HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 43cm bred, 2,5cm hög och väger 10kg

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2009/03/16 : 14:58:19
Fick ett paket från Tyskland i fredags.

Innehållet visade sig vara tyngre än beräknat då Postgubben vid utlämningsstället höll på att tappa paketet i golvet då han missbedömde vikten...

Hem och packa upp! Vad kan det vara?



Ett lilleputt-steg!



T-amp är vad det rör sig om... Känslan är solid, med bra kvalitet i reglage och på godset. Känns på inget sätt "tunn", trots att det bara kostar 1200kr nytt!



Baksidan har XLR-ingångar och skruvplintar för högtalare samt speakon.



Undrar vad som bor under locket? Steget är fläktlöst...



Här ligger en av skälen till att steget, trots ringa storlek, väger modiga 10kg... En rejäl ringkärna! Storlek = barnpizza.



Mer porr! Det ser rätt prydligt och snyggt ut under locket... Komponenternas kvalitet är för mig helt okänd. Någon bättre bevandrad inom området kanske vet?

Enligt faktabladet ger det 2x65 watt i 8 ohm, 2x100 i 4 ohm och 200 watt bryggat i 8 ohm. Manualen är för övrigt väldigt skoj! Verkar vara översatt från kinesiska till tyska och sedan engelska. Riktig humor!

Hur låter det då? Ingen aning... Har inte haft tid att koppla in det ännu!

Men, ockulärt får det iaf godkännt av både mig och hustrun!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2010/03/26 : 11:11:38
MaxMartin -> Kvaliteten på mitt exemplar har varit strålande! Känns mer solid än vilken annan mainstream-pryl som helst. Inget skrammel, mycket bra passform, bra känsla i knappar och rattar, inget strul alls kort sagt. Kan mycket väl finnas måndagsex, men mitt är nog gjort en fredag eftermiddag...

MaxMartin Posted - 2010/03/13 : 11:55:04
Trevligt att fler vågar! Jag själv har testat och äger steg köpta från Thomann. T.amp är ju deras egna märke och man får rikigt mkt för pengarna. E800 modellen är väl den man väljer om man är ute efter mkt effekt till lågt pris och S-75, s100 och s150 om man vill ha bättre ljudkvalitet. E800 kan låta lite disigt och skramligt i mellan å diskant men basen är riktigt bra. Tyvärr inbyggd limiter som vissa hatar men bra för dom som vill ha lite fläskigare bas vid hög volym.

Alla dessa "kina-steg" är i själva verket kopior många gånger på amerikanska varianter såsom Mackie, QSC, Crown m.fl... Se bara på Behringer EP1500/2000/2500/4000. Dessa spelar dock i en annan liga på alla plan men kostar mera oxå.

Dessvärre tycker jag kvaliteten är usel på T.amps steg så se upp men dom har bra garanti! Nästan varenda gång jag handlat av dom har grejor varit sönder eller gått sönder ganska fort. För att inte tala om T.amp E800s extremt dåliga chassie med skruvar som är gjorda för en av/på montering... jodå nånstans har dom sparat...
OcA Posted - 2010/03/05 : 13:43:16
Har uppgraderat steget till att driva mina bak-kanaler i hemmabion. Funkar utmärkt att driva runt elektrostater med detta steget!

Rent, korrekt och kontrollerat ljud. Neutralt är väl en klyscha som passar bra...
Audiovector Posted - 2010/02/22 : 14:05:43
Och nu är priset 1100 kr tack vare Euron... :)
OcA Posted - 2010/02/22 : 09:24:32
Fortfarande väldigt nöjd! Kan inte komma på något som jag inte gillar med det faktiskt... De klarar att driva både mina dipolbasar och de tappade hornen utan bekymmer.
Thermochron Posted - 2010/02/21 : 20:37:08
OcA: Är du fortfarande nöjd med slutsteget, eller har du hittat några brister?
cittroman Posted - 2009/03/22 : 19:54:03
Kul.
1200:- kan bara en sådan tomlåda kosta.
Goldfinger Posted - 2009/03/19 : 17:50:59
Nice med ringkärna i ett så billigt steg!
OcA Posted - 2009/03/19 : 13:05:52
Ja, det går att köra utan försteg. Det är egentligen två gain-kontroller som styr insignalen i steget, så någon regelrätt volymkontroll i ordets rätta bemärkelse är det väl inte, men det går att göra så. Det blir heller inte någon vidare känslig volym, utan rätt grov justering. Blir lite joxigt iom att det är en för höger och en för vänster kanal också.

