T O P I C R E V I E W |
Fuling |
Posted - 2009/02/02 : 03:14:17 Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända... Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem. Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).
Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.
Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...) Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...
Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med. Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning... Banne mig, man har inte roligare än man gör sig. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2023/09/13 : 23:32:47 quote: K.I.S
Så gott det går, men det ska gärna fungera bra också. Lite avvägning där och jag behöver sätta mig in mer i det här och kolla noga på alternativen. Blir nog bra att köra med katodbias så länge, då får jag fundera i lugn och ro sen. Börjar bli lite angelägen om att få ljud ur det här bygget nu, det har tagit upp all min tankeverksamhet det senaste halvåret
quote: Reglera ner den då,funkar inte det?
Det gör det visserligen, men då ska jag bygga en pålitlig krets baserad på en P-kanals mosfet som tål 400V med marginal, inte så bara det heller. Blir det nåt fel på minusmatningen så kan det bli dyra följdfel om inte säkringen hinner brinna av i tid. |
Ryssen |
Posted - 2023/09/13 : 22:47:13 quote: -400V är för mycket för de CCS-baserade lösningar som finns att köpa.
Reglera ner den då,funkar inte det? |
Imperial |
Posted - 2023/09/13 : 22:33:34 K.I.S |
Fuling |
Posted - 2023/09/13 : 21:44:27 Irriterande krångligt detta med Mosfetdrivarna också: Som nätdelarna ser ut nu har jag ungefär -140V och -400V att välja på som negativ matningsspänning. -140V är lite i minsta laget för en symmetrisk signal om man tänker sig en bias på kanske -55V och sen ett sving upp till +15V och ner till -125V, medan -400V är för mycket för de CCS-baserade lösningar som finns att köpa.
Får ta en allvarlig funderare sen när jag fått kretsen att fungera med katodbias.
|
Fuling |
Posted - 2023/09/13 : 18:17:43 Jag har flera lådor stora effektmotstånd från slaktade industrimaskiner hemma så jag har lekt med tanken på filament bias, men det var det där med strömförbrukningen i dessa sura tider också... Har även en låda 4P1L hemma, om det blir att bygga med dem nån gång så känns filament bias som ett helt realistiskt alternativ.
Biaskretsen med en diod är inte alls dum, jag har sett liknande lösningar på fler ställen. Skulle mycket väl kunna få jobbet gjort om jag minimerar resistansen mellan minusmatningen och kondingen så att uppstartstiden inte blir för lång. Biaskretsen är nog lösbar, att jag backade och gjorde omtag i bygget handlar mest om att jag underskattade komplexiteten i mosfetdrivarna så att det blev ett skatbo som skämmer resten av bygget.
Ska jag ändå riva och göra om så kan jag lika gärna köpa biasregulatorer som byggsats eller pcb också så att det blir så prydligt uppbyggt som möjligt. Colemans biasregulatorer var ganska dyra med Milletts pcb var desto billigare så det lutar åt det sistnämnda alternativet, speciellt om jag ändå ska betala frakt från Usa för mosfet-kretskorten framöver.
Det vore egentligen ganska enkelt att bygga upp allt det här på experimentkort också men det ser lite tråkigt ut när man lagt ner pengar och arbete på resten av bygget. |
pix |
Posted - 2023/09/13 : 11:17:53 quote: Filament-bias med 6C4C vore onekligen en utmaning, med 1A glödström och runt -50V bias blir det ungefär 200W extra värme som ska vädras bort. Inte helt praktiskt
Sen när har rörförstärkare varit praktiska? 
Jag tror annars att denna koppling är mindre kritisk för fel-mods som glappande pott och snabb återstart med varma rör. Skulle potten (vipern) glappa så ligger denna parallellt med en resistans till jord. Dioden gör även att kondensatorn behåller sin spänning om man fipplar med on/off under drift.

|
Fuling |
Posted - 2023/09/12 : 19:10:46 Filament bias betyder att man drar hela glödströmmen genom katodmotståndet. Poängen med det är att man då kan använda ett katodmotstånd med så låg resistans att det inte behöver avkopplas med en kondensator. En elegant lösning, men av praktiska skäl bara användbar på vissa rör med låg glödström och låg gallerförspänning. 4P1L är en kandidat. Med 2A3 skulle man behöva bränna långt över 100W i varje katodmotstånd.
http://vinylsavor.blogspot.com/2012/03/filament-bias-part-1-concept.html |
Ryssen |
Posted - 2023/09/12 : 18:25:47 quote: Det bästa är nog en eller annan form av aktiv regulator för biasspänningen och som jag nämnde tidigare så finns det lösningar att köpa, Millett säljer kretskort till en shuntregulator och Coleman har byggsatser till en variant som använder en CCS för att utveckla en negativ spänning över ett ballastmotstånd.
