HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Förlöst Horn nu med Sub

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Stumpman Posted - 2009/11/25 : 15:57:20
STORA saker utlovas!!!!!!!!!!!!



Hej! Jag heter Roger och bor i lilla staden Vimmerby som ligger i småland. Jag är ny här på hififorum men jag har under många år byggt högtalare, samtidigt har jag läst om intressanta byggprojekt, teorier och idéer på hififorum. Det finns bland medlemmarna ett stort kunnande inom området, helt klart. Jag får passa på och tacka för många tips jag fått under åren och därför vill jag nu presentera mitt lilla projekt.
Det började redan 2006 och projektet är klart nu så bilderna kommer att läggas ut i rask takt. Jag gillar snygga kurvor och på köksbordet kan man säker få till något, vi får se.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stumpman Posted - 2010/03/21 : 23:31:19
Tjenare! Kul o höra att det finns någon mer i krokarna som gillar stora högtalare. Du har ju lite rejäla grejer att lyssna på, kul! Jag minns att jag var hemma hos Sperrling o lyssnade på olika modeller men det är ett bra tag sedan. Har du vägarna förbi så...!
Loud Posted - 2010/03/21 : 20:55:13
Hejsan

Och grattis till en mycket fin konstruktion, Låter säkert mycket tillfredställande. Kunde inte låta bli när jag såg att några av inläggen hade lokal anknytning, själv så är jag uppväxt i kisa och bor numera i Österbymo. Har ett par Sperrling Dp3. På sommaren kopplar jag även på 4st JBL 4530horn med RCF element, då gungar det på logen...
Stumpman Posted - 2009/12/15 : 23:10:39
Varför bygger man ett sådant här system? Först och främst är det kärleken till musik som gjort att jag sysslar med HiFi. En annan anledning är ju att man får mer för pengarna om man bygger själv. Det ligger även en utmaning i byggandet, att försöka få ut så mycket som möjligt av de givna bitarn, justera, lyssna osv. För mig blir högtalaren aldrig färdig och det är meningen, det är vägen som är målet.
Jag har byggt högtalare under lång tid. Den första högtalaren i slutet på 70-talet var med element från... just det, JBL. Jag har använt mig av andra märken som oxo funkar bra. Det har blivit horn för att om man hört ett horn som är välbalanserat är det svårt att gå tillbaka till "vanliga" högtalare. Det är lätt att frestas testa större grejer om man tror det låter bättre. Jag har inte varit ute efter att kunna spela väldigt högt, det är något jag fått på köpet i min jakt efter bättre ljud. Visst är systemet stort men har man ett par lite större konventionella högtalare och ställer dem en meter från bak och sidovägg, stjäl mitt system inte så mycket mer utrymme. Är man entusiast så gör det inget om högtalaren är stor, inte heller om den inte är så vackert, jag har ju fått systemet som JAG vill.

reVintage Posted - 2009/12/15 : 11:38:29
Helt klart är att rent generellt anses ett CD-horn behöva EQ:as/kompenseras från 3-4khZ med +6dB/oktav för "rak" frekvensgång.

2360A har en -3dB punkt vid ca 3kHz och ska lyftas därifrån med drygt 3dB/oktav. Man skulle kanske lyfta lite mer för kompensera toppen på 2382:an? Å andra sidan ser den rak ut till dess den börjar falla brant vid 5-6k.

Harryup, kan du kolla i manualen om det finns någon annan spec. än den jag hittade för 552 ett par posts upp på kompensationen för 60-serien? Om inte annat kanske det syns i displayen.
Harry_up Posted - 2009/12/14 : 19:11:05
Nä, revintage jag missuppfattade inte. Det finns ett antal kompenseringar för CD-horn i eq'n.
Finns förresten en kompensation i min JBL 553 också.
Fast det var ifs en DCS280 som jag har.
mvh/Harryup
reVintage Posted - 2009/12/14 : 16:50:00
Harry Up, du har nog missuppfattat syftet en liten aning. Detta är för att EQ:a och därmed grundinställa CD-hornet till "rak" frekvensgång med en "ideal" driver. JBL har en EQ-inställning för ..60- och en för ..80-serien. Hur slutanvändaren sedan vill EQ:a är upp till denne.

DCS 260(till salu?) ser mkt fin ut men jag hittade inget i manualen om preset för CD-horn. Däremot hade den äldre analoga 552(?) de uppgifter som jag presenterade.

