HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hmm vad är detta? Del.1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Thzar Posted - 2009/02/16 : 03:14:20
Haloj.

Dyra HiFi saker, visst i all ära men vad går det upp mot att fynda något helt gratis. Fyndat massvis med elektronik det senaste halvåret, då största nöjet varit "dumpdiving" ;) Dags att dela med sig lite tycker jag. Dock inte fyndat någon digitalkamera än ;)
Så några bilder på nätet får tillgodo se ert behov med bilder.

Händelseförlopp.
Vad är nu detta som ligger här och "skräpar"
Ser ut som ett par Sony högtalare med a la fender front "tyg" med banankontakt a la hörlursformat.
Sen den här saken, usch va tung den va, om inte så innehåller den säkert en fet härlig trafo som man kan använda till nått ;).

projekt rengöring, för det var i det skitigaste laget, ingrodd smuts från säkert 30 år tillbaka. Såg verkligen inte texten på chassit.
Lite reglage var allt.

Efter 30 minuters rengöring med diverse starka grajor.
Framträdde chassit alla härligheter.

Akai CGX-40T är namnet
Googlade och fann:
http://audio-database.com/AKAI/player/gxc-40t-e.html

Selectorratt: -PA,PHONO,TAPE,FM,AM
Tuningratt
GLASS & Xtal FERRIT HEAD, tydligen ett respekterat huvud för kassetspelare, vad jag har funnit på nätet.
reclevel reglage, tonereglage och volymreglage.



I med strömsladden och tryckte POWER.
Alla lampor tändes, -"det var som f*n den fungerar"

Baksidan:
FM,AM antenner.
Phonoterminal.
Line terminaler IN och UT
Högtalarterminaler a la hörlursuttag.

Ahh..de där Sony högtalarna passar.
Så var det att plugga in audiokablarna i "line in", det rattades och skruvades på alla reglage där fanns. Dubbelkollade att det verkligen spelades musik från datan och kollade dess volym mm.
Fortfarande inget, på med maxvolym bara brusade brus.
När man valde FM alternativ AM tändes Tunerlisten för just det bandet, överdelen var FM och nedre AM.

Nehe.. =(
Jag har ju pluggat in dem i LINE IN jacken.
Rattade lite på Seletor ratten igen, Tape, måste vara tape eller PA , PA vad är det?
Öppnade och stängde TAPE luckan säkert tre gånger och några gånger till, lade märke till att nån pigg som snurrade konstant och att det var säkert den som producerade det higpitchade bruset, eller nått.

Öppnade burken och kollade innanmätet. Det var kompakt.
Såg en stor fet silvrig kondig MP electrolyte på 6uF/1uF ? + någon japansk text. Hmm..hittade en annan stor kondig lite längre ned i innanmätet, det var säkert strömförsörjnigskondingen. Kunde inte avläsa någon text då den var säkrad med hållare.

Nä..den här går till skroten igen.
Går inte ens och trycka in REC o PLAY på kassetspelaren.


Fortsättning följer... =)



Edit: Försökt fixa så man ser bilderna i forumet istället för klickbar länkar, men det är inte min dag idag.

Edit: nu funkade det här med. Underligt..va?



5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Thzar Posted - 2009/03/15 : 20:29:06
För mycket som ligger och tar plats och jag lär inte få många kronor för den här Akai tänkte jag. Så det blev projekt dissekera dag nu helgen. Inbrottsäkert och kompakt till tusen. Efter många timmar fick jag tag de två VU mätarna till kassetdäcket, kan vara bra att ha, till nått nångång. Samt att jag fick ut transformatorn. Testkörde och ville veta om man kunde använda den till något. Men det luktade kadaver i hela rummet och det kom från traon. inkapslad + nått platshöje. Nä, allt utom VU mätarna åkte på tippen.


R.I.P

Thzar Posted - 2009/02/16 : 16:02:33
Hur gick det då med Akai GXC 40T, kom det nått ljud ur högtalarna tillsist?

Testar Line out jacket, ologiskt men !wow! ljud, dock extremt lågt. Visst ingen uroxe jag hittat, då den är specad till 2x5W
Spelade ett tag, kanske ingen hifi ljud men lowfi var det iaf.
Nu tog reptilhjärnan över och jag reste makapäret på högkant, gav den en örfil på vardera sida och sen en dask i baken.

Nä, ingen skillnad.

Latjade lite med rec och play knappen och ojojj de gick att trycka ner och reclampa tändes och BAÄNG, mer distat ljud får man leta efter.
Reclevel reglagen var på max och VU-mätarna låg och tryckte även de på max. Justerade Reclevel så VU mätarna låt runt -+0db
Den spelar och 2x5W är mer än tllräcklgt för vardagslyssning.
Men Line out ?? Hallå?

Naj, vad hände nu?
Kom åt kassetknapparna "stop" inspelningsläget avbröts och det blev låg volym igen.
Knapparna gick inte att trycka ner igen. Detta var mig en bakvänd maskin.
Reste den på högkant igen och då gick knapparna ner igen.
Nu rör jag inte dem mer.
Rattade lite på selectorratten och bytte till line in. Det spelades i båda PA och TAPE och line in som line out.
lyssnat lite på FM och AM bandet med antennsladden inkopplad dock med lite trixande då uttagen på maskinen var av skruvtyp.
Fick mig en "kyss" då jag touchade antennsladdens mitt och skärm samtidigt.

Slutet gott allting gott.

PS dock kommer det knäpp ljud lite då och då, nätdelen? Kondensatorerna är ju från 1972.

More to come, men då gäller det andra fina fynd.

MVH
Bubbel Posted - 2009/02/16 : 12:44:14
Gratis grejer är kul oavsett om det är komponenter eller apparater.

anders
Tobbe_L Posted - 2009/02/16 : 10:40:22
Roligt med gratis fynd
bearwik Posted - 2009/02/16 : 10:17:14
Gratis är gott, fyndade mitt PA-slutsteg i grovsoprummet hemma, lite kontaktspray i volymkontrollerna så funkar det klockrent! Har för övrigt även hittat fyra Klipsch PA- högtalare på samma ställe!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000