HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Joda och ud byggde en.... ja vad blev det nu

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
ud Posted - 2009/09/26 : 14:27:04
Vad gör man när alla USB-diskarna börjar bli fulla, halva CD-hyllan inte är rippad än, filer spridda lite här och var så man får leta.

JO! vi bygger en filserver...eller är det bättre med en NAS...

Hummm....

Efter mycket letande och funderande fastnade vi för ett chassi från Lian-Li
http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=133&cl_index=1&sc_index=25&ss_index=61



och en "bottenmacka" från Gigabyte



Note: Bytte till rätt forum.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mr. Triatic Posted - 2009/12/09 : 22:08:52
Jag kör också med FreeNAS fast med betydligt blygsammare diskvolymer, operativet ligger på ett CF-kort.
Jag glädjer mig stort åt att se en datorbyggare iförd ett ESD-armband!!
Joda Posted - 2009/12/07 : 14:53:56
Nog är det en trevlig sak alltid.
Up-timen ligger nu på blyga 9 dagar efter flytt in till sin korrekta position i pumprummet (pannrummet då vi har värmepump) tillsammans med två skrivare. Nätverket är draget med gigabitlänk mellan NASen och switchen samt mellan två likadana switchar som till sist är inkopplade till en gigabitrouter.
Switcharna är professionella 3com 3226 som förutom 2 gigabitlänkar var har 24 10/100 portar för allt annat som kan tänkas vilja ha tillgång till nätverket. Skrivare och annat.

En bra förklaring av ZFS och RAID-Z
http://www.sun.com/software/media/real/zfs_learningcenter/high_bandwidth.html
Även om ZFS tar lite kraft så är det inte så mycket, helt klart värt det.

Efter att ha provat SW RAID och sett hur motståndskraftig den ät för fel så ser jag ingen användning för HW RAID längre. (speciellt inte efter filmen ovan)
Med SW kan man få tag på datan från 'vilken dator som helst' medan man är körd om man kört HW.

Bandbredden mot diskarna är inga som helst problem. Är knappt att dom jobbar.
Hastigheten med windows-nätverk är lite av en besvikelse men det är inte så svårt att hitta något att skylla på här. 40-50% cpu-användning vid överföring från klientdatorn och trafikkurva som ser ut om en kam. NASen jobbar knappt något på diskar och runt 20% CPU.
Ska se om det går att göra lite justeringar för att få windows att spela snällt och speeda upp överföringarna.
Hastigheten räcker som det är men skulle vara trevligt att ligga lite bättre än 12% på en gigabitlänk.

Diskarna ligger fortfarande mellan 20-22 grader och ökar knappt under last.

Ska testa senaste releasen av FreeNAS som äntligen ligger i 0.7 stable.
theseal Posted - 2009/12/07 : 10:18:13
MY FUCKING GOD VILKET MONSTER!!! Visst, SW-Raiden drar ju lite processrkraft, men maken till överdimensionerad hårdvara har jag aldrig sett, fränt!!!

Jag har lite skepsism mot SW-Raid då dom kan vara luriga att få igång om det skiter sig, men jag gissar att beror på mina idag outdated erfarenheter.
Jag gillar HW-raid för raid-processorerna som dels sitter "närmare" diskarna är mycket bättre på att göra data-skyfflandet. Nu skall ju allt ut på systembussen och in i processorn och är det stora datamängder så är det klart att det tar tid.

Jag körde FreeNas (en trediskars RAID5) senast för 4-5årsen och redan då var det en trevlig produkt, då körde jag den på en passivt kyld PII 400Mhz, och det är väl klart att en 133MHz buss ligger i lä mot denna monstermaskinen.

Kul och seriöst bygge, jag skulle dock välja att klasificera den som en NAS (Network Attached Storage)

!!
ud Posted - 2009/09/30 : 21:14:15
Det roligaste med projektet är att FreeNAS är sååå bra.
Det enda som saknas för oss är att SqueezeCenter inte finns för denna release.
Den finns för tidigare releaser, så man hoppas ju att dom jobbar på en till denna oxå.

Hårdvaran ville vi ha så vi kunde växa i den och det kan vi ju
Det man får ha lite koll på är om det finns drivare för det man väljer,
men det finns ganska bra så vi har inte haft några problem utom med comporten för UPS-styrning.

Ladda hem en live-cd och testa på nån gammal PC är mitt råd.
Imperial Posted - 2009/09/30 : 20:48:35
Håller med föregående talare.

CD skivorna tar ju mycket plats åxå.

/
Eddie Posted - 2009/09/30 : 20:14:17
Önskar jag hade kunskapen och modet att bygga något liknande.
tian Posted - 2009/09/29 : 21:21:05
quote:
Har vi byggt en server eller en NAS



Det torde bli en Nas-Server ....
ud Posted - 2009/09/29 : 19:42:58
När vi hade satt upp våran maskin och diskarna var formaterade och klara att användas stod det "Free 4.44T" så det är den siffran jag utgick ifrån.