Åter till 2360A så är jag väldsamt sugen på dessa bjässar.
Harry_up Posted - 2009/12/14 : 16:14:29
Fast kurvorna är ju beroende av variant på driver. Tror du kanske kan hitta mer precisa kurvor ifrån JBL's eq DCS260 eller vad den nu kallas.
Har för övrigt en i förrådet som jag inte använder.

mvh/Harryup
reVintage Posted - 2009/12/14 : 12:05:33
Hej,
Det är JBLs lösning jag vill se. Mätningar kan jag ordna själv om jag köper de 2360A som jag har på G.
Tack iaf.

EDIT: Hittade till sist specen för den aktiva EQ:n, -5dB vid 2kHz och +6dB vid 20kHz. Mao så bör filtrets brytpunkt vara 2kHz med +11dB vid 20kHz. Detta innebär drygt 2,5dB/oktav om det är en kontinuerlig höjning och drygt +6dB vid 10kHz. Hittade en annan källa som sa att standard för DC-horn är +6dB oktav.

Här är JBL:s passiva filter:
http://www.jblproservice.com/pdf/Network%20Schematics/3160%20Network.pdf
Stumpman Posted - 2009/12/14 : 11:07:30
Nej jag har inte JBL:s variant till EQ på 2360. Jag har däremot gjort mätningar på hornet med 2445 och sett frekvensgången. Det var ett tag sedan och jag vet inte om jag har några kurvor kvar. Klart jag kan fixa nya mätningar om du skulle ha hjälp av det.
DCX har många funktioner och jag har inte satt mig in i alla,det kommer nog.
reVintage Posted - 2009/12/14 : 08:36:19
quote:
Lättast att få reda på hur man ska EQ:a är att mäta upp högtalaren



Mao har du ingen aaaaaning. Det du skriver är självklarheter. Synda att inte JBL angivir frekvensgången utan valt att kalla on -axix flör "Normalized". Men jag vill ha reda på JBLs variant till lösning på detta. Dessvärre finns inte några specar. Har kollat igenom alla deras Technical Papers men ingenting specifikt finns. Har också en DCX2496 och samt AudioTester samt JBLs eget mätprogram så visst finns det det möjlighet att ta reda på det på egen hand.
Har inte du mätt med 2496an? Har plockat bort den funktionen på min som sedan länge är under ombyggnad med Lundahl transformatorerer (det gäller bara att få ur tummen).
Tobbe_L Posted - 2009/12/14 : 07:57:34
Cooolt bygge

O vilken anläggning
Stumpman Posted - 2009/12/13 : 23:44:16

Detta var simuleringen på subben inför byggstart. Det skulle ge -3dB vid 22 Hz. Mängden dämpmaterial och rörlängd ska lätt kunna ändras efter behov. Jag gjorde lådan kanske lite större än nödvändigt men kunde jag vinna någon dB i botten så var det värt det. Jag tycker subben smälter väl in i rummet ändå, eller hur

Stumpman Posted - 2009/12/13 : 18:56:48
quote:
Ett problem som jag har upplevt vid användning av PA-element för hifi ändamål är att det är otroligt viktigt att man hittar rätt förstärkare som passar. Motorn på ett PA element är oftast ganska stor för erhålla så stor känslighet och värmeavledningsförmåga som möjligt. Detta gör att stora element (15" till 18") kan generera väldigt höga "backströmmar" vid större konutslag. Om inte nätdelen i slutsteget klarar att hålla emot dessa strömmar så kan antingnen slutsteget gå sönder eller så får man ett "slött" och trist ljud.



Det låter helt rätt, svårigheten är väl hur man ska veta om nätdelen är tillräcklig. Om det sker vid större konutslag borde man kanske kunna höra en "tröskel" då det börjar låta sämre?
Stumpman Posted - 2009/12/13 : 18:47:49
quote:
Har du koll på hur 2360A ska EQas för rak frekvensgång? Har inte hittat ngt hos JBL.


Hej! Det beror på vilken driver som används. Vad man kan hitta i tekniska skrifter från JBL brukar vara med 2445. Om man kollar bilden nedan ser man att membranvikten verkar ha störst inverkan i högre registret. Alternativt lite tyngre membran så går den ner lite lägre. Nu är detta på hornet 2350. Märk väl att val av driver inte påverkar frekvensgången nämnvärt under större delen av registret.

