HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Surround från 90-talet - Vägen in i 10-talet

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
huzze Posted - 2008/06/04 : 09:46:12
Ärade forummedlemmar!

Det är nu dags att jag verkställer mitt hot och gör mitt första bildreportage. Med tanke på den standard vi alla blivit bortskämda med, vill även jag varna känsliga personer då undertecknad inte är någon fotograf. Bilderna är tagna bara några dagar efter att kameran införskaffats, varför AUTO har använts och dåliga bilder kan skyllas på kameran.

Men vad är det för rubrik? Surround från 90-talet? Kan det vara något att ha? Ingen HD, ingen Bluray, ingen SACD, ingen dts-neo6, ingen Dolby Prologic II, inga högupplösta format whatsoever.

Ingen sub! Ren 5.0 när den är som bäst...

För att kunna hålla er lite på halster, så ska jag försöka köra i ett mänskligt "Pac-tempo".

Som första teaser kommer en liten blid på den minst viktiga källan.



Sony JA30ES
Snurrar inte många timmar (minuter?) per år.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
huzze Posted - 2011/05/26 : 12:55:14
Kanske...
softishman Posted - 2011/05/25 : 23:59:01
Intressant, PSB burkarnas mellanregister ser misstänkt likt mina Jamo D870:s baselement... Svårt att se där men jag får väl ta en bild och lägga upp...
http://www.minhembio.com/softishman/
huzze Posted - 2011/05/15 : 14:34:45
ztenlund Posted - 2011/05/15 : 14:31:18
Och det där skulle vara bättre?
Fimax Posted - 2011/05/15 : 14:03:06

lite Inspiration från mitt vardagsrum...

huzze Posted - 2011/05/15 : 10:34:44


Boksamlandet och läsintresset har varit ett viktigare intresse än klassisk musik och film och funnits med mycket längre. Det ser inte lika hemskt ut på plats.
Fimax Posted - 2011/05/15 : 05:13:28
vill inte vara taskig, men jisses vad fult. här skulle jag få ångest av att tillbringa mina kvällar.

ta bort övre halvan (med böckera) av bokhyllan, in med TV:n mot väggen.
sätt upp ett par matchande tavlor på varje sida av TV:n,
par fina prydnadssaker eller blommor på bänken

I övrigt är det ju en cool anläggning du har, repotaget var intressant och kul att läsa.
bearwik Posted - 2011/04/26 : 17:45:39
Det var en trevlig förmiddag hos Kurt, som lät anläggningen tala för sig. Det var ett mycket homogent och fylligt ljud med bra bastryck, som klippt och skuret för den klassiska musiken ägaren föredrar, vi spelade en ouvertyr av Mozart, det lät mäktigt. Det var inte optimalt för hårdrock, jag skulle önska lite mer energi i mellan och diskant för den musiken, men bra lät det.
Riktigt kul blev det när vi såg en scen ur filmen Master And Commander då vi kände basportarna flåsa så byxbenen fladdrade och man hörde hur kanonkulorna slog in i väggen bakom sig, nu förstår jag tjusningen med en RIKTIGT bra hemboianläggning tillsammans med en 52" platt-tv. Vilken bild!
Sen avslutade vi med en konsert-BluRay med Rush; Snakes & Arrows, det lät och såg mycket bra.
huzze Posted - 2011/04/26 : 14:21:33
Då har jag och bearwik varit ute på hifi-äventyr igen. Idag hälsade vi på en Sony/NAD/PSB-anläggning i en söderförort till Stockholm.

bearwik fick lyssna på sitt medhavda hembränt samt inledande overtyren till Mozart's Figaros Bröllop.

Därefter blev det filmtajm. Master and Commanders inledande sjöslag på DVD/dts, därefter bankrånet på Batman The Dark Knight på Bluray/Dolby TrueHD och slutligen en Rush - Snakes and Arrows livekonsert på Bluray/dtsES samt med tvåkanalsspåret i PCM.

Jag är partisk, så jag lämnar inga lyssningsintryck annat än att det är KUL att se en film med femkanaligt ljud.

EDIT: Ser att jag inte hållt vad jag lovat vad gäller bilder. Får ta med mig kameran vid nästa besök. Det här får ju Pac-tempot att verka forcerat.

