HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Forsman

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Forsman Posted - 2009/08/14 : 21:31:58
Man har gottat sig åt alla fina anläggningar på detta Forum under ett par år nu.

Kanske dags att dra ihop en egen liten tråd i denna Forumdel.

Anläggningen består just nu av:
JBL LS80
2st Cyrus X-Power (bryggade)
2st Cyrus PSX-R Nätdelar
Tact RCS 2.0
Rega Planar 3
Denon DL304
Musical Fidelity XLPS
Marantz SA7001
HTPC
PS Audio Power Plant Premier
PS Audio Noise Harvester

Ihopsnört av:
Chord Chorus
Tara labs Air3
Van Den Hul The Wind
På nätsidan är det lakritskablar tills vidare.





Denon DL304



Denon DL103R



Har svårt att skilja mig från denna med tanke på hur nätet ser ut där jag bor, vilket även hörs när man kopplar in denna godbit.







Lite prydnader :-)
Gömmer sig även en Denon DL103R som vilar för tillfället..



I bilden ovan ser man ett rör som hjälper till med basakustiken.





Efter att dämpat lite i varje fack av hyllorna på väggen togs efterklangen i rummet ned med närmare 0.1s i snitt över 250hz
ligger på ca 0.35 nu
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Forsman Posted - 2011/12/09 : 17:28:07
Inte hänt så mycket.. Dock har min Power Plant säckat ihop och dessvärre ett par månader utanför garantin.
Tacten är utbytt mot en Musical Fidelity A1 FBP.. Eg är det väl bara akustiken som det kan filas vidare med.
tian Posted - 2011/08/08 : 16:05:17
Hur ser det ut idag då ?

Såg på facebook ifrån en gemensam bekant att du har JBL kvar iaf :)
Forsman Posted - 2010/05/20 : 22:20:07
Jo dom låter riktigt bra, tillräckligt för att ha gått ifrån Tacten och kör med konventionellt försteg numera.
Köpte en Musical Fidelity A1 FBP mest för skoj skull, och den fungerar bra ihop med det övriga, så Tacten är numera pensionerad.

Återstår en del jobb, både akustikmässigt och pryl/kabelmässigt för att optimera det hela.

Dra ihop ett par stycken aktiva basätare står på schemat, har en del rumsrelaterade problem i basen som nu utgör ett problem, då Tacten är borta.
tian Posted - 2010/05/17 : 19:42:38
Ah coolt, förstår att dom där JBL Array 1400 måste låta ruggigt bra ?
Nahaz Posted - 2010/04/17 : 22:52:21
Ser bra ut, ett "ljudaltare" : )
Forsman Posted - 2010/04/17 : 22:36:55
Ett år klarade dom sig innan impulserna tog över, trots flitigt tweakande med dom.

Nya burkar och start på ny kula med optimeringsarbete..

Forsman Posted - 2010/01/06 : 17:38:55
Ytterligare en skivspelare har inhandlats, en Kenwood KD 600 med SME series IIIs samt en Ortofon OM20

Får koppla upp den lite senare, skulle helst vilja köra min Denon Dl 103R på denna, men tror dessvärre att det kanske inte är den ultimata kompinationen med den armen.



Forsman Posted - 2010/01/04 : 19:25:49
Jo kört en del nu, och intrycken består.
Fått ett renare och mer upplöst/dynamiskt ljud, med en betydligt bättre och djupare bas som är mer artikulerad.
Enda minuset är att det på vissa inspelningar kan bli lite för mycket av den varan, provade att slänga in en liten skumgummibit i basreflexporten och det styrde upp det hela så det är bara positivt nu!

Gjorde dock en ARTA/LIMP mätning innan och kunde inte se några större skillnader på impedanskurvan i basen efter filterbytet.
Spolarna som byttes ut i basfiltret där jag hade räknat med den största skillnaden samt eventuell problem, hade en serieresistans på ca 1 Ohm till lågbasen samt ca 1.8 Ohm till den som spelar upp till diskanten. Nya värden 0.16 samt 0.67 Ohm


Slutsatsen är att ALLT blivit bättre utan att tappa nå´t av det jag uppskattade hos högtalarna tidigare.


