HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Bang&Olufsen Vintage, Top of the line

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Jens L Posted - 2009/01/13 : 23:31:15
Jag är medveten om att denna typ av system inte är det som faller alla här i smaken, men smaken är som baken Systemet är från den tidigare hälften av 90-talet och är i mycket bra skick.

Gillar man lite retro high tech och tidlös design så är det ju solklart vad man skall satsa på, - Ett BeoSystem 7000 så klart.

Ingående delar i det systemet är:

Beomaster 7000, integrerad förstärkare:
IEC 2x110W 8ohm,
THD IHF <0,09% /50W 20-20kHz
Bass control at 40 Hz: +/- 10 dB
Treble control at 12.500 Hz: +/- 8 dB

Beogram CD 7000, CD-spelare:
Frequency range: 3 - 20,000 Hz +/- 0.3 dB
Signal-to-noise ratio: > 100 dB / 110 dB A-weighted
Dynamic range: > 96 dB
Harmonic distortion incl. noise: < 0.0025% at 0 dB;
< 0.025% at -20 dB
Channel separation: > 101 dB
Channel difference: < 0.08 dB

Beocord 7000, Kasettdäck:
HX PRO
Noise reduction Auto Dolby B-C NR
Frequency range chrome 30 - 18,000 Hz
Signal-to-nose ratio chrome Dolby B > 65 dB

Beogram 7000, Vinylspelare:
Speed deviation < +/- 0.2 %
Wow and flutter, DIN < +/- 0.06 %
Rumble DIN weighted > 80 dB
Rumble DIN unweighted > 55 dB

Beolink 7000, Kontrollpanel:
Det sjukaste som tillverkats i fjärrkontrollväg, 2-vägs kommunikation och givetvis motorer som styr den ledade konstruktionen. Löjligt dyrt när den var ny, har hört runt 14 000, ligger runt 3-5000kr på blocket nu när den börjar bli 15 år gammal. Finns det någon annan fjärrkontroll som har det värdet efter 15 år?

Givetvis ska jag uppdatera med bilder då systemet är ganska spektakulärt trots sin ålder. Inte mycket att kommentera innan bilderna så förväntar jag mej väl inga större reaktioner, men kommentera gärna. Planen är att fortsätta uppdatera grejerna och även vissa akustiska förbättringar finns inplanerade, mer om det senare.

13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jens L Posted - 2009/01/16 : 19:41:25
Visst minns man när Pentorna kom, Var väl On Off som sålde B&O då. Man var ju en liten plutt då och priserna var på totalt ouppnåeliga nivåer. Minns när man stog och pillade tills försäljarna vart irriterade

AndreasH, "Turbo" är mitt nick på beoworld. Blir ju lite less att man aldrig vinner nått där på utlottningen varje månad, hehe.

Beolink 7000, ett kilo kärlek, visar information om signalkälla, volym, låtnummer osv. Ledad på mitten och motorer gör att den reser sej från bordet när man snuddar den. Inget man har i ena handen och zappar på TVn med direkt


Har även en äldre fjärrkontroll som väger hela 1,5 kg. Otroligt vacker och även den med 2-vägskomunikation.


Givetvis kan man styra belysningen med B&O prylarna också. Programmerbart i olika ljusstyrkor och separat för olika lampor.Man kan även ställa in så att en viss låt på t. ex. CD-spelaren startar en viss tid till en viss ljudstyrka och viss ljusnivå. Ljuskontrollerna är IR-styrda men man kan även styra dom manuellt genom att ta på "glaskulan" :


I sovrummet har jag ett linksystem som gör att jag med en fjärrkontroll kan styra den musik jag vill från huvudsystemet till sovrummet. Någon kan lyssna på radio på huvudstereon i vardagsrummet medans jag lyssnar på cd i sovrummet från samma stereo, coolt så det räcker och blir över:


Stereobänken är för övrigt ett hemmabygge, som inte är riktigt klart än.
mrk Posted - 2009/01/15 : 19:16:04
Verkligen snyggt!
Kom ihåg när de där pentahögtalarna kom
AndreasH Posted - 2009/01/15 : 17:20:10
Tjena Jens,

Du hittar mig där som "bayerische".

Din TV är så snygg. Har alltid älskat den, det är bland det mest lyckade Beo har designat.
Föräldrarna har ett par Penta mk3, riktigt bra högtalare.


Jens L Posted - 2009/01/14 : 19:52:18
AndreasH, jag är så klart "guldmedlem" på beoworld.

Men den här tråden är ju värdelös utan bilder! Ett problem att jag har en billig digitalkamera och det är i stort sett omöjligt att fota dessa prylar med den. Det blir antingen för mörkt eller bara reflexer, en kass operatör ju inte det hela bättre. Lyckas man få till en bild ser grejerna bara skitiga ut

Steron med TVn, syns änen de B&O cx100 jag har till stereoljudet från TVn:


Snygg i alla vinklar, men det är svårt att få till på bild:


Pentorna, har en back light som var omöjlig att få med på bild:


Displayen i högtalarna:


Vinylspelaren med den motorstyrda tonarmen, går att styra från fjärrkontrollen så klart :



Det kommer mera...

