HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 DIY och rör.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
maal Posted - 2008/01/14 : 23:15:54
Hej på er alla!
Efter att ha varit åskådare på forumet i ca 2 år, har jag nu blivit medlem. Tack för hjälpen med medlemskapet, Per . Det här blir med andra ord mitt första inlägg här på forumet.
Mitt intresse för ljud började väl någon gång i tonåren. Från att i början ha spelat på morsans kassettbandspelare till att fått ta över syrrans Pioneer anläggning så har jag nu efter en rad förbättringar en hembio som i mina öron spelar riktigt bra. Jag tänkte lägga upp lite bilder på mina prylar framöver. Förmodligen så kommer jag även att komma med en hel del korkade frågor, men jag hoppas givetvis själv kunna bidra med en del tips och ideér. Jag hoppas på mycket nöje här på forumet. På återseende!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bearwik Posted - 2018/01/29 : 15:13:48
Se där ja, riktiga högtalare som får mina Tannoy GRF att se små ut!
maal Posted - 2018/01/29 : 05:57:18
Det har hänt en del sen sist. Kanske dags att uppdatera lite.
maal Posted - 2016/02/10 : 22:09:58
Jo, det stämmer. Tänkte ta det i rätt ordning bara Håller på med entumshornen för fulla muggar så jag hinner inte riktigt med att uppdatera här. Man måste ju hinna med att jobba också Det kommer lite text och bilder inom kort.
Wing Zero Posted - 2016/02/09 : 15:59:57
Ja, nu får du visa hur det ser ut hemma hos dig. Stor skillnad både i utseende och ljud. Och nu för inte så länge sen så kom där en stor, tung aluminium klump som har förbättrat ljudet ytterligare om jag förstått rätt.
Tomas J Posted - 2016/02/05 : 17:20:41
Men nu har du väl lite andra högtalare väl?
soundbrigade Posted - 2016/02/04 : 17:16:45
Dig har jag missat totalt. Impenerande skivsamling!!! Där ligger jag definitivt i lä.
Du skulle bara målat skåpet i NationalGeographic-gult bara.
maal Posted - 2016/02/04 : 10:30:52
Så här såg det ut fram till för ett år sen ungefär. Ett par HAD QW-1 med Beyma element. Som bas moduler hade jag ett par JBL 2225H med ett aktivt filter och PA-slutsteg. Testade minidsp ett tag men fick det aldrig att fungera ordentligt.



Edit: stavfel.
maal Posted - 2016/02/03 : 21:19:53
Det är väl dags att uppdatera tråden. Det har blivit lite förändringar hemma på hifibänken. Bland annat så är mitt F5 slutsteg så gott som färdigt. Stort tack till Niklas som startade upp steget åt mig. Lämnade in locket och bakstycket på pulverlack idag. Ska ta mig i kragen och lägga upp lite bilder inom kort.
maal Posted - 2015/05/03 : 18:40:59
Det är väl dags att redovisa lite av galenskaperna som ägt rum det senaste halvåret. Det har ramlat in några skivspelare och det har byggts lite annat också. Bilder kommer!
Cyrus Posted - 2013/12/31 : 15:45:32
Tack
Wing Zero Posted - 2013/12/31 : 14:35:42
Bara kul att få hjälpa till när man kan .
maal Posted - 2013/12/30 : 22:00:46
Cyrus, jag återkommer om skivpucken.
Wing Zero, du är ju högst inblandad
Wing Zero Posted - 2013/12/30 : 17:35:05
Läckra prylar, men nu så är där lite finare doningar
Cyrus Posted - 2013/12/30 : 16:16:55
Läcker skivpuck Var köper man den?
Kondensatorn Posted - 2013/12/30 : 15:47:39
Thorens td 150an var riktigt läcker! hög vill ha faktor
maal Posted - 2013/12/30 : 13:49:07
Här har det inte skrivits något på länge. Mycket har hänt sen sist.
Här är lite bilder på prylar som har passerat hifibänken det senaste åren:

Byggde ett Pass B1 (som vanligt så var Bernt vänlig och svarade på frågor).