Edit: Ska göra akustiska mätningar sen och jämföra med tidigare mätningar

Gozzi Posted - 2010/01/03 : 13:42:45
härligt att det lirar...!
Forsman Posted - 2010/01/03 : 13:38:14
Då var det klart, och det spelar bra :-)

Forsman Posted - 2010/01/01 : 15:09:51
Nu är filtrena klara, återstår att greja lite med högtalarna och knyta ihop det hela.
(Tidigare bilder i tråden dyker nog upp om ett par dar, då Pici grejar med sina servrar)







Forsman Posted - 2009/12/26 : 14:56:54
Börjat plocka ihop dom nya filtren, tar lite längre tid än vad jag räknat med.



Blir ett respektive höger / vänsterfilter då dom blir spegelvända.


Forsman Posted - 2009/12/18 : 19:22:43
Har Chip och Trafo för en iaf, var på G att plocka ihop en för länge sedan.

Har annars på tok för många förstärkare här hemma...
Thzar Posted - 2009/12/17 : 21:44:34
Var har du gainclonen?
Forsman Posted - 2009/12/17 : 21:32:19
Jo nöjd med högtalarna, men kan inte släppa att det finns mer potential att plocka ur dom.
Kunde knappt gå på en vecka då jag lyfte upp den på plattan, kraftig sne viktfördelning samt att man lyfte från typ bakom fötterna till framför en, en ergonomisk mardröm hehehe

Dina femtontummare skulle nog gilla Krellen, förutom den grymma kontrollen och djupbasen så har den inga speciella konstigheter för sig uppåt i registret, jämfört med Cyrus stegen jag körde på tidigare så är den betydligt lugnare

tian Posted - 2009/12/17 : 20:33:00
Trevligt :)

JBL LS 80 verkar vara riktigt trevliga, den där Krell KSA 250 kan nog bli till bra användning i min rigg, sugen på att ge den till mig i julklapp ? :)
Forsman Posted - 2009/12/17 : 19:46:47
Hänt lite.
Filtrena i högtalarna är utrivna och det ska byggas nya med foliespolar, och förspännda kondingar m.m
Fick nyligen hem denna spole. (Den lille är vad som sitter i original)



Vi får se vad det resulterar i, kan inte släppa en möjlighet till förbättring, är man nog att kunna återgå till original om det skulle vara så....

Ny Bänk har fixats, en från Ikeas Lackserie, ett klassiskt Lackbord har fått offra benen så att slutsteget fick plats under, samt att steget fick en platta att stå på med SD fötter under


Forsman Posted - 2009/09/07 : 19:58:16
Tror det byttes till en Revox A700 efter den iaf.

Möjligt att det var Ohm Walsh F det spelades på vid denna tid.

Nostalgi
gcs Posted - 2009/09/07 : 19:15:59
Jag tror att rullbandaren på bilden är en Sony med dubbel capstan. Men det kan eventuellt vara en Teac. Det var några från de två nämnda tillverkarna som hade likartade modeller.
emilivarsson Posted - 2009/09/07 : 19:11:33
Snyggt system du har :)
Forsman Posted - 2009/09/07 : 17:36:33
Just nu på test i anläggningen för utvärdering.

Chord Signature HT-Kabel, ska köra ett par dar och se om den slår VDH The Wind Biwirad på fingrarna..
Forsman Posted - 2009/09/07 : 17:34:49
Tror det är C28 och MC2105 (Mcintosh) samt en Technics snurra.
Rullbandaren är jag osäker på.

Har andra foton där man poserar framför Stax DA-300, Div Accuphase, Phase linear, Dahlqvist DQ10, Michaelsen & Austin, Revox rullbandare m.m

Lite skadad har man blivit iaf...

Stefan Posted - 2009/09/06 : 22:06:02
hmm anar ett 70 talskort ?
Lite info på prylarna/beteckningar data tack ! :)
Ser himmla snyggt ut :D
Forsman Posted - 2009/09/05 : 22:45:52
Bjuder på en bild från ens ungdom som kan förklara ens vuxna besatthet av stereoprylar.
Photoshoppade bort ciggen från högerhanden... hehehe



Gozzi Posted - 2009/08/31 : 21:00:58
In med Krell sådärja :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000