HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Malmömässan-2009 med Audionets & Johans ögon

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2009/10/30 : 23:25:31


Här kommer jag och Johan att presentera Bild & Ljudupplevelse 2009 i Malmö som vi ser & hör det.

Nu är ni varnade!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Burmäster Posted - 2009/11/16 : 09:59:38
Tack för finfina bilder och informativ text både Johan & Audionet Utmärkt jobbat!!!
Burmäster Posted - 2009/11/16 : 09:59:09
Tack för finfina bilder och informativ text både Johan & Audionet Utmärkt jobbat!!!
Kilgore Posted - 2009/11/16 : 09:28:31
Håller med dig Bubbel,den kan konkurrera med betydligt dyrare spelare, men som du säger för en annan saknas de pengarna... :(

Jag får helt enkelt åka med mina skivor till Calle På Ljudprodukter o sitta o lyssna på denna trevliga spelare ;)
Han bjuder ju dessutom på kaffe, bättre kan det ju inte bli :)
Audionet Posted - 2009/11/14 : 20:55:26



Min sista bild från mässan blir på Jamos R 909's lillebror, R 907. Rackarns vad de är blanka, här går det inte att göma sig.
Bubbel Posted - 2009/11/14 : 12:08:50
quote:
Verket kostar ca 100k ,med Helios-armen kostar den 120k


Med tanke på hur EAR disc master lät så tycker jag att priset är helt rätt den kommer att konkurrera med betydligt dyrare skivspelare. Jag skulle gärna ha en men det är just de där pengarna som saknas, attans också.

anders
johan.björklund Posted - 2009/11/14 : 11:47:22
Tror jag har slut på bilder nu, 155 st blev det
johan.björklund Posted - 2009/11/14 : 11:43:34
Matrix Media




Nu är det ju mässdax i Köpendanmark så det får speedas upp lite.

Jamos lilla dipol med 12" i basen












Det var Naim för hela slanten när det kom till drivningen
Audionet Posted - 2009/11/13 : 18:19:14

Jag fortsätter med lite fler bilder från Välljud.




Audiaz högtalarna var en trevlig nyhet för mig, en trevlig hörna!






Nouvelle Platine Verdier är en spännande konstruktion, man använder sig av en oljepump för att skapa en oljedimma som lagrar tallriken.






Det finns en del konstruktioner att välja på från Mr. Paravicinis samlade produktion.







Det här lät bra! Jag hade lite synpunkter på basen, men inget att hänga upp sig på då helheten var väldigt "rätt" för mig.







En bidragande orsak till välljudet var den nya puppan Omega från ZYX. ZYX har en egen idé vad det gäller lindningen i pickupen. Efter att ha bekantat mig med deras teorier i min egen anläggning tidigare så måste jag medge att något gör dom rätt!







EAR Master Disk, är den inte vacker!?
Skivtallriken drivs av EAR's "No Contact Drive System" och det är precis som namnet indikerar, ett system utan direktkontakt med skivtallriken. Man har en servostyrd motor som driver en mindre platta som via ett magnetiskt fält driver tallriken.
PG Jeppsson Posted - 2009/11/13 : 17:59:26
EAR anläggningen var en av de mest välljudande på hela mässan, satt sidan om de celebra gästen och lyssnade, hans högtalare var verkligen trevliga.
Kilgore Posted - 2009/11/13 : 15:58:20
Det var inte bara du som trodde han dammsög Anders ;)

Jo tyvärr vet jag vad den kostar :(
Verket kostar ca 100k ,med Helios-armen kostar den 120k, Zyx-puppan går loss på ca 60k...
Dessa priser är dock oprutade;)
Får hoppas svenska kronan stärks ordentligt så vi får lite bättre priser på hifi...

Men som du säger Anders den är riktigt stabil o lugn med en grym musikalitet o taktkänsla.
Bubbel Posted - 2009/11/13 : 15:16:19
Feberyr som jag är trodde jag först att han dammsög!!!



Jag tittade och framförallt lyssnade inne i EAR rummet där skivspelaren tog den mesta uppmärksamheten en av de bästa skivspelare jag har hört med en stabilitet som få skivspelare kan visa upp, är det någon som vet vad en sådan kostar.

Den andra skivspelaren du inte känner till Johan är en JC Verdier men en Helios Omega arm http://www.jcverdier.com/

anders
Kilgore Posted - 2009/11/13 : 13:58:46
Fina bilder som vanligt Johan o Micke :)

EAR-prylarna lät riktigt trevligt. Speciellt försteget 912 och skivspelaren Disk Master med Helios Omega arm och ZYX Omega PU.
Det är nog den tystaste stabilaste skivspelare jag lyssnat på, helt fantastisk, men så hade han ju oxå hållit på att utveckla den under 20 års tid. För ca 5 år sedan så började han bygga dem på beställning sa han, det är väl först nu den blir riktigt presenterad.
Tim var för övrigt en mkt trevlig o sympatisk människa

Ear-prylarna står för övrigt hos Calle på Ljudprodukter i Malmö, förutom nu i helgen då de tar en tripp till mässan i Köpenhamn.

Jag har varit där några gånger sen mässan o lyssnat på Skivspelaren tillsammans med 912 försteget, kopplat till bpde Aers högtalare ovh Reference 3a Episode.
vilket ljud säger jag bara :D Blev även mkt positivt överraskad av dessa högtalare.