Men huvudfrågan kvarstår än.

Har vi byggt en server eller en NAS
ztenlund Posted - 2009/09/29 : 13:15:31
Det var inte helt lätt att utläsa eftersom du använde mina siffror.
Fast han skrev faktiskt att RAIDen blev 4,44 TB så det var väl inte så mycket att rätta. Det försvinner ju några MB i avrundning och formatering trots allt.
BosseBula Posted - 2009/09/29 : 13:05:48
ztenlund: Jag rättade inte dig utan jag rättade ud.
ztenlund Posted - 2009/09/29 : 10:49:37
quote:
Men nog borde det väl bli 5*0,909=4,545 tb?

Eftersom jag inte räknade ut storleken på RAIDen utan diskarnas totala storlek, nej.
dwain Posted - 2009/09/29 : 10:43:13
Det där kan man kalla fin server

Jag har faktiskt funderat i liknande banor. Har 4tb i externa diskar för tillfället vilket kanske inte är världens säkraste
BosseBula Posted - 2009/09/29 : 08:41:21
Mitt fel.. Och sen visste jag inte om att ni skulle köra raid5. Men nog borde det väl bli 5*0,909=4,545 tb? Ivf.. Så ni får bara plats med cirka 16000 skivor i flac alltså.. Illa, ni borde skickat i 2 terabyte diskar direkt.
ud Posted - 2009/09/29 : 08:01:27
quote:
Fast det har ju ingenting med formateringen att göra


När du formaterar disken gör ju filsystemets uppbyggnad och storlek att du gör om från 1000 till 1024 byte, vilket ger........


......fast det var ju det du skrev så det blir ju samma sak
ztenlund Posted - 2009/09/28 : 23:13:00
quote:
6 TB oformaterat ger 5,44 TB formaterat

Fast det har ju ingenting med formateringen att göra utan att hårddiskarnas storlek anges som 1 TB=1000*1000*1000*1000 byte istället för som operativsystem räknar 1024*1024*1024*1024.

1000*1000*1000*1000=1000000000000
1000000000000/1024/1024/1024/1024=~0,909 TiB

0,909*6=5,454 TiB
ud Posted - 2009/09/28 : 22:32:58
quote:
6 terabyte kan väl rymma grovt ~20000 album i flac... Ska väl räcka ett tag eller? (estimerade från att mina första 350 album tog cirka 100gb)



6 TB oformaterat ger 5,44 TB formaterat och sen går 1TB bort för raiden så kvar blir bara 4,44 TB lagringsutrymme.

ud Posted - 2009/09/28 : 22:22:47
quote:
Denna burk ä STOR...med alla dessa hårddiskar är det inte utan att man undrar hur många skivhyllor man kan "klämma in i lådan"...


När (inte om) diskarna börjar bli fulla har vi plats för 6 till
Och då är det nog 2TB-diskar som ger bäst pris/prestanda

Joda Posted - 2009/09/28 : 22:18:17
Här http://www.freenas.org/index.php?option=com_versions&Itemid=51
Och här http://sourceforge.net/projects/freenas/files/
Finns FreeNAS att ladda hem.

FreeNAS finns i två versioner. i386 som är 32bit och AMD64 som är 64bit. Version 7+ krävs för ZFS och är rekommenderad. Vi kör med RC2 och har inte stött på några större problem.
Dessa kan installeras på två sätt. Live CD och embedded. Det som rekommenderas är att köra live CD och installera därifrån.
Embedded är bara för system utan CD eller som på annat sätt måste installeras "manuellt".
Så ladda hem antingen 32 eller 64 bit utav LiveCD.

Här är en guide som går igenom det mesta.
http://www.freenas.org/index.php?option=com_openwiki&Itemid=30&id=sug:en
Den nya versionen ser lite annorlunda ut men är enkelt att följa ändå.

När man installerar via CD finns tre val, full, embedded och embedded + swap + data.
Skillnaden mellan full och embedded http://www.freenaskb.info/kb/?View=entry&EntryID=275
När man bootar om embedded versionen så tappar man allt som finns i ramdisk.
Detta kan vara viktigt att veta om man använder NASen till torrent som då tappar allt. Lösningen är då att välja full, eller ändra platsen som config sparas till någon plats som består. Man kan skapa en data partition på USB stickan (som också skapas automatiskt om man väljer +data under installation) för att spara inställningar och annat smått på.

En SWAP partition eller disk behövs bara om man inte har tillräckligt med RAM. Borde inte behövas annars.

