HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2009/02/02 : 03:14:17
Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända...
Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem.
Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).

Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.

Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...)
Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...

Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med.
Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning...
Banne mig, man har inte roligare än man gör sig.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2024/05/30 : 00:39:10
Jobbigt med grova kablar, det blir sällan nåt vidare snyggt när man löder dit dem.
Gruvar mig lite för att bygga om den där eländiga nätdelen, om det nu ens funkar att göra som jag tänkt med Tektronix-järnen.
Funderar på att köpa hem ganska många meter lagom tjock kabel, löda fast kabelstumpar med kabelskor på varenda komponent och sen koppla ihop allting med skruvade kopplingslister.
Känns nästan som att det skulle kunna bli enklare och prydligare än att löda kabel mellan allting, speciellt om/när man måste laga eller ändra nånting i efterhand.
Ryssen Posted - 2024/05/30 : 00:15:14
Ja det kan bli mycket ibland..
Själv tog jag en lödfri dag idag-
Gruvar mig för att löda det sista på PSU.
1,5mm2 kablar från glöden till dom små stiften till kontakterna till kabeln som ska gå mellan PSU och förstärkaren.
Jag får väl ta fram mitt stora tålamod..
Fuling Posted - 2024/05/30 : 00:00:30
Oklart hur många kubik men det var inga jättemängder i år, en tall och en björk som grannen fällt och kapat upp åt mig. Börjar få undan det värsta nu, sen blir det lite mer att ta rätt på i takt med att jag ska gallra ut lite småträd på tomten.

Får hem 13 kilo järn från Italien efter helgen och det ska tydligen vara fiskeväder ett tag till, mycket att engagera sig i nu
Ryssen Posted - 2024/05/29 : 22:55:01
Hur går det med klyvningen?
Hur många kubik har du att klyva?
Fuling Posted - 2024/05/28 : 23:40:25
Ja, jag använder bitumenplattor här och där jag också men jag undrar om det vore effektivt vid så här låga frekvenser, känns som att de funkar bäst mot ringningar högre upp i frekvens.

En rejäl låda av tjock stålplåt som bockats och svetsats ihop hade nog varit bra, då finns det inget som kan vibrera på samma sätt som tunna platta aluminiumplåtar som bara sitter ihop punktvis.

En ram/låda av stavlimmad ek skulle förmodligen vara ganska tyst också, men då blir det ett helt annat utseende än vad jag tänkt mig.
I nödfall kan jag nog ordna fram lådor av tjock, bockad stålplåt men de är väldigt stora och behöver i så fall kapas ner och svetsas om, inget man gör i en handvändning. Kåpor från en skrotad CNC-maskin, om jag minns rätt är plåten bortåt 3mm tjock
Ryssen Posted - 2024/05/28 : 20:06:13
Jag har dämpat lock till cd spelare med bitumen och knackar man på det så låter det dovt och dött.
Fuling Posted - 2024/05/28 : 19:43:23
Möjligtvis, eller staga upp panelerna med vinkeljärn.
Vi får se vad det blir, jag tror hyfsat mycket på idén med Tektronix-transformatorerna och ska dra igång med lite praktiska tester med dem nåt tag framöver.
Att använda dem skulle nog få ner värmeutvecklingen i lådan en hel del också vilket vore väldigt välkommet, det där med att likrikta 300mA med rör var inte mitt smartaste drag och dessutom är glödtrafona lite underdimensionerade och blir heta de också.

Förstärkaren i sig låter väldigt bra (=passar min musiksmak och mina högtalare, misstänker att den inte riktigt skulle falla alla andra i smaken) och det vore kul att faktiskt kunna använda den utan att behöva vara konstant nervös över haverier pga värmeutvecklingen.
Ryssen Posted - 2024/05/28 : 15:59:19
quote:
I nödfall får jag väl bygga ett nytt chassi av nåt annat material som inte kan sjunga med

Dämpa med bitumen då,kan det funka?
abbot Posted - 2024/05/28 : 02:07:50
Det ger sig på änden och då blir det bra!
Fuling Posted - 2024/05/28 : 00:04:26
Det har sin charm det också faktiskt, om inte annat är det ett bra sätt att rensa skallen lite när man kört fast med nåt tekniskt.

