HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ännu en gainclone....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
emil Posted - 2008/01/23 : 19:14:19
Jag behövde ett slutsteg till mina nybyggda kloner och valet föll på en gainclone närmare bestämt Audiosectors LM3875 kit.
Steget har en borstad 8mm aluminium front med 2 lysdioder samt en strömbrytare, ser cleant och snyggt ut.

Dual mono uppbyggt med 2*22V 120VA trafos.

Håll till godo..

Framifrån








Och ljudet..
Trodde egentligen att det skulle bli lite lite effekt med tanke på att klonerna har låg känslighet men man kan spela på ganska rejält innan det låter komprimerat. En annan sak var att man tror att ljudet ska vara tunnt och ljust eftersom det ser så litet ut men det är precis tvärtom de ger ett ganska tungt ljud med ett snällt ganska förlåtande övre register. Är mycket nöjd sett till vad det kostar är det nog svårt att få ett slutsteg med lika mycket välljud.

Kommer ett bildreportage på mitt försteg senare också

22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
emil Posted - 2008/02/06 : 14:10:41
Man kan tyvärr inte beställa från monacor som privatperson utan måste ha företag med kundnummer för att kunna beställa. Jag betalade typ 350:- + moms för lådan vilket är prisvärt.

Igår kväll satte jag in de fyra 10000uF kondingarna och det gjorde skillnad på ljudet till det positiva faktiskt. Den största förändringen är nog basen, innan vad den lite slapp och burrig på min kloner. Man uppfattade detta som mycket bas, nu med de nya kondingarna innan modulerna stramades ljudet upp rejält. Det känns som att ljudet är lungnare och mer uppstramat. Låter bättre helt enkelt och gjorde ingen åverkan på de övre registerna tvärtom diskanten låter snällare på högre volymer än vad den gjorde innan.

Så för alla er som byggt audiosector kiten kan jag inte annat än att rekomendera att sätta extra kondingar INNAN kortet men inte på kortet då blir det inte bra
Andy Posted - 2008/02/06 : 13:04:02
Vad kostade lådan? Har kollat in hemsidan lite, men inte hittat några prisuppgifter...
emil Posted - 2008/01/31 : 20:53:55
Tack

Lådan är en 19" 2HE (88mm) låda från www.monacor.se

Det är en billig låda som behövde stagas upp lite, har satt extra support i fronten både till lock och botten för att den ska vara stabil och inte flexa.

Sen kapade jag av racköronen på originalfronten och la en 8 mm aluminium front utanpå, hyfsat enkelt och snyggt.

Det som var jobbigast egentligen var aluminium fronten som krävde en hel del putsning först med jätte fint sandpapper och sedan med stålull för att få en borstad yta.

Har tyvärr inte hunnit prova med kondingarna i nätdelen ikväll men vi får väl se till helgen om man kan få lite tid över.
JOOn Posted - 2008/01/31 : 19:43:14
Snyggt bygge Emil.
Vad är det för låda du använt, var har du köpt den?
Magoo Posted - 2008/01/31 : 18:16:17
Jag kör också med en Gainclone av samma sort.Min blir inte heller farligt varm även om jag har mindre kylning än vad du har. Det jag funderar på är att koppla in avkopplingskondensatorer för att se om det blir någon skillnad.

Men grattis til ett fint bygge iallafall.
Kmj Posted - 2008/01/31 : 14:53:21
Det GÅR ju att använda större, Peter Daniels själv har ju sk Snubbade nätdelar till salu men man får då ha det mer som buggert som rannagarden skrev.
emil Posted - 2008/01/31 : 11:36:57
Aha då var det kanske därför det inte lät som det skulle

Ska se om jag kan knåpa ihop något ikväll och lägga emellan likriktarkortet och slutstegskortet.

Och ja jag lödade loss 1500uf kondingarna och satte 10 000uf kondingarna direkt på slutstegskorten.
rannagarden Posted - 2008/01/31 : 10:54:31
Du satte alltså storlytarna direkt på kortet (ersatte 1500µf). Jag trodde du menade att du skulle lägga på en buffert på 10000µF per sida, per kort, innan 1500µ:arna. Du provade inte att göra så?
emil Posted - 2008/01/31 : 09:49:04
Efter att ha läst lite i KMJs bifogade länk blev man ju lite skeptisk men tyckte ändå att det var värt att prova byta kondensatorerna.
Jag satte dit 2 10 000uf på varje kort.

Det tog en halvtimme och så sen lät jag steget stå igång ytterliggare än halvtimme innan jag satte mig ner och lyssnade.

Hur lät det då

Det lät inge bra alls faktiskt, det ända som tjänade på bytet var nog basen som blev stramare och mindre "blöt"
Mellanregistret och speciellt diskanten blev höjd jämfört med innan det lät ljust, hårt och kliniskt inte alls som jag ville ha det.