Frekvensgången med 2442 är i snitt jämn mellan 350-5000 Hz men med hög upplösning på mätningen ser man att det är oroligare vilket troligtvis har med konens lättrörlighet att göra. En tung kon har generellt jämnare frekvensgång. Jag har ingen EQ på mellanregistret. Lättast att få reda på hur man ska EQ:a är att mäta upp högtalaren

tian Posted - 2009/12/13 : 11:46:48
OMG !!!

Så där ska det se ut skit snygg baslåda med JBL 2242 (mycket bra element val) , jag vet hur 4st såna presterade hos Neriks

Stod det nånstans hur många liter 18":an får andas på

Tänkte på drivningen till 2242:an har du tänkt något på det som Nerik har nämnt angående hans egna 2242:or.

Ett problem som jag har upplevt vid användning av PA-element för hifi ändamål är att det är otroligt viktigt att man hittar rätt förstärkare som passar. Motorn på ett PA element är oftast ganska stor för erhålla så stor känslighet och värmeavledningsförmåga som möjligt. Detta gör att stora element (15" till 18") kan generera väldigt höga "backströmmar" vid större konutslag. Om inte nätdelen i slutsteget klarar att hålla emot dessa strömmar så kan antingnen slutsteget gå sönder eller så får man ett "slött" och trist ljud.

Om det stämmer kan jag inte bekräfta, men det kan väl beaktas.
reVintage Posted - 2009/12/13 : 11:34:47
Har du koll på hur 2360A ska EQas för rak frekvensgång? Har inte hittat ngt hos JBL.
Stumpman Posted - 2009/12/12 : 22:30:56

Övriga systemet drivs med en Luxman 505s. Jag blev nyfiken efter att ha läst en artikel om att vissa japanare driver sina hornhögtalare med den. Den och nyare har visat sig ha låg dist på låg volym. Hur en förstärkare låter under första watten är ofta förbisett. Jag tror den är kanske viktigare än totaleffekten. Jag är nöjd med den men jag använder bara någon Watt av de 70 som finns. Jag skulle ändå gärna vilja testa en singel end förstärkare med 300B rör. Jag tror det skulle passa mina högtalare.
Fuling Posted - 2009/12/12 : 20:57:37
Hohoho, här får man svar på tal! Suveränt!!
Stumpman Posted - 2009/12/12 : 19:49:48

"Din Fuling! Jag älskar ju musik och allra helst BAS!!!!"

Stumpman Posted - 2009/12/12 : 14:56:56

Jag kan säga det att jag bor i lägenhet så det är väldigt svårt att utnyttja anläggningen som jag skulle vilja. Rummet är på 21 kvadrat och det tycker jag är största begränsningen för anläggningen. Sexio kvadrat hade kunnat vara en början.
Fuling Posted - 2009/12/12 : 14:53:31
Nog för att finishen är väldigt hög men jag gissar ändå att trådskaparen är ogift
gcs Posted - 2009/12/12 : 14:49:10
Ja det ser härligt ut, men stort. Är grannarna lika glada som du ser ut att vara?
johan.björklund Posted - 2009/12/12 : 13:17:34
En 18":s kompis
Ser härligt ut!
Stumpman Posted - 2009/12/12 : 12:57:56

Subben är på plats och perspektivet är från lyssnarplatsen. Basen är på 18 tum en JBL 2242. Ett element med bra värden för basreflex. Det används bla i subbar på biografer och känsligheten är 99dB/1 W. Väljer man att avstämma den under Fs sjunker verkningsgraden lite. Jag har redan bytt ut basreflexporten till en större. Vid låga frekvenser pumpar den luft, jag lovar. Prestandamässigt har den mer än jag behöver, men headroom gör ingen skada.

Till subben är en Behringer DCX 2496 kopplad och den används endast till subben. Den är grymt bra att göra justeringar på. Till slutsteg använder jag ett vanligt Rotelsteg, bryggkopplat så det ger ca 180 W vilket teoretiskt ska räcka för ca 120 dB:s ljudnivå.

Stumpman Posted - 2009/12/12 : 10:52:27
En länk ang. kundbemötande i HIFIbutik

http://www.youtube.com/watch?v=gKvhWFUlOQs

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000