lindvall Posted - 2009/03/19 : 12:16:00
Är det volympottar på det så man kan köra det utan försteg?
dwain Posted - 2009/03/18 : 20:57:10
Fantastiskt precis vad jag ville höra. Jag funderar nämligen på att köpa någon av de större t.amparna kanske TA2400MK-X om man kör en baslåda på ena kanalen som e på 4 ohm borde ju effekten räcka en lite bit iaf.Åså har man andra kanalen fri för att senare koppla på en baslåda till

Verkar löjligt prisvärda dessa steg.

Grattis till ett kap
OcA Posted - 2009/03/17 : 23:34:03
Kört nån timme eller så och det är knappt ljummet... Ingen aning om vem som tillverkar det eller var man bygger ihop dem. Är väl ingen dum gissning att de tillverkas i Kina.

Angående Tripath har jag ingen aning om de har med dessa produkter att göra, jag tror inte det iaf.

Google, i vanliga fall allvetande, har inga bra svar på dina frågor heller...

Skulle inte bli förvånad om detta är någon OEM-produkt som finns i andra varianter och med andra loggor. Har dock inte lekt detektiv i frågan... Annars kan man säkert maila Thomann och fråga.
Det enda jag vet är att det låter löjligt bra för pengarna och kan säkert skåpa undan en del dyrare produkter, men det får man nog testa lite mer noga. Man ska inte dra för stora växlar på en timme. Men bättre än Nuforce Icon låter den alla dagar i veckan.

Med ljudkort, pre-amp och slutsteg är vi uppe i Nuforce Icons nypris minus 300 spänn ungefär...

Kablarna är av enklaste och billigaste sort, dvs lakrits lågnivå och såndär härligt billig högtalarkabel från Clas i Sjön som man kan se kopparn genom plasten på...
theseal Posted - 2009/03/17 : 23:25:56
spännande!!

Hur varmt blir det?

Kan du bekräfta/dementera evt komponenter från Tripath?
OcA Posted - 2009/03/17 : 23:04:25
Nu så! Ett par timmar efter utsatt tid kommer första intrycken!

Har spelat nån halvtimma, dvs helt rått fortfarande.

Har kopplat min dator med Audigy-kort till en passiv pre-amp vidare till T-ampen och sedan mina små Tangent stativare.

Allting är ganska så provisoriskt uppställt, men jag dristar mig till ett första intryck:

-It's alive!!

Det kommer ljud ur högtalarna och allt funkar, men hur låter det då?

Ja, alldeles förträffligt!

Har endast Nuforce Icon att jämföra med som jag kört med samma högtalare och här märks att det finns mer krut i T-amp än i Icon. Ljudet är stort, avslappnat och framförallt väldigt bra detaljerat och placerat i ljudbilden.

Bas finns det av förklarliga skäl inte mycket av genom ett par stativare med 4" "bas" och sluten låda på nån liter... Men det som finns däröver 100hz eller så låter grönjävligt bra!

Neutralt, detaljerat och utan en tendens till hårdhet eller vasshet. Inga SSSS-ljud som det gärna blev med Icon, inga stickiga cymbaler, bara detaljer och luftighet.

Röster låter riktigt bra, helt frikopplat och ofärgat.

Bra attack i trummor och strängar, inget är överdrivet eller yvigt.

Totalt sett med denna setup:

+Detaljeringen
+Spelglädje
+Röster
+Lugn i ljudet

-Ingen bas what so ever
-Högtalarna bottnar vid högre nivåer

Enda förbättringen som kan göras är i basen och där är det bara högtalarna som begränsar just nu. Detta steg är självskriven gäst vid nästa träff!

Nej, jag är grymt nöjd och för 1200 bagis är detta jordens fynd!

