HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2009/02/02 : 03:14:17
Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända...
Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem.
Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).

Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.

Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...)
Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...

Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med.
Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning...
Banne mig, man har inte roligare än man gör sig.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2025/06/20 : 17:36:09
Vridstyvheten är nog inte på topp med det här klena virket, nej.
Har limmat in förstärkningar i hörnen och ska väl staga upp med en och annan ribba rakt över också så att plåten inte kan skallra, men det vill nog till att de här lådorna står på ett plant underlag sen.

Nu har jag fastnat lite i vilka transformator som ska användas i nätdelen, det är ganska många likspänningar som ska ordnas fram och det kan göras på flera olika sätt med grejor jag har hemma men ingen lösning känns riktigt klockren.
pix Posted - 2025/06/20 : 14:48:34
Ang. vridstyvhet.
Om det skulle behövas så kan jag rekommendera dessa från Temu
==
Ryssen Posted - 2025/06/20 : 11:34:50
Snyggt,hur är det med vridstyvheten?
Fuling Posted - 2025/06/20 : 05:56:17
Som utlovat: Nya chassin till 4P1L. 500x250mm plåtar, borde räcka bra:

I bakgrunden de gamla, här med ett par trafos som dök upp med posten.
260VAC 90mA DC, går säkert att hitta på nåt kul projekt med dem nån gång också...
Fuling Posted - 2025/06/19 : 17:53:39
Snygga är de, den saker råder det ingen tvekan om!
Välljudande...tja, jag har tre olika byggen med 807 hemma: SE triod, PP triod och PP UL. Alla låter helt okej men inget låter märkvärdigt bra heller. Alla tre byggena har dock det gemensamt att de har utgångstrafos av enklare kvalitet och kör rören på ganska snål anodförlust.

Med lite hetare arbetspunkter och bra utgångsjärn kan de säkert låta utmärkt. Förr i tiden var det tydligen något av en folksport bland både radioamatörer och förstärkarbyggare att plåga livet ur 807:or, men det var på en tid då det fanns enorma restlager efter andra världskriget som såldes för småpengar.
Nuförtiden brukar rekommendationen vara att hålla sig under 20-21W anodförlust och att ha stenkoll på skärmgallren: max 300V i pentodkoppling, 400V i triod och helst undvika Ultralinjärkopplingar.

Googlar man "STC 807 application report" så får man upp en PDF på 43 sidor med allt man behöver veta om 807 och lite till. Den just nu mest intressanta sidan ser ut så här:

De tre första kolumnerna gäller en anodlast som råkar stämma exakt med Tangojärnen som står på bordet här och känns alltså som ett bra ställe att börja på.

Den här kopplingen från RCA skulle kunna vara en bra start också, om man putsar lite på komponentvärdena (0,3mA genom drivstegen känns lite snålt).
Det intressanta är den lokala återkopplingen från slutrörens anoder till drivrörens katoder:

Eller den här, ungefär samma sak men med lite Schade-återkoppling också:

Lokal återkoppling har onekligen sina meriter, här har vi en jämförelse mellan 300B, KT88 i triodkoppling och KT88 som pentod med lokal återkoppling:
pix Posted - 2025/06/19 : 09:37:40
807 är både snyggt att titta på. Men också (efter vad jag hört) ett väldigt välljudande, och som tål att pressas hårt (som ju du gillar Fuling )

Imperial Posted - 2025/06/19 : 09:36:54
Jomenvisst!

De låter bra.
Fuling Posted - 2025/06/19 : 01:33:03
Ja, 807 känns nästan i billigaste laget också egentligen men de är i alla fall snygga att se på, det är mer än man kan säga om PL36.

Jag har en låda med en massa olika 807:or hemma, ska rota fram den så kanske vi kan göra lite affärer så att vi båda två får fler av samma sort?
Imperial Posted - 2025/06/19 : 01:06:55
Ja PL36 känns lite silligt även fast de e ett välljudande rör.

Ja ska ta å rota i källaren efter 807 åsså ska ja leta efter lite ECC40.
Ja har en låda mil spec ECC40.
Dom tycker ja du ska prova som ingångsrör.
E80CC va mitt favvo rör tills ja prova ECC40.
Fuling Posted - 2025/06/19 : 00:55:58
De där Tungsram 807 kan vi prata ihop oss om sen, jag har två par såna i mina monoblock och skulle gärna ha några fler.

Tänkte ett tag på PL36 till Tangojärnen, bra kör men det känns lite fel med så billiga rör till så fina järn
Imperial Posted - 2025/06/19 : 00:48:03
Polarns slutsteg byggde ja m auto bias så de gick å köra EL34, 6550 å likn rör.
Men kör på 807 om du har sådana.
Ja har en låda m Tungsram 807 om nån e sugen.
Å vill man snoffsa till de lite så kan man köra VT-60 lr 350A.
Fuling Posted - 2025/06/19 : 00:08:58
quote:
Var hittar man sådana saker då?

