HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Magils tar ett bad....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2009/07/31 : 21:09:29
Mitt lyssningsrum har länge behövt lite akustikfix...eller kanske mycket. I varje fall så tycker jag det inte är så stor idé att peta på andra delar innan akustiken är förbättrad.

Även detta bygge börjar på Hornbach, men tyvärr hade jag ingen kamera med mig vid inköpstillfället. Dock när urlastning skett.



Här står alltså 8st plywoodskivor 4 mm tjocka och ca. 120x60 styck, dvs. det är två hela skivor som blivit uppkapade.

En skiva åker in och läggs på "ritbordet."



en vinkelhake och aluminiumlinjar är bra hjälpmedel, liksom en ritmall.



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
esl Posted - 2009/09/11 : 18:43:58
Min vän hembioentusiasten som också skall bygga ett gäng aktiva basätare skall ha ca 25-30 paneler...
Skall det vara så skall det vara ordentligt så att säga när man ändå lägger ner jobb.

Jag är inne på tumm MDF istället samt att styva upp panelerna genom att göra dem krökta och monterade på spant.
30 paneler på varandra 4mm tjocklek blir bara 9cm och det skall man ju kunna borra i ett svep.

Vem vet var man hittar 4mm MDF?
Magils Posted - 2009/09/11 : 11:34:56
njea....blev sugen på att bygga nåt som låter isf. tvärtom
Njord Posted - 2009/09/11 : 11:02:05
Har du badat klart nu?
Magils Posted - 2009/08/06 : 23:05:22
Ja, nu börjar ju det skojiga...placering...utformning...tyg? rak, kurvad, kineshatt....
acebowler Posted - 2009/08/06 : 23:04:52
Jag lyfter på hatten för ditt tålamooood!
Snacka om håååål...

Snyggt å prydligt blir det!!

Rock on!

Mey Posted - 2009/08/06 : 22:53:31
Helt klart i linje med deras affärsidé om platta paket

Jag blev svettig bara av att följa denna tråd.
Nåväl, en vacker dag är det dags att själv göra något liknande detta.
Ser fram emot uppföljning vartefter projektet blir klart och framför allt; mätresultat och lyssningsintryck
Magils Posted - 2009/08/06 : 22:40:29


Inget som paxas här inte, men jag tänkte faktiskt på det när jag lade upp posten. Om Ikea sålde såna här paneler.

ELAK - ljudförbättrare, sprider och dämpar samtidigt, hänges på väggen. Levereras i paket om 8st färdigsågade skivor, endast hål behöver göras, borr medföljer.
Mey Posted - 2009/08/06 : 21:36:33
Är det någon som varit där och paxat redan?
(Sista bilden, i högra hörnet)
Magils Posted - 2009/08/06 : 21:33:07
Jag säger bara ahhhhhhh!



och sedan....8*aaaahhhhh!



Ryggen hade nog inte tålt mycket mer...
Magils Posted - 2009/08/05 : 23:20:48
Jo, borsta bort flisor är inte heller kul...ta isär...borsta...slipa med grovt sandpapper på bägge sidorna för att få bort flisor, borsta igen...och sedan på alla bitarna på plats igen.....inte blanda ihop ordningen heller för den delen.



Sedan skruva ihop och så får man borra på...



Mängden ohålad går neråt...



bara sista rycket kvar nu....

adhoc Posted - 2009/08/05 : 21:42:47
quote:
Nja svårt är det inte med en pelarborr av kvalitet och en ram med botten som man lägger skivorna i på med mallen antalet skivor beror på hur långt borret är. Skall man använda en cnc maskin så får man göra väldigt många för programmeringen tar sin tid men det är som du skriver snudd på industritillverkning.



Nja som sagt , någon industriell tillverkning = många, behöver det inte vara precis för att det ska sparas tid. Det tog ca 20 minuter för min kollega på jobbet att CAD:a upp en blandad kompott av vanlig och inverterad BAD-panel på en tänkt skiva om 1220x2440 mm (=> 8 normalstora paneler). Ur minnet, så tog första hembygget mig en halvtimme effektiv tid att med kvistborr fixa 5 rader hål genom 2 plywoodpaneler. Man blir snart ganska less och ineffektiv, eftersom det är så jäkla tråkigt jobb, hela panelen tog ca en eftermiddag. Att för hand linjera upp hålbilden tar också sin lilla tid. Den tiden är förbi , de kommande panelerna kommer köras med vattenjet eller en maskin med oscillerande kniv.