Ska försöka koppla steget till nåt med lite mer kapacitet/krävande än mina Tangent, men detta bådar riktigt gott! Gud vet vad som händer när steget fått gå några timmar och blivit varmt!

Så, vill nån ha ett billigt slutsteg som verkar kunna leverera grymt ljud så köp för guds skull!

Och ja, PA-rackel kan spela hifi!
räven Posted - 2009/03/17 : 20:02:27
Har inget med Tripath att göra vad jag förstått.
Och det är klart att det inte kan prestera hifi om det är PA
theseal Posted - 2009/03/17 : 16:16:00
hmmmm....

T.amp säger du.... har den något med Tripath TA 2024 att göra? Vad är det som händer här i världen eg??

Detta ser ju ut som ett litet PA steg, kan det verkligen prestera Hi-Fi??

Funkar det så tror jag att jag skissar lite mer på det inbyggda multi-room-systemet i mitt nästa hus baserat på sånthär och ett gäng squeezbox recivers och några trevliga DAC:ar. FLAC/MP3 och ALL radio/podcast man orkar lyssna på, kontrollerat från din iphone/ipod touch/smartphone/PC/Squeezebox Controller.... Kan fö. meddela er alla att sync i squeeze-systemet funkar UTMÄRKT.

Fan att den ser så osexig ut bara..
OcA Posted - 2009/03/17 : 15:49:28
reVintage -> Svårt att se på bilden... Tror det stod 32v och 12v på lappen, men jag är ingen expert på det där och har egentligen ingen aning om vad siffrorna betyder.
reVintage Posted - 2009/03/17 : 15:45:52
Det kvittar väl hur det låter. För dom pengarna kan man byta innanmätet till valfritt DIY och ändå ha gjort en mkt bra affär.
Vad är det för spänning på trafons sekundärer?

Edit: 32V+32V ser man på en av bilderna!

Om det inte låter tillräckligt bra kan man ju knöla in ett par Hypex St180 med rördrivers.................
johan.björklund Posted - 2009/03/17 : 15:33:49
Hrmpf..............
OcA Posted - 2009/03/16 : 23:10:53
Härligt att det kliar i fler fingrar än mina...

Ska införskaffa ett par adapters i morgon och sedan blir det till att koppla in det... Måste ju hålla er på halster lite grann!

Edit: Adapters köpta! Ska hem och koppla ikväll! Sitt med F5 knappen i beredskap runt 21.00 hugget!
CarlssonH Posted - 2009/03/16 : 23:08:24
OcA/

Nu får du till uppgift att koppla in steget senast i morgon så vi får höra om lyssningintryck mm.

Blir ju jä**igt intresserad och nyfiken på hur bra 1200:- kan låta.
OcA Posted - 2009/03/16 : 22:12:29
Ja, jag blev rätt paff när jag öppnade locket! Är, speciellt med tanke på pengarna, ett väldigt imponerande bygge!

Hade jag inte vetat vad det kostat hade jag nog gissat på betydligt mer än 1200:-... Gissar att stora serier och låglöneländer hjälper till med det ekonomiska, men jag har ändå svårt att få ekvationen att gå ihop.
Har inte hittat någon stämpel på vart det är tillverkat??

Dock ska vi inte hoppa jämfota än eftersom jag fortfarande inte fått tummen ur...

Man kan ju stilla undra vad kostnaden för komponenterna är? Bara själva lådan borde kosta en rätt nätt slant. Ingen fuskplåt här inte, utan rejält gods... Fronten verkar vara äkta aluminium dessutom!

Undrar vad det hade kostat med en fin-hifi logga på framsidan?
Kallbo Posted - 2009/03/16 : 21:03:44
T.amp steg kan man köpa här:
http://www.thomann.de/se/the_tamp.html?sid=5d08cec0e4abcf2717a668c8f35d041c
sopwith Posted - 2009/03/16 : 20:48:39
Va!!, tom glasfiberlaminat för dom pengarna och en byggkvalité som får mången dyr-fi att rodna, var beställde du det?
Audiovector Posted - 2009/03/16 : 20:08:31
Nice! Ska bli kul att höra vad du tycker! Skulle vilja ha ett dylikt till zon 2. :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000