HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Aurum Acoustics hos Akkelis

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
plind Posted - 2008/02/28 : 19:52:39
Nyss hemkommen från en trevlig demo av Kanadensiska Aurum Acoustics
Tycker det spelade jättebra! Behagligt,detaljerat och "ickeaggresivt"

Single end rördrift till diskant/mellanregister och klass D till basen som fö. var i sluten låda.

Det tekniska överlåter jag som vanligt med varm hand till bättre vetande och lägger upp några bilder istället









CD,försteg och riaa. Allt i ett
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audio Concept Posted - 2008/03/16 : 16:35:15
Här är en mätning av systemet i vårt Svanå - level 3 rum.

Lysande frekvensgång - +/-3dB (foto av skärm...)



Mvh, Audio Concept

ps. Micke - välkommen in!



Micke Y Posted - 2008/03/09 : 21:10:26
Jag såg någon mätning av systemet och den var otroligt bra, helt spikrak frekvensgång i ekofritt rum. Tusan att jag missade det här men jag får väl gå#168;ner till Robban och kolla om det står uppställt fortfarande.

Micke
Kaktus Posted - 2008/03/09 : 12:43:42
Otroligt tjusigt alltihop.
Vad är det för fanér? Någon slags lönn?

plind Posted - 2008/03/04 : 21:38:26
Inte ens QRS "Supernova"
Akkelis Audio Posted - 2008/03/04 : 19:58:45
Att detta var ett fullregistersystem rådde det ingen tvekan om och jag har aldrig haft något i butiken som spelar bas på detta avgrundsdjupa vis. Trots stenhårt klinkergolv kändes basen underifrån på vissa stycken. Denna basåtergivning bekräftas av en snabb mätning med en handhållen PAA3.



Akkelis Audio Posted - 2008/03/02 : 15:44:23
Plånboksfrågan är alltid spännande och vad som är värt pengarna får var och en bedöma efter sin plånbok och sina värdegrunder.
Detta system kostar ca 425 000 kr.(exkl skivspelaren)Det är då en cd spelare med försteg med mängder av in och utgångar, RIAA steg och hörlurssteg. Ett slutsteg bestående av sex förstärkare där varje förstärkare är anpassad att spela just sina frekvenser, delningsfiltret ligger alltså i förstärkaren. Ett par högtalare anpassade till just nämnda förstärkare. Högtalarkablar, ett dedikerat hifi rack där hyllplanen är i samma aluminium som apparaterna och där hyllplanen är dämpade med någon sort skum. Med det hela följer också utvalda spikes till förstärkare, cd spelare och högtalare samt olika #8221;brickor/underlägg#8221; till högtalarna. Det är med andra ord ett färdigt system, tweakat och kablat och anpassat för varandra.
Kostar som en villa i Arjeplog, två fina familjebilar, osv, men man får väl i första hand göra jämförelsen med vad konkurrenterna i erbjuder om man vill ha en liknande lösning.
Imperial Posted - 2008/03/02 : 15:17:24
Tjenare!

Det ser trevligt ut men vad tycker plånboken
ohmega Posted - 2008/03/01 : 22:36:18
Det såg snyggt ut..ingen "hypermodern" design eller regelrätt "retrolook"...undrar hur det låter?
plind Posted - 2008/03/01 : 10:19:35
quote:
Var basen kvartsvågspipa?


Nej, det är en 10-tummare från Seas i slutet kabinett(ej basreflex)
Lech Posted - 2008/03/01 : 08:09:25
Bernt
OK då tror jag att jag förstår.
quote:
Lech, jag menar klarhet i ljudet. Utan passiva delningsfilter slipper man lite grumlighet i ljudet och det tycker jag känns bra.



MVH
Lech
Buggsson Posted - 2008/03/01 : 05:57:01
quote:
Gillar skivspelaren helskarpt finns det mer info om den någonstans?


Kanske här: http://www.opera-consonance.com/
Bernt Jansson Posted - 2008/03/01 : 01:58:20
Lech, jag menar klarhet i ljudet. Utan passiva delningsfilter slipper man lite grumlighet i ljudet och det tycker jag känns bra.
Zombie Posted - 2008/02/29 : 23:25:45
Skitsnygga och läckra bilder!!!
Hard core. Kul med en grammofon uppe i allt - glödande 300B är bättre än fotboll...icke-aggressivt är en bra egenskap (tycker jag).
Var basen kvartsvågspipa?
Lech Posted - 2008/02/29 : 22:50:40
Bernt
Kan du förklara ....
quote:
med den fräschör man ibland stöter på i aktivt delade system.


Jag har inte själv lyckats vilket måste ses som ett nederlag. (Aktivt system)
I ärlighetens namn har jag inte heller hört något aktivt system som fallit mig i smaken ( hittills )

Vad är fräschör för något??

MVH
Lech
Neon Park Posted - 2008/02/29 : 22:11:42
Gillar skivspelaren helskarpt finns det mer info om den någonstans?
Mvh
Bernt Jansson Posted - 2008/02/29 : 18:38:17
Jag tyckte det spelade bra, med den fräschör man ibland stöter på i aktivt delade system.
Cyrus Posted - 2008/02/29 : 16:52:12
Vansinnigt snyggt med bänken som går ihop med högtalarna och att den dessutom är anpassad till elektroniken
Pelle Posted - 2008/02/29 : 13:44:38

FinFina bilder! Intressant förstärkare.

plind Posted - 2008/02/29 : 12:44:17
quote:
Formmässigt påminner stegen en hel del om BAT VK-60


Samma trafoleverantör
Merkurius Posted - 2008/02/29 : 11:43:59
quote:



Formmässigt påminner stegen en hel del om BAT VK-60
Tobbe_L Posted - 2008/02/29 : 07:22:02
Läckert

Pac Posted - 2008/02/29 : 06:08:13

Läckra bilder Peter!

Jag var in en snabb sväng jag med och det är ett spännande och annorlunda koncept med totalanpassning mellan slutsteg och högtalare. Förstärkaren är en 6 kanals förstärkare med inbyggt delningsfilter för just den högtalaren. Man kan altså inte driva högtalaren med en annat slutsteg eller driva en annan högtalare med det slutsteget. De är för evigt ihopgifta...

plind Posted - 2008/02/28 : 21:50:07
Lite mer godis















HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000