄRLDSPREMIÄR! In bars först de högtalare som fått modellnamnet "Larsen 4", en 2-vägare med 6,5" Seas-midbas och vifa domediskant. Utseendet är lätt att känna igen från de tidigare modeller John Larsen har tillverkat, dock med mindre markerad huv på toppen. Basen är nedsänkt ngt i lådan som i sig är ngt slankare. Priset till kund beräknas hamna runt 6 000:-, säljstart inom en månad, mitten oktober, om allt funkar som det skall.


Larsen 4

Storebrodern "Larsen 6" är också den en tvåvägare med för sammanhanget bekant bestyckning; Vifa domediskant och Scanspeak 18W/8545-00 midbas. Utseendet är inte heller här helt otippat, rent historiskt. Beräknat pris 12 000:-.


Larsen 6

Larsen berättade också att det kommer 2 st Surround/centerhögtalare (en som matchar Larsen 4 och en för Larsen 6) samt att det ligger 2 större och potentare modeller i pipen.

Gruppen delades upp i en grupp per rum och de nya alstren provlyssnades noga, återigen med OlA vid nålen...









Framåt 20-tiden började det trots alla korvar och öl att kurra i magarna på de 16 träffdeltagare som var kvar.

HiFi-punkten är lyckligtvis utrustad med en egen Pizzeria vägg i vägg så vi knatade bara över dit...

Efter att OlA68 (som är medlem i Kristianstads Blodiga Biff Sällskap) hade godkänt stället så beställdes mat in.











Framåt 23 tiden gjordes en förflyttning av de 10 sista tappra deltagarna hem till mig för att i hemlik miljö provlyssna Larsen 4 samt tjöta lite som vi gör i Tröllhättan...


Vi hade fantastiskt trevligt och alla världspremiärer till trots ansågs nog OlA av många som dagens/kvällens behållning!


Vid 04:00 somnade den sista Carlssontoken....
Godnatt
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
avr7000 Posted - 2007/12/28 : 13:19:00
"Naqref" var mannen/myten med hatt (inte Storhövding då) som var med på resan till Tokholm i Dokumentären Guldörat.

"Sista Ordet" är ju Ola som är på bild i början av denna tråd.

Mvh

Stefan Björklund
whiskyman Posted - 2007/12/27 : 16:52:07
Naqref

Är det inte samma person som jag känner igen från programmet om GÖK som gick på tv för en tid sedan" Då känd under namnet "Sista Ordet"?SEdan att använda olika högtalartillverkare i sin hemmabio skulle jag tro Skulle kunna ställa till klangliga problem. Men det är ju endast min åsikt.MvhKristofer
avr7000 Posted - 2007/11/24 : 10:49:54
JA nästa gång får du hänga på!

Här är bilder på ett par andra i körsbär...


Stefan
soundbrigade Posted - 2007/11/22 : 22:07:16
KUL!!!

En del kändisar. Och tretti pers i den lilla lokalen. Ingen syrebrist??
Jag hade annat kul för mig, hoppas det upprepas.
avr7000 Posted - 2007/11/22 : 08:57:04
Nu står ett par vita Larsen 4 på hifipunkten Trollhättan (Skövde med tror jag) för provlyssning. (serie-exemplar)
Inom någon dag finns de även hos HiFiArt....

För övrigt kan man ju kolla med Larsen HiFi om var de kommer att finnas tillgängliga. 0370-70900

Här är några bilder på mina exemplar i ljus Bok...







Stefan
ud Posted - 2007/10/01 : 17:52:12
Om jag har fattat rätt kommer Balance i Jönköping att sälja Larsenhögtalarna.
avr7000 Posted - 2007/10/01 : 10:14:24
Hifi-punkten har butiksmässa 5-6 Oktober i Trollhättan och det finns då möjlighet att lyssna på Larsen 4 och Larsen 6.

http://www.hifi-punkten.se/

Stefan
kent_n Posted - 2007/09/23 : 14:06:40
Har platt tv.