Så har ni inte lyssnat på denna skivspelare, så ta chansen på mässan i helgen eller ta en tur till Ljudprodukter nästa vecka.
johan.björklund Posted - 2009/11/13 : 13:14:21
Välljud





Välljud hade fint besök men vi var många som inte hade en aning om att Tim deParavicini skulle komma.
När jag var där tidigt på Söndagen så hade grabbarna fullt upp med justeringar.

Här var det mycket nytt för mig, bla EAR:s dipolhögtalare som heter Primary drive.








En annan nyhet för mig var deras vinylspelare










Stativ o lååång slutartid hade behövts för att fånga alla former










Man vill ju inte vara i vägen så jag hann bara med dessa bilder på den här riggen.
Micke får ta med er på en djupdykning.

EAR för hela slanten









På andra sidan stod det en synnerligen välljudan rigg!
I vissa rum hörs det direkt när man stegar in att det är speciellt.











Alf berättade att dom först hade testat med storebror men det gick inte alls i det lilla rummet.
Just att dom klarade av att spela helt ok Bas var bland det första jag hörde.

Audiaz Eta - spelade avslappnat men med attityd!










Överst på hyllan så tronade en Verdier

Återigen ett märke jag inte vet så mycket om
shifts Posted - 2009/11/13 : 13:12:25
iroise: Den verkar bara rymma ett popcorn. Kanske räcker som dämpning?
Det som är kul med de där små skålarna är att inspirationen till dem
kommer från tibetanska sjungande skålar (Tibetan singing bowls) som är
helt galet resonanta av sin natur. Nog om det där, skulle ju bara
droppa raden om popcornet. :D

För att visa lite riktig uppskattning till trådskaparen: Tack!
Kanonbilder - som vanligt.
iroise Posted - 2009/11/13 : 10:28:28
Den lilla koppens förträfflighet, eller ej, skulle kunna bli en egen pop-cornstråd!
Mirage Posted - 2009/11/13 : 10:27:25
Tack så mycket för en massa fina bilder och intressanta kommentarer!

Det mesta som syns i tråden har jag aldrig hört, men jag kan bara instämma om grejerna från Tonkraft på sidan 2. Lyssnade på Patos Symphonic IV med Densen elektronik på Arken förra året och fastnade där ett bra tag. Hörde även dyrare grejer på den mässan, men Patos/Densen var nog en favorit där.
Zalve Posted - 2009/11/13 : 09:28:18
huzze Posted - 2009/11/13 : 09:17:39


Tror inte jag skulle höra skillnad iaf.
johan.björklund Posted - 2009/11/13 : 08:14:28
PS Audio visade mer än Nagra, dom spelade på Veritys senaste skapelse Finn.
En 3 vägare med en bas monterad på baksidan.

Bänken är som ni kanske ser ifrån Rock Solid








En till från en annan vinkel









Den lilla grunkan på väggen har varit förr, från senaste malmömässan

Acoustic System och deras lilla guldkopp, som ska hjälpa till med ljudbilden.
huzze Posted - 2009/11/12 : 20:23:35
Jag är så såld på Nagra's design, men banken håller inte med...
Audionet Posted - 2009/11/12 : 20:19:23

PS Audio Scandinavia




PS Audio från Danmark hade McIntosh och Totem med sig till mässan.







Jag var tidigare inne på små söta designer (får man säga så som nördig kille?), Nagra leverera smått i design men stort i ljud. Försteget Nagra PL-L.







Nagra CDC, cd spelare med försteg.







Spectral DMC-15 Reference Preamplifier.
johan.björklund Posted - 2009/11/11 : 15:25:13
>Kolla på www.lindellaudio.se för FETA bilder!
huzze Posted - 2009/11/11 : 15:00:16
Kolla här
24U Posted - 2009/11/11 : 14:11:56
Tänk så fantastiskt mycket vackert det finns. Där ser man hur pass neutral man egentligen är när man väljer. "Jag väljer bara efter det bästa ljudet". Pyttsan. Med dessa ädelstenar konsumerar man med alla sinnen och även om jag inte ens var där, inget ljud finns alls på bilderna som jag dregglande scrollar upp och ner flera ggr, så vet jag... Jo, JAG VET att Focals Utopia Scala skulle låta absolut bäst hemma av alla!!!

"Varför", tycker vän av ordning?

Jo, serru... Kan Ni tänka Er dessa underbara guldklimpar med röda träsidor och grafitgrå baffel, på varsin sida om en komplett Rotel Michi rigg?. Så som det skulle se ut, skulle det kunna låta illa?!

*schhh sluta nu då... vaddå blindtest?... jag är ju redan ett blindstyre... AB jämförelse? Är det en sängkammarlek? Nää, dom ser bra ut och därför låter dom bäst! Sådesså!*



Edit: Nån som har en bild bara på en av dessa burkar som kan mejla den till mig? Jag vill göra ett fotomontage och se det så nära IRL man kan... Blir årets utvik för mig...

iroise Posted - 2009/11/11 : 12:12:23
Jag tyckte det lät dvs potensialen var där men upplevde att talarna var overkill i det lilla rummet, hade gärna lyssnat på detta system i ett större rum för jag tror de kan leverera. Prislappen, tja, passar inte min plånka!!!!
Editerade grov felstavning!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000