HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Här har det byggts det 6-kanals PA03 (Klart)!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2007/12/12 : 23:06:20
Det började som "An offer you can't refuse" eller ett offer man inte kan refusera under våren

Sedan kom det ett tjockt kuvert i maj,



och därefter ett tjockare...



sen ett platt paket



och sen ett ännu tjockare kuvert



och sen ett stoooort j-la paket



och en påse som jag fick hämta



och idag ett lite mindre paket



det behövs lite till saker men det kommer vi till...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mr.olle.norell Posted - 2008/06/11 : 00:01:28
Oj! Denna hade jag missat! Den är fin!!!
Magils Posted - 2008/03/26 : 08:13:36
Kika i "system"-tråden...länk i foten nedan.
ohmega Posted - 2008/03/25 : 21:22:47
Ser ju fint ut det där - attans snygg front alltså. Nyfiken på att höra om vad du tycker om ljudet. Kan man få be om en bild då steget finns med "i anläggningen"?
Magils Posted - 2008/03/25 : 20:30:20
Fick en ny omkopplare av Conrad, klart bra service...inget strul alls. Har också gjort en omkonstruktion...för att skydda den ömtåliga?? LED:en i kontakten. Numer hänger LED:en parallellt med spolen i tillslagsreläet, i sensorkretsen och så några motstånd i serie, ger bättre kontroll över spänningen tycker jag.

Fast nu går jag händelserna i förväg...först skulle ju det kablade bakstycket på plats...



Notera de två flätade strömförsörjningarna, som skall gå fram...

Här är det mesta på plats, förutom själva bakstycket...använder tvinnade parsladdar från en Cat5-kabel.



Sedan är det mest ihopskruvning, förutom ovan beskrivna "fix", och så här blir det när allt är klart innan locket åker på.



Såhär alltså...klart!



Baksidan....




Helt 100% klart blev det inte, det lyser lite för starkt...får nog klippa ett motstånd (Det sitter några parallellt) vid ett senare tillfälle.







I övrigt verkar det fungera finfint..auto-on fungerar också....











Magils Posted - 2008/03/04 : 08:49:49
Den hänger på LED-anslutningen till Sjostromaudios Softstart SST-01 http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=27

Den LED jag har i switchen har 3,5V i framspänning, vet ej om det ställer till det.
Lovan Posted - 2008/03/03 : 23:15:46
Har du resistor eller ccs till dioden?
Magils Posted - 2008/03/03 : 22:04:54
Jag åkte på sportlov men har konstaterad sedan hemkomsten att LED:en har dött, av ngn anledning....testar nu med en blå LED fram och tillbaka för att se om jag kan döda den eller om det helt enkelt var undermålig kvalitet....
acebowler Posted - 2008/03/03 : 21:53:52
hur går det?
Magils Posted - 2008/02/23 : 16:44:50
Nu har det gått troll i byggandet...allt är slutmonterat och strömmen påkopplad. Då behagar LED:en i switchen att strejka...den är testad i samband med montering och lös den fint, men nu verkar den vara död.

Jag blir galen!!

Dags för sportlovsresa, eller får om jag orkar felsöka.....
huzze Posted - 2008/02/22 : 15:47:31
Får dottern vara med och bygga?
Magils Posted - 2008/02/22 : 15:23:26
Vi får väl se om dottern håller med om det? ( Alla måste vara med och rösta!)
huzze Posted - 2008/02/22 : 09:05:26
Lätt val
Magils Posted - 2008/02/22 : 09:00:39
Nu går det framåt, den strulande sensorn för av/på slag fick sig en vridpot så det gick att ställa ner känsligheten, och nu gör den som jag vill. Får välja mellan Let's Dance och slutmontera ikväll.
Magils Posted - 2008/02/20 : 22:57:18
Men vad 17 det är ju en bild tråd....

Chassi med skruvar i hålen....plattan är för att fördela trafo-vikten så att den lite tunna plåten inte bågnar.