Tack för en seriös förklaring, skall jämföra Carlsson/Larsen mot Black Diamond..

MVH
Kent
avr7000 Posted - 2007/09/23 : 13:31:59
Jag är ju inte rätt man att svara då jag sedan många många år är ett "Carlsson-freak" (numera även Larsen då de presenterar ljudet på "samma" sätt).

Har du platt TV finns ju en otvivelaktig fördel för Carlsson/Larsen då dessa skall placeras mot vägg och alltså tar minimalt med golvyta och harmoniserar inredningsmässigt med den platta TV'n (detta brukar även ses som en fördel av mindre Hifi-intresserade Fruar och Sambos, ja eller vem som helst som vill att det skall låta men inte synas).

Principen efter vilken Carlsson och Larsen är konstruerade gör också att man får en större yta (i t ex soffan) med korrekt återgivning, i motsats då till vissa typer av högtalare där man har en mycket liten så kallad "sweet spot" där ljudet presenteras korrekt.
Detta gör att man i många fall kan köra utan center om man vill det.

Vad som är snyggast etc. kan ju bara du själv och din familj bestämma er för.

Ljudtryckskapacitet etc. för Black Dimond vet jag inget om då jag inte lyssnat så noga på dem men jag kan nämna att Carlsson och Larsen- högtalare är kapablare än var man kan ana med tanke på storleken (även i basområdet) då de tar stöd (akustiskt)i väggen de är placerade mot och nyttjar den som en del i designen.

Jag tycker att du skall försöka få provlyssnat dina alternativ själv innan du bestämmer dig... Råd på internet i all ära, det är ändå du som skall leva med dem sedan.
Råden är jättebra för att klura ut vilka alternativ man skall titta
närmare på.

Stafan
kent_n Posted - 2007/09/23 : 12:40:00
Jaha ja, där ser man hur det kan bli...

Åter till min fråga om min hemmabio, vad skulle passa bäst av carlsson/Larsen runt 6-7000 kronor, valet mellan Black Dimond eller några från carlsson/Larsen.

tacksam för råd..
avr7000 Posted - 2007/09/23 : 11:40:51
Larsen kommer inte att bygga Carlssonhögtalare åt SSC under Carlssonnamnet.

Han kommer att bygga Larsenhögtalare enligt Carlssons principer med "egen hand på rodret" och "inhyrd lots" skulle men kunna säga

Samma återförsäljare som tidigare sålde Carlsson kommer nu att sälja Larsen (kanske med något undantag).

Stefan
kent_n Posted - 2007/09/23 : 10:44:12
Larsen HiFi AB och SSC kom inte riktigt överens om formerna för sitt samarbete.

Larsen HiFi AB har därför återupptagit verksamheten under eget namn tillsammans med elektronikkonstruktör Anders Eriksson som inhyrd konsult för konstruktion och dimensionering av filter etc. och släppt dessa Larsen 4 och 6, högtalare baserade helt på Stig Carlssons Idéer och principer. Två centrar är nära förestående och 2 st större och mer potenta modeller ligger i pipen.

Larsen Hifi AB kommer inte att tillverka framtida Carlssonmodeller. Om och när och vem som skall tillverka dessa är information som bara SSC har i dagsläget.


Larsen bygger högtalare i Carlsson anda o princip, är inte det så nära Carlsson högtalare man kan komma ?

Om Larsen inte skall bygga Carlsson högtalare, varför gör han det då ?

Kan bli intressantframöver, Carlsson o Larsen samma princip, samma ljudupplevelse från samma grundkälla.

Kan bli väldigt intresant framöver, eftersom det ändock är två konkurenter, för jag antar att inte Larsen bygger dessa högtalare av sociala själ utan det är väl affärsmässiga grunder antar jag, han måste täcka sina kostnader..Vilket innebär att Carlsson fått en ny konkurent, kan bli intressanta jämförelse tester framöver i ljudbild, prisvärdighet osv.

