HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ace bygger golvhögtalare... Färdiga!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
acebowler Posted - 2007/09/25 : 10:11:04
Ja då var det höst och golfen börjar lida mot sitt slut för denna säsongen...D.I.Y fingrarna börjar så smått att klia...
Jag har länge varit sugen på att bygga några RIKTIGA golvare, så nu gör jag slag i saken. Lite surfande på nätet har förekommit en tid och nu har jag äntligen hittat något som passar både mig ljudmässigt (och förhoppningsvis sambons estetiska tycke ). För att få en så hög WAF som möjligt fick valet bli en mindre golhögtalare som, om behovet skulle finnas, senare kan kompletteras med en sub.Detta för att slippa belamra hela vårat vardagsrum med Hi-Fi...

Nåväl slutsnackat.... vi kör väl igång.

Det hela började med detta.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2010/06/14 : 19:22:00
Djupt imponerad. Var fick du dem så snyggt lackade? Hemligt?? Skulle också vilja få sån finish på mina pluttburkar som står Hos Målar-Rune och väntar på sprutlackering. Som sagt, grattis
martin.wahlstedt Posted - 2010/06/14 : 15:26:19
Imponerande bygge! Går i samma fundering ang lack eller fanér, och funderar om det inte finns risk att MDF:en kommer röra på sig eller svälla/krympa beroende på temperatur och luftfuktighet. Du har inte sett några såna tendenser efter några månader?
Neville Posted - 2010/03/12 : 18:20:19
Grattis till ett par riktigt snygga högtalare! Vad spelar du med för elektronik?

Apropå fötter så tycker jag att Sonic designs "dämpfötter" funkar jättebra. Var lite skeptisk när jag köpte dom, flera hundra för lite skummgummi!! Men ljudet fick sig ett rejält lyft, basen blev fastare, mer kontrollerad.
huzze Posted - 2010/03/12 : 15:30:48
Kanske kopiera AudioPhysics lösning med utriggare? Vad har du för lutning (kanske står i tråden), är det 7 grader?
Magils Posted - 2010/03/12 : 15:04:20
Det där blev finfint, kul att de verkar ha potential. Kanske ska fundera på fötter som lyfter upp dem en bit, osnyggt med märken från dammsugarmunstycket på den fina lacken....

Det är mycket som blir bra bara det ges lite tid
acebowler Posted - 2010/03/02 : 21:15:59
Lite bilder för dom som efterfrågade!









Mätte lite på dessa igår med Akustikproffset på jobbet, väldans intressant må jag säga.. Har dock inga bilder (ännu).Dom mäter snarlikt mot simuleringen av Troels faktiskt (vid närfältsmätning). Dock är det intressant att se vad som händer när rummet spelar in som faktor. Hårda golv och reflekterande ytor spelar in sin roll kan jag säga!
Nåväl..
Första intrycken...
Bas... Spelar rent och fint med fast grund, djupt.
Mellanregistret... mycket trevligt! Artikulerat utan antydan att sticka ut. Allt verkar finnas där och låter naturligt.
Diskant... Mjuk men tydlig utan att spreta och sticka. Lättlyssnad!

Helheten är hittils en trevlig högtalare som får med hela registret naturligt utan att vara påträngande. Något i min smak med andra ord.
Får be att återkomma om ett par hundra timmars spelande...


acebowler Posted - 2010/02/25 : 13:53:02
reVintage du rimmade riktigt fint där!
acebowler Posted - 2010/02/25 : 13:49:33
Hahahaaaaaaaaaaaa....

Ok om vi säger som så då.... Efter analys av Högtalarens klang ansåg jag att Mellanregisterhögtalaren spelade med för hög akustisk amplitud jämtemot de övriga elementen. En nivåanpassning har därför skett och nu spelar hela konstruktionen mera linjärt över hela frekvensspektrat.

reVintage Posted - 2010/02/25 : 12:00:47
Förslaget med den höga fåtöljen är kanon. Det blir liksom en HiFi-tron.
sladdbarn Posted - 2010/02/25 : 11:51:15
Skitsnygga!
PetterPersson Posted - 2010/02/25 : 11:11:51
Nähä! Det fattade jag inte
reVintage Posted - 2010/02/25 : 11:06:02
quote:
Misstänker att mellanregistret är något för högt.



