HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Nahaz ny lägenhet hösten 2010 (sida2)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Nahaz Posted - 2009/06/12 : 18:35:11
pi60, Vincent SA-93, SP-993, Denon AVR-2807, Cambridge Dacmagic.
Absorbenterna är "kamouflerade" genom att tyg spänts upp på väggen. Absorbenten under TV:n är mösterpassad och syns knappt alls, dom bakom frontarna flyttas runt och experimenteras med så mönsterpassning är omöjlig. Finns fler absorbenter som inte är med på bilderna som också flyttas runt en del för tillfället.



Duken nere, Kingpin 90".



XBMC står för uppspelning av musik och film. HTPC:n gömmer sig i tv möbeln längst till vänster. Möbeln gömmer även wii, xbox360, ps3, alla grendosor och samtliga spelkontroller.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Nahaz Posted - 2010/09/30 : 23:39:41
haha, nej inte triangeln heller. Det är ett gammalt 30 tals hus, inget modernt alls.
BosseBula Posted - 2010/09/30 : 22:49:06
Jag tror snarare nån byggnad nära Triangeln?
Nahaz Posted - 2010/09/30 : 22:40:54
Du är inte den första som tror det.
Nej det är inte Turning Torso.
Skisserna kommer även att ändras ganska mycket efter konsultationen med Öhman jag hade idag. Kommer ta ett tag att få klart förändringarna. Återkommer med bilder när jag kommit igång.
Meyer Posted - 2010/09/30 : 09:25:39
Turning Torso?
Nahaz Posted - 2010/09/23 : 17:14:14
Har flyttat till ny lägenhet, med helt nya problem och möjligheter som följd.

Har gjort en 3d modell av rummet.
Modellen är dock inte enbart för hifi placering utan jag funderar även på nya tyger osv : )


Dom 2 stora skåpen på var sida rymmer alla cd skivor.
Dom 2 mindre skåpen på höger sida är "kontoret". Det ena rymmer skärm (som är kopplad till htpc:n) och har en skrivbordsskiva som fälls ut med tangentbord och mus. Eftersom jag inte har någon tv i vardagsrummet vill jag kunna hantera datorn utan att dra ner duk och starta projektorn. Det andra rymmer skrivare och lite annat kontorsrelaterat.
Sideboardet under a2:orna till höger agerar spritskåp och avlastningyta för laddare till fjärr och hemtelefon samt en lampa (som inte är inritad ännu).






Bord för 6 personer (8 med iläggsskiva).

Nästa steg är att Öhman skall ta en titt på rummet så får vi se vart det leder i akustik åtgärder, helt klart behövs det åtgärder just nu.
ayayay Posted - 2009/12/29 : 09:26:36
Nahaz, det låter trevligt

Funderar på att integrera mina Pi60 med ett par NHT1259 subbar, 4-ohmsmodellen.
Nahaz Posted - 2009/12/28 : 17:00:11
cr80s eller onkyos inbyggda (5507 har stöd för 2 moduler).
Ja 80 Hz.

Jag tycker inte att pi60 blir bättre av att delas vid 80Hz, dom spelar lika bra odelat i mina öron. Det som blir bättre är att man får mer möjligheter att anpassa basen till rummet med olika filterfunktioner. Det går att höja den lite över vad som är "korrekt" också om man som jag tycker det ger lite extra spelglädje.
Det blir också lite mer "punch" i basen på lägre volymer samt att pX gräver lite djupare i frekvens än vad pi60 gör i mitt rum så jag får med hela registret från 20Hz.
ayayay Posted - 2009/12/28 : 12:27:16
Nahaz, kan bara instämma med övriga, riktigt fint system du har.

Från en Pi60-ägare till en annan, vad kör du med för delningsfilter mellan Pi60 och basmodulerna Ino´s egna

Sen att basen blir överdjävligt bra med de basmodulerna är ett understatement , men hur upplever du mellanregister och diskant i Pi60 nu när de inte spelar djupbas Vid vilken frekvens delar du 80hz
Nahaz Posted - 2009/12/28 : 01:08:54
Vad gäller det blåa ljuset från Emotiva stegen (powerknappen) så löste jag det med 2,5 cm filtkuddar (svarta) från kjell & co.
Dom täcker precis hela powerknappen men lämnar samtidigt en glipa runt hela så att det blåa skenet skapar en knapp märkbar ring runt filtkudden. Perfekt då jag slipper direktljus som stör men fortfarande kan se om ljuset är blått eller orange (på eller av).
Nahaz Posted - 2009/12/27 : 22:22:35
Tillfälligt, håller på att bygga andra surround högtalare.
Har inga direkta planer på vad jag skall ha pK till heller så tills vidare står dom som bakhögtalare.
PG Jeppsson Posted - 2009/12/27 : 19:29:04
Nahaz, det ser verkligen tilltalande ut .

Har du pK om bakkanal?
DIESEL Posted - 2009/12/27 : 15:01:36
Ser riktigt fint ut det där , gillar lösningen med att trolla bort absorbenterna på det sätt som du har använt av.