För att köra ZFS krävs hyfsat med minne. 4GB så slipper man mycket av problemen vilket också gör att man bör välja 64bit versionen. Det krävs mindre tweak för att få bra hastighet då.
ZFS kräver också hyfsat med CPU och kravet blir bara större ju fler diskar. Men både CPU och RAM är billigt idag.
Räkna inte med att Atom eller VIA ska klara ett lagom stort Raid-Z set.
Men kör man med bara en eller två diskar så borde det inte vara något problem.

Uniper: FreeBSD (och FreeNAS) bygger på UNIX och inte Linux.

"Är det lätt att installera och konfigurera FreeNAS?"
Ja. Är extremt enkelt då i princip allt görs via webGUI.
Att sen förstå principen av en NAS och vad man ska välja i form av filsystem och liknande är en annan sak. Men det är samma för alla.
Jag skulle inte välja något annat än ZFS då det inte finns ett bättre filsystem.
FreeNAS uppdateras och ny version av ZFS hålls förhållandevis bra uppdaterat.

editerar nog denna posten längre fram med mer information för att hålla allt på ett ställe. Och sen stavfel, syftningsfel och allt annat som uppstår i inlägg.

ud Posted - 2009/09/28 : 22:17:52
Prestanda då

När vi tankade över datat från våra USB-diskar körde jag 2st på min bärbara som har Gigabitlan och 2st från min gamla stationära med 100Mb.

Dessa satte jag på samtidig tankning mot NASen och kom upp i ca 30% CPU (fast då i full hastighet, 2,8GHz) och lika mycket minnesanvändning.
Nätverkshastigheten pendlade kring 300Mb/s

Disklampan på NASen blinkade till lite då och då medan USB-diskarna lyste kontinuerligt


När det gäller användargränssnitt är det via WEB-GUI då allt är textbaserat på själva nasen.
Har du bara fått igång den och fått IP, surfar du bara in och du är igång.
ud Posted - 2009/09/28 : 22:04:06
quote:
Najs! Men hur stor effekt ligger den och drar?


Den drar knappt 120W nästan oavsett vad vi gör och diskarna är nog en stor del av det.


Vi har försökt att få raiden att krascha genom att växla 2 diskar men den kom upp snällt utan knot.

Diskarna heter ju ad2, ad4 -- ad14 som vi har det nu.
Om vi skulle göra enable på "onboard SATA/IDE Device" i BIOS kommer dom att ta nummren innan, och våra diskar heta från ad10 -- ad20,
och då kommer ad2 - ad8 att komma upp som missing hårdvarumässigt (sidan med temperaturerna på diskarna),
men raid-setet kommer upp online utan problem för det

Om ni kollar så heter diskarna inte i ordning nu, så jag tror att jag växlade kablarna på 2 när jag drog on dom lite snyggare.

För att hålla koll på eventuell diskkrasch får man gå in i "S.M.A.R.T"-status och kolla serienummren på diskarna för att vara helt säker,
men den lilla krångligheten tar jag gärna jämfört med fördelarna vi sett hittills (swappar du diskar i ett hårdvaruraidset fungerar det inte).
ud Posted - 2009/09/28 : 21:46:50
quote:
På hemmsidan finns: LiveCD (x86) | Release Notes (x86) | Auto Install (SPARC) | Release Notes (SPARC)
att ladda ner,vad är skillanden på "Live CD" och "Auto install"?


Vi kör med Live-CD:n som man kan installera på USB eller HDD om man vill,
eller testa med direkt från CD och spara configfilen på diskett eller nåt.

För RC2 får man gå till följande sida http://sourceforge.net/projects/freenas/files/

amd64 är för 64-bits proc och i386 för 32-bits. (Därför kör vi med amd64 på en Intel C2D)
SPARC är för SUNs proc:ar
BosseBula Posted - 2009/09/28 : 21:37:17
Najs! Men hur stor effekt ligger den och drar?

6 terabyte kan väl rymma grovt ~20000 album i flac... Ska väl räcka ett tag eller? (estimerade från att mina första 350 album tog cirka 100gb)
ud Posted - 2009/09/28 : 21:21:22
Operativet kör vi på en USB-sticka och det var inte alls svårt, för det överlät jag på Joda
Uniper Posted - 2009/09/28 : 20:11:04
Intressant! Jag håller som bäst på att planera för en liten filserver som jag skulle kunna bygga med överblivna datordelar. Operativsystemet hade jag inte funderat särskilt mycket på än, förutom att det givetvis skulle vara någonting med linux. Är det lätt att installera och konfigurera FreeNAS?
Ryssen Posted - 2009/09/28 : 19:44:43
På hemmsidan finns: LiveCD (x86) | Release Notes (x86) | Auto Install (SPARC) | Release Notes (SPARC)
att ladda ner,vad är skillanden på "Live CD" och "Auto install"?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000