HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 MJAO G 098 - The Anagram - nytt delningsfilter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
scorpion Posted - 2009/03/07 : 01:42:55
Jag har ju i lite förtäckta ordalag förebådat en ny OB-design i "Allemans-OB" tråden. Här kommer mera kött på benen. Presentationen följer samma linjer som en text jag skrivit på The Audio Circle.

JAMOs dipol R 909 (http://www.jamo.dk/Default.aspx?ID=5966&M=Shop&PID=17139&ProductID=17649 ) har diskuterats då och då (numera finns också R 907 efter samma linjer). Jag kommer särskilt ihåg en tråd från OB-forumet på Audio Circle från maj 2007 där bland andra Martin J King och jag själv deltog: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=41297.msg368661#msg36866 . Det var första gången som MJK avslöjade något om sin kommande studie för en passiv OB design som kom att ha Eminence Alpha15 och Fostex FE 103 E. Han publicerade denna i September 2007 http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf och själv följde jag upp med "Allemans-OB"n också hösten 2007. Båda har fått några efterföljare här på forumet.

Emellertid så har jag fortsatt funderat på en passiv budget 3-vägare enligt JAMO linjerna med föresatsen att producera förstklassigt ljud men ändå inte använda de mest prestigefyllda högtalarmärkena. Resultatet presenteras här.

Namnet på högtalaren är en anagrammatisk ordlek med viss association till vår katt 'Grizzla', som dagligen yttrar sina 'mjao' och därmed bidrog till att sätta mig på namnspåret.

MDF-prototypen ser ut så här:



19 mm mdf. Måtten är 110/120 cm x 40 cm. Den är bestyckad med två Eminenca Alpha15, Monacor MS-100CHQ och Monacor DT-28N. Den lägsta Alphan sitter centrerad 27.5 cm upp på baffeln för att ge plats för träbenen (2 likadana på baksidan -hyllhållare). Sedan har den övre Alphan placerats så nära som möjligt. MS-100CHQ sitter 92.5 cm upp och 12.5 cm in från den kortaste sidan och därpå har diskanten placerats rakt ovanför med kort avstånd. Bilden visar den vänstra högtalaren, den högra är spegelvänd.

Bestyckning:

Eminence Alpha15 för basen, http://www.eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=ALPHA-15A&speaker_size=15&SUB_CAT_ID=2 . Det är nog den enda basen på marknaden till rimliga pengar som går tillräckligt lågt på en så här smal baffel utan EQ. Ljudet är också förstklassigt, den som säger att Qts värdet är för högt för de ska producera tät och transientriktig bas har helt enkelt fel.

Mellanregistret tas om hand av Monacor MS_100CHQ. Jag har haft dessa liggande några år. Jag köpte ett par samtidigt med mina första MS-130X/8. Länk: http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=56&L=1&act=8&act_sub=23&artid=5258&spr=EN&typ=u . De har en förstklassig byggkvalitet med gjutna korgar, byggda på samma fabrik som också bygger ETON elementen.

Diskanten slutligen blev en Monacor DT-28N: http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=75&L=1&act=8&act_sub=25&artid=6467&spr=EN&typ=u . Jag testade också en magnetostribbon från Monacor, RBT-95, men föredrog DT-28N.
Den har neodymium magnet och silkesdome. Det fyrkantiga hålet för diskanten är för RBT-95.

Delningsfilter:

Jag testade först med 12 dB/oktav Linkwitz-Riley filter mellan bas och mellanregister, men integrationen blev inte riktigt så bra som jag önskade. Så jag övergick till att testa enkla 6 dB/oktav filter, och de gick genast bättre. Filtret har kunnat hållas väldigt enkelt:



Mellanregistret faller av lungt och fint och det räckte med att bara låta diskanten ta vid ungefär vid 5000 Hz. Basen har LP 300 Hz och mellanregistret HP vid 500 Hz, vilket skulle ge effektiv delning ungefär mittemellan men basen överlappar lite mera. Den faller inte av riktigt så snabbt uppåt i frekvens som teorin visar har jag kunnat se i mätningar. Den här gången har jag använt delningsfilterkomponenter från FreQuence i Danmark: http://www.frequence-shop.dk/ . Jag har använt kondensatorer ur deras egna PCA sortiment och trådlindade spolar med 1.2 mms tråd som kompletterats med ferritinlägg. Spolvärdet som använts vid frekvensmätningen är 1.85 mH. Kvalitet och ljudegenskaper på dessa komponenter är mycket bra.