Några skivspelare har jag också hunnit att fixa i ordning.

Thorens TD165 med Rega RB250, före och efter:







Thorens TD 150 MKII SME 3009, före och efter:





Med den byggtråd som Mayday skapade som inspiration så byggde jag en DAC med Philips TDA1541A:





Fyller på med fler bilder inom kort.

maal Posted - 2012/01/18 : 12:13:45
Det har förändrats lite smått här hemma bland mina prylar. Sålde av alla NHT högtalare i samband med att vi flyttade. Spelade på ett par gamla stativare länge. Saknade verkligen mina gamla 2.5 i.
I somras kontaktade jag en säljare i Stockholm som hade haft sina 2.5i ett par veckor ute på annons. Efter en del mailkontakt så köpte jag dom till ett bra pris.
Köpte ett slutsteg (Classic 8.0b) av Bearwik här på forumet och det slutsteget spelar med mina 2.5i. Låter ganska trevligt, men tror att mina högtalare skulle prestera bättre med ett annat slutsteg. Har därför planer på att bygga ett kraftigare trisse-steg.

Bygger ett nytt försteg med 6SN7 och ECC40. Har byggt en prototyp på en furuplanka som står och spelar på stereobänken nu. En del arbete återstår med nätdelen. Har byggt nätdelen med grus i likriktaren men ska testa med rör om jag får tag i en trafo som passar. Har ett AZ1 som jag har fått av hoktuna som jag i så fall ska testa med. Tänkte bygga försteget i samma stil som jag gjorde min Blue Velvet, som för övrigt är såld. Vissa prylar ångrar man att man säljer....


För att inte ha för många projekt på gång så bygger jag klart försteget först så får jag planera vidare efter det. Har fått några förslag på transistorslutsteg som man kan bygga själv. Om någon har tips på steg som skulle lira fint med min högtalare så får ni gärna dela med er. Det blir i så fall ett längre bygge som kommer att ta lite tid.
Lägger upp lite bilder framöver på diy projekten.


maal Posted - 2011/03/09 : 09:51:35
En hel del har hänt. Hembion är såld och jag har flyttat till ny bostad.
Spelar just nu på mitt Blue Velvet försteg och EL84 slutsteget. Bygger som bäst på ett nytt slutsteg med 6V6 i push pull.
Högtalarna är ett par gamla stativare.
Förhoppningen är att byta ut högtalarna, kanske redan till sommaren.
maal Posted - 2008/11/01 : 09:32:45
Det är väl dags att skriva lite i tråden igen.
Det har inte hänt något alls i hembioanläggningen. Däremot så har jag börjat knåpa ihop en renodlad musikanläggning. Försteget är en Remus och slutsteget med EL84 i push-pull. CD-spelaren är en gammal NAD 5420, skivspelare; Thoréns TD145 MKII. Högtalarna är ett par loppisfynd, Sonab OA14 för 80kr. Racket är också DIY. Jag har planer på följande: någon form av hornhögtalare som drivs av ett rörslutsteg och ett par basmoduler som drivs av ett egentillverkat transistorsteg. Aktiv delning. Bilder kommer inom kort.
maal Posted - 2008/01/31 : 17:47:01
Att jag har 1.5 som bak-kanaler är nog mest en slump. Jag köpte dessa begagnade för några år sedan. Jag hade nyligen köpt plasman och hade väl mer eller mindre skjutit hål i plånboken när jag såg centern på en annons. Killen som sålde den ville inte sälja den för sig, utan skulle sälja både 1.5 och AC-1 tillsammans. Jag ville ju givetvis ha bägge och då var det faktiskt tjejen som sa att "känner jag dig rätt så kommer du att ångra dig bittert om du inte köper bägge"...och det gjorde jag. Lite overkill att ha dessa som bak-kanaler kanske. Jag hade tänkt mig ett par Super Zero egentligen eftersom dessa är betydligt enklare att få tag i än ett par 1.5. Bra låter det i alla fall .
rannagarden Posted - 2008/01/31 : 08:12:38
Vad trevligt! Jag har ägt/äger delar av samma NHT-system. Jag hade inte hjärta att göra mig av med 2.5i och definitivt inte 1.5:orna som lirar sanslöst trevligt. Högtalarna står sig fint än.