Har sett att det finns några på eBay för den som vill betala.
I det här fallet blev det en bytesaffär.

6L6 låter lovande, jag har inte bestämt nåt än men 807 är en kandidat. Orkar inte med några fler direktupphettade trioder på ett tag nu och det känns lite sådär att betala tusentals kronor för kinesiska KT88:or och liknande också.

Har kikat lite på några gamla RCA-kopplingar med diverse kluriga varianter av lokal återkoppling, nåt sånt och sen köra slutrören på låg spänning och hyfsat hög ström borde kunna bli utmärkt.
Ryssen Posted - 2025/06/18 : 23:43:11
Var hittar man sådana saker då?
Imperial Posted - 2025/06/18 : 19:04:40
Ja byggde monoblock åt en polare m sina FW-50 å fick dessa som pröjs.
Ja körde 6L6G å tog ut ca 15W.
De lät mycket bra.

Här hemma puttrar monstret på.
Den lirar skitbra å de går å lira så ja kan bli vräkt trots den låga uteffekten.
Fuling Posted - 2025/06/17 : 22:13:08
Ingen brist på projekt...:

Återstår att se vad det ska bli med dessa, 5k 50W PP antyder att de passar bäst ihop med ganska rejäla slutrör och motsvarande nättrafo.
Fuling Posted - 2025/06/17 : 17:37:28
quote:
Har du Fuling lr nån här som har en kapslad Parmeko nättrafo

Tyvärr inga Parmeko.
Jag är alltid på jakt efter gamla inkapslade trafos men det är sällan man har tur. De flesta man ser har 110V primärlindningar och kostar helvete att frakta från utlandet. Ser man nån billig så ska man kolla noga, då kan det vara en trafo avsedd för 400Hz...

Fick avisering nyss om att jag har japanska trafos från Skogås att hämta ut på posten, det ska bli spännande

Gällande chassina till 4P1L så fick det bli omtag, hur jag än vände och vred på allting så var det för tajt med utrymme.
Lösningen blev helt enkelt att fixa nya chassin och spara de gamla till nåt annat bygge.

Den här gången tog jag till ordentligt och skar ut två plåtar på 500x250mm, det ska alla gånger räcka. 500mm är bredden på plåtarna jag köper så på det viset fick jag tre sidor per bit som är skurna från fabrik, det sparade en hel del filande.

...när jag mätte noga visade det sig att plåtfan inte var exakt 90 grader i hörnen från fabrik heller. Dock är avvikelsen liten och det krävs kanske att man är yrkesskadad av att ha jobbat med finmekanik för att reta sig på det. I hobbysammanhang är kanske en avvikelse på ett par tiondelar längs 250mm inte mycket att bråka om
Imperial Posted - 2025/06/16 : 22:58:49
Har du Fuling lr nån här som har en kapslad Parmeko nättrafo
Fuling Posted - 2025/06/16 : 19:10:05
Jag provkörde en i morse som faktiskt surrade en aning men ja, generellt håller de väldigt hög kvalitet.
Imperial Posted - 2025/06/16 : 18:47:45
Dom där järnen e fina.
pix Posted - 2025/06/16 : 15:44:14
Jag har också några av dessa fina trafos från Engelska Gresham. Tror att de initialt satt i militär utrustning. Inget surr eller skrammel där inte!
Fuling Posted - 2025/06/16 : 04:39:04
...å andra sidan råkade jag ropa in ett par till fina nättrafos idag som hade passat till monoblock. Ska nog fundera ett varv till innan jag bestämmer mig.
Fuling Posted - 2025/06/16 : 01:50:56
Tung hade det blivit oavsett, sammanlagt ännu värre om jag gjort tre chassin eftersom det då hade funnits plats att vräka på med ännu mer drosslar och oljekondingar
Ryssen Posted - 2025/06/16 : 00:32:11
Så nu blir det tungt igen då?
Fuling Posted - 2025/06/15 : 23:00:28
Ja, jag har också en billig elektrisk som ger +-5 grader...
Är säker på att jag har en handjagare också, tyckte dessutom jag såg den för bara nån vecka sen men nu när jag skulle ha den var den borta.

Hur som helst så har jag möblerat om lite bland järnen och det ser ut som att jag ska kunna få in alla nätdelsgrejor i ett chassi.
Ryssen Posted - 2025/06/15 : 22:23:17
Och jag har en elsåg från Jula,ställer man den på 45 grader kan det bli allt mellan 47 till 44 grader.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000