HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Malmömässan - Cabasse La Sphere

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 12:56:29
Cabasse - La Sphere
Malmö HiFi- Hembiomässa 2007







Tråden är självklart öppen för alla att posta sina intryck och bilder.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
B-200 Posted - 2007/11/02 : 12:59:07
a nej, tänkte inte ens på monsters INC men den är ju klockren !
Bubbel Posted - 2007/11/02 : 12:51:20
Jag tycker att Cabassé skall ha en eloge för att de bygger en högtalare som denna det visar att de vågar gå sin egen väg att det inte sedan lät bra är en annan historia.

Anders
johan.björklund Posted - 2007/11/02 : 12:20:52


Och Nej Iroise, det behövs ingen sub
calle_jr Posted - 2007/11/02 : 07:51:54
quote:
disse enöyde monstrene
Finns de i ljusgrönt?

Monsters Inc




Tänkte på om kloten kunde roteras med fjärr så man kunde ställa in dem från lyssningsposition.

iroise Posted - 2007/11/02 : 06:38:02
Behövs alltså ingen Sub!?
johan.björklund Posted - 2007/11/02 : 01:38:11
quote:
De har en 22" bass montert bak coaxen også. ;)

Yep, och den är hårig med
C. Alshus Posted - 2007/11/02 : 01:33:24
Wow.

Jeg hadde ikke turt å sove i samme rom som disse enöyde monstrene...



De har en 22" bass montert bak coaxen også. ;)
calle_jr Posted - 2007/11/01 : 20:51:29









calle_jr Posted - 2007/11/01 : 20:49:09









calle_jr Posted - 2007/11/01 : 20:19:17

Sphere är bland det coolaste jag sett. Synd att det inte togs tid att mäta upp och behandla rummet lite.

Jag har några bilder också. De kommer snart, jag måste sortera dem först.


quote:
Många tror att bollen är 100% rund som en boll men det är den inte.
Precis som många tror att jorden är rund, men det är den inte!

Calle_jr, Flat Earth Society
johan.björklund Posted - 2007/11/01 : 16:49:09
När jag satte mig ner den första gången så kändes det nästan lite hotfullt med 2 stora ögon som stirrade

Utseendet har blivit vad det nu är av rena funktionella anledningar.
Ska man bygga en 4 vägs högtalare som är så punktformig den nu kan bli då är en sfär den bästa vägen att gå.



Att beskriva ljudet är kanske inte lönt men jag fick lite olika stycken demade och att dom är faslinjära är det inget snack om. Mina WLM är också designade med faslinjäritet i åtanke och fasfel hörs direkt. På La Sphere så var det ännu mer påtagligt med mycket svisch runt om en i 360 grader om det fanns på skivan. Klassiska verk blommade ut i storlek jag inte är van vid och det var mycket bra pinpoint var dom olika stämmorna satt.
Resten då ?
Ni hörde själva....................
Fast risken är stor att det kommer mer i ämnet lite längre fram
...........
Ledzepp Posted - 2007/11/01 : 15:09:45
Lite Sci-Fi över dom där....skulle knappt våga sätta mej framför dom,
förväntar sej att det när som helst kan komma en dödsstråle buzzande ur mynningen....men det är kul med utspaceade prylar!
johan.björklund Posted - 2007/11/01 : 13:05:50
Atlantis var en helaktiv högtalare med ett analogt aktivt filter. Ett av målen med La Sphere var bland annat att nyttja den digitala tekniken i filtret och under hela utvecklingen stod faktiskt Atlantis som referens.

Åren gick sakta framåt och 3 vägs koaxen utvecklades upp till Mk 4, det elementet används i Baltic


Och det är just det elementet som sitter i La Sphere



Det var bara några år sedan som dom fick ordning på filtret och utvecklingen gick in i sin sista fas. Som drivning används Bel Cantos Icepowersteg i modifierat utförande.

