HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pabos aktiva trevägare färdiga

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pabo Posted - 2008/08/29 : 20:35:00
Nu har jag då äntligen fått färdigt mitt mest seriösa hemmabygge hitills men fler kommer, jag lovar.

Det började med att jag ville göra en riktigt seriös trevägare. Tanken är ju förstås att man skall få bra spridning vid alla frekvenser, slippa doppler effekter samt får bättre djup än vad man kan uppnå med tvåvägare.

Valet av element föll på Hivi D6.8 samt Seas H1214 27TBF/G. Två stycken av Hivi 6,5orna skulle hantera basen upp till 300Hz i egen basreflexvolym och en Hivi 6,5a skulle hantera mellanregister. Enligt Zaph Audio är den oerhört bra vad gäller THD, frekvensgång och likaså Seas diskanten.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pabo Posted - 2008/09/10 : 06:24:20
Hej allihop

Jag är på turné i USA. Har varit på CEDIA och träffat de stora killarna i branschen. Nu är jag på kullarna i kalifornien och åker vrålsnabba bilar och leker hifi varje dag.

Anders. Jag har hört talas om det du skriver. Jag har redan planer på att helt enkelt kolla vad som är rätt. Vi har ju en AP så vi kan lätt mäta distorsionen.

Per. De två 6,5-orna spelar riktigt bra i basen. Har du sett deras prestanda? Dock är jag lite inne på att byta ut mellanregistret. Vi får se vad som händer. Jag har en kompis här i L.A. som har jobbat på Revel tidigare och han skall se vad han kan göra på elementsidan. Han log lite konstigt när jag frågade honom vilken diskant som har absolut lägst distorsion och sedan berättade han att han var med och utvecklade den diskanten till en tillverkningskostnad på ca 10 USD.

U1. Visst finns det lite brus. Våra egna moduler har ett grundbrus på ca 60uVrms (samma som THX Ultra 2 föreskriver). Det är knappt hörbart även om man har diskanten i örat. När man lägger till försteg och aktivt delningsfilter så får man dock lite brus. Man hör det från ca 20cm. Primares försteg är ganska tyst. Kopplar jag in mitt Krell-försteg så brusar det avsevärt mer.

esl. Det låter riktigt bra faktiskt. Jag vet inte om du tycker det dock eftersom du har förkärlek för dipoler som ju faktiskt har sina goda sidor (två faktiskt ;). Jag trivs bra i lyssningsrummet nu i alla fall.
esl Posted - 2008/09/06 : 13:42:27
Det lär ja vara sjukt dynamiskt detta systemet Pabo!!!
Hur låter Ruff??
Man kan ju ha en konjugatlänk över varje element naturligtvis för att få en rakare impedanskurva och därmed en rakare frekvenskurva i de fallen där man har höjtt utgångsimpedansen frivilligt.
/esl
AndersP Posted - 2008/09/05 : 15:34:32
Finns säkert mycket som ändras och jag är knappast rätt person att redogöra för det. Jag ville höra vad Pabo tyckte om detta, själv är jag liksom bara hobbykille.
Lite effekt kostar det väl och högsta diskanten rundas av pga diskantens impedanshöjning med frekvensen som beror på talspolen, så tonkurvan måste kompenseras om man sätter in större resistanser/eller reaktiva komponenter, så är det nog.
U1 Posted - 2008/09/05 : 13:26:36
Anders P: Njae, menade inte så, frågan var mer om det endast var det som ändrades (inte vad detta sen kan bidra till)

AndersP Posted - 2008/09/05 : 13:10:43
Det är väl inte så bara?

Wikipedia: Dämpfaktorn räknas fram med förstärkarens utimpedans (så låg som möjligt) genom högtalarens impedans. Då impedansen är frekvensberoende (varierar med tonhöjd) är det relevant att ange vid vilken frekvens dämpfaktorn räknats fram.

U1 Posted - 2008/09/05 : 12:50:28
Pabo: Riktigt läckra högtalare. Hur är det med brus? Om du sätter örat vid diskanten kan du då höra något brus eller är det tyst?

Fråga från en novis, om man lägger ett motstånd efter förstärkaren så är det väl bara dämpfaktorn på förstärkaren som blir läge?
AndersP Posted - 2008/09/05 : 03:18:43
Exakt,

och då är motståndet inte ens en reaktiv komponent utan ändrar bara förstärkarens utimpedans mer eller mindre statiskt; man får optimal anpassning bara på en eller två punkter på kurvan.

Många musikälskare finjusterar ju tonkurvan med kablar av olika resistans och längd, låt vara med kablar till fantasipriser, istället för att sätta in ett motstånd för 2 kr.

När det gäller ingenjörshjärtat kanske det i slutändan blir en fråga om vilken parameter man vill optimera: energiförlust eller distorsion?

För att helt avlägsna dist som beror på talspolens stigande impedans i en typisk domediskant måste utimpedansen, så vitt jag förstår, vara frekvensberoende, stiga med frekvensen för att bli löjligt hög vid hörgränsen, fast jag får erkänna att jag är på mycket djupt vatten här och dessutom OT......
esl Posted - 2008/09/04 : 23:35:31
Jag vet dem som inte fått ICE power att låta något vidare förrän de lagt ett motstånd på utgången på förstärkaren på 0,2-0,47ohm
antar att det skär ordentligt i ingenjörshjärtat då man verkligen jagar resistansförlusterna på alla sätt man kan.