Vad är skillnaden mellan filament bias och katod bias?
|
Fuling |
Posted - 2023/09/12 : 16:34:03 Filament-bias med 6C4C vore onekligen en utmaning, med 1A glödström och runt -50V bias blir det ungefär 200W extra värme som ska vädras bort. Inte helt praktiskt
Det här med att ge slutrören fixed bias genom sekundärlindningarna på interstagetrafon verkar lite klurigare än jag tänkt: Den "kalla" änden av varje sekundärlindning ska vara ansluten till en minusspänning men samtidigt, antar jag, vara signalmässigt jordad. Den biten vore enkelt fixat med hjälp av en rimligt stor kondensator.
Dock ska den här kondensatorn vid varje uppstart laddas upp genom diverse motstånd och potar i biaskretsen, vilket förstås tar en liten stund. Inga problem så länge alla rör är kalla och inte drar någon ström, desto värre om nätspänningen försvinner i någon sekund och sen kommer tillbaka innan rören hunnit kallna. Eller om man fumlar med strömbrytaren, som jag råkade göra med mina 807-monoblock för ett tag sen...
Det bästa är nog en eller annan form av aktiv regulator för biasspänningen och som jag nämnde tidigare så finns det lösningar att köpa, Millett säljer kretskort till en shuntregulator och Coleman har byggsatser till en variant som använder en CCS för att utveckla en negativ spänning över ett ballastmotstånd. |
pix |
Posted - 2023/09/12 : 09:47:26 Det finns mycket gott sagt om Colemans filament-bias. Fördelen är bla att, till skillnad från vanlig fixed bias att glöden slocknar i händelse av en kaputt bias. Men auto (Katod) bias är ju smidigt att börja med. |
Fuling |
Posted - 2023/09/12 : 00:26:10 Puh, här blev det ändrade planer för 6C4C-bygget: Att försöka hardwira ihop biaskretsar och Mosfet-drivsteg medan man var koncentrerad på att jobba en massa övertid blev inte helt lyckat, vare sig till konstruktion eller utförande. Efter att ha funderat lite kom jag fram till att jag nog behöver en lite mer avancerad biaskrets än jag tänkt från början och den bästa lösningen blir nog att beställa byggsatser/kretskort från antingen Rod Coleman eller Pete Millett. Sistnämnda har pcb:n för mosfetföljare också, vilket lockar en del när man tittar på skatbona jag lött ihop i veckan...
Att få hem och montera såna kretsar kommer ta ett tag men jag skulle gärna vilja få ljud ur bygget snart, lösningen får bli att montera katodmotstånd och kondingar så att slutrören får gå i klass A1 med katodbias så länge. Snabbt gjort, enkelt att ta bort sen när jag fått tag på riktiga grejor till bias/drivsteg och dessutom betydligt säkrare när man ska starta upp bygget för första gången. |
Fuling |
Posted - 2023/09/06 : 18:24:04 Nä, en gammal nättrafo som jag tjuvkopplar för att få fram +110V till drivröret. Hade säkert kunnat göras på nåt smidigare sätt men den där trafon hade utseendet med sig. Den kapslade drosseln hör också dit. Nättrafo och drossel till högspänningen är okapslade modeller som får hamna inuti chassit. |
Ryssen |
Posted - 2023/09/06 : 16:55:09 Den stora gråa saken är det en IT transformator? |
Fuling |
Posted - 2023/09/05 : 19:08:31 Fick tid över att borra lite plåt igår. Tror det här kan bli riktigt tjusigt med gamla inkapslade trafos och drosslar:
 |
Fuling |
Posted - 2023/09/02 : 22:17:04 Ja, så här långt är jag rätt nöjd med utseendet på den. Träramarna är kanske lite väl höga men det behövdes för att få plats med allting.
Blev lite trött igår när jag insåg att det ar en massa plåtarbete kvar, hade lyckats förtränga att det fattades tre subchassin i förstärkardelen. Det var bara att kavla upp ärmarna och hugga i och det gick väl hyfsat trots att det var sprayburkar från Biltema inblandade. Förhoppningsvis kommer monteringen igång på allvar i morgon.
|
Imperial |
Posted - 2023/09/02 : 11:42:31 Ja gillar små rören m dubbla topkontakter. |
pix |
Posted - 2023/09/02 : 09:16:21 Snyggt! #128522;
|
Fuling |
Posted - 2023/09/01 : 22:55:42 Lite provmontering av ena halvan. Dålig kamera och dålig belysning, det ser bra mycket bättre ut i verkligheten men kan man i alla fall se designen:
 |
Fuling |
Posted - 2023/09/01 : 19:39:15 imperial:
Ja, jag är inte heller nåt större fan av en massa global återkoppling. Pentoder och transistorer behöver sånt för att fungera men trioder i klass A ska egentligen klara sig utan. Att slänga in trafosekundären mellan katod och jord betraktar jag knappt som återkoppling, mer ett sätt att lura fram en gnutta extra prestanda ur en given kombination av rör och trafo. Att börja dra återkopplingsslingor som sträcker sig över flera steg är betydligt krångligare och det undviker jag också helst.
