HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos AlfaGTV

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2009/11/02 : 21:08:11
Välkommen!
Min hifi-historia begynner numera i post 3 strax nedanför om ni vill läsa!
Löpande upplevelser och händelser beskriver jag i kronologisk ordning så de sista förändringarna i systemet hittar ni med alla sannolikhet på den sista sidan i denna tråd.

Detta spelar jag på för tillfället. (i huvudsystemet)

Bytte till en nyare bild, om än inte helt aktuell.

Vinyl

• AMG Viella 12 m AMG 12J2 tonarm och HRS bas.

• Technics SL-1000 Mk II med EPA-100 och SME V

• Linn Sondek LP-12 m. Lingo 2 och Ittok LV II

• Pickuper:
  • Denon DL-103 med Midas kropp

• Denon DL-103SA

• Benz Micro LP-S

• Benz Micro Ace H

• Lyra Delos

• Lyra Etna

• Dynavector XX-2 MkII

• Ortofon 2M Silver

• RIAA
  • Tom Evans The Groove+ SRX

• Röcklinger PHA1

• Lehmann Audio Black Cube

• Lundahl LL1678 StepUp på K&K pcb

Digitalt

• Roon Labs med Roon Core på min NAS (QNAP TS-470 Pro) eller ROCK samt styrning från iPad/iPhone eller Mac/PC och ett flertal olika utenheter

• Auralic Aries G1

• Auralic Aries (Gamla modellen, Femto, med separat nätdel)

• Simaudio Moon 430 HAD

• Audio Research CD-3 MkII

• Bladelius Embla Basic med Classic DAC

• Bluesound Vault 2Tb

• Pioneer PD-D6-J SACD

• Micromega Stage 1 CD

• MacMini, Mac OS X-iTunes/Amarra/BitPerfect-Gustard U10 USB Converter(AES/EBU till Embla, SPDIF till T-DAC). Musiken lagrad på en QNAP NAS

• Raspberry Pi med olika påhängskort: Hifiberry Digi+ Pro, Hifiberry DAC+, Hifiberry Digi+, Sabre ES9023 DAC

• NanoPi NEO och NEO2

• DAC
  • Simaudio Moon 430 HAD

• Audiobyte Black Dragon

• Chord HugoTT

• Nagra HD DAC med MPS

Förförstärkare

• Simaudio Moon Evolution 740P

• Simaudio Moon 430 HAD

• Karan KA L

Slutsteg

• Karan KA S 270

• Karan KA S 180

Integrerat

• Shanling SLM-A40 Mk III

Hörlursförstärkare

• Simaudio Moon 430 HAD

• Lehmann Black Cube Linear Clone

• Chord HugoTT

DAP, Digital Audio Players

• Pioneer XDP-100R

• Pioneer XDP-30R

• Apple iPod Classic

Hörlurar

• Focal Utopia

• Hifiman HE-1000

• Hifiman Edition X v2

• Sennheiser HD-800S

• Hifiman HE-560 v3

• Fostex TH-900

• Hifiman HE-400i

• Philips Fidelio X2

• Philips SBC-HP910

• Denon AH-D2000

• Focal Sphear S

• Q-Jays

• RHA T-10

• Sony MDR-EX90

• Sennheiser IE800

Högtalare

• Wilson Audio Sophia

• Yamaha NS-1000M

• Jamo Concert 8

• Monitor Audio GS10 på MA GS-Stand

Sub

• Velodyne SPL-1000i

Kablar

• Nät - Pangea, Nordost Heimdall2

• RCA - Jorma No1/2/3

• Phono - Nordost Tyr med WBT NextGen, Nordost Heimdall 2

• XLR - Jorma No2/3, Silk050 med Neutrik, Klotz med Neutrik

• Högtalare - Jorma No2 BiWire

• Digitalt - USB: Supra, AudioQuest Coffe AES/EBU: Audioquest Carbon

Ström o Jord

• Nordost QB8

• Bada 300

• Entreq Olympus Ten samt Minimus med kablar

Vardagsrummet TV-anläggning

• Samsung 4K UE55HU7505T 55"

• Bluesound SOUNDBAR

• Velodyne SPL-1000i

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2019/11/20 : 13:52:11
Du vet att du är välkommen till solsidan när helst du vill!
AlfaGTV Posted - 2019/11/19 : 19:37:32
Det är inte dags ännu! Men vem vet, kanske jag får spatt nån dag och häver mig över staketet, dit där gräset är grönare, banden brusfria och urvalet stort!
Pac Posted - 2019/11/19 : 15:48:38
Var är bandaren?
AlfaGTV Posted - 2019/11/19 : 15:03:49
Det tror jag ska gå, förfrågan ligger hos AV Link Servicepartner.
Det hade varit najs att kunna peta in Roon via någon av de digitala ingångarna som komplement.