AndreasH Posted - 2009/01/14 : 12:54:42
Jens,

Känner du till www.beoworld.org? Världens strörsta Beo forum och informationssajt.
jaejin Posted - 2009/01/14 : 12:48:11
Har du lite bilder? Vore kul att se dem.
huzze Posted - 2009/01/14 : 12:17:32
Kul!
Minns när de kom, då tyckte jag de var löjligt maxade...
AndreasH Posted - 2009/01/14 : 12:01:23
Låter intressant, jag är också Beo tok, men har ett lite nyare system dock :)

Beolink 7000 har jag också, synd bara att jag inte mera har möjlighet att använda två-vägs tekniken, eftersom Beosound 9000 är envägs. Farför Beo lämnade två-vägs IR teknik är för mig ett mysterium! Har även Beolink 5000 som ser ut som Beo4, men med två-vägs IR och genomskinlig display.!
martinsson Posted - 2009/01/14 : 07:02:20
Härligt, jag är själv ägare till ett vägghängande beosytem 4500 med tillhörande beovox 3000, riktigt snyggt än idag sådär 18 år efter det kom ut.

Jag har även ett par RL 60.2 högtalare som verkligen låter riktigt bra, tyvärr har jag ingenstans att ha dem så jag försöker få dem sålda.

Vidare har jag linköga samt ett par CX50 med nya basar, det ingår i ett multirum paket som medföljde, dessa småttingar gör inte bort sig heler rent ljudmässigt.

Det låter som sagt trevligt, kanske inte det mest välupplösta hifi ljudet precis, men det låter varmt och fylligt, lite inställsamt skulle man kunna säga, betänker man sedan det estetiska så tycker jag det är mer än helt ok.
Jens L Posted - 2009/01/14 : 01:42:43
Men är det inte lite charmigt att den inte har någon av de nya fräna detaljerna, är bara 28", kostade som en ny småbil (runt 60 000) och skapar försänknngar i parketten Dyrt och kasst egentligen, men man får ju se dom som lite mer kuriosa och en representation av det som var värst när det begav sej, därav av "vintage" i rubriken.

Finns faktiskt annars en del fräna detaljer som att den har en ljussensor som automatiskt ställer ljusstyrkan efter omgivningen samt att det är en mycket speciell antireflex-yta på skärmen som faktiskt gör att det inte går att få reflektioner i skärmen.

Sjukt snygg rent utseendemässigt men man måste ju ha lite för mycket pengar för att köpa en sån här när dom var ny!

Bilden är ju imponerande bra, och man kan även sätta in ett kort i den som gör att man kan styra de modernaste digitalboxarna med en gammal B&O-fjärr(har inte gjort det än) Men jag är imponerad över hur de flesta B&O-produkter är uppdaterbara till nyare teknik fast de är "gamla".

Men jag kan ju se på fjärrkontrollen vilken kanal, volym och vilken signalkälla jag har. Plötsligt så är det förlåtet att man nu för tiden får en 40" plattskärm för samma pengar som den här betingar
mace Posted - 2009/01/14 : 00:16:02
Sluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurp

En tv skall inte väga under 60 kg.

M
Jens L Posted - 2009/01/13 : 23:49:02
Högtalarna jag använder är Beolab Penta MK2, Aktiva högtalare med displayer i som visar ljudvolym, cd-spår m.m. De är tillverkade 1987 men är lite modifierade/renoverade. Delningsfiltren är ombyggda med lite bättre kondensatorer plus att lådorna som är i plast och rostfritt stål är dämpade på insidan med ljuddämpningsmattor.

TVn som jag kombinerar detta med är den sinnessjuka Beosystem AV 9000 som egentligen var en del av ett helt "home theatre system" men jag använder bara själva TVn. Bara är ju relativt då denna lilla pjäs väger 96kg! 28" bildrör med bara en mittkanal inbyggd. Dolby surround finns inbyggd och uttag för B&Os aktiva högtalere fnns.

Vikten kan ju förklaras av att även denna innehåller ett gäng motorer. Givetvis är själva TVn vridbar från fjärren, men det finns även en mekanisk ridå som går upp som en teaterridå framför skärmen när man slår på den. Själva skärmen är gjord i tunn svart plåt som rullas ut åt sidorna. TVn vrider sej även tillbaka till ett förprogrammerat ursprungsläge vid av/på -slag. Ler varje gång jag slår på eller av den
BosseBula Posted - 2009/01/13 : 23:39:14
Låter intressant, ser fram emot att få se bilder.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000