Skall Larsen säljas av samma ÅF som säljer Carlsson eller blir det ett helt nytt ÅF nät....
avr7000 Posted - 2007/09/22 : 23:55:56
Larsen HiFi AB och SSC kom inte riktigt överens om formerna för sitt samarbete.

Larsen HiFi AB har därför återupptagit verksamheten under eget namn tillsammans med elektronikkonstruktör Anders Eriksson som inhyrd konsult för konstruktion och dimensionering av filter etc. och släppt dessa Larsen 4 och 6, högtalare baserade helt på Stig Carlssons Idéer och principer. Två centrar är nära förestående och 2 st större och mer potenta modeller ligger i pipen.

Larsen Hifi AB kommer inte att tillverka framtida Carlssonmodeller. Om och när och vem som skall tillverka dessa är information som bara SSC har i dagsläget.

Mvh

Stefan
kent_n Posted - 2007/09/22 : 23:36:25
Carlsson tillverkas inte just för tillfället, ingen utom SSC vet när det blir ny tillverkning.

Dessa Larsen 4 som visas i tråden kommer att finnas inom en 3-4 veckor.
Kommer att kosta 6000.


Har Larsen slutat med Carlsson ? I så fall, varför det ?

Larsen ? är det istället för Carlsson ?

Kommer Larsen att bygga dom gamla Carlsson ?
avr7000 Posted - 2007/09/22 : 17:27:38
Carlsson tillverkas inte just för tillfället, ingen utom SSC vet när det blir ny tillverkning.

Dessa Larsen 4 som visas i tråden kommer att finnas inom en 3-4 veckor.
Kommer att kosta 6000.

Stefan
kent_n Posted - 2007/09/22 : 17:15:03
Jag funderar på nya fronhögtalare till min TV anläggning, tänkte byda mina gamla Audio Pro mot ett par black diamond..Men lurar på ett par Carlsson kanske, tänker framförallt på ljudbilden antagligen blir mäktigare ?

Runt 6-7000 kronor, vilka modeller rekommederar ni då ? Till Tv anläggning.

Karneolen Posted - 2007/09/21 : 21:47:04
Tja, e man med på mer än en bild och var med till efter 01:00 får man väl säga något.

Uttrycket blir, ouphs!!

Båda dessa högtalare lät riktigt trevligt på HiFi-Punkten men ännu bättre lät L4
i hemmiljö hos AVR7000 ?!!! Jag förmodar att även L6 trivs bättre i ett lämpligt
rum. När L4 finns i butik är det väl värt att ta vägen om och lyssna av.

// 'karneolen'
Pac Posted - 2007/09/20 : 21:49:12

Hahaha, jag ser att det blev fin fullföljning av den anrika seden.

Det där med Pizza och tjöt in på småtimmarna blev det den gången jag var med också.


avr7000 Posted - 2007/09/20 : 19:29:57
Ja det var 30 anmälda och säkert 8 till som tittade in, och att 10 pers passerade 12 timmarsgränsen är ju imponerande
marcus_ec Posted - 2007/09/20 : 19:18:33
Bra med folk!
EmilH Posted - 2007/09/20 : 16:51:44
Riktigt kul att läsa, tack för det!
B-200 Posted - 2007/09/20 : 10:53:16
Toppenreportage !!

avr7000 Posted - 2007/09/20 : 10:13:49
Ja vi hade fantastiskt trevligt!

Här är en bild till på Larsen 6 och Larsen 4 sida vid sida...


Larsen 6


Stefan
freann Posted - 2007/09/20 : 08:42:49
...och nu heter den Larsen!
Varför slarvas detta utmärkta varumärke (Carlsson) bort hela tiden?! Inget svenskt (eller nordiskt!) hifivarumärke har ens tillnärmelsevis samma potential. Klantigt. Utmärkta högtalare till ett utmärkt pris. Men vill man inte vara kommerciell så säljer man inget heller.
Tobbe_L Posted - 2007/09/20 : 07:45:23
Lysande

Hi-Fi punkten har jag inte besökt sedan mina år i Trollhättan...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000