Och det går åt mycket effekt - 4 x 1000 W - 4 x 300 W
johan.björklund Posted - 2007/11/01 : 12:44:45
Utvecklingen med La Sphere började indirekt med det gamla flagskeppet Atlantis(1993) Dom som tycker att Wilson bygger stort borde kolla in dessa bjässar

Bild Cabasse



Tekniken bakom Atlantis fick flera avknoppningar i mindre modeller och i slutet av 90:talet togs Atlantis ur produktion. Då hade utvecklingen av La Sphere redan pågott ett par år men det var fortfarande många år kvar innan dom var färdiga.
Anledningen till det var den översta burken på bilden, det digitala 4:vägsfiltret



johan.björklund Posted - 2007/11/01 : 00:04:09
Dom är bara 100% symetrisk på framsidan
Har lagt in ett förtydligande längre upp
eliot Posted - 2007/11/01 : 00:01:23
quote:
Faktum är att ingenting på La Sphere är symetriskt



Håller inte alls med - den mest symmetriska av alla kroppar är sfären
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 22:24:13
Monsters nätfilter plockades bort redan på Lördagskvällen o Marantz bytades mot Accuphase lite efter middag

*det kommer mer*
iroise Posted - 2007/10/31 : 22:17:13
Jag spelade tidigare på ett par Cabasse och gillade dem väldigt mycket. På lördagen fattade jag ingenting men på söndagen kunde jag skönja det som jag gillade med mina egna talare dvs ett mycket mjukt o fint mellanregister/diskant. Söndagens ljud var vida bättre än det som var dagen innan men antagligen ganska långt borta från vad det kan låta om allt stämmer. På söndagen var som sagt marantzen utbytt mot accu dvs cd o digitalt försteg. Även en monsterapparatnånting var borta.
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 22:04:01
Här har vi hjärtat i det som cabasse har utvecklat under flera år, en helt faslinjär 3 vägs Koax element


Bollen i sig är inte symetriskt och mycket stor vikt har lagts på att få bort så mycket av diffraktionen som det bara går.


Faktum är att ingenting på La Sphere är symetriskt, bollen, "benen" inget är inget är symetriskt. Många tror att bollen är 100% rund som en boll men det är den inte.




Framsidan som är själva elementet är däremot 100% symetriskt

Bild Cabasse

*edit*
Klargörande
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 21:57:15
Det hela började med att Christophe inte kom till Sverige i tid pga strejk bland den Franska flygpersonalen. Sent på Fredagskvällen kom han iaf iväg från Paris till Strasbourg. Där ifrån tog han taxi till Stuttgart o fångade ett nattflyg till Köpendanmark.
Han landade i Malmö nångång vid 2 tiden på natten, 8 timmar innan mäsan öppnade !?

Under fredagen satte Jamo upp sin monter i det rummet men fick inte ordning på ljudet överhuvudtaget. Deras hembiorigg spelade bas över hela hotellet men inte i rummet där grejerna stod. Dom bad då om att få ett mindre rum och La Sphere bars upp tidigt Lördag morgon.

Under dom få timmarna Christophe hade skulle 8 kanaler kopplas in, högtalarna skulle placeras rätt sen skulle det digitala filtret justeras via mick, Pc och öra. Hela den proceduren tar en hel dag att göra men nu fanns det bara 2-3 timmar tillgodo.

Så det finns en logisk förklaring att det lät som det nu gjorde. Det kommer mer Cabasse längre fram men i en separat tråd.
Nu är det hög tid för bilder

*edit*
Jag lyssnade inget efter skiftet till Accuphase, distade även då ?
christopher Posted - 2007/10/31 : 21:00:19
Låter bra att få höra varför det inte det blev så lyckat...
För när man kollar på de mättningar som vissa tidningar har gjort och det som har skrivits om dessa högtalare blev man fundersam...
johan.björklund Posted - 2007/10/31 : 15:47:22
Inget rum har fått så dålig kritik som det här o det är med rätta. Det lät inte alls bra fast det släppte lite på Söndagen. Men det hela har en logiskt förklaring, bättre exempel på Murphys lag finns nog inte.

*Kommer mer *
B-200 Posted - 2007/10/31 : 14:59:10
Tack för inputen. Det låter som lördagens ljud det.
krellmaster Posted - 2007/10/31 : 14:46:10
Var där på söndagen å det lät inte bra. Vasst, distat å ofokuserat.
B-200 Posted - 2007/10/31 : 12:57:56
Accuphase? var det inte marantz första dagen?

Detta måste vara dag nummer 2 om det är så, så är jag nyfiken på hur det lät dag2

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000