Emotiva låter riktigt bra , dessutom finns det ordentligt med kraft ...

Angående det blåa ljuset , jag kan förstå att det är lite störande om man har det i blickfånget när man kollar film. Det ultimata är att kunna stänga av all belysning i filmläge men där har ju tillverkarna överlag lite att jobba med. Jag har ju mina prylar i en separat bänk vid sidan om och det stör mig inte det minsta

/DIESEL
Nahaz Posted - 2009/12/26 : 23:15:38
Mjo det är som sagt en bestå bänk, finns i massa olika utföranden och kan köpas utan hjul vilket jag gjort.

Jag har inga bakstycken i bänken, dom behövs inte och det känns luftigare och mer flexibelt att skippa bakstyckena helt.
49 cm är ganska djupt jämfört med många alternativ.

Micke: Ja det går att spela mycket och djupt, men framförallt låter det bra.
shifts Posted - 2009/12/26 : 22:42:34
Nu fick jag en flashback - känns som om jag frågat om bänken tidigare
för länge sedan. Konstigt att jag missat den där bänken. Är det alltså
denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39866185

49 cm djup, vilket bara nästan är tillräckligt för att min receiver ska
få plats. Men bakstycket går ju att ta såga hål i. Tack för tipset hur
som helst, ska ta och kolla över det där.
Micke Y Posted - 2009/12/26 : 21:23:47
Coolt system, det kan nog spela bas va?

Micke
Nahaz Posted - 2009/12/26 : 20:38:15
Ja en avstängingsbar powerknapp hade varit pricken över i:et.
Ljudmässigt är jag mycket nöjd.

Bänken jag har är bestå från ikea (2 stycken), hjulen är från ett byggvaruhus (lite lägre än ikeas hjul) och luckorna sitter fast med lite olika lösningar, ikea har bara lådor som alternativ till bestå bänken.
shifts Posted - 2009/12/26 : 11:00:52
Det har verkligen blivit riktigt fint i ditt lyssningsrum. Är glad att
se att den stora klumpen försvunnit från bänken också! :)

Den där fina låga bänken, var är den köpt någonstans och vad är det?
Skulle passa helt perfekt som ny mediamöbel hemma hos mig. Letar efter
en låg avlång sak.
Kilgore Posted - 2009/12/25 : 17:38:35
Ajdå , ja jag är med allergisk mot blå lysdioder när man tittar på film. :(
Resten av lyset går ju att stänga av varför inte dem...
Man kanske kan be dem koppla bort powerdioden innan leverans ;)

Har läste en hel del om förstärkarna på nätet nu.
Hur upplever du förstärkarna mot andra stärkare du haft?
Nahaz Posted - 2009/12/24 : 12:27:49
Ja priserna är onekligen väldigt bra. Det enda jag saknar är ett sätt att stänga av dioden bakom powerknappen. Det blåa ljuset när dom är igång stör vid filmtittande.
Kilgore Posted - 2009/12/22 : 15:18:38
Verkar väldigt spännande. Jag är på jakt efter slutsteg, man kanske ska ta sig en titt på dessa, priserna var ju nästan för bra för att vara sant.
Nahaz Posted - 2009/12/21 : 19:45:47
emotiva.com
Fabriksförsäljning utan mellanled, det går att be om offert på hemsidan inklusive frakt.

Med julrabatten dom har just nu så gick XPA-5 och UPA-7 (totalt 12 kanaler på sammanlagt över 2000watt i 8ohm) på cirka 15000:- inklusive moms och frakt.
Dom väger in på cirka 40 respektive 35 kilo och jobbar i klass A/B.
Det finns dioder på fronten som visar aktiva kanaler men dom är avstängda (switch på baksidan) på bilderna.
XPA modellerna har RCA och XLR ingångar, UPA modellerna har endast RCA ingångar.
Båda har 12v trigger ingång.
Kilgore Posted - 2009/12/21 : 19:35:34
Grymt fin anläggning Nahaz!
Tror jag får göra hembesök hos dig ngn gång.
De där Emotiva så spännade ut. Har sett fler som har dem. Inget märke jag hört talas om innan. Kan du kanske berätta mer om dem? Som var man köper dem och vad de kostar :)
Nahaz Posted - 2009/12/21 : 18:01:47
Nya prylar.
Ny tv bänk (iof likadan men i ny färg).
Ny processor.
Nya slutsteg.
Nya basmoduler.
Ny center.

Kvar att göra:
Sätta upp front high högtalare, byta ut bakhögtalare, sätta upp surround back högtalare, klä in absorbenterna i tyg när jag bestämt mig för position och tjocklek. Provar mig fram just nu.







Mer bilder och info finns på minhembio.
http://www.minhembio.com/Nahaz
SCarlsson Posted - 2009/06/19 : 12:43:26
Snyggt. Och kul att Hellsongs spelas:-)
Nahaz Posted - 2009/06/13 : 14:18:43
AC, vi har stora panorama fönster så varma sommardagar ligger temperaturen inomhus 5-10 grader högre än utomhus. Helt olidligt utan AC : )

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000