I denna koppling/konfiguration som Peter Daniel andvänder ska det helt enkelt inte sitta stora kondingar, har läst nu att Peter noga lyssnat sig fram till att just runt 1500uf ska vara optimalt.

Japp då var det bara att byta tillbaka igen

Fast man har ju lärt sig något i alla fall
Kmj Posted - 2008/01/30 : 17:39:08
utan att röra vid teori så ska gainclones tydligen låta sämre med större kondensatorer direkt i nätdelen. Men testa vetja!

EDIT:
Här har du lite att titta på rörande större kondingar. Notera att jag inte uttalar mig om hurvida det stämmer eller ej

http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/gainclonesnub.html


Edit2:
Även jag kör Gainclone, dock har jag har byggt mina monoblock inverterade och runt BurrBrowns OPA549 istället för LM3875.
rannagarden Posted - 2008/01/30 : 16:08:46
Självklart.
emil Posted - 2008/01/30 : 15:43:17
Såg nu att jag har 4 Elna 3300uf och fyra Elna 10 000uf.

Vad tycker ni ska jag köra på dom grova direkt
emil Posted - 2008/01/30 : 15:39:01
Tackar tackar!

Visst fungerar det bra med tanke på vad det hela kostar fungerar det otroligt bra, dock kliar det i fingrarna att sätta dit större kondingar vissa hävdar att det blir ännu bättre då.
Vi får väl se hur det låter efter mitt lilla ingrepp
Marcus7601 Posted - 2008/01/30 : 15:35:33
tjena...jag kör samma gainclone till mina kloner. Håller med om att det fungerar alldeles utmärkt! Snyggt bygge!
jonasz Posted - 2008/01/30 : 15:34:31
Det ska gå bra.
emil Posted - 2008/01/30 : 15:20:54
Tänkte för skojs skull prova att sätta dit större kondensatorer på slutstegskorten.

Kan jag för enkelhetens skull löda loss 1500 uF kondingarna och sätta dit större kondensatorer direkt på korten?

Kan jag tex sätta 10 000uf kondingar eller finns det någon risk att något inte pallar med detta?
emil Posted - 2008/01/25 : 07:55:30
Intressanta kommentarer

Ang kylflänsen så funkar den alldeles ypperligt, satt och spelade ett par timmar igår kväll på kanske 70% dvs relativt högt det var inga problem. Sätter jag handen på kylflänsen så var den varm men inte så att man brände sig utan lagom varm. Dessa små moduler behöver inte så mycket kylning, har sett andra som monterat chippen under betydligt sämre kylförhållanden utan några som helst problem.

Det här med kondingarna har jag också funderat över, köpte korten av Brian på Audiosector och som jag fattat det så ska kondingarna på kortet räcka. Det verkar vara lite olika uppfattningar om hur stora kondensatorer man egentligen behöver för/nackdelar osv.

Man kan ju som sagt alltid testa och sätta dit större om man vill men jag tycker steget låter riktigt bra, det är helt tyst inget brus, brum eller andra konstigheter.

Kondensatorerna är i alla fall 2 Panasonic FC 1500uF per kort.
MartinX Posted - 2008/01/24 : 19:45:33
Ett prydligt bygge, men skall du verkligen inte ha mer kondensatorer i nätdelen? Vad har kondingarna på förstärkarkorten för värden? Dom ser inte särkilt stora ut jag tror att det inte är tänkt att dessa skall vara hela glättningsbanken.

En sådan där förstärkar IC brukar ha väldigt bra undertryckning av matningsrippel så man märker inte att kondingarna är små, det brummar inte vid låga nivåer, men när man drar på kan maningsspänningen falla och om förstärkaren då klipper moduleras "klippet" med kraftigt brum, kan bli konstiga fenomen.

Jag skulle grovt tillyxat säga att du borde ha minst 10000µF per matningshalva, totalt 4st 10000µF i förstärkaren altså (gärna större). Du har ju ett prima utrymme mellan likriktarkorten och kylflänsen att placera kondingar på.

Kylningen ser också lite liten ut såvida du inte kopplat kyllisten termiskt till lådan och denna är av aluminium. (stål leder inte värme bra). Nu är ju dessa kretsar termiskt skyddade så du lär ju märka om dom slår ifrån, om man läser databladet för kretsarna så ser man att om man skall ta ut max effekt blir kylflänsen bra stor men få spelar ju skiten ur förtärkaren 24/7.
emil Posted - 2008/01/23 : 19:48:16
Nej svart är den, svårt att hitta billiga i silver.
Kanske bytar ut den senare
Kmj Posted - 2008/01/23 : 19:45:01
aha, den var svart. Såg ut som silver
emil Posted - 2008/01/23 : 19:38:19
knappen är från Elfa kostade inte många kronor.
Kmj Posted - 2008/01/23 : 19:29:08
vart hittade du knappen?

trevligt bygge för övrigt

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000