Misstänker(hoppas) att det är nivån som något för hög.
PetterPersson Posted - 2010/02/25 : 10:52:30
quote:
Misstänker att mellanregistret är något för högt.


Trist, inte kul att behöva sätta sågen i de fina lådorna. Du kan inte köpa en ny, högre, fåtölj bara?
Hornta Posted - 2010/02/25 : 10:45:40
Snyggt jobbat! Ser fram emot att se det färdiga resultatet!
acebowler Posted - 2010/02/24 : 21:01:30
Ja nu spelar dom!
Första intrycken är att allt låter naturligt och homogent. Skall göra några mätningar i slutet på veckan och se hur det ser ut. Misstänker att mellanregistret är något för högt.
Som sagt svårt att säga i dagens läge med helt nya oinspelade element. Dom får nog stå på med brus över helgen får vi se vad veckan bjuder upp till för dans.
S
acebowler Posted - 2010/02/22 : 22:26:27
Tackar för de positiva inläggen!
Bilder får komma i morgon. Har ingen kamera i närheten

opethic Posted - 2010/02/22 : 22:09:12
Sanslöst snyggt
Thermochron Posted - 2010/02/22 : 21:39:19
Mer bilder!!!!
tian Posted - 2010/02/22 : 21:12:54
Oj oj oj , vad snygga, G R A T T I S !!! :)
acebowler Posted - 2010/02/22 : 21:11:56
Dagens uppdatering bjuder på färdiglackade alster.

Kan med lätthet säga att lackarn är proffs!
Nu väntar iskruvning av delningsfilter och fastsättning av ett par bitumenbitar som släppt.
Det fattas även lock för filtren som skall lackas innan montering.EDIT: (ja inte filtren då utan locken)

Tyvärr ger inte den medelmåttiga kameran rättvisa åt ögat. Bättre bilder kommer...
S

Psy_lord Posted - 2010/02/21 : 22:46:52
Spännande
acebowler Posted - 2010/02/21 : 18:19:06
Lite uppdatering för dom som vill


Var upp till lackeraren i Fredags. Nu är dom grundade och klara för lack. Nedräkningen slutar nu till veckan.

PetterPersson Posted - 2009/12/28 : 22:12:00
Spännande! Det ska bli kul att se!
acebowler Posted - 2009/12/28 : 21:34:12
Å så ett par sista bilder innan lackering!
Flytspackling å sista slipen!



Sen väntar högtalarkablage och inkoppling av filter!
acebowler Posted - 2009/12/27 : 00:56:54
Hallojs!
Kul att du gillar bygget!
Har slutfinishen kvar nu. Ca 5h skulle jag tippa. Sen kan jag avslöja att det är spikat med lack. Har en polare (lackerare) som har lokal och lovat att fixa lacken! Dom kommer att lämnas in efter nyår! Dom blir faktiskt VITA! Har tyvärr ingen lokal för att lacka själv annars har jag gjort det.Känns i.o.f.s. lite tråkigt att lämna iväg det sista men men .....
Pris? Tja tor att elementen landade på ca 10Kkr + filter, det var dock ett tag sedan. Sedan kanske material med lim och spackel, kabel och skruv o allt var det innebär kanske 2-3000.- Lacken är priset hemligt på

Ljudmässigt? Har provspelat en av dessa med gott resultat. Djup fin bas med ett detaljerat mellanregister, diskanten verkar också mycket lovande. Trots detta att inget är inspelat ännu. Det blir säkert trix med filtren, men vi får som sagt se om ett par hundra inspelningstimmar...

Har laddat Nikon kameran nu så det blir lite HQ bilder som avslutning i tråden!

Stay tuned!






HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000