Och här sitter lite grunkor monterade, det som fattas är Power-on sensor som jag inte riktigt litar på ännu. OPA134 saknas på denna bild med ej i verkligheten.





Magils Posted - 2008/02/18 : 20:39:05
Säg så här, den satt felvänd i sockeln och ingen utsignal fanns whatsoever....bytte till en lånad från grannemodulen och då spelade den så fint så fint....det tolkar jag som död.

edit: Alltså efter det att jag vänt på den, förtås...

Lovan Posted - 2008/02/18 : 20:20:21
Dog opa134 eller byter du bara för säkerhetsskull? Dom brukar vara rätt stryktåliga annars...
Magils Posted - 2008/02/18 : 12:26:17
Nu är alla reläer borta....vet fortfarande inte vad som strulade men orkar inte jaga den typen av fel just nu. Däremot så ljuder nu alla kanalerna, nja en kanal väntar på en ny OPA134 som jag väldigt smart hade vänt....så slutmonteringen blev inte klar.
Magils Posted - 2008/02/15 : 09:19:01
Japp, zenerdioden var död, men en sån införskaffades snabbt på Elfa. Så nu är alla spänningar som de skall vara.

Mutereläerna strular på alla tre modulerna, så jag undrar jag monterat nån komponent fatalt fel, men samtidigt så blir det spänning över spolen som tänkt när man jordar på rätt ställe.

Monterade sonika bort ett relä igår och satte en bygel....(ska ändå inte använda Mute) och då gick modulen igång Nåja en kanal spelar utan massa brum o sånt, men det känns som det mesta är på plats nu, slutmontering i helgen.
Magils Posted - 2008/02/09 : 23:03:54
Testkopplad modulerna nu...en efter en... och



En verkar fungera direkt ( den jag testade sist ), en annan hade två sammanlödda motstånd till utgång reläerna så den verkar också lira nu.

Den tredje modulen...hmm ja den verkar en zener före regultorn vara död på...i varje fall ligger hela matningsspänningen över zenern, alltså 0 på "andra sidan" och 7812:an får inget. Det fanns även ett lödfel på denna modul, och det var att 12V var ihoplödd till Jord i ingångskontakten, men den sitter efter regulatorn så jag tvivlar på att det skulle ha dödat zenern...

edit:Sen verkar mute-relät vara mycket konstigt, inget händer när kan kortsluter...hmmm, ska testa med signal och se var man får ut....
huzze Posted - 2008/02/01 : 10:08:53
Now were talking
Magils Posted - 2008/02/01 : 09:21:43
Vadå pedantisk då pekar du väl på fel person , jag tror att switchen på framsidan blev dit och avskruvad 4 ggr för borttagning av några små grader eller sånt.
huzze Posted - 2008/02/01 : 09:13:44
Imponerande. Jag skulle aldrig ha tålamod nog (eller kunskap) för att genomgöra ett sådant bygge. Är alldeles för pedantisk också och det ligger mig i fatet i sådana lägen.

Men har du inte missat instruktionerna:
"DO NOT TOUCH ANYTHING"
Magils Posted - 2008/02/01 : 09:02:52
Fronten blev najs...





Även bottenplåten har fått ett gäng hål..




Och sedan har kretsar monterats på flänsen...




Men den där j-la sensorkretsen lirar inte

Magils Posted - 2008/01/30 : 21:39:36
Lacknafta...luktar blaha, men det tog...var lite orolig om aluminiumet skulle missfärgas men det gick fint..bilder kommer...
jonsson Posted - 2008/01/30 : 11:44:12
testa med lysfotogen, lacknafta eller N-paraffin. Tar lim väldigt bra... även miljöbensin funkar (alkylatbensin) Inte den färdigblandade för motorsågar utan ren för gräsklippare och dylikt.. Använder du fotogen så torka av efter med T-röd så får du en torr ren yta.

Mvh Magnus Jonsson

(PS vanlig Tändvätska brukar oftast vara vanlig Lysfotogen eller N-paraffin.. Har du säkert en flaska hemma som du kan prova med)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000