Här en repris från föregående sida:

huzze Posted - 2010/03/17 : 19:41:07
och här skriver jag så det luktar bränt gummi om tangentbordet

Ja bilder finns på föregående sida, närbilder nästa vecka - lovar. Fast de flesta som är intresserade har väl sett bättre bilder på apparaterna på nätet.
Rolf-san Posted - 2010/03/17 : 18:54:39
Huzze, i ett bildreportage ska det var bilder, bilder, ... och lite ord. Det gamla du vet; en bild säger mer än....
huzze Posted - 2010/03/17 : 18:43:36
Hmmm, kom på att jag inte kommenterat bilden. Men att jämföra med den gamla 28-tummaren är ju liksom ingen idé. Bilden på de filmer vi körde, även konserten var alldeles utmärkt och uppskalningen finns det ingenting att klaga på. Panoreringar fungerade fint och det vara bara någon scen med ett stort fält med ett par små hus med vita vindskivor som gav lite persienneffekt eller flimmer, men det var också extremt lite vitt som skulle återges. Bilden som helhet är suverän.
huzze Posted - 2010/03/17 : 18:27:07
Dåså, lite lyssningsintryck. Som den äkta icke-fotograf jag är, så kom kameran aldrig ur kameraväskan ens. Återbesök nästa tisdag och då ska jag fota... hoppas jag.

Det första vi gjorde var att borra och skruva ihop de stora bokhyllorna så att skarvarna är så sömlösa de går att få. Därefter inkoppling av en S-videokabel så att bild från videon går att frambringa. Därefter blev det en kortare utbildning. Hur källorna numera är inkopplade, den magiska 5.1 input-knappen samt hur digitalboxen fungerar. Sen slängde jag i första skivan.

Mike Oldfield's Tubular Bells på DVD-Audio. Den lät ju hårt och oinspirerande hemma hos mig i tvåkanal. Har ju dock haft samma upplevelse med Jarre in China på DVD-Video/dts. Den skivan lät då bra i 5.0, så den fick polarn behålla. Åter till Mike's klockor. Varför ska det lekas så mycket bara för att det finns fem kanaler? Det blir för mycket panoreringar och trams. Nej, den här skivan var en besvikelse. Sen upplevde jag att det kanske var aningen mycket från bakkanalerna, så det blev fram med bruxen till den integrerade 777ES-maskinen. Ingenstans stod det med önskvärd tydlighet att 5.1-input var en ren "main in" som går direkt till volymkontrollen. Jag upptäckte det dock snabbt när jag gick in och försökte justera nivåerna, då var menyerna dimmade vilket talar om att det inte finns justeringsmöjligheter. Bara att kolla hur inställningarna var vid vanlig Dolby Digital och konstatera att Center 0dB och Rear -2,5dB. In i Cambridge-spelaren och mata in samma värden. Märkligt nog gick det inte att ange olika avstånd till front- och centerhögtalare, men det kanske förutsätts att de står på rad.

Så. Nu kanske det är dags att se vad Cambridge kan presterea med uppskalning till 1080p och TV'n inställd på exakt pixelmatchning. Hur blir det nu med 5.0-mixen? Kommer LFE att omdirigeras tillräckligt bra så att NAD C275BEE får visa musklerna?

I med Master and Commander. Den filmen har ju gjort kaffeved av bokhyllorna vid tidigare lyssningar, så är dts-avkodningen lika bra i Cambridge som i Sony, eller har det hänt något på tio år?

Så här såg jag ut
Så här såg polarn ut (han är finne)

Nu är avkodningen grymt mycket bättre. Det gick att placera skeppsknakningar och alla andra ljud överallt i rummet. Det var inte alls så riktat som tidigare, då det var lite tydligare om det kom från fram eller bakkanalerna. Nu fanns det även fokus i sidled mellan front- och bakkanalerna. Det gick exakt att peka ut varifrån alla ljud uppfattades, plötsligt knakade soffan som står utefter långsidan.

Dags för bataljen. Nu får vi se om det är lite skillnad med mer effekt och en korrekt omdirigering av .1-kanalen till frontarna. Ja, vad ska jag skriva? Det var helt otroligt. Vilken dynamik. Vilka kanonskott. Hela lägenheten var i gungning. Sub? Nej det kommer inte att behövas, de två tiotummarna gör som recensenterna skrivit, de går ner i graven och de gör det med tryck när de har effekt i ryggen. Det lät aldrig hårt eller ansträngt, bara precis som man vill att det ska låta.