Frekvensgång:

I vardagsrummet i stereosätet 2.5 m från från högtalaren mätt på mellanregistrets axel ser frekvensgången för högerhögtalaren ut så här:



Effektivitet hos högtalaren är 95 dB/1 watt i 4 ohm. Jag har stresstestat skapelsen: att prestera 100-105 dB går utmärkt bra utan någon som helst negativ inverkan.

Ljud:

Det här är den klart bästa OBn jag konstruerat hittills. Den överglänser utan vidare 'Allemans-OB'n och de B200 och Ciare CH250 kombinationer jag tagit fram tidigare. Elementen är av god kvalitet. Ljudet har alla OB-kvaliteter. Det är ofärgat och jämnt med en stereobild både precis och djup Jag uppskattar kostnaden att bygga ett par av den här högtalaren till ca 5000 kr moms inräknad. Det är en bit upp från de tidigare högtalarna och något ska man ju få för pengarna.

/Erling
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
emanuelgbg Posted - 2016/09/07 : 14:30:27
Finns mätningarna och senaste filtret på denna ob kvar någonstans?

Schack Posted - 2009/09/07 : 10:33:25
Hej Erling!
Ändra inte nu MJAO, nu när jag gjutit baffeln i betong
Jag kör me 4,4 mH istället för 2 mH, tycker det låter bättre.
MVH
Per
martinsson Posted - 2009/09/07 : 06:59:12
Instämmer, riktigt snyggt, grattis!
Bernt Jansson Posted - 2009/09/06 : 21:31:05
De mätresultaten behöver du ju inte skämmas över.
scorpion Posted - 2009/09/05 : 23:05:06
Jag har försökt förfina den här konstruktionen lite till. Det har resulterat i ytterligare en delningsfilterrevision. Notch filtret har konstruerats om, då det visar sig att lägre spolvärde och högre kondensatorvärde gräver djupare och understöder delningsfrekvensen bättre för Alpha-basarna. Dessutom har jag fört in en LP delning för mellanregistret som faktiskt förbättrade mellanregistret i vissa lägen avsevärt. Det kunde tidigare låta distorderat högt upp i frekvens när det fick falla av på egen hand. Så här ser filter och mätningar ut nu:



Frekvensgången i sweetspot ca 2.5 m från höger högtalaren som står mer än 1 meter från vägg och sidovägg i mitt vardagsrum 7.5 x 4.5 m:



Jag kan inte låta bli att också visa samma bild men med 1/24 ocktavs upplösning:



Slutligen en distortionsmätning vid 90 dB SPL:



Tja, det här är säkerligen "as good as it gets" givet förutsättningarna med 6 dB delningsfilter. Det låter faktiskt riktigt bra.

Nästa steg blir att konstruera om baffeln för att tidskompensera mellan elementen. Det ska bli roligt att se om man kan få ytterligare lite ut av den här konstruktionen när det gäller stereodefinitionen.
Rich Schultz i AudioCircle har utmanat mig att göra den förändringen.

/Erling
scorpion Posted - 2009/05/15 : 20:15:32
Nej det är grönt !

795 låter lite mastigt men inte särskilt konstigt efter alla dollarturerna. Den andra modellerna måste också ha gått upp motsvarande. Lite synd eftersom Autema låg väldigt bra i pris. Det vore intressant att höra synpunkter om du bygger med asfaltsklister. Det tror jag många är intresserade av ! Betong är ju alltid betong.

/Erling
Schack Posted - 2009/05/15 : 13:37:51
Hej Scorpion!
Nu skall jag kopiera dina högtalare. Antingen bygger jag baffeln i betong eller med olika skivor med lim, asfaltklister emmellan.
Autema har höjt priset på Alphorna till 795:-/st.

Är det ytterligare ändringar på delningsfiltret till MJAO?
MVH
Per
scorpion Posted - 2009/05/01 : 15:25:24
Efter att ha genomlidit en ordentlig förkylning efter träffen i Göteborg, så har jag försökt förbättra MJAOs delningsfilter. Jag fick synpunkter att Eminence Alphorna nog hade output lite väl högt i frekvens. Petter Persson och även Bernt J lyssnade in detta.

Jag har lyssnat till delningsfiltret och måste konstatera att synpunkten var helt riktig. Det var enkelt att konstatera med hjälp av ARTA programmet och Rosa Brus. Jag får skämmas lite att inte åtgärdat detta från början.

För att stanna med 1:a ordningens filter så har delningsfiltret omarbetats enligt följande:



Tillkom konjugatlänk och ett sugfilter runt 1500-1600 Hz. Båda bidrar men konjugatlänken i sig själv var inte nog. Sugfiltret är nödvändigt.

