HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Knutte knåpar ihop sub/center-stativ.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
knutte Posted - 2008/03/30 : 22:09:09
Jaha, då var det dags att dela med sej av senaste tidens tankegångar och experiment!

Jag köpte "Hfls-1" element o filter billigt av en kompis för en tid sedan, och började sedan fundera på en utséendet av lådan.

Hela projektet gick trögt då motivationen var dålig på grund av att jag redan hade ett par burkar som lät riktigt skapligt (Amish).

Till slut blev det mest ett roligt test vad det gäller design.
Lite läder från biltema inhandlades, lite kontaktlim, och terminaler.

Sedan limmades lådorna ihop, fast med utanpåliggande sidor, istället för baffel/bakstycke.

Lådorna sveptes i med läder, mycket simpelt, bara limma och smeka dit!

Så var det dags för sidorna:



Gjordes så att jag limmade ihop en 10mm MDF skiva och en 21mm Massiv ek (en 350mm bred bräda så man slipper skarvar)
Efter det upp med MDF´en uppåt i cnc´n och körde ut en ram för baffel/topp/bakstycke/undersida. Yttermåtten är lika som "orginalet" så när som på djupet, då baffeln är i 25mm MDF.

Sedan kördes utsidan av sidorna:



Detta var lite mer tidskrävande då programmeringen ville ta sin tid... Men det var inte komplicerat i sej, massa linjer med olika fräsdjup, och 2mm avstånd från varandra.

Detta slipades sedan till så ytan blev helt plan. På med lite svart färg och klarlack och limmades sedan på resten av lådan!

Men först lite dämpmaterial:



Nu limma, lite puligt, då man inte för ta för mycket limm. Har ju gärna en förmåga att tränga fram och göra fula fläckar...



Blev väll inte så tokigt? Har sett designen på många andra lådor, men aldrig med välvda massiva sidor



Efter det lyckade testet måste man ju bara färdigställa med lite basreflexrör á la hempul! Och lite tillfälligt för korta stativben! ber om ursäkt för dåliga bilder, min mobilkamera tycker inte om ljuset i min lägenhet...





Fossingarna fick också hoppa upp i fräsen en snabbis, för infällning av filter!






på inspelning!:



En till bild då, men på väldigt tillfälliga stativ. lånade från ett gammalt Tangband bygge!





SÅ! Nu var det avklarat, och med bättre resultat än väntat!!!

Därför blev direkt aktuellt att knåpa ihop en uppsättning till lådor, fast utan fot! Detta är i nuläget inte gjort, men ska dras igång när jag för lite tid!

Men dessa lådor ska få lite fetare MDF, ett stag och Scan-speak 18W/8545-00 och Scan-Speak 9500 i sej!

I väntan på element så börjar jag därför med en matchande sub till de kommande lådorna!

Den är inte klar än, men på god väg!

Tanken är att den ska agera stativ åt kommande center!

Vi börjar en bit in i bygget:



Håller som bäst på att såga av tapparna lite, var lite långa...
Frontstycke(ej baffel) bakstycke och lite stag är redan frästa och limmade! själva toppstycket och botten är alltså inför limmning!



Hålet som syns är plats för ett Hypex 2.0! Sluten kammare innanför, där filtret till centern ska sitta!

Från sidan sett:



Topp o botten har fått samma behandling som sidorna på Hfls-1:orna!



SÅ, det var alltför ikväll!
Fortsättning följer...
Hoppas fler än jag tycker det ser lovande ut!

21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2008/05/09 : 21:22:01
knutte Posted - 2008/05/09 : 21:08:58
Nja, ska försöka fixa lite stativ till Hfls-1 orna först, sen springer jag på nya stativlådor!
Andreas A Posted - 2008/05/09 : 13:51:04
någon update?
EngelholmAudio Posted - 2008/04/03 : 20:20:59
Riktigt härlig tråd!

knutte Posted - 2008/04/03 : 20:11:06
Classe: var det lider så

PetterPersson: Före-efter-repotage? Har spanat in dina horn, jag är kriminelt avis!!

Nu kommer lite bilder från igår. Även om det som sagt inte blev mycket att hänga i julgranen!

Baffeln fick en liten putsning, och är nu klara för svartlack!






Men det svarta lädret åkte på, det var trevligt. Jag tycker det blev mycket bättre! Lådan är väldigt dammig på bilderna...







Blev det bättre med svart?
PetterPersson Posted - 2008/04/02 : 22:24:23
Det var som attan! Blir toksnyggt!