En halvtimme senare och det är dags för en annan filmprövning. Återigen på DVD med dts. Saving Private Ryan. Här är det framförallt skillnad i bildkvalité, men den är ju filmad lite gryingt i inledningen för dramatikens skull. Även här är det realistiskt ljudspår (även om jag aldrig stått på en strand dagen D). Inget grötar sig, dialogen är tydlig och allt pang-pang gör att man blir som barn på nytt. Filmen rullade på i 45 minuter, när vi insåg att det nog är dags för ett break och rasta Freja, så att vi sen kan fortsätta provlyssningarna.

Ute i den friska luften så kändes det att det varit mycket intryck. Fick precis samma känsla som när jag kommit ur en biograf efter en bra film - back to reality - hjärnan måste ställa om sig från chocken.

Väl inne igen, så var det dags att prova SACD. Först ut Saint Saëns Symfoni nr 3 - Orgelsymfonin. Det är en Telarc-inspelning i två kanaler med återhållen mixning av orgeln. Allt lät som det skulle. Mjukt, varmt och behagligt.

Nästa SACD, Opus3 - A Unique Classical Guitar Collection. 5.0 stod det i displayen, men det är kanske är för Cambridge är inställd så? För på den här skivan finns det ändå inget som en .1-kanal kan tillföra. Allt lät fantastiskt, vilka musiker, de har övat några timmar på sina gitarrer. Vilken inspelning, ambiensen som bakkanalerna tillför är perfekt avvägd och blundar man så blir man överraskad av att befinna sig i ett vardagsrum när man öppnar ögonen igen.

Nu kom turen till ren CD-avspelning i XA50ES. Nu med M1000mkIII och Rothwell -10dB dämpare, för enklare justering av volymen då det är mycket klassiskt som spelas. Först ut Bo Kaspers - Hittills. Jisses vad nasal och gnällig Lisa Ekdahl kan låta, men det är ju så det ska låta. I med en NAD-skiva producerad med Sheffield Labs där Pat Coil's låt Show me är en dunderskön låt med massor av smådetaljer och en del dynamik. Testet föll alltså väl ut även här.

Nu till min stora tabbe. Slängde i min favoritinspelning av Liszt's andra pianokonsert. Nu har vi lyssnat så pass mycket och på för mig lite högre volym än brukligt, så jag var lite väl ivrig med volymkontrollen. Det blev lite hårt i mina öron men så småningom avslöjade min kropp ändå betyget - gåshud! Att det lät hårt tror jag inte beror på anläggningen utan mina öron. Har upplevt samma sak hemma, när en bra låt spelas lite för starkt, mina öron distar eller vad det nu kan vara, jag spelar normalt sett på låga volymer och har en överkänslig hörsel, så dagens förlopp kan ha tröttat ut mina öron (ej att blanda ihop med lyssningströtthet) och volymen har ju en tendens att höjas allteftersom. Vid etanolintag är det ju extra tydligt att man blir mer lomhörd, men något sådant var inte med i bilden igår, polarn tog några öl för att fira, men jag fortsätter min avhållsamhet.

Dags att göra en förändring, CD-spelarhyllan skulle sänkas ett snäpp, så att det lättare går att komma åt att byta skiva, när det är en stor skivpuck med i bilden. Mina stora labbar stötte i bänkens ovansida och den pucken får bara inte tappas. (Nej jag tappade den inte, jag har nypor också .)

Efter den operationen, i med Chris deBurgh - Eastern Wind. Märklig virveltrumma, klart dominant. I övrigt så lät det som det skulle.

Överlag så är ju uppställningen väldigt annorlunda än hemma hos mig. Bredare mellan högtalarna. Mindre toe-in och klart längre från bakvägg. Det sista kompenseras av högtalarnas kapacitet i basen. Däremot är ljudbilden annorlunda än hemma hos mig och efter en jämförelse med Chris deBurgh hemma idag, så kan jag konstatera att jag har lite mer värme i botten och ett ljud som är överlag lite bättre, men absolut inte så att det egentligen skulle motivera prisskillnaden. Kompisen har alltså en mycket välbalanserad anläggning som är mycket prisvärd och jag skulle absolut kunna leva med den (CD, slutsteg och ett linjeförsteg till det) uppställt hemma hos mig enligt mina preferenser. Nu är det uppställt såsom han tycker att han vill att det ska låta, och i ren tvåkanal når det inte fram till mina ideal, men i flerkanal så är det HELT RÄTT!