/M
lta Posted - 2008/01/31 : 02:19:28
Ja, jösses ja. Här fanns det o spela.
B-200 Posted - 2008/01/29 : 11:45:52
jisses vilken mjukvara.
Absolut inget fel på anläggningen heller. Har CA med (dvd 89+dvd57) och de är riktigt bra.
Naden är ju klassiker.
Kan tro att det låter mycket bra hos dig.
NHT är ju en rolig förkortning på ett riktigt skönt märke som låter bra.

//asimov66
maal Posted - 2008/01/29 : 11:18:44
Intresset för ljud och hifi har väl funnits med sen tonåren. Det har blivit en hel del byten genom åren. Dock så har väl aldrig haft några riktiga High-end apparater, utan det har varit utrustning som har varit i linje med min ekonomi.
En av de mest prisvärda förstärkare jag har haft var en Proton 520. Jag minns att jag betalade 1200kr för den och jag tycker att den spelade riktigt bra. Ännu bättre hade den nog låtit om jag hade haft ett par bättre högtalare till den. Jag hade ett par jättehögtalare som jag och min pappa hade byggt. Då tyckte jag att det lät jättebra.
Min nuvarande uppsättning ser ut så här:



Frontar: NHT 2.5i
Bakkanaler: NHT 1.5
Center: NHT AC-1
Sub: NHT SW2
Slutsteg sub: NHT SA2
DVD: Cambridge Audio DVD79
CD: Cambridge Audio Azur 640c
Minidisc: Sony MDS JE-330
För att lyssna på web-radio: Pinnacle Soundbrigade.
Förstärkare: Yamaha DSP AX-1
Slutsteg frontar: 2st NAD 214 (ett steg i bryggat läge på vardera front).
TV: En medelbra plasma 42 tum.



Kablaget är inget märkvärdigt. Jag har aldrig tyckt att det är värt pengarna att lägga ner stora summor på färgglada kablar. Digitalkabeln mellan förstärkare och dvd är visserligen en Supra Zac och kabeln från cd-spelaren är en Tara Labs. Jag har gjort nästan alla mina signalkablar själv. Jag köpte kontakter och kabel på metervara hos Hifi kit. Jag har väl varit något av en kabelskeptiker, kabel som kabel. Men häromdagen så gjorde jag nya kablar mellan förstärkaren och mina slutsteg och tycker faktiskt att det låter bättre. Jag köpte 2 m RG62 hos Elfa och lödde 2 st kablar. Jag tycker att ljudbilden är mer öppen och tydligare på något vis.



För att dämpa resonanserna i rummet har jag byggt absorbenter och satt upp på 5 ställen i rummet. Dessa är dock helt utan någon vetenskaplig uträkning eller forskning. Ljudet blev dock betydligt bättre en tidigare och det var ju det som var målet.
Lite blandad musik.



Rent ljudmässigt så låter det enligt mig, riktigt bra. En stor förändring blev det när jag bytte slutsteg. Jag hade tidigare ett NAD 216 till frontarna men efter bytet till 2 st bryggade NAD 214 så tycker jag att ljudet är mer kontrollerat. Däremot så behöver jag dämpa rummet mer. Jag har konstiga resonanser i det lägre registret. Jag tänker så småningom försöka ge mig på att mäta dessa. I nuläget så saknar jag dock kunskaper och utrustning för att gör det. Men...fortsättning följer.

emilivarsson Posted - 2008/01/16 : 18:11:36
Vad e det för hemmabio du har???

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000