Har känt på mig i tjugo år att det skulle bli ett elände att få till nätdelen till 808:orna, men att det var högspänningen som skulle krångla hade jag inte riktigt räknat med.
I nödfall får jag väl bygga ett nytt chassi av nåt annat material som inte kan sjunga med men helst inte, det är lite jobb och pengar i det där chassit redan.
Ryssen Posted - 2024/05/27 : 23:53:01
Ja hugga ved är ju inte så kul..
Fuling Posted - 2024/05/27 : 23:46:16
Så här då, om man ska vara pedagogisk...fast lite mer komplicerat blir det väl i verkligheten

Får se när jag orkar ta itu med det där, blev lite matt av allt krångel och för tillfället är det säsong för andra saker:

Imperial Posted - 2024/05/27 : 20:41:33
Ryssen Posted - 2024/05/27 : 18:26:53
Det där lät bättre :)
Fuling Posted - 2024/05/27 : 18:15:09
Jo, beskrivningen blev nog onödigt rörig men i grund och botten ganska enkelt: Två identiska trafos med primärlindningarna seriekopplade så att varje trafo bara får halva nätspänningen (för att förhoppningsvis få bort vibrationerna helt) och sen parallellkoppla så många sekundärlindningar som möjligt från den ena trafon till den andra så att det blir lite som en trafo uppdelad på tv kärnor.

Alla sekundärspänningar kommer förstås sjunka till hälften men det finns som sagt tillräckligt med lindningar för att seriekoppla fram allt jag behöver.

Om jag inte missar nåt så ska det fungera och det borde inte vara farligare ur elsäkerhetssynpunkt än att koppla primärerna på vanligt vis. Det blir mycket koppar och järn för att få de spänningar jag behöver, men det är i alla fall koppar och järn som jag redan betalat för en gång och som sen bara har tagit plats på hyllan.
Ryssen Posted - 2024/05/27 : 16:47:07
Det där lät komplicerat..
Fuling Posted - 2024/05/27 : 15:06:07
Börjar få slut på idéer till nödlösningar runt den där nätdelen nu.
Allting försuras lite av att vibrationerna från glödnätdelen kommer finnas kvar även om jag får till en fungerande lösning för högspänningen.
En drastisk idé som möjligtvis kan funka:

Jag har två såna här klumpar från gamla Tektronix-oscilloskop hemma. Säkert 400-500VA styck och med en massa olika lindningar för glöd- och högspänningar men de vibrerar ganska påtagligt med 230V inspänning:

I teorin skulle man kunna koppla båda för 234V primärspänning internt och sen koppla båda transformatorerna i serie så att varje trafo bara får halva nätspänningen.
Varje högspänningslindning kopplar man sen parallellt med samma lindning på den andra trafon så att det hela blir någorlunda balanserat, sen seriekopplar man alla fem paren till en lindning på ungefär 370V 0,64A. Ganska lagom om jag ersätter likriktarrören med en kiselbrygga.

Kopplat på det här viset skulle varje glödlindning ge 3,15V, fyra i serie blir 12,6V som skulle kunna funka att glöda upp slutrören med efter likriktning och LCLC-filtrering. Det blir några glödlindningar kvar att seriekoppla till 6,3V åt övriga rör också.

En fin finess med dessa trafos är att de har några små extra lindningar avsedda att kopplas i serie med primären, i eller ur fas, för att fintrimma spänningarna.

Ett väldigt ineffektivt sätt att använda transformatorer på men med bara halva nätspänningen över varje trafo borde de i alla fall vara helt fria från vibrationer. Har för mig från tidigare experiment att de tystnar när man kommer ner till 160-170V.

Får nog göra lite experiment på bänken och se om teorierna stämmer, i så fall vore nog det enklaste att helt enkelt tillverka en ny bottenplåt till nätdelslådan istället för att göra en miljon nya hål i den existerande. Lösningen skulle väl kännas lite skev men det vore skönt om de här gamla transformatorerna kunde komma till nån nytta och det vore onekligen skönt att bli av med rörlikriktarna ur den här nätdelen också, den blir varm nog ändå...
Fuling Posted - 2024/05/25 : 17:32:23
Ja, det kan sluta med det. Tar emot lite, beställde trafos för 6000:- till ett annat bygge igår...

Innan jag gör nåt drastiskt ska jag peta vidare lite med grejorna som sitter där, till exempel byta tapp på primärlindningen så att trafon blir lite mindre plågad och sen lägga på locket på lådan och se om det dämpar ljudnivån något.
Enligt databladet ska likriktarna ha 6,3V +-10% på glöden så jag klarar mig egentligen på de 5,8-5,9V jag får från trafon även om det känns lite surt. Ska testa och se om det hjälper, B+ hamnade hotfullt nära de 500V som kondingarna tål nu så det vore kanske inte fel att köra trafon på 245V-tappen.
Ryssen Posted - 2024/05/25 : 17:22:07
Det här ser ut att bli ett fall för Toroidy...
Fuling Posted - 2024/05/25 : 16:48:29
Inga större framgångar här. Flyttade runt lite saker i nätdelslådan för att kunna montera EI-trafon, nu är jag uppe i smått obehagliga 485V B+ under drift men det morrar fortfarande alldeles för mycket från nätdelen.
Sammantaget var det nog en dum idé att bygga nätdelen i en låda av platta 2mm tjocka aluplåtar som sitter ihop med aluprofiler. Alldeles för många stora ytor som kan vibrera.