Och har man inget passivt filter (som normalt ger flera ohm till vissa element) så behöver man inte vara så rädd att man i alla fall inte törs lyssna.

/esl
AndersP Posted - 2008/09/04 : 18:58:00
Pabo: Tråkigt att du glömt XTF. Det har inte jag lyckats med tyvärr.

På ett annat forum huserar individer som menar att en aktiv konstruktion alltid distar mer än en optimalt utförd passiv konstruktion. Bakgrunden till det skulle vara det faktum att den totala disten delvis beror på suboptimal impedansmatchning hos förstärkaren till elementets varierande impedans där förstärkaren som driver tex en diskant optimalt sett bör ha en kontinuerligt stigande utimpedans för att systemet totalt set ska dista minimalt.
Man talar lite löst om det faktum att ett system baserat på en rörhäck som distar 2% kan ge lägre dist än ett system med trissesteg som distar 0,01% pga rörstegets utimpedans och beroende vilken högtalare man driver.
Minst ett experiment med strömdrivning pågår där man önskar bredda kunskapsbasen. Man arbetar med DSP-baserad styrning av utimpedans och flerbandig prametrisk eq för den tonkurvekompensation som krävs.
Jag spelar till min egen odelade förnöjelse på ett par Linkwitz Orion och är osäker på hur mycket som finns att hämta i styrning/manipulation av förstärkarens utgångsimpedans eller alternativet; Att med passiva komponenter införda mellan förstärkare och högtalarelement åstadkomma något liknande.

Vilken är din syn på detta Pabo?
Pabo Posted - 2008/09/03 : 14:30:35
Jag har ju inte sagt något om hur det låter.

Saken är ju den att aktiv drift ger flera fördelar och inga nackdelar (tekniskt i alla fall).

- Man behöver inte matcha känsligheten på elementen
- Man kan ganska enkelt kompensera för avvikelser ifrån det ideala
- Förstärkarna som driver mellanregister och diskant pressas mycket mindre och distar därmed också mindre
- Intermodulationsdistorsion från förstärkarna blir avsevärt lägre eftersom man delar upp frekvensbanden
- Lägre resistans fram till elementen tack vare frånvaro av drosslar och långa kablar
- Högre verkningsgrad kan erhållas eftersom man inte behöver dämpa bort starka partier i frekvensgång, man höjer ju enkelt de svaga på småsignalnivå

I praktiken är de oerhört bra. Jag har tidigare spelat på Dynaudio Anniversary 25 men jag sitter ganska mycket mer i ljudrummet nu. Basen är fast, djup och detaljerad. Mellanregister och diskant är väldigt detaljerat med betoning på väldigt. Vi har dock sänkt kurvan lite grann runt 2kHz för att få det mer laid back. Jag hör dock detaljer i inspelningar som jag aldrig hört förut.

Detta har gett mersmak för aktiva högtalare. Nästa gång blir det riktigt häftigt.
EngelholmAudio Posted - 2008/09/03 : 14:27:41
Verkligen bra genomfört arbete! Apparatlådan är ju sexig så det förslår! Jag blev dock förvånad över valet på två "små baselement"!

Akustikfixet ser ju klart godkänt ut!

Pabo Posted - 2008/09/03 : 14:23:56
Det tog ca tre sekunder för mig att koppla vad XTF var, long time no hear.

Det är faktiskt inte en reglerad strömförsörjning utan en helt vanlig 50Hz toroid. Du vet hur det är med skomakaren. Vi har dock funderingar på att göra en extremt extrem aktiv högtalare. Mer om det senare :)
AndersP Posted - 2008/09/02 : 19:51:26
Väldigt snyggt!
Och tänk vad fint det skulle bli med XTF-kraft till diskant och melanregister!
Stabbad nätdel i steget?
esl Posted - 2008/09/01 : 21:27:45
Ajaj... hade tänkt komma ner i helgen som var.Hmm får se om jag får några timmar över nästa helg

/esl
johan.björklund Posted - 2008/08/31 : 19:49:08
Ja jäklar du !!
Du har inte snålat på krutet
Mc Square Posted - 2008/08/31 : 18:58:33
Jösses,vilket rum.

Och högtalarna ser redigt snygga ut oxå.
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:41:51
Subbarna är inte inkopplade ännu. Tanken är att de skall spela upp till 80Hz ca. Våra nya 1000W-moduler skall få uppdraget att driva dem. Vi har provat att skicka in 2500Wrms i varje och de hanterar det utmärkt. 1000W kommer de inte ens gäspa av. Men, två utav dem kommer ändå att kunna ge mig åtskilliga dB vid 30Hz.
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:38:55
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:38:17
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:37:40
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:37:17
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:36:29
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:36:00
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:35:14
Pabo Posted - 2008/08/31 : 14:34:35
Jag har inte dokumenterat alla steg under byggets gång utan hoppar nu framt tills att allt står hemma i mitt lyssningsrum färdigt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000