Och, jag har uppdaterat lite på förstasidan i tråden. Det var ett tag sedan det skedde!
DavidS Posted - 2019/11/19 : 12:39:57
Är det möjligt att laga dom defekta digitala ingångarna?

Grattis till din tredje Embla! :D
AlfaGTV Posted - 2019/11/19 : 10:13:34

Det var då väl själva? Det här är min tredje Embla! Denna gång är det en Embla Basic med Classic DAC. Köpt för en spottstyver i Oslo, med defekta
defekta digitalingångar, men i övrigt fungerar allt utmärkt, rippar, cd-spelare, USB-uppspelning, Uppspelning från internminne, streaming via app i min gamla padda.

Och den låter fortfarande riktigt, riktigt bra!
Återigen bevisas det att en bra DAC är en bra DAC är en bra DAC. Det handlar inte om när den lanserades och under vilka marknadsföringstermer, det handlar om hur bra man konstruerat den och gett den bästa förutsättningar, strömförsörjning och analoga utgångar.

Men det är ju tragiskt att Bladelius övergett sina kunder som köpt en digitalspelare för en rejäl sudd med pengar som plötsligt tappar en stor del av sin funktionalitet utan appen. Fast å andra sidan så är det väldigt enkelt att välja musik och spela upp den från USB-disk och/eller intern disk, genom att bara använda fjärrkontrollen.
AlfaGTV Posted - 2019/11/13 : 19:33:09
Här hemma har det hänt en hel del! Dels har jag haft en liten sammankomst med vänner med gemensamma intressen för ett par veckor sedan, riktigt trevligt att träffas och tjata lite om ljud, musik och livet i största allmänhet!

Pioneer S-3EX har fått flytta till en ny lycklig husse, och det var nästan lite sorgligt att bära ut dem i hans bil. Nåväl, med Wilson tillbaka på plats, men med Novibra under tassarna lät det inte sämre tycker jag! Cerabase har säkert sin plats, men inte mellan mina högtalare och golv.

Sen har jag ordnat till det i min SolidTech Duo som numera är en Duo med en Solo-hylla! Och, mitt ordinarie försteg har blivit ett Moon Evo 740P, det låter mumma!

Jag ville också prova vad man kan få ut ur en hörlursförstärkare med lite bättre kringutrustning? Min Moon 430 HAD matas med en MacMini med Win7 och ASIO drivare eller någon Raspberry Pi eller så. Just för tillfället var min Aries tillgänglig och likaså Chord Hugo TT. 430HAD har ju inbyggd DAC som låter mer än acceptabelt men jag blev fundersam på om jag ens provat seriöst att mata den med analog signal från en än mera påkostad DAC och streamer.

Jag kan väl säga att det inte gör ont i öronen, inte alls!
Jojje66 Posted - 2019/09/09 : 20:52:30

Den sweetspoten har jag provat. Tyckte att dina pioneer lät jättetrevligt och funkade toppen i ditt rum. Med tanke på att det funkat lite si och så med bla. Ns1000 där hemma fanns det en viss oro men rumpan han inte landa i soffan innan harmonin infann sig. Pondus, slam, upplösning och ett fantastiskt djup. Stort grattis. Har nog aldrig hört Wilson låta så bra någon stans.
Jätte kul!