Ryssen:
Ja, visserligen tycker jag mig ha upplevt att mina högtalare trivs bättre med lite mer effekt men 3W räcker långt det också.
Lacken blev jag nöjd med och det blev inte orimligt dyrt heller. Nyansen är samma som på mina senaste småbyggen som jag lackat med Biltemas röda sprayburk, RAL 3003 vill jag minnas att det var.
Nu börjar det alltså bli dags för slutmontering av monsterbygget, minst sagt spännande! |
Ryssen |
Posted - 2023/09/01 : 15:10:11 3w kommer man väl långt med om man har bra känslighet på högtalarna. Är det signal röd på plåtarna? Snyggt! |
Imperial |
Posted - 2023/09/01 : 14:46:52 Ja brukar vilja ha låg motkopling. Särskillt om den e global. De låter helt enkelt bättre.
Dom där röda plåtarna blev väldigt snygga. |
Fuling |
Posted - 2023/09/01 : 09:02:49 Blev några snabba tester till innan jag ger mig för stunden: CFB från 16-ohmstappen verkar funka utan anmärkning, vad jag kan se orsakar det inga konstigheter hos frekvensgången eller liknande (25Hz-27kHz -1dB, mätt vid 2,4W). Knappt 2,5dB återkoppling är inte mycket men man kan få den gratis bara av att flytta en enda kabel.
Max uteffekt säger jag inget mer om förrän jag fått mixtra lite med drivningen, tror katodföljaren som piskar på 807:an kan behöva förbättras lite för bästa resultat. En Mosfet vore väl bättre men jag är mer sams med rör, plus att de ger en mjukstart som är väldigt välkommen i direktkopplade kretsar. Schema kommer. |
Fuling |
Posted - 2023/09/01 : 06:50:19 Prydligt och petsäkert som vanligt:

Hittills har jag kunnat konstatera att utgångsjärnen ser ut att hålla en, för pengarna, rimlig kvalitet med full output upp till ca. 30kHz samt att 807 SE triod vid den här arbetspunkten (360V 50mA 8k) ger ungefär dubbla effekten i A2 jämfört med A1.
Strax över 3W jämfört med ungefär 1,7W så det är inga hissnande effektsiffror vi pratar om, ska dock återkomma med mer exakta siffror efter att ha mätt noggrannare.
Nästa steg blir att testa med CFB och se om det "rätar ut" utgångssteget lite så att det går att få ut en gnutta mer effekt innan distortionen blir för hög. Ett ingångssteg som orkar driva fullt ut måste också till, nu får jag maxa tongeneratorn och jag tror den har lite fuffens för sig vid max signal som kan påverka mätningarna.
Sammanfattningsvis ett ganska lyckat experiment så här långt, hade hoppats på lite mer uteffekt men det var en kalkylerad risk att köpa de billigaste nättrafos jag kunde hitta så jag får vara nöjd ändå.
Edit: Precis när man börjat få upp ångan med prototypbyggandet får man besked om att plåtarna jag lämnade in på lackering är färdiga att hämtas. Nu blev det mycket samtidigt igen :
 |
Fuling |
Posted - 2023/08/29 : 19:44:31 Har börjat mixtra ihop en provkoppling med järnen från Italien. Ser ut som att jag som bäst kommer kunna få ca. 360V över slutrören, lite mindre än vad jag hade hoppats på men det ska nog räcka.
En potentiell fördel med att anodspänningen blir lite låg är att biaskretsen möjligtvis kan göras lite enklare: Nättrafona har varsin lindning på 15V 330mA som jag tänkt använda till att mata en liten extra transformator back to back för att få fram en tillräckligt hög negativ spänning. I och med att anodspänningen blev lite åt det låga hållet kan det hända att jag klarar mig med en spänningsdubblare istället för en extra trafo.
Enligt anodkurvorna kommer jag behöver ungefär -32V bias men ska jag köra klass A2 så behöver jag ytterligare 7-8V minusmatning som försvinner över drivstegets katoddrossel. Blir tajt men det kan gå. |
Fuling |
Posted - 2023/08/28 : 22:49:55 Ja, preliminärt verkar rören ganska friska. Ska som sagt mäta lite noggrannare när jag har tid och jämföra med kurvorna i databladet men du kan ju fundera lite på pris för dem så länge
Till 808:orna funderar jag på dessa trafos: https://www.tube-town.net/ttstore/ausgangs-uebertrager-2k5-5k-4-8-16.html Förmodligen inte världens bästa, men i alla fall snygga och billiga...
Järnen jag fick hem idag ska jag sätta på prov så snabbt som möjligt, nättrafona var inte stora men de borde klara en 807:a och nåt drivrör utan att bli för varma. Utgångstrafona vet jag inte riktigt vad jag ska ha för förväntningar på, DC-resistansen var lite gör hög för min smak och de kostade inte många kronor men man kan ju bli glatt överraskad. Planen är som sagt att pressa ur det sista ur röret genom att köra i klass A2 men met lite tur behövs det inte, vi får se hur det går. |