Bubbel Posted - 2009/08/04 : 22:59:10
Nja svårt är det inte med en pelarborr av kvalitet och en ram med botten som man lägger skivorna i på med mallen antalet skivor beror på hur långt borret är. Skall man använda en cnc maskin så får man göra väldigt många för programmeringen tar sin tid men det är som du skriver snudd på industritillverkning.

anders
Magils Posted - 2009/08/04 : 22:09:13
Förstår hur du menar eftersom mönstret i sig är speglat, men det blir ganska tjockt till sist. Näe melodin är nog CNC, fast då närmar det sig industritillverkning...

Länkar finns i denna tråd...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70167
Bubbel Posted - 2009/08/04 : 21:39:32
Det finns enklare sätt att göra detta på men då blir det mindre paneler men då kan man bara bygga ihop fler till en större dvs en borrmall.

Är det någon som kan länka till den där programvaran ni använder jag har letat men hittar inget.

anders
Magils Posted - 2009/08/04 : 20:37:02
2-3 hål per min skulle jag gissa...åsså är det dryga 1000 hål...sedan, som jag tror det var esl som skrev, flisar sig plywooden, så man måste montera isär alla skivorna och rensa...har gjort det 3 eller 4 gånger.

Men jag är ju bara en i raden som stått borrat en massa hål...
PG Jeppsson Posted - 2009/08/04 : 20:26:41
Håly shit!!!!

Hur många timmar räknar du med att borrningen tar?
Magils Posted - 2009/08/04 : 20:14:43
13 mm, cc är 16 mm tror jag, ger aktiva ytor på 528x496 mm
Njord Posted - 2009/08/04 : 17:41:13
Åh, jag blir så imponerad av ditt bygge.

Hålen ser så stora ut. Vilken diameter har dem?
Magils Posted - 2009/08/04 : 09:11:15
Jag läste i en annan tråd att...

quote:
Om ett flertal paneler monteras bredvid varandra, är det lämpligt att invertera hålbilden och montera panelerna efter ett visst mönster för att minska lobverkan (fig 14 och 15).


Typiskt, att man inte läser allt innan, jag hade ju tänka slippa göra fler paneler.

Det är ju inte så himla många hål kvar att göra...



Seg i ryggen blir man...
Magils Posted - 2009/08/03 : 21:14:21
Oh ja, och dessutom spackla igen där det flisat sig.
Ryssen Posted - 2009/08/03 : 20:35:37
Ska du putsa bort ev. grader på hålen sen,ett och ett och...
Magils Posted - 2009/08/03 : 19:49:46
Fortsätt borra, fortsätt borra, borra, borra.........



adhoc Posted - 2009/08/03 : 12:50:07
Kineshatten visas för en plan variant. Bild 27 i patentdokumentet här: http://v3.espacenet.com/publicationDetails/biblio?adjacent=true&KC=A1&date=20070215&NR=2007034448A1&DB=EPODOC&locale=en_V3&CC=US&FT=D (Klicka "Original Document" eller tanka ned PDF:en)

En välvd front är bättre än en plan, så jag har svårt att se att det skulle bli sämre med välvd + kineshatt.

Magils Posted - 2009/08/03 : 09:04:28
Tack för info, ett extra hål är ju lättast att korrigera i detta läge, värre om man gett sig på inverterad. Och jag har faktiskt funderat, för på bilder jag sett så har jag noterat att hela mittraden är hålad, fast på andra ställen fattas det ett.

Ang. kineshatts-modden, gäller det rak eller böjd panel?

/M
adhoc Posted - 2009/08/03 : 01:58:19
Va, menar du det, -att det inte är kul att borra dryga 1000 hål?

Några små påpekanden: Det ska vara hål tvärs över hela mittenraden/kolumnen (eller ohålat tvärs över om man gör en inverterad BAD). I excelprogrammet jag skrev ihop plankade jag bilden i RPGs skrytblad, där är den sista rutan i raden ohålad när övriga rutor i samma rad/kolumn är hålade. Men i deras patent är hela raden/kolumnen hålad (för inverterad panel ohålad). Skulle tro att patentet visar den korrekta hålbilden.

Det finns en enkel mod att göra som förbättrar BAD-panelen diffusionsegenskaper. Skär till en styv pappskiva, vinylgolvmatta eller annat lämpligt till en Ø25-30 cm skiva. Klipp in till centrum och vik ihop till en "kineshatt" med lämplig höjd = samma som bakomliggande isolerings tjocklek. Kineshatten placeras försänkt i isoleringen bakom själva panelen. Modden finns beskriven i en tråd i akustikforumet tillsammans med RPS nyaste version av BAD-panelen. Lycka till!


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000