UnBeliever Posted - 2019/09/04 : 20:58:53
Din anläggning går från klarhet till klarhet, skulle gärna sitta i den sweetspoten ett par timmar
AlfaGTV Posted - 2019/09/04 : 20:45:48
Stort tack för er input!
Jag är väldigt nöjd, det låter verkligen riktigt bra, och ännu har jag inte tweakat med vare sig placering eller underlägg. (De står på Finite Cerapuc med specialfästen och det verkár fungera utmärkt)
En konsekvens var att jag blivit tvungen att beställa spadar från Svalander då Wilson endast tar spadar... Nåja, har aldrig varit speciellt förtjust i bananer med spännskruv, det blir nog ett falla framåt, om än en oväntad extra utgift.
Björn-Ola Posted - 2019/09/04 : 18:00:14
Grattis.
En kompis till mig har också installerat ett par Sophia i sitt lyssningsrum och det låter naturligtvis bra.
linkan Posted - 2019/09/04 : 13:12:32
Grattis, låter säkert riktigt bra med ordentlig pondus!
Pac Posted - 2019/09/04 : 12:35:32
Kul! Sophia är trevliga.
FBK Posted - 2019/09/04 : 10:57:34
Har inte gillat de jätte stora burkarna de demat på mässor förr, men de här skall väl ha lite annorlunda ljudsignatur ? Och de där med "Rejäl pondus" vet du ju att jag gillar skarptSå jätte grattis AlfaGTV, tror du kommer ha extra rolig (som du skriver) lyssning med dessa om jag får uttrycka mig så!
AlfaGTV Posted - 2019/09/04 : 10:10:35

Ett par "nya" högtalare har invaderat lyssningsrummet! Pioneer har fått kliva åt sidan för närvarande men inte i skam, utan fortfarande högt uppskattade.
På platsen istället står nu ett par Wilson Audio Specialties Sophia (Mk I) och låter både imponerande och subtilt. Rejäl pondus men också en sammanhängande tonalitet och en fantastisk ljudbild. Mycket roliga högtalare!
AlfaGTV Posted - 2019/04/07 : 23:14:34
Jag vet inte om det #8221;ökat#8221; med design av slankare ljud? Tycker nog snarare att man aldrig fått så mycket kvalitet för slantarna som idag, oavsett högtalare eller lurar.

Däremot är det ju fortfarande mode med högtalare små som mjölkpaket eller ännu mindre och klart som faen då att man får en undre gränsfrekvens på typ 300hz.

Nä, ska man kunna efterlikna realistiska ljudproportioner så krävs det membranyta och precision och där kommer kompromisserna in.... Både ekonomiska och ytmässiga...

Skulle gärna ha ett par Wilson Maxx med ett par d#8217;Agostino monoblock bakom med där sätter min verklighet stopp!
FBK Posted - 2019/04/07 : 17:32:13
quote:
Det som uppfattas som neutralt inom Hifi upplever jag som ljusare än det ljud jag hör i konsertlokaler.

+1 Tycker det är stor skillnad och skillnaden har sakta växt med åren.
Björn-Ola Posted - 2019/04/07 : 13:02:14
Jag har sedan länge bytt kabel på mina H800 till Entreq så jag lyssnar inte på standard HD800.
Det kan vara bra att veta när man läser mina åsikter.
https://6moons.com/audioreviews/entreq4/1.html
Björn-Ola Posted - 2019/04/07 : 12:51:07
Jag håller med dig FBK. Det som uppfattas som neutralt inom Hifi upplever jag som ljusare än det ljud jag hör i konsertlokaler. Hifiljud kan vara som ett foto taget med blixt, lite överexponerat och med onaturliga skarpa konturer.
Jag är heller ingen större vän av inear. Ljudet uppstår direkt i hörselgången och det kan jag uppleva som konstigt, framför allt i basen. Men det kanske är en vanesak.
FBK Posted - 2019/04/06 : 18:36:52
Lite allmänt har det inte gått mot det ljusare klang (min uppfattning) eftersom tillverkare letar och letar efter mer detaljer i ljudet både på hörlurar och högtalare förutom vissa märken som inte gått i den fällan.
Min bästa mässa jag varit på var Arken 2004 och då pratade jag lite med konstruktören bakom Respons och han var av den bestämda uppfattningen att tillverkarna letar efter ett mer deltaljerat ljud och få går det lät i fällan med en ljusare klang och även en slankare ljud.
Och hur många här som hört Respons tycker att det inte låter bra ?
AlfaGTV Posted - 2019/04/06 : 16:53:51
Inte saknades det bas i dina Sony iaf!