Även om man kunde tycka att MJAO lät riktigt anständigt tidigare, så verkar modifieringen faktiskt tillföra ett snäpp bättre definition.
Komponentvärden framgår av schemat. Zobel är 3.9 ohm och 47 uF och Sugkretsen har 1 mH spole och 10 eller 6.8 uF kondensator, vilken som går bra.

/Erling
Bubbel Posted - 2009/04/04 : 11:13:40
quote:
Någon annan som har erfarenhet av Dayton kondensatorerna ?


Inte mer än att Bennic tillverkar dem. Vad jag vet använder B&W Bennic i sina delningsfilter.

anders
scorpion Posted - 2009/04/04 : 09:20:28
Jag hade ursprungligen tänkt att använda Dayton Metallized Polypropylene kondensatorer för den här konstruktionen. Det har också kommit lite kondensatorer från Parts Express i USA. Under den senaste veckan har jag experimenterat med delningsfiltret för mellanregistret med dessa kondensatorer plus vad jag har haft av Obbligato kondensatorer från DIY Hi-Fi Supply.

Detta har resulterat i att jag nu spelar mellanregistret med 90 uF bestående av 60 uF Dayton och 30 uF Obbligato. PCA kondensatorerna har fått stryka på foten, de matchar inte den här kombinationen i ljudkvalitet. 90 uF kombinationen spelar med en slags självklar auktoritet, som om det är precis så här det skall låta. Någon annan som har erfarenhet av Dayton kondensatorerna ?

Diskanten har fått en standard Mundorf M-Cap 4.7 uF konding i sitt filter.

/Erling
maal Posted - 2009/03/12 : 21:32:16
quote:
maal, bara att komma !

Tackar för det .
Det kanske är någon mer som vill hänga med framåt våren, om det passar Erling.
En HiFi-fika och öppna bafflar .
scorpion Posted - 2009/03/12 : 20:39:27
Jag driver omväxlande med min Trend TA10.1 T-amp och NAD 1000/216 med gott resultat. Ibland blir det riktigt högt och då räcker Trend:en inte riktigt till. Jag har räknat manuellt på impedansen för MJAO den varierar från 6 ohm - 60 Hz till 10 ohm - 10000 Hz minimum är 4.1 ohm.

MJAO plockar fram ambientinformation som jag inte hört hos någon högtalare tidigare, nästan hörlurskänsla på vissa skivor men även rumskänsla på de flesta.

maal, bara att komma !

/Erling
Zei Posted - 2009/03/12 : 09:20:01
Äsch.. Fel sida om landet ju

Vad är det för förstärkare som du drivit dem med?

/JZ
ohmega Posted - 2009/03/12 : 00:05:44
scorpion: Hur coolt som helst...

Jag har "sett dej" på diyaudio. Jag är förvånad över att ett så högt Q-värde "kan bli rätt"..(Eminence alpha-basar)

Hur som helst..grattis
maal Posted - 2009/03/11 : 19:35:44
Jag kommer gärna ner och lyssnar .
Jag fick ju förmånen att lyssna på dina öppna bafflar i Uppsala i höstas.
Det vore spännande att få lyssna även på dessa.
scorpion Posted - 2009/03/11 : 17:06:58
Den finns i Söderköping. Alla är välkomna. Det är bara att höra av sig.

/Erling
Zei Posted - 2009/03/11 : 13:32:27
Snyggt!

Vart finns den här konstruktionen om man vill komma och lyssna?

/JZ
MatsT Posted - 2009/03/11 : 12:09:25
Känns som en välavvägd konstruktion, jag hoppas också att den kommer till Göteborg så jag får höra den.
scorpion Posted - 2009/03/11 : 11:33:08
Tackar för intresset.

Bernt, GBG beror nog helt vilket datum som spikas, 9-10 maj är dåliga för mig.

Tomas J, Tjockare material går givetvis också bra. JAMO har ju t ex en 43 mm tjock baffel av skiktlimmad MDF. Vad man ska tänka på är att inte "stänga inne" bakåtstrålning från i det här fallet mellanregistret utan försöka göra en snygg avfasning av öppningen bakåt. Det gör skillnad.

Johan, Det är din tur att besöka mig. Du kommer inte att ångra dig !

/Erling
Jolojl Posted - 2009/03/07 : 17:43:34
Snyggt! Mera bilder! Vore kul att lyssna på!

Har också lite planer på en ny ÖB ... Får se om det blir verklighet vad det lider ...

Johan
Tomas J Posted - 2009/03/07 : 10:10:06
Häftigt!
Kul att läsa att du utvecklar dina idéer!
Fråga: finns det någon nackdel med att använda tjockare material, förutom att det kan bli dyrare?
Bernt Jansson Posted - 2009/03/07 : 09:35:48
Intressanta! Kommer dessa till träffen i GBG?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000