Kan du inte komma hem till mig också och göra "Före-efter-reportage" till mina horn som byggs...
classe Posted - 2008/04/02 : 22:22:48
hojta så kommer jag o lyssnar.
knutte Posted - 2008/04/02 : 22:18:39
Ah, älvkarleby, det var som tusan!

Då är det nära för dej på kanelbulle o "prov-dunder".

"Bara" montera in baselementen och steget, så ska det testas och avstämmas.

Hur sätter man fast extra vikt på slavbasar föresten?

Just ja, har ju inte sagt att det ska vara peerless element i. En variant av Xls, 16 Ohm, med större magnet, lägre fs, något högre Qts. Och lite annat material i konen, ska väll ha lite mindre resonanser vid 500Hz om jag fattade det rätt.

En i varje ända av lådan tilsammans med en slav. Lådan är på ca 54 Liter. Lådväggar i 38mm MDF och/eller tjockare. Ska stämmas av till ca 22 Hz, om det blir som jag tänkt!

Lessen att det inte blev några bilder, men det blev inte så mycket gjort idag...
classe Posted - 2008/04/02 : 21:49:13
blir bra det grannen fortsätt så där
mvh älvkarleby
knutte Posted - 2008/04/02 : 19:52:12
Ja, hoppas det!

Du har nog rätt, känns lite trist, men nu får det bli så!

Det svarta har precis åkt på, bilder kommer senare!
Nitram Posted - 2008/04/01 : 23:00:01
Blir snyggt det där!

Men de förtjänar kanske lite finare "läder" än biltemas?
knutte Posted - 2008/04/01 : 21:01:38
Så, en baffel var det. Min tanke har vart att bara dra fast den med alla elementskruvar mot mdf skivan. Det borde väll funka?






Jag går runt och surar över lädret, känns surt att inte få som man gått o föreställt sej...

Det lutar iaf att byta lädret till svart.
Vad tycker ni???







Blir det för svart ifall man byter, då gavlarna/bafflarna ska vara svarta?

Ser att lädret ser lite mörkare ut på bilderna, än i verkligheten...
Magils Posted - 2008/03/31 : 22:16:48
Man står och sliter manuellt och så kommer det såna här bilder....fint som den oavsett vem som är skyldig eller inte
knutte Posted - 2008/03/31 : 17:51:51
PG Jeppsson: Bor i Tierp, 6 mil norr om uppsala!
Visst kräver vissa maskiner lite handlag, men jag kan inte ta åt mej där heller, jag är bara i upplärningsstadiet;) Nästan alla mina byggen görs tillsammans med en vän på hans arbetsplats, vi gör inta alltid lika byggen, men vi hjälps åt med varandras!
maal Posted - 2008/03/31 : 17:39:00
Tänk vad enkelt det ser ut när vissa bygger . Fina högtalare!
PG Jeppsson Posted - 2008/03/31 : 17:37:18
quote:
PG Jeppsson: haha, den var bra du;) maskiner gör inte hantverk... men tack ändå!


Hehe, det krävs lite handlag att hantera maskiner, det är inte bara att stoppa in lite mdf i en maskin .

Var bor du?

PG
knutte Posted - 2008/03/31 : 17:30:20
Ok, dags för några nya bilder!

Innan jag slipar ut dom små trappstegen så ska baffeln på!



Insida




Pålimmad och klar för slipen!







Här syns urfräsningen för centern. Tanken är att centern ska sänkas ner ca 15mm i framkant och ca 40 på mitten!

Det av lådan som syns på bilderna ska svepas in med läder (eller svepas om rättare sagt, dom hade ju bytt nyans på lädret till lite ljusare. Tyvärr lite för ljust, så det får bli mattsvart istället!).

På utsidan baffeln ska en ytterligare baffel sitta, gjord av 30mm massiv svartlackad ek!
knutte Posted - 2008/03/31 : 05:35:38
PG Jeppsson: haha, den var bra du;) maskiner gör inte hantverk... men tack ändå!

Anders.S: Tack!

Buggson: Ja, fötterna är i MDF. Välvningen på fötterna är gjorda i en cnc fräs!
Buggsson Posted - 2008/03/31 : 00:30:59
Knutte, fötterna blev urläckra tycker jag, är de gjorda i MDF?

Vidare undrar jag hur du får till dina välvda sidor?
govinda Posted - 2008/03/30 : 22:35:08
Hej Knutte

Mycket snyggt gjort! Du är en av dem som får det att se så enkelt ut
PG Jeppsson Posted - 2008/03/30 : 22:16:13
Snyggt hantverk .

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000