Jag har lite svårt att se hur man kan uppfatta HD-800 som påträngande i diskanten, om man lyssnar med kvalitativ förstärkning och välproducerad musik. Jag kan snarare tycka att de har en lite mjukare framtoning i övre register än många av mina andra lurar.

Däremot kan jag förstå och instämma i att man kan önska mera kvantitet i botten.
Lite lurigt (!) att Sennheiser skapar en så rymlig ljudbild dock, det brukar hänga ihop med ett lite spetsat diskant/övre mellanregister tycker iaf jag.

Jag har även tillbringat ett antal timmar med mina olika InEars under vinterns helger och där blir jag mestadels besviken...
Q-Jays var inte min kopp te, de saknar förmåga att erbjuda fundament och rytm i mina hörselgångar.
Focal Sphear S som köptes på förra årets HEM är knepiga för mig att få på plats i hörselgångarna och väl där har de en "edge" i övre register som jag inte kan med.
RHA T10 som inköptes som demo från Ljudmakarn är okej i vissa aspekter men saknar den upplösning jag kräver. Lite väl betonade i presensregistren?
Slutligen, de Pioneer SE-CH5BL som köptes från Japan via eBay är nog de jag har minst aversion mot. De spelar bas, har en hyfsad balans i övriga register och har ett litet tillskott i midbasen. Och givetvis har jag ganska lätt att få dem sitta bra och tätt.

Trots detta är fortfarande mina gamla MDR-EX90 referenserna...
FBK Posted - 2019/04/06 : 09:30:26
quote:
Frekvensmätning av 800 visar att de har lite väl mycket diskant, men hur de upplevs när man väl lyssnar är ju det viktigaste.
I min värld så har allt för många lite för mycket diskant och klart för lite bas, det har AlfaGTV fått erfara Han såg måttligt imponerad när han lyssnade på mina Sony
Snutten Posted - 2019/04/05 : 21:25:35
Frekvensmätning av 800 visar att de har lite väl mycket diskant, men hur de upplevs när man väl lyssnar är ju det viktigaste.
Björn-Ola Posted - 2019/04/04 : 19:13:44
Jag har ingen möjlighet att jämföra mina HD800 med så fina hörlurar som HE1000 och Utopia så jag kan lungt säga att de är mina finaste lurar. Jag får ut mer med dem än via Hifiman Edition X och Denon AHD7000 som jag också äger. Dessa är dock lättdrivna vilket HD800 inte är. Men just nu spelar jag med HD800 och Sony WMZ1 och det fungerar utmärkt. HD800 upplever jag som neutrala, AHD7000 och några andra enklare lurar får röster att låta ljusare. HD800 är ofärgade och reagerar därför väldigt på vad man ansluter dem med. Kanske därför som ryktet har uppkommit att de skulle vara ljusa. Kanske också på att vissa lurar har mer bas. Nu lyssnar jag mest på klassisk orkestermusik med dem. Skulle jag bara lyssna på metal så är det att skjuta rejält över målet.
Vissa klagar på att HD800 är lite aggressiva i diskanten, ett problem jag inte direkt upplever. Det är dock delvis åtgärdat på HD800S med en Helmholtz resonator och där man också akustiskt har förstärkt övre basen lite genom att tillföra lite dist. Det ska göra dem lite varmare i klangen. Jag har inte hört dem och det verkar vara väldigt individuellt vilken variant man föredrar. HD820 sågades rejält i Ljud&Bild, men den kritiken man framförde där liknar inget jag läst någon annanstans.
Den ska ändå ljudmässigt skilja sig en del från HD800.

Lättade lite slavfel.
Passerati Posted - 2019/04/04 : 02:06:06
Kul med HD-800. Dela gärna med dig av fler lyssningsintryck över tid för jag är minst sagt lite små sugen på att shoppa ett par hd800 framöver.

Köpte IE800 nya när man sålde ut modellen pga efterföljaren IE800s. Då kändes de ruskigt prisvärda efter ljudet jag tycker jag fick för pengarna, de låter ju tokigt trevligt. Får skriva kul med HD-800 igen och ös gärna på med mera intryck

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000