Har i alla fall konstaterat nu att glödnätdelarna morrar ganska måttligt, det är när rören börjar dra ström på högspänningen som vibrationerna kommer igång på allvar.
Det hjälper väl inte heller att jag måste mata in 235V på ett 220V-uttag på trafon för att få rätt glödspänning till likriktarna, det belastar väl trafon onödigt hårt kan tänkas.

Ska fundera ett varv till kring det här, ångrar lite att jag krånglade till det med rörlikriktning vid så här höga strömmar.
Fuling Posted - 2024/05/20 : 05:36:56
Seriösa tester i kontrollerad laboratoriemiljö (köksbordet) antyder att trafon från 40-talet gör bättre ifrån sig än ringkärnan, ca. 430V ut vid 315mA belastning och detta med ett minimalt mekaniskt brum.

315mA DC är mer än vad jag behöver, mellan tummen och pekfingret ska jag klara mig på runt 280mA och om jag drar ner strömmen genom drivstegen lite så bör jag kunna komma ner till 260-270mA. Gissningsvis bör jag då kunna komma upp i drygt 450Vdc, vilket får räcka.

Den nygamla trafon blir lite knölig att montera där ringkärnan sitter nu men det borde gå om jag tillverkar nån slags vagga av aluminiumplåt som sen står på gummidämpare i chassit.

Testade glödnätdelarna för sig också, de brummar en del men inte så farligt. Den enda enkla åtgärd jag kan komma på där är att montera gummidämpare under ingångsdrosslarna. Oklart hur mycket de bidrar till vibrationerna men säkert en del och många bäckar små...
Fuling Posted - 2024/05/20 : 02:20:36
Sådär, nu har jag hunnit testa högspänningsnätdelen lite på bänken och resultatet är väl inte alltför upplyftande. Minns inte spänningarna och strömmarna exakt men med 7400 ohms konstlast fick jag ungefär 460V vid 62mA, alltså ungefär den spänning jag skulle vilja ha vid 300mA strömförbrukning.
Med 3k som last fick jag 415V @ 138mA och med 1360 ohm 360V @ 265mA.

Att använda rörlikriktare till såna här strömmar var kanske inte nån jättebra idé så här i efterhand, men den saken borde vara ganska lätt att ändra på. Dock tycker jag det mekaniska brummet från lådan ökar med ökande belastning så det kanske vore en bra idé att byta ut högspänningstrafon ändå.

Nästa steg får bli att ordna konstlaster till glödnätdelarna så att jag kan prova dem med högspänningstrafon bortkopplad och se hur mycket av brummet som kommer från dessa.
Fuling Posted - 2024/05/19 : 09:21:03
Glödtrafona är Hammond 185E20, 80VA med 2x10V sekundärer kopplade i serie och sen FWCT-likriktade och vidare till ett LCLC-filter. Jag är ganska säker på att de är rätt kopplade men de är nog på gränsen till för låg kvalitet. När nätdelen var byggd på en breadboard räckte det att ställa dem på gummidämpare för att det skulle bli acceptabelt tyst men då var det inga stora plåtar som kunde sjunga med.

Ska fortsätta utredningen de närmaste dagarna, blev en paus för trädgårdsarbete och livemusik.
Tomas J Posted - 2024/05/19 : 08:36:56
Hur ser sekundären/sekundärerna ut till glödtrafon?

Jag fick skumma fenomen på mitt OTL bygge när jag hade seriekopplade sekundärer på en trafo.

Lindningarna tog ut varandra när man belastade dem.
Löste det med att byta plats på trådarna ifrån den ena sekundären så de hamnade i fas.

Lätt att kolla om du har serikopplade sekundärer!
Fuling Posted - 2024/05/18 : 17:53:27
Jag är ganska säker på att jag använde 1,5 kvadrat till glöden. 2,5 kvadrat är nog väldigt osmidigt att jobba med men om det är snålt med spänning så kan det vara värt det, vid 4A strömförbrukning går det snabbt att tappa spänning vid minsta lilla resistans.

Apropå tappa spänning så tog jag en titt på nätdelen till 808:orna i morse men hittar inga uppenbara fel. Kopplade bort glödnätdelarna och körde högspänningstrafon obelastat utan likriktarrör, då stämde alla spänningar och det hördes bara ett väldigt svagt mekaniskt surr från trafon. Nästa steg får bli att testa med olika konstlaster och se var all spänning tar vägen, 6AU4 påstås vara nästan lika effektiva som kvicksilverlikriktare så jag köper inte riktigt att det ska försvinna 150V över likriktarna.

Å andra sidan blir förlusterna som sagt stora nät strömförbrukningen är stor, och det här bygget drar bortåt 300mA på högspänningen. I värsta fall får jag prova med en gammal EI-trafo på 450-0-450V som en gång i tiden matade 4st 6L6:or i ett gammalt biografslutsteg. Oklart om den får plats i lådan dock.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000