I med en konsert-DVD. Dream Theater's Score och min favoritlåt Sacrificed Sons. Den har ju både Dolby Digital och PCM 2.0 att välja på. Skillnaden var inte alls så stor, mixningen i flerkanal är återhållen och tillför bara den ambiens som det bör. Växlade fram och tillbaka lite men lät den spela klart i flerkanal. Klart godkänt, inte hårt, utan återigen en behaglig återgivning.

Vi avslutade kvällen med Pink Floyd's Dark Side Of The Moon på SACD. Mycket välbalanserat, välmixat och bra. Helt klart är multikanal anläggningens i mina öron starkaste sida, men även klassiskt i tvåkanal är optimalt och det är ju ändå det primära som spelas.

Jag kan bara ge mina varmaste rekommendationer till Cambridge BD650. Återgivningen är utmärkt och den är faktiskt riktigt snabb på att läsa in skivor. NAD C275BEE måste vara bland det mest prisvärda slutsteg som går att köpa över disk i Sverige idag. Jag vill också ha en - till studion...

Nästa vecka ska jag ta med mig lite mer av min musik och så ska vi även lyssna igenom en trave med DVD-Audio som jag bytlånat av en annan kompis. Förhoppningsvis blir det ett och annat kort taget också.
Audiovector Posted - 2010/03/16 : 16:25:53
Hoppas och tror att det var värt allt hårt slit... Ska bli spännande att höra vad ni tycker!
huzze Posted - 2010/03/12 : 09:36:10
Vi hann inte lyssna direkt, blev klara först på kvällen. Totalt nästan tre dagars jobb. En dag för att hämta prylar, en dag för att fixa möbeln och en dag för att koppla in/skruva ihop/borra upp TV'n. Ska på återbesök på tisdag, så då får anläggningen bekänna färg.
Audiovector Posted - 2010/03/12 : 00:42:52
Snyggt! Hur funkar NAD C275 tycker ni?
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:52:31




Allt på plats. Nu återstår bara att städa och ställa allt på plats - men det behöver inte jag göra. Fler bilder, närbilder och intryck om en dryg vecka.

Vår värd är överlycklig - äntligen melodifestivalen i Dolby digital.
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:48:19


Allt på plats utom TV'n. Bokhyllorna till höger fick utrymmas så att jag kunde komma åt antennuttaget. Själva stereomöbeln drog vi fram genom att lägga ett par täckskivor under. Bokhyllorna skruvades ihop med överdelen längst upp så att det blev en enda stor möbel. När det blir så stort så lutar alltid något åt nåt håll, förmodligen på grund av golvet men som sagt, det är åtgärdat.
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:44:53






Borrhammaren har gjort sitt. Jag kunde med mina modiga 80kg hänga i fästet.
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:39:50


Möbeln färdigmoddad. Blev på millimetern!

EDIT: Nästan iaf. Bakstycke på översta facken har inte kommit på plats.
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:39:07


Här står centern skyddad från - ja om himlen skulle ramla ner.
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:37:30


Extra bottenplatta monterad.

Bakom skymtar centern som nu fått egen kuppe.
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:36:08


En del nytt skymtar i hörnet. Tog dessvärre ingen bild på TV-kartongen, men den var STOR.
huzze Posted - 2010/03/07 : 14:34:29
Såg att det inte blev många bilder tagna. Men det är väl så det blir när man är byggherre.



Urplockat och redo för modifieringar.
huzze Posted - 2010/03/06 : 23:20:25
Så var det klart! TV-stativet på plats. Allt ställt på plats med millimeterprecision. Inkopplat och klart. Någon bild bakifrån blev det inte, men nu vet jag vad det sitter för kablar överallt och kommer att delge er det imorgon då jag postar bilderna.

Det blev inte tid till lyssning, men om en dryg vecka ska jag dit och finjustera nivåerna om det behövs samt utvärdera det lite mer.

Vi hann köra introt på Batman, The Dark Knight på Bluray och jisses vilket drag i 5.0 Subb behövs inte när NAD C275BEE får knuffa på PSB Stratus Gold.

Sen fick vi även "avnjuta" Melodifestivalen från digitalbox i Dolby Digital. En låt var ju iofs bra, men den gick förstås inte vidare.

Imorgon blir det bilder. Intryck kommer efter nästa besök, får ta med kameran då